پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

قطعه سازان

قرارگیری قطعه سازان در یک دعوای دولتی/ اصلاح قرداد قطعه ساز با خودروساز منوط به اصلاح قیمت خودرو!

به گفته دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو، متاسفانه اصلاح قراردادهای قطعه ساز با خودروساز منوط به اصلاح قیمت خودرو شده است. به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو حدود دو هفته قبل بود که سرپرست وزارت صمت در نشستی با انجمن های قطعه سازی و مدیران دو شرکت بزرگ خودروسازی پس از طرح […]

سبحان قالیباف
یکشنبه - ۱ تیر ۱۳۹۹

به گفته دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو، متاسفانه اصلاح قراردادهای قطعه ساز با خودروساز منوط به اصلاح قیمت خودرو شده است.

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو

حدود دو هفته قبل بود که سرپرست وزارت صمت در نشستی با انجمن های قطعه سازی و مدیران دو شرکت بزرگ خودروسازی پس از طرح مشکلات و چالش های این صنعت و تاثیر نرخ ارز و مواد اولیه داخلی در قیمت قطعه سازان، خواستار تسریع در اصلاح قیمت قطعه سازان از سوی خودروسازان شد موضوعی که به گفته بیگلو، دبیر انجمن قطعه سازان به دلیل تعویق این مساله از سوی خودروسازان تاکنون هیچ اقدامی در اصلاح قیمت قطعه سازان صورت نگرفته است.

این شرایط در حالی است که از ماههای پایانی سال گذشته به دلیل عدم تخصیص ارز نیمایی به قطعه سازان و جهش عجیب نرخ ارز و تاثیر آن بر قیمت مواد اولیه داخلی این مساله مشکلات عدیده ای را برای قطعه سازان ایجاد کرده است و با وجود پی گیری ها و جلسات متعدد همچنان این افزایش قیمت در قراردادهای مالی قطعه‌سازان با خودروسازان اصلاح نشده است چنانچه افزایش هزینه‌های صنعت قطعه‌سازی فعالان این صنعت خصوصی را با مشکل و زیان دهی بالایی روبرو کرده است.

در همین زمینه دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو ضمن انتقاد از عدم وجود تصمیم گیری واحد در رفع مشکلات و موانع تولید به خصوص قیمت گذاری در بخش های خودروسازی و قطعه سازی گفت: نابسامانی در این بخش ها و عدم تصمیم گیری درست در بدنه دولت موجب ضربه به صنعت قطعه سازی به عنوان بخش خصوصی می شود.

مازیار بیگلو با ابراز گلایه از تاخیر صورت گرفته در اصلاح قراردادهای قطعه سازان اظهار کرد: متاسفانه اصلاح قراردادهای قطعه ساز با خودروساز منوط به اصلاح قیمت خودرو شده است در حالی که قیمت خودرو یک دعوای دولتی است و چرا باید بخش خصوصی را درگیر این جریان کنند.

وی با اشاره به تبعات قیمت گذاری دستوری بر عدم اصلاح قراردادهای قطعه سازان، تصریح کرد: در ملغمه ای که همه بخش و سازمان های درگیر در قیمت خودرو از خودروساز، شورای رقابت ،سازمان حمایت، وزارت صمت و سازمان گسترش هر یک ادعایی دارند و به نحوی اعمال نفوذ می کنند متاسفانه اصلاح قیمت قطعه سازان را منوط به تعیین تکلیف قیمت خودرو می کنند.

وی با اشاره به نشست اخیر قطعه سازان و خودروسازان با سرپرست وزارت صمت و تصمیمات مربوط به قیمت قطعات اظهار داشت: سرپرست وزارت صمت در این نشست نسبت به تسریع در اصلاح قیمت قطعه سازان دستوراتی را صادر کردند که قطعه سازان نیز در حال پی گیری این جریان هستند منتهی خودروسازان مرتب این مساله را به تعویق می اندازند و تا این لحظه هیچ اتفاقی در اصلاح قیمت قطعه سازان رخ نداده است.

دبیر انجمن قطعه سازان اشاره کرد: اگر انجمن نیز به شدت پی گیر این موضوع است اما به هر حال پی گیری تا زمانی که به نتیجه ای نرسد بالطبع حاصلی نخواهد داشت بنابراین هر روز که می گذرد و خودروسازان این جریان را به تاخیر می اندازند سیستم قطعه سازی بیشتر زیان می کند و به سمتی می رود که چنانچه افزایش قیمتی نیز صورت گیرد به دلیل عدم تصمیم گیری به موقع دیگر صنعت قطعه سازی قادر به ادامه فعالیت نخواهد بود.

چالش جدی قطعه سازان تامین مواد اولیه است

بیگلو در ادامه به معضل قیمت مواد اولیه داخلی قطعه سازان اشاره کرد و گفت: متاسفانه قیمت مواد اولیه داخلی نیز دولتی است و هیچ نظارتی بر آن وجود ندارد به طوری که قطعه سازان دائما با افزایش قیمت مس، فولاد، آلومینیوم و محصولات پتروشیمی مواجه هستند شرایطی که در کنار مسائل ارزی و قیمت خودرو عملا فشار زیادی را از سوی دولت بر صنعت قطعه سازی به عنوان بخش خصوصی وارد کرده است.

وی در همین زمینه به وعده اخیر وزیر صمت در خصوص تامین اعتباری مواد اولیه داخلی پرداخت و بیان کرد: پس از تاکید سرپرست وزارت صمت بر مذاکرات قطعه سازان با شرکتهای تامین کننده مواد اولیه، انجمن سازندگان قطعات نمایندگان خود را در این حوزه معرفی کرد و منتظریم تا وزارت صمت جلسات مشترک در این زمینه با حضور معاونت معدنی وزارت صمت، رئیس هیات مدیره فولاد مبارکه و نمایندگان انجمن برگزار کند اگر چه با وجود معرفی نمایندگان انجمن تا این لحظه جلسه ای در این خصوص برگزار نشده است.

وی با تاکید بر لزوم اعلام سیاست دولت در قیمت مواد اولیه داخلی گفت: دولت یا باید قیمت مواد اولیه داخلی را ثابت نگه دارد و قبول کند که در صورت عدم تثبیت در این بخش، قیمت خودرو افزایشی خواهد بود و یا اگر قیمت خودرو دستوری است باید قیمت مواد اولیه نیز دستوری تعیین شود به هر حال دولت باید یکی از این دو سیاست را مشخص و رویه واحدی را در این زمینه در پیش گیرد و با بخش خصوصی بازی نشود.

این مقام صنفی در انجمن قطعه سازان اشاره کرد: در صورت تامین اعتباری مواد اولیه قطعه سازان باید راهکاری برای آن مشخص شود در حالی که به دلیل نابسامانی در این حوزه، تصمیم گیری درستی صورت نمی گیرد.

بیگلو با بیان اینکه تامین مواد اولیه داخلی به معضل جدی در صنعت قطعه سازی تبدیل شده است، تصریح کرد: متاسفانه عدم تصمیم گیری واحد و منسجم، تامین مواد اولیه داخلی در کشور را با مشکلات و معضل زیادی روبرو کرده است موضوعی که جای تعجب و تاسف دارد.

وی در خصوص سیستم مچینگ در تامین مواد اولیه گفت: فعلا سیستم مچینگ در حال اجراست اما در این سیستم نیز همچنان پرداخت ها نقدی است و این مساله نیز سختی های خودش را دارد.

بازار خودرو با اصلاح قیمت ها واقعی می شود

وی همچنین با توجه به طرح مشکل کسری بودجه دولت در عدم اصلاح قیمت مواد اولیه داخلی، تاکید کرد: چنانچه دولت در نظر دارد درآمد خودش را حفظ کند حداقل قیمت خودرو را آزاد بگذارد و اجازه دهد که خودروساز و قطعه ساز نیز به درآمد معقول و منطقی را داشته باشند در حالی که با این شیوه قیمت گذاری دستوری تنها جیب دولت و دلالان پر می شود.

دبیر انجمن قطعه سازان با اشاره به وجود برخی نگرانی ها در خصوص آزادسازی قیمت خودرو در شرایط فعلی اقتصادی بیان داشت: نگرانی در این زمینه وجود ندارد چرا که بررسی ها کامل آن در هر دو خودروساز و وزارت صمت انجام شده است و با اصلاح قیمت خودرو بازار خودرو واقعی می شود.

بدترین شیوه فروش خودرو قرعه کشی است

بیگلو افزود: با اصلاح قیمت خودرو مصرف کننده واقعی وارد بازار می شود کما اینکه امروز به دلیل شرایط فعلی بازار مصرف کننده واقعی ناگزیر به خرید از بازار آزاد شده است در حالی که سود مابه التفاوت قیمت درب کارخانه و بازار آزاد را دلالان می برند.

به گفته وی ۸ میلیون نفری که در هفته های اخیر برای خودرو ثبت نام کردند نیاز واقعی بازار خودرو نبود بلکه طبق محاسباتی که صورت گرفته نیاز واقعی بازار خودرو کشور عددی بین یک میلیون و ۵۰ تا ۱۰۰ هزار در سال است.

وی در پایان شیوه فعلی فروش خودرو را بدترین روش دانست و گفت: انجمن قطعه سازان از روز اول با اجرای شیوه قرعه کشی در پیش فروش خودرو مخالف بود و از همان زمان موضع خود را نیز اعلام کرد که فروش خورو با شرایط اعلام شده رویه درستی نیست.

انتهای پیام/

گشایش ال سی داخلی، راهکار پیشنهادی قطعه سازان برای تامین مواد اولیه

مسئولیت فروش احتمالی حواله خودرو های در رهن ایران خودرو، بر عهده مالک است

روند کاهش قیمت ها در بازار خودرو متوقف شده است

جزئیات بیانیه مشترک سازمان تعزیرات، رییس پلیس راهور ناجا و رئیس سازمان حمایت مصرف کنندگان

استخدام 1000 نفر نیرو متخصص، تکنسین و کارگر خطوط تولید در کروز

حذف روش های قدیمی و استفاده از نیرو متخصص، نسخه درمان بی کیفیتی صنعت خودرو

اختصاص 2 میلیارد دلار ارز برای صنایع خودروسازی و قطعه سازی

جزئیات دیدار قطعه سازان با سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی