پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

پراید در عراق

پراید در عراق 16.5 میلیون تومان

پراید در ایران قیمتی حدود 20 میلیون دارد ولی با وجود هزینه های صادرات قیمت پراید در عراق 16.5 میلیون تومان است. ولی علت چیست؟! پرایدی که با قیمت 20 میلیون تومان به‌دست ایرانی‌ها می‌رسد، برای عراقی‌ها با وجود هزینه‌های صادراتی، 16.5 میلیون تومان آب می‌خورد. احمد نعمت‌بخش، دبیر انجمن خودروسازان، در نشستی مجازی در‌این‌باره […]

سهیل زنگنه
شنبه - ۶ تیر ۱۳۹۴

پراید در ایران قیمتی حدود 20 میلیون دارد ولی با وجود هزینه های صادرات قیمت پراید در عراق 16.5 میلیون تومان است. ولی علت چیست؟!

پرایدی که با قیمت 20 میلیون تومان به‌دست ایرانی‌ها می‌رسد، برای عراقی‌ها با وجود هزینه‌های صادراتی، 16.5 میلیون تومان آب می‌خورد. احمد نعمت‌بخش، دبیر انجمن خودروسازان، در نشستی مجازی در‌این‌باره گفت: پراید در ایران 20 میلیون تومان قیمت دارد، ولی در عراق پنج ‌هزار دلار یا حدود 16.5 میلیون تومان فروخته می‌شود. با وجود این، فروش پراید در عراق برای سایپا سودآور است و در ایران سودآور نیست.

احمد نعمت‌بخش، دبیر انجمن خودروسازان دلایل متعددی را برای این امر ذکر کرد: “مالیات ارزش‌ افزوده 9 درصدی، معادل یک میلیون و 800 هزار تومان، از رقم فروش یک پراید در ایران پرداخت می‌شود. حدود 700 هزار تومان هم بابت بیمه شخص ثالث پرداخت می‌شود، درحالی که دستِ‌کم این دو رقم در عراق از طرف سایپا پرداخت نمی‌شود. خودروسازان برای تکمیل خودروهای تولیدی، بخشی از قطعات را از خارج کشور وارد می‌کنند. وقتی خودرو تکمیل‌شده صادر می‌شود، هزینه گمرکی قطعات وارداتی به خودروساز برمی‌گردد، بنابراین در این بخش هم مقداری از هزینه‌ها نسبت‌به عرضه خودرو در داخل کشور، کمتر است. این روند باعث می‌شود قیمت یک خودرو پراید در بازار عراق یا سوریه، 30 درصد کمتر از بازار داخل باشد.

135 هزار دستگاه از محصولات سایپا در عراق

دوران پراید‌سواری، گذشته؟!

دفاعیات نعمت‌بخش از سایپا باعث شد یکی از خبرنگاران، از او بپرسد، شما که این‌قدر از تولیدات سایپا دفاع می‌کنید، چرا خودتان پراید سوار نمی‌شوید؟ دبیر انجمن خودروسازان در پاسخ گفت: من زمانی‌که جوان بودم، رنو 5 سوار می‌شدم. بعد از آن پیکان، پژو، سمند و زانتیا خریدم و الان هم مگان دارم. من ٦٤ سال دارم و یک عمر زحمت کشیده‌ام، بنابراین نباید با یک جوان 20 ساله مقایسه شوم. دوران پرایدسواری من گذشته است و وضع مالی من نسبت‌به یک جوان بهتر است، اما بعضی خبرنگاران حساس هستند که چرا من یک مگان سوار می‌شوم.

نعمت بخش در خصوص افزایش قیمت خودرو گفت: “خودروسازان در سال گذشته، از ارز مبادله‌ای دوهزارو ٥٥٠ تا ٦٠٠ تومان استفاده می‌کردند و امسال این نرخ به حدود 2900 تومان رسیده است و با افزایش ١٠ درصدی مواجه شده است ولی با گذشت چندین ماه از سال ٩٤، هنوز افزایش قیمتی به خودروسازان اعلام نشده است”

دیدگاه خود را بنویسید

نظرات کاربران

کیوسک مطبوعاتی