پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

جلوگیری از شیوع ویروس کرونا

جنگ با کرونا در وسایل حمل و نقل عمومی

یکی از ابزار اصلی فعالیت روزمره شهری نیز استفاده از انواع وسایل حمل و نقل است. حال باید دید برای جلوگیری از همه‌گیری دوباره و ایجاد موج دوم بیماری باید چه مواردی را حین استفاده از تاکسی، اتوبوس، مترو و خودرو شخصی مدنظر قرار داد و حین حرکت و عبور و مرور نیز در برابر […]

میلاد میرعابدینی
جمعه - ۲۰ تیر ۱۳۹۹

یکی از ابزار اصلی فعالیت روزمره شهری نیز استفاده از انواع وسایل حمل و نقل است. حال باید دید برای جلوگیری از همه‌گیری دوباره و ایجاد موج دوم بیماری باید چه مواردی را حین استفاده از تاکسی، اتوبوس، مترو و خودرو شخصی مدنظر قرار داد و حین حرکت و عبور و مرور نیز در برابر این ویروس به شدت مسری ایستاد.

گزارش اختصاصی پایگاه خبری رسمی جوان خودرو

کرونا! شاید این نام را بتوان وحشتناک‌ترین کلمه در چند ماه اخیر نامید. شیوع یک ویروس نسبتا ناشناخته و به‌روزشده می‌تواند عنوان یکی از عجیب‌ترین سال‌های قرن را با خود یدک بکشد. اکنون کروناویروس جدید یا کوئید 19 با فراگیری فراتر از پیش‌بینی در سطح ایران و جهان به چنان دغدغه‌ای تبدیل شده که توانسته نیمی از فعالیت‌های بشر را به حال تعلیق دربیاورد. اما این ویروس همین که از بدنی به بدن دیگر می‌رود، توان خود را نیز از دست می‌دهد و به‌عنوان مثال وقتی 10 بدن مختلف را پیموده باشد، شدت بیماری در فرد اول و دهم قابل مقایسه نیست و در فرد دهم بیماری تا حدی تقلیل یافته است.

ضدعفونی اتوبوس

بر همین اساس پس از گذر پیک بیماری، فعالیت‌های روزمره با شرط احتیاط و شدت ملایم از سر گرفته شده است. یکی از ابزار اصلی فعالیت روزمره شهری نیز استفاده از انواع وسایل حمل و نقل است. حال باید دید برای جلوگیری از همه‌گیری دوباره و ایجاد موج دوم بیماری باید چه مواردی را حین استفاده از تاکسی، اتوبوس، مترو و خودرو شخصی مدنظر قرار داد و حین حرکت و عبور و مرور نیز در برابر این ویروس به شدت مسری ایستاد.

بازگشایی بسیاری از مشاغل در این روزها باعث شده تا تردد مردم در معابر عمومی بیشتر شود. از سویی لغو موقت طرح ترافیک نیز این امکان را ایجاد کرده تا برای رعایت فاصله گذاری اجتماعی و دور بودن از مکان های شلوغ و عمومی، بسیاری ترددهای روزانه خود را با خودروی شخصی انجام دهند. این اتفاق سبب حجم زیادی ار ترافیک عصرگاهی و صبح گاهی در شهری چون تهران شده است. چرا که وسایل حمل و نقل عمومی یکی از اصلی‌ترین محل‌ها برای سرایت کرونا ویروس هستند.

برابر اخرین مصوبه ستاد ملی مبارزه با کرونا، ناوگان حمل و نقل عمومی به عنوان ناوگان پرخطر معرفی شده و استفاده از ماسک و دستکش و ضدعفونی مستمر برای این بخش الزام شده است.

تاکسی

خرماچپان در تاکسی ممنوع!

وقتی سوار تاکسی می‌شوید و قرار است خرماچپان و نفس به نفس دیگران روی صندلی عقب بنشینید، استفاده از ماسک فیلتردار بهترین گزینه است. البته استفاده از ماسک کاملا دوطرفه است یعنی هم مانع از ابتلای شما و می‌شود و هم اگر خدای ناکرده ناقل ویروس باشید، مانع از انتقال آن به دیگران. این در حالی است که اگر شما ماسک داشته باشید اما ناقل ویروس در اطرافتان ماسک نداشته باشد، این ویروس به احتمال 70 درصد به شما سرایت می کند.

 

ضدعفونی تاکسی

در این شرایط باید هر شخصی حین سرفه و عطسه جلو صورت‌اش را با ماسک، دستمال و یا در نهایت بخش بالایی آستین‌اش بپوشاند. افزون بر اینها حین استفاده از دستگیره‌ها یا باید از دستکش استفاده کنید و یا سطوح را با استفاده از دستمال و بدون تماس با دست لمس کنید. همین‌طور بهتر است استفاده از پول را به فراموشی بسپارید و تا حد امکان به نرم‌افزارها و اپلیکشن‌های آنلاین پرداخت کرایه‌ها روی بیاورید. که البته با توجه به عدم توسعه پرداخت آنلاین در تاکسی ها، شاید در بیشتر موارد این مورد شدنی نباشد. هم‌چنین با هماهنگی راننده تاجایی‌که می‌شود هوا را با گشودن پنجره‌ها به گردش بیندازید. صحبت با تلفن همراه را نیز تاجایی‌که می‌توانید به حداقل برسانید.

ضدعفونی تاکسی

با آغاز فعالیت ها و رفت و آمدها، محدودیت هایی برای مسافرگیری تاکسی ها وضع شد. اواخر فروردین ماه 99، مدیر عامل اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور با اشاره به آغاز استفاده از کاورهای نایلونی در تاکسی های تهران تاکید کرد: مسافرگیری سه نفر برای تاکسی ها تنها با داشتن کاور نایلونی امکان پذیر است.

چون رانندگان ناوگان حمل و نقل عمومی به ویژه تاکسیرانی که فضای داخل خودرو کوچکتر است در معرض خطر بیشتری هستند لذا موضوع مسافرگیری دو نفر مطرح شد. به این ترتیب تاکید شده اگر بحث کاور برای رانندگان تاکسی انجام نشود صرفا باید طبق مصوبه وزارت بهداشت عمل شود که با دو مسافر موافقت شده است و اگر کاور برای محفظه دور رانندگان منظور شود که در تهران این اقدام آغاز شده است راننده می تواند ۳ مسافر جابجا کند.

در حال حاضر ناوگان تاکسیرانی روزانه به ۶۰۰ هزار دستکش و ۶۰۰ هزار ماسک و حدود ۳۰۰ هزار لیتر محلول ضدعفونی نیازمند است تا فرایند ضدعفونی و ایمن سازی انجام شود.

اتوبوس بی آر تی


ویدئوی شست و شوی ایگل تالون قرمز رنگ بعد از 10 سال (اینجا کلیک کنید)


ضد عفونی و فاصله گذاری در اتوبوس و BRT

اتوبوس نیز از آن جاهایی است که استفاده از ماسک در آن کاملا ضروری به نظر می‌رسد. در اتوبوس محیط پذیرای حجم بیش‌تری از آدم‌هاست و اگرچه صندلی‌ها و سطوح آن هرشب توسط کارکنان زحمت‌کش بخش خدمات اتوبوسرانی ضدعفونی می‌شوند، باز هم نمی‌توان روی بهداشتی بودن محیط آن حساب باز کرد.

هم‌چنین حین استفاده از اتوبوس، دستکش بسیار کارآمدتر از دستمال و امثالهم عمل می‌کند و برای اطمینان بیش‌تر و حفظ سلامتی بهتر است پس از طی مسیر دستکش‌های استفاده شده را از بیرون به بخش داخلی آنها از دست خود جدا و روانه سطل آشغال دردار کنید.

ضدعفونی اتوبوس

اگر هم سطل آشغال در دسترس ندارید، کیسه پلاستیکی یک‌بار مصرف همراه داشته باشید و ماسک و دستکش استفاده شده را درون آن بیندازید سپش درش را محکم گره بزنید و در اولین فرصت آن را دور بریزید. توجه داشته باشید که دستکش استفاده شده در یک اتوبوس شلوغ را نمی‌توان همراه خود به خانه یا محل کار برد.

از اواخر فروردین ماه 99، حدود 70 اتوبوس ومینی‌بوس فعالیت خود را در پایتخت به صورت رزروی آغاز کردند که مسیرهایی همچون نوبنیاد- هفت‌تیر، علم و صنعت- هفت تیر، میدان راه‌آهن- میدان تجریش، پرند- میدان آزادی مقصد و مبد این اتوبوس‌ها است.

ضدعفونی اتوبوس

همچنین مینی‌بوس‌های دربستی جهت رعایت فاصله گذاری اجتماعی سرویس‌های ویژه‌ای از امروز ارائه می‌دهند و به صورت رزروی فعالیت خود را آغاز کرده‌اند. مینی‌بوس‌ها نیز در مسیرهایی مانند فردوسی، سی‌متری نارمک، آرژانتین- فردوسی، بهارستان- پیروزی، میدان انقلاب- پایه خاوران، ولیعصر- صادقیه، میدان ونک- تهرانسر فعالیت دارند. قیمت کرایه اتوبوس‌های دربستی رزروی 1500 تومان اعلام شده و ظرفیت مسافر نیز 21 نفر است.

ضدعفونی اتوبوس با اشعه ماوراء بنفش

ضدعفونی اتوبوس ها در چین با اشعه ماوراء بنفش

جالب است بدانید چین با استفاده از فن​اوری پیشرفته و با پایه اشعه ماوراء بنفش اتوبوس‌ها را ضدعفونی می‌کند. این فناوری پیشرفته این امکان را فراهم می‌کند تا چین برای مقابله با ویروس کرونا سریع‌تر پیش رود.

برای ضدعفونی هر اتوبوس با این روش، ۵ دقیقه کافی است. در حالی که عملیات ضد عفونی با روش سنتی ۴۰ دقیقه زمان می‌برد. با توجه به وجود ۱۰۰۰ دستگاه اتوبوس در ناوگان حمل و نقل عمومی، چنین روشی اجتناب ناپذیر است. زیرا به کارمندان زیادی برای انجام این کار هم نیاز نیست. کوئین جین از مسئولان شرکت حمل و نقل عمومی یانگ​ گائو گفت: «ضدعفونی با اشعه ماوراء بنفش نه تنها بسیار کاربردی بلکه مقرون به صرفه است. با این روش ۹۹ ممیز ۹ درصد ویروس‌ها نابود می‌شوند».

مترو

خطر شیوع ویروس کرونا در واگن های مترو 

وسایل حمل‌ونقل عمومی اگرچه در هر 24 ساعت چند بار بار ضدعفونی می‌شوند، اما به ‌علت ازدیاد مسافر و دستگیره و سطوح فراوان یکی از بهترین مکان‌ها برای انتقال ویروس هستند. هرچقدر هم ایستگاه‌ها و واگن‌های مترو با بهترین مواد ضدعفونی‌کننده شسته شوند، باز هم باید اصول ایمنی را حین استفاده از آنها مو به مو رعایت کرد.

مترو نیز مانند سایر مدهای حمل‌ونقلی مکانی است که مسافران فشرده و نفس به نفس می‌ایستند، بنابراین در این فضا هم باید از ماسک فیلتردار تمیز و یک‌بار مصرف استفاده و پس از هر بار مصرف ماسک را معدوم کرد.

ضدعفونی-مترو

هم‌چنین حین حضور در ایستگاه و واگن‌های مترو باید با حواسی کاملا متمرکز از دست زدن به دهان، چشم‌ها و گوش‌ها خودداری و حتی‌الامکان از خوردن و آشامیدن امتناع کرد. اگر هم در مترو اقدام به خرید کردید، محصولات بسته‌بندی شده را انتخاب کنید. هم‌چنین در دوران فراگیری و شیوع گسترده کرونا از نزدیک شدن به فروشندگان و خرید از آنها خودداری کنید.

به این نکته توجه داشته باشید که در واگن های مترو بیشتر سطوح صیقلی، استیل و فلزی است و ویروس کرونا روی این سطوح ماندگاری زیادی دارد.

ضدعفونی مترو

بعد از پایان یافتن قرنطینه و شروع فعالیت های روزمره، متروها و اتوبوس های تهران به نسبت ماه های بدون کرونا خلوت تر بودند. اما هرچه جلوتر می رویم، جمعیت مسافران مترو رو به افزایش است.

دستورالعمل های مختلفی در محوطه مترو و واگن ها نصب شده است. همچنین فاصله گذاری اجتماعی در ایستگاه ها و درون قطارها اعمال شده و بسیاری از افراد بر اساس قوانین جدید روابط اجتماعی خود را تنظیم نموده اند.

ضدعفونی مترو

معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران درباره فاصله‌گذاری اجتماعی و هوشمند در مترو تهران گفته بود: در مورد فاصله‌گذاری هوشمند فعلا اقدامی نمی‌توانیم در مترو انجام دهیم ولی با کاهش سرفاصله حرکت قطارها تلاش کرده‌ایم حجم مسافر در ایستگاه‌ها را مدیریت کنیم.

همچنین پیشنهاد رزروی شدن مترو تهران برای کنترل جمعیت مترو و پیشگیری از کرونا مطرح شده. البته مسئولین هنوز به تصمیم و جمع‌بندی در این زمینه نرسیده‌اند چرا که این موضوع می‌تواند مشکلات اجتماعی به همراه داشته باشد.

ضدعفونی خودرو

سختگیری در خودرو شخصی، منطقی یا غیر منطقی؟!

شاید با خودتان بگوئید خودرو شخصی که دیگر محیط عمومی نیست که مجبور به رعایت قواعد سخت‌گیرانه و پیشگیرانه در آن باشیم! در پاسخ‌تان نیز باید بگوییم حرف شما هم منطقی است و هم غیرمنطقی. منطقی از آن جهت که در محیط خودرو شخصی مخصوصا زمانی‌که تنها هستید استفاده از ماسک چندان ضرورتی ندارد و غیرمنطقی از این دیدگاه که کرونا ویروس جدید تا روزها می‌تواند زنده بماند و ممکن است در نوبت قبلی استفاده شما آن را با دست و بدن خود وارد خودرو کرده باشید و وقتی برای بار بعدی وارد این فضا می‌شوید، باز هم ممکن است در معرض آلودگی قرار بگیرید.

ضدعفونی خودرو

به‌طور کلی فرمان ماشین‌ها آلوده‌ترین بخش آنهاست. سطحی که حتی در برخی موارد ثابت شده از یک سرویس بهداشتی عمومی نیز آلوده‌تر است. امروز که کرونا همه‌گیر شده که دیگر جای خود دارد. پس بهتر است علاوه بر استفاده از دستکش‌های یک‌بار مصرف حین رانندگی با خودرو شخصی، سطوح درون خودرو مانند داشبورد، سیستم صوتی لمسی و غیرلمسی، فرمان، اهرم تعویض دنده، دستگیره درها و صندلی‌ها را با استفاده از مواد ضدعفونی‌کننده یا الکل 70 درصد و دستمال تمیز یک‌بار مصرف به حالت تنها «رفت»- و نه رفت و برگشتی و پشت سرهم- تمیز کنید. هم‌چنین بهتر است برخی عادت‌ها مانند گذاشتن دست روی در و لمس بدنه خودرو حین حرکت را به فراموشی بسپارید.

نوشته: روزبه خندان-میلاد میرعابدینی

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی