پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

خط تولید ایران خودرو

امکان تولید خودرو ارزان قیمت با شرایط فعلی دور از ذهن است

دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو معتقد است در شرایط فعلی، تولید خودرو ارزان قیمت با شرایط کنونی این صنعت امکانپذیر نیست. به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو مازیار بیگلو دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو اظهار کرد: ۸۰ درصد قیمت یک خودرو مواد اولیه و قطعات آن تشکیل می دهد، […]

سبحان قالیباف
شنبه - ۱۱ مرداد ۱۳۹۹

دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو معتقد است در شرایط فعلی، تولید خودرو ارزان قیمت با شرایط کنونی این صنعت امکانپذیر نیست.

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو

مازیار بیگلو دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو اظهار کرد: ۸۰ درصد قیمت یک خودرو مواد اولیه و قطعات آن تشکیل می دهد، بنابراین تا زمانی که نتوان تامین مواد و قطعات را انجام و همچنین نرخ ارز پایه را کنترل کرد، شاهد تولید خودروی ارزان نخواهیم بود.

به گفته دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو، ارزان‌ترین خودروی حال حاضر جهان در هند با قیمت چهار هزار دلاری عرضه می‌شود که با احتساب دلار ۲۳ هزار تومانی این روزها، حدود ۹۰ میلیون تومان قیمت خواهد داشت.

وی ادامه داد: این خودرو حتی از ابتدایی‌ترین امکانات نظیر شیشه بالابر برقی و کولر هم برخوردار نیست و در صورتی که بخواهد در ایران عرضه شود قیمت بیش از ۱۱۰ میلیون تومان خواهد یافت.

این مقام صنفی بیان کرد: ارزانی زمانی معنی می یابد که ما از مواهب و مزیت‌های رقابتی موجود کشور از جمله معادن، چاه های نفت و محصولات پتروشیمی، انرژی ارزان و متخصصان، مهندسان و جوانان تحصیلکرده خود به درستی استفاده کنیم.

وی گفت: این در حالی است که امروز آهن تولیدی کشورمان گران‌تر از سایر نقاط جهان عرضه می شود و مشابه این وضعیت در خصوص محصولات پتروشیمی، مس و آلومینیوم نیز وجود دارد.

بیگلو تاکید کرد: تا زمانی که بحران مواد اولیه درست نشود و برای تولیدکنندگان داخلی مواد را با قیمت پایه و تمام شده عرضه نکنیم، صحبت کردن از خودرو ارزان قیمت بی‌فایده است.

وی ادامه داد: پرایدی که با قیمتی حدود چهار هزار دلار با امکاناتی نظیر کولر، شیشه بالابر برقی، کیسه هوا و غیره عرضه می شد، با فشار رسانه ها، فشارهای اجتماعی و مردمی به ناچار از خط تولید سایپا خارج شد، در حالی که یکی از ارزان ترین خودرو های جهان به شمار می آمد.

دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو تصریح کرد: پراید با نرخ دلار ۲۳ هزار تومانی حدود ۹۰ میلیون تومان قیمت داشت‌ اما هیچ کس چنین قیمتی را قبول نمی کرد، در عوض سود تولید آن به جیب عده ای دلال و برخی تولیدکنندگان مواد اولیه می‌رفت که بدون هیچ ریسکی در بورس سودهای ۲۰ تا ۴۰ درصدی کسب می‌کردند، اما خودروسازان با زیان ۲۰ تا ۴۰ درصد مواجه بودند.

وی تاکید کرد: تا زمانی که چنین مشکلات حل نشود، مطرح کردن مسائلی از این دست فرار رو به جلو است.

این مقام صنفی همچنین درخصوص اجرای قیمت‌گذاری دستوری از سوی شورای رقابت، گفت: قیمت گذاری دستوری نه فقط برای خودرو که برای هر کالای دیگری اشتباه است و سبب ایجاد رانت و فساد شده و نمی توان مشکل عرضه را حل کرد.

دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو افزود: قیمت‌گذاری دستوری سال هاست که در سطح دنیا تجربه اش را پس داده و باید با کنار گذاشتن آن به سمت عرضه خودرو در حاشیه بازار و هم زمان آزادسازی واردات پرداخت.

وی اشاره کرد: فقط به همین ترتیب می توان در گردونه رقابت و کار درست باقی ماند و به اصلاح قیمت‌ها و متعادل سازی عرضه و تقاضا اقدام کرد.

انتهای پیام/ منبع: ایرنا

با کیفیت های بی استاندارد شماره گذاری نمی شوند

رويكرد وزارت صمت تعمیق و توسعه ساخت داخل صنعت خودرو است

دوراهی ناگزیر!/ افزایش قیمت خودرو یا خاموشی چراغ خطوط تولید؟!

صنعتگران در دوران تحریم‌ها، آبرو و اعتبار تولید کشور بوده‌اند

نیکزاد تا انتها پیگیری موضوع تولید خودرو ملی است

تولید یک میلیون دستگاه خودرو، دستور کار خودروسازان در سال جاری

سقوط تولید خودرو در انگلیس/ تنها 197 دستگاه ماه آوریل تولید شده است

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی