پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

ايجاد مثلت همكاري هاي مشترك در صنعت خودرو/ شركت هاي دانش بنيان بازوي قدرتمند در كنار شركت هاي خودروسازی

چند وقتي است كه همكاري صنعت خودرو با دانش بنيان ها رنگ و بو ديگري به خود گرفته است، قطعاتي كه تا ماه هاي پيش واردات آن صورت مي گرفت قرار است با همت مجموعه هاي دانش بنيان ساخته شود و اين به منزله حركت خودروسازان به سمت خوداتكايي است. به گزارش پایگاه خبری جوان […]

سبحان قالیباف
پنجشنبه - ۱۹ تیر ۱۳۹۹

چند وقتي است كه همكاري صنعت خودرو با دانش بنيان ها رنگ و بو ديگري به خود گرفته است، قطعاتي كه تا ماه هاي پيش واردات آن صورت مي گرفت قرار است با همت مجموعه هاي دانش بنيان ساخته شود و اين به منزله حركت خودروسازان به سمت خوداتكايي است.

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو

چند وقتي است كه همكاري صنعت خودرو با دانش بنيان ها رنگ و بو ديگري به خود گرفته است، قطعاتي كه تا ماه هاي پيش واردات آن صورت مي گرفت قرار است با همت مجموعه هاي دانش بنيان ساخته شود و اين به منزله حركت خودروسازان به سمت خوداتكايي است. در اين باره با محمدرضا نجفي منش، رییس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی گفت و گویي انجام داديم كه در ادامه مي آيد:

آيا ضرورتي وجود دارد كه شركت هاي خودروسازي از توان مجموعه هاي دانش بنيان استفاده كنند؟

اين روندي است كه در تمام دنيا طي شده است و صنعت خودروي ايران مستثني از چنين مقوله اي نيست. زماني كه دانش شركت هاي خودروسازي و دانش مجموعه هاي دانش بنيان در كنار هم قرار گيرد به هم افزايي مي رسد كه نتيجه آن توسعه همه جانبه صنعت خودرو است. صنعت خودرو با در اختيار گذاشتن امكانات خود به مجموعه هاي دانش بنيان مي تواند شرايطي را فراهم كند كه شركت هاي دانش بنيان با سرعت بيشتري به توليد علم در صنعت خودرو دست پيدا كنند. زماني كه در صنعت خودرو دانش روز مورد استفاده قرار گيرد، ديگر نبود قطعه و يا پايين بودن كيفيت خودرو توجيه پيدا نمي كند چرا که شركت هاي دانش بنيان به عنوان يك بازوي قدرتمند مي توانند در كنار شركت هاي خودروسازي قرار گيرند و اين اتفاق در نهايت به نفع مصرف كننده نهايي خواهد بود.

آيا تاكنون همكاري هاي مشتركي بين خودروسازان و شركت هاي دانش بنيان صورت گرفته است؟

بله، همكاري هاي گسترده اي صورت گرفته اما براي آنكه نتيجه بخشي آن بهتر باشد بايستي همكاري ها مستمر و پيوسته باشد در اين صورت نتيجه آن با سرعت بيشتري عايد صنعت خودروي كشور مي شود، در خيلي از قطعات خودرو به دانش فني نياز داريم لذا چاره اي جز بهره گيري از توان مجموعه هاي دانش بنيان نيست. قطعه سازان هم از اين قاعده جدا نيستند، آنها بايد به اين سمت حركت كنند. لذا پيشنهاد مي كنم كه مثلث همكاري ها بين خودروسازان، قطعه سازان و دانشگاه ها (دانش بنيان ها) شكل گيرد.

چه زمان مي توان در قالب پيشنهادي كه داديد همكاري ها را آغاز كرد؟

اكنون اين اتفاق افتاده است. شركت هاي خودروسازي و قطعه سازي با دانشگاه ها و مجموعه هاي دانش بنيان در حال همكاري مشترك هستند. در گذشته به جهت آنكه كمبود منابع ارزي و تحريم نبود، خودروسازان و قطعه سازان مجدانه همكاري با دانش بنيان ها را دنبال نمي كردند ولي در مقطع فعلي تمام بخش هاي صنعت مصمم شدند تا از توان نخبگان، دانشگاه ها و دانش بنيان ها استفاده كنند. بروز چنين اتفاق هاي است كه تحريم را به يك فرصت تبديل مي كند.

براي اينكه همكاري بين قطعه سازان، خودروسازان و دانش بنيان ها تقويت شود و در يك راستا كار كنند، چه مجموعه هايی بايد پيش قدم شود؟

براي اينكه همكاري ها مستمر و هدفمند شود، وزارت صنعت، معدن و تجارت مي تواند نقش آفرين خوبي باشد. وزارت صمت با برگزاري جلسات و اعلام نيازهاي طرفين مي تواند همكاري ها را ساماندهي كند. سايپا و ايران خودرو به قطعاتي نياز دارند كه ساخت آن با همت مجموعه هاي دانش بنيان خواهد بود لذا تعريف پروژه هاي مشترك مي تواند كمبود برخي از قطعات را به صفر برساند.

آيا همكاري ها با دانش بنيان ها توسط توليدكنندگان با جديت دنبال مي شود؟

بله خودروسازان و قطعه سازان در همكاري هاي خود جدي هستند اما براي آنكه در اين بخش پيشرفت ها هماهنگ شود، توصيه مي كنم پارك علم و فناوري در توليد قطعات استراتژيك خودرو ايجاد شود. زماني كه ارز، قيمت پاييني داشت قطعه سازان هر قطعه اي را كه توليد مي كردند امكان رقابت با قطعات مشابه خارجي را نداشت و همين امر باعث مي شد خودروسازان براي حفظ قيمت محصولات خود سراغ قطعات خارجي بروند، ولي با افزايش قيمت ارز، توليد در كشور سود ده شده است. بدين جهت سرمايه گذاري در توليد انواع قطعات مطلوب و اقتصادي است.

آيا مجموعه هاي دانش بنيان قوي در صنعت خودرو داريم؟

خيلي از شركت هاي قطعه ساز دانش بنيان شدند و يا يكسري از دانش بنيان ها در صنعت خودرو در حال فعاليت هستند. با ايجاد ميز داخلي سازي قطعات كه توسط وزارت صمت ايجاد شده و شركت هاي خودروسازي که در راستاي آن در حال حركت هستند، ما شاهد حضور مجموعه هاي دانش بنيان قوي هستيم.

براي اينكه از دانش بنيان ها استفاده بيشتري شود چه توصيه اي داريد؟

سه اقدام در اين بخش مي توان انجام داد. اول اينكه دانش جديد را خودمان به وجود آوريم؛ دوم آنكه از متخصصان بازنشسته ايراني خارج از كشور استفاده كنيم و سوم ماشين آلات دست دوم خارجي وارد كنيم تا قطعات مورد نياز با سرعت بيشتري تامين و ساخته شود. شيوع ويروس كرونا به سياست گذاران ثابت كرد كه بدون بروكراسي هاي اداري و تشريفات مي توان توليد را چند برابر كرد، لذا اطمينان بين طرفين مهم ترين ركن است. از آنجا كه در شرايط خاص هستيم اميدواريم كه دولت برخي از محدوديت ها را حذف كند تا توليد برخي از قطعات وارداتي ميسر شود.

انتهای پیام/

طرح‌های متنوع فروش سایپا هفته آینده اجرا می‌شود/ عرضه مجدد شاهین و مدل‌های جدید کوییک و ساینا

”حرکت خودروسازان با دانش بنیان ها“/ چگونه خودروساز دانش بنیان شویم؟

نقش آفريني دانش بنيان ها در تامين قطعه و افزايش كيفيت خودرو/ دراقتصاد مقاومتي اصل مهم تكيه بر توان داخلي و بهره گيري از ظرفيت هاي ملي است

قرارداد سايپا با ۴۸ مجموعه دانش‌بنيان/ افزايش همکاری سايپا با استارتاپ‌ها و مجموعه‌های دانش‌بنيان

خوداتكايي در صنعت خودرو با همكاري دانش بنيان ها محقق مي شود/ ضرورت ايجاد روابط دو سويه صنعت و علم

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی