پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

با چند راه برای تمیز کردن رسوبات موتورخودرو آشنا شوید

آنچه محرک یک خودرو برای فعالیت و حرکت شناخته می‌شود، پیشرانه یا موتور آن است و اساس کارکرد موتور خودروها با هر سوختی که باشند به این نحو است که در معرض احتراق‌های متعدد قرار دارند. در واقع احتراق‌ها هستند که انرژی کافی برای حرکت موتور را فراهم می‌کنند و لازمه احتراق، سوخت، ذرات هوا، […]

شیوا تدین پور
سه شنبه - ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۲

آنچه محرک یک خودرو برای فعالیت و حرکت شناخته می‌شود، پیشرانه یا موتور آن است و اساس کارکرد موتور خودروها با هر سوختی که باشند به این نحو است که در معرض احتراق‌های متعدد قرار دارند. در واقع احتراق‌ها هستند که انرژی کافی برای حرکت موتور را فراهم می‌کنند و لازمه احتراق، سوخت، ذرات هوا، روغن و … است.

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو؛

طبیعی است که پس از مدتی به واسطه استفاده مکرر از این مواد و نیز تولید آلاینده و ورود گرد و غبار، موتور و اجزای آن دچار رسوب شوند. تمیز کردن رسوبات موتور، آن را برای فعالیت بهینه آماده می‌کند و بر عمر مفید آن می‌افزاید.

عوامل ایجاد رسوب در موتور خودرو:

  1. تعلل در تعویض روغن موتور
  2. نشت بنزین
  3. واکنش‌های رخ داده در درون ساختار موتور
  4. رسوبات حاصل از عملیات احتراق
  5. بیکار ماندن خودرو

تعلل در تعویض روغن موتور: اساس استفاده از روغن موتور به منظور خنک کردن پیشرانه و روانکاری اجزا و قطعات است، اما همین روغن میتواند رسوباتی که احتمالا در اثر واکنشهای داخلی موتور رخ داده را نیز از بین ببرد.

نشت بنزین: اکر قصد خرید اقساطی خودرو و یا خرید نقدی دارید، خوب است بدانید که سوخت رسانی به محفظه احتراق خودروها اساسا به دو روش انجام می‌شود:

  • انژکتوری
  • کاربراتوری

هر خودرو انژکتوری به تعداد سیلندرهایی که دارد، انژکتور هم دارد، حال وظیفه انژکتور چیست؟! انژکتورها باید عمل پاشش سوخت درون سیلندر را انجام دهند.
هنگامی که انژکتورها در حال انجام وظیفه هستند ممکن است بخشی از بنزین به علت دمای بالایی که سیلندرها دارند در کناره‌های سوپاپ هوا باقی بمانند و اصطلاحا رسوب کنند. پاکسازی رسوبات موتور در صورتی که علت آن نشت بنزین باشد، باید به موقع انجام شود تا آسیب‌های پرهزینه‌تری را ایجاد نکند.

واکنش‌های رخ داده درون ساختار موتور: در بخش پیشین به نشت بنزین در سیستم‌های انژکتوری اشاره کردیم اما این به این معنی نیست که سیستم کاربراتوری دچار رسوب نخواهد شد. گاهی علت اصلی ایجاد رسوب، فعل و انفعالاتی است که درون موتور رخ می‌دهد به این معنی که هنگامی که بنزین از لوله‌ها و مجاری متعدد در خودرو جاری می‌شود و به حرکت در می‌آید، گاها حرارت برخی قطعات باعث تبخیر سطح قابل توجهی از سوخت می‌گردد. این تبخیر باعث خشک شدن و برجای ماندن ذراتی می‌شود که به مرور سفت شده و رسوبات برجای می‌گذارند.

رسوبات حاصل از عملیات احتراق: رسوب حاصل از عمل احتراق را همه ما در زندگی عادی و خارج از سیستم خودرو نیز شاهد بوده‌ایم. بدیهی است که در اثر ترکیب بنزین و گاز اکسیژن، آنچه حاصل می‌شود کربن است، کربنی که روی هم رفته میتواند رسوب کند و باعث اختلال در عملکرد خودرو شود.

بیکار ماندن خودرو: اگر به صورت تفننی رانندگی می‌کنید، موتور ماشین شما معمولا بیکار است و زمینه برای ایجاد رسوباتی از جنس کربن و گرد و غبار مهیا. اگر برایتان ممکن است، حداقل تا جایی که روغن موتور به گردش در بیاید و قطعات به حرکت وادار شوند، با خودرو شخصی‌تان رانندگی کنید، با همین یک کار ساده، خودتان را از هزینه‌های سرسام‌آور بعدی بیمه می‌کنید.

روش‌های تمیز کردن رسوبات موتور:

  • تعویض روغن موتور در موعد مقرر
  • استفاده از اسپری تمیز کننده موتور ماشین
  • شستشوی موتور
  • مکمل‌های جرمگیر موتور
  • فلاشینگ موتور خودرو یا موتور شور

تعویض روغن موتور در موعد مقرر

تعویض روغن یکی از حیاتی‌ترین اقداماتی است که می‌توانید برای مراقبت از ماشینتان انجام دهید و یک روش عالی برای تمیز کردن رسوبات موتور است. تعویض روغن به صورت منظم و در موعد مقرر یک نوع سرمایه‌گذاری است و خدمتی است که می‌توانید به خودتان بکنید تا گرفتار صرف هزینه‌های بیشتر نشوید.

این کار موجب عملکرد بهتر خودرو شما می‌شود و عمر مفید موتور ماشینتان را تضمین می‌کند.

استفاده از اسپری تمیزکننده رسوبات برای موتور

همانطور که پیشتر نیز اشاره کردیم برخی روش‌ها برای رسوب زدایی از موتور خودرو راحت و ارزان و برخی سخت و گران هستند، استفاده از اسپری تمیز کننده موتور ماشین، یکی از روش‌های کاربردی و ارزان است که میتواند شما را به نتیجه دلخواه برساند.
این اسپری‌ها غالبا تمیزکننده، براق کننده و محافظت کننده هستند و خاصیت ضد اسیدی دارند و قادر هستند چربی‌ها و گرد و خاک قدیمی را از بین ببرند و به طور کلی منجر به رسوب زدایی موتور خودرو میشوند.
چه برای خرید شاهین و هایما و جک اقدام کرده باشید چه پراید سوار یا رانا سوار باشید، این اسپری کار شما را براز تمیز کردن موتور خودروتان راه می‌اندازد.
برای این منظور کافی است هنگامی که موتور خودرو داغ نیست، محلول را روی آن به نسبت حجم رسوبات اسپری کنید و بعد از حدود یک ربع ساعت، موتور را با آب تمیز شستشو دهید.

شستشوی موتور

شستشوی کامل موتور به شیوه‌ای که تمام قطعات باز، شسته، روغن‌کاری و سرهم بندی شوند در حوزه تخصصی شما نیست و باید از یک کارشناس خبره در این زمینه کمک گرفت. این روش از تمیز کردن رسوبات موتور سخت است و معمولا هزینه زیادی هم در پی دارد، اما گاهی شستشوی موتور در این ابعاد لازم نیست و صرف شستن فضای بیرونی موتور نیز چاره‌ساز خواهد بود.

مکمل های جرمگیر موتور

استفاده از مکمل‌ها و اضافه کردن آنها به روغن موتور باعث می‌شوند تا خواص پایه روغن افزایش پیدا کند. شما با اضافه کردن این مواد می‌توانید اطمینان حاصل کنید که تمام اجزا و قطعات متحرک درون موتور، روانکاری شده‌اند و با حداکثر توان برای قدرت موتور فعالیت می‌کنند.
بنابراین مکمل‌ها به کمک شما می‌آیند تا:
• با کمترین هزینه حداکثر استفاده را از موتور ماشین خود ببرید
• مسافت پیموده شدت را با میزان مصرف سوخت بهینه کنید
• در مصرف سوخت تا ۵٪ صرفه‌جویی نمایید
• عملکرد گیربکس را ارتقا دهید
• موجب کاهش آلایندگی خودرو خود شوید
• دمای موتور را در سطح استاندارد نگه دارید
• و با کمترین هزینه به تمیز کردن رسوبات موتور بپردازید و از سایش زودرس آن جلوگیری کنید.
در نظر داشته باشید که همواره باید از مکمل‌های جرمگیر از برندهای معتبر استفاده کنید و حد الامکان در این زمینه با یک کارشناس مشورت کنید، افزودن بیش از حد و خودسرانه مکمل‌ها باعث غلیظ شدن و سنگین شدن روغن موتور می‌شود و به جای راونکاری قطعات، حرکت طبیعی آن‌ها را مختل می‌کند.

استفاده از موتور شور یا فلاشینگ موتور خودرو

فلاشینگ موتور فرآیند تمیز کردن یا دفع آلودگی و رسوبات انباشته شده در موتور خودرو است. طی این پروسه، ترکیبات شیمیایی متعددی را تکنسین‌های متخصص به روغن موتور اضافه می‌کنند تا آلودگی‌ها و ناخالصی‌های آن از بین برود و با هدف رسوب زدایی در موتور انجام می‌شود.

اساسا فلاشینگ یا عملیات موتور شوری به سه روش انجام می‌شود که انتخاب روش مناسب به نظر تکنسین با بررسی نوع موتور خودرو منوط می‌شود.

در روش اول بخشی از روغن موتور را تخلیه می‌کنند و مقداری از یک ماده شیمیایی نامحلول به آن اضافه می شود. این ماده قرار است آلودگی را تجزیه کند و در روغن به گردش درآورد. به این منظور خودرو باید مسافتی را طی کند تا کلیه اجزا و قطعات به حرکت در بیایند و روغن در سراسر خودرو به منظور پاکسازی رسوبات موتور جاری شود. نتیجه اینکه پس از عمل کردن ماده شیمیایی در راستای کندن و جدا کردن رسوبات، آلودگی‌ها، گرد و غبار، کربن و …روغن موتور و فیلتر آن را تعویض می‌کنند تا رسوبات و آلودگی‌ها از محفظه موتور خودرو خارج شود.

در روش دوم باز هم بخشی از روغن موتور را تخلیه و یک ماده شیمیایی نامحلول به آن می‌افزایند. اما در این روش خودرو حرکت نخواهد کرد، بلکه حدود یک ربع ساعت ساکن خواهد ماند تا ماده شیمیایی عمل کند، رسوبات را جدا کند و در نهایت روغن و فیلتر روغن تعویض می‌شوند.

در روش سوم استفاده از فلاشینگ موتور خودرو به منظور پاکسازی رسوبات موتور، روغن را تخلیه و ماده شیمیایی نامحلول به مخزن روغن ماشین ریخته می‌شود. خودرو ثابت خواهد ماند تا ماده شیمیایی، واکنش‌های لازم را انجام دهد، پس از چندین دقیقه این ماده که اکنون تمام ناخالصی‌ها را در خود غوطه‌ور ساخته خارج می‌شود، در محفظه، روغن موتور جدید ریخته می‌شود و فیلتر روغن نیز عوض خواهد شد.

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی