پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

تالار بورس

یکه تازی خودروسازها در بازار سرمایه

شاخص کل طی روز‌های سه‌شنبه و چهارشنبه رشد ۸.۸ درصدی را به ثبت رساند و در مجموع 2 روز پایانی هفته گذشته برای سرمایه‌گذاران بورسی بسیار دلچسب بود. به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو 2 روز پایانی هفته گذشته برای سرمایه‌گذاران بورسی بسیار دلچسب بود. شاخص کل طی روز‌های سه‌شنبه و چهارشنبه رشد ۸.۸ درصدی […]

سبحان قالیباف
شنبه - ۱۴ تیر ۱۳۹۹

شاخص کل طی روز‌های سه‌شنبه و چهارشنبه رشد ۸.۸ درصدی را به ثبت رساند و در مجموع 2 روز پایانی هفته گذشته برای سرمایه‌گذاران بورسی بسیار دلچسب بود.

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو

2 روز پایانی هفته گذشته برای سرمایه‌گذاران بورسی بسیار دلچسب بود. شاخص کل طی روز‌های سه‌شنبه و چهارشنبه رشد ۸.۸ درصدی را به ثبت رساند تا ضمن شکستن مرز روانی ۱.۵ میلیون واحدی از سطح یک میلیون و ششصد هزار واحد نیز عبور کند.

در این روند پرشتاب مجموع ارزش بازار شرکت‌های بورسی نیز به رقم قابل توجه ۶ میلیون میلیارد تومان رسید و عدد جدیدی را وارد معادلات اقتصادی کشور کرد.

از این رشد پرشتاب خودرویی‌ها نیز بی‌بهره نماندند و شاخص این صنعت پرواز بیش از ۱۰ درصدی را طی 2 روز کاری پایانی هفته گذشته به ثبت رساند.

روزهای خوش بورس‌بازان و به طور خاص سهامداران خودرویی، در حالی سپری می‌شود که بحث اخذ مالیات بر سرمایه‌گذاری در روزهای تعطیل مطرح شده‌است.

شاخص کل بورس تهران در هفته گذشته بیش از ۱۳ درصد رشد داشت و به عدد یک میلیون ۶۱۲ هزار و ۹۰۲ واحد رسید. نکته مهم در خصوص معاملات بازار سهام در هفته دوم تیرماه، شتاب روزافزون قیمت‌ها و درگیر شدن هرچه بیشتر سهم‌های بورسی با تقاضای انبوه است.

داده‌های رسیده از سوی کارگزاری‌ها بار دیگر خبر از هجوم سرمایه‌های جدید به تالار شیشه‌ای می‌دهد. اطلاعات مربوط به میزان مشارکت سرمایه‌گذاران خرد در آخرین عرضه اولیه از رشد بیش از یک میلیون نفری کدهای بورسی مشارکت کننده نسبت به رکورد قبلی خبر می‌دهد.

حضور فعال بیش از ۴..۴ میلیون نفر برای خرید عرضه اولیه سهام شرکت سرمایه‌گذاری سیمان تامین در حالی در روز چهارشنبه به وقوع پیوست که رکورد قبلی مشارکت در عرضه اولیه، ۳.۳ میلیون نفر مربوط به سهام شرکت پتروشیمی آریا ساسول بود.

میزان مشارکت در عرضه‌های اولیه یکی از مهمترین پارامترهای فعالیت اشخاص حقیقی در بورس تهران است و این آمار از رشد روزافزون حضور مردمی در بورس خبر می‌دهد.

با این حال عوامل دیگری نظیر رشد نرخ ارز و محدودیت سرمایه‌گذاری در بازارهای موازی با توجه به تورم انتظار و کاهش میل نگهداری پول به شکل نقد و سپرده بانکی نیز هنوز به عنوان دلایل اصلی تزریق نقدینگی به تالار شیشه‌ای به شمار می‌آید.

آمار هفته گذشته نیز مطابق ماه‌های گذشته حاکی از پیشرو بودن خودروسازها در بورس تهران است.

شاخص این صنعت در هفته گذشته جهش ۲۲ درصدی را به ثبت رساند که در قیاس با رشد ۱۳.۶ درصدی شاخص کل در همین مدت، حاکی از تداوم برتری سهام خودروساز نسبت به متوسط بازدهی بازار است.

برتری‌ای که بیش از هرچیز مرهون تکیه معامله‌گران بر صف‌های خرید پرقدرت در نمادهای بزرگتر است و هر تکانه معناداری در این وضعیت می تواند به عرضه‌های سهمگین منجر شود.

همانطور که در گزارش‌های قبلی اشاره شد، مهمترین عامل تاثیرگذار و برهم زننده حرکت پرقدرت سهام گروه خودرویی و قطعه‌ساز در شرایط فعلی، ریسک فراگیر و غیرسیستماتیک برای کل بازار سهام است. در چنین شرایطی سهام زنجیره خودروسازی، می‌توانند با توجه به رشد معنادار قیمت‌ها، در اولویت فروش قرار بگیرند.

در همین حال در روزهای تعطیل هفته گذشته بار دیگر داستان اخذ مالیات از عایدی سرمایه‌گذاری با محوریت تبدیل شدن این مورد به قانون در مجلس شورای اسلامی مطرح شد. اتفاقی که می‌تواند یک ریسک عمومی برای کل بازار سهام به همراه داشته باشد.

اما در توضیح کیفیت این خبر و قابلیت اجرای آن، علاوه بر تکذیب رسمی مسئولان ذیربط در مجلس و دولت، موضوع امکان اجرای این قانون نیز با اما و اگرهای فراوان همراه است.

براساس تبصره ۴ ماده ۱۰۵ قانون مالیات‌های مستقیم، اخذ مالیات از سود سهام در شرایط فعلی و با توجه به درگیر بودن مالیات در هزینه‌های کارمزد خرید و فروش امکان‌پذیر نیست و این مورد در شرایط فعلی بیش از هرچیز به عنوان یک ادعا از طرف معدودی از نمایندگان مجلس مطرح شده و قابلیت اجرایی شدن ندارد.

انتهای پیام/ منبغ: قطعه نیوز

سهام خودرویی ها افت کرد / بیم و امید خودروسازان پس از برجام

یکه تازی سایپا در بورس

تامین مالی ۳۰۰ میلیارد تومانی ایران خودرو از طریق بازار سرمایه

مجوز واگذاری باقی مانده سهام دولت در 2 شرکت خودرسازی دریافت شد

آخرین وضعیت گروه خودرویی در بازار سرمایه

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی