پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

سیستم کنترل پایداری کشش چیست؟

در خودروهای مدرن امروزی لیست بلندی از تجهیزات کمکی رانندگی قرار گرفته تا نقش عوامل انسانی را در بروز حوادث رانندگی کاهش دهد و هنگامی که راننده توانایی واکنش نشان دادن در زمان مناسب را ندارد، به کمک وی آمده و خودرو را در حالت پایداری قرار دهد. سیستم کنترل کشش (Traction Control) نیز یکی از مهم ترین و پر استفاده ترین سیستم های کمکی رانندگی در خودرو های امروزی است.

شیوا تدین پور
چهارشنبه - ۲۸ تیر ۱۴۰۲

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو؛

مطمئنا شما هم در مواقعی از رانندگی با هرزگردی (Wheelspin) چرخ ها مواجه شده اید. این مساله که بیشتر در مواقع حرکت بر روی سطوح لیز و لغزنده و یا هنگام حرکت از پشت چراغ قرمز پیش می آید، می تواند در مواردی موجب ایجاد مشکل شده و کنترل خودرو را از دستان شما خارج نماید.

به بیان علمی این واقعه در مواردی اتفاق می افتد که نیروی گرداننده چرخ یا گشتاور (Torque) بیشتر از میزان اصطکاک موجود بین لاستیک خودرو و سطح جاده باشد.

در خودروهایی که نیروی موتور به چرخ های جلویی منتقل می گردد (FWD) مانند خودرو های فولکس واگن گلف (Volkswagen Golf) و یا فورد فوکاس (Ford Focus)، بروز حالت هرزگردی چرخ ها در هنگام عبور از پیچ ها موجب کاهش چسبندگی خودرو به سطح جاده شده و ممکن است در مواقعی باعث از دست رفتن کنترل خودرو و بروز تصادفات گردد.

در این حالت اصطکاک موجود بین چرخ های جلو مسیر جاده کم شده و خودرو به سمت خارج از مسیر پیچ منحرف می گردد. این حالت که کم فرمانی یا Understeer نام دارد، همانطور که گفته شد موجب از دست رفتن تعادل خودرو شده و کنترل آن را بسیار سخت می نماید.

هرزگردی چرخ ها در هنگام عبور از پیچ در خودروهای دیفرانسیل عقبی (RWD) مانند خودروهای ب ام و (BMW) و جاگوار (Jaguar) نیز مانند خودروهای دیفرانسیل جلو مشکل ساز بوده و موجب انحراف خودرو به سمت داخل پیچ می گردد.

این حالت بیش فرمانی یا Oversteer  نام داشته و با حرکت چرخ های عقب با سرعتی بیش از سرعت حرکت چرخ های جلویی، موجب انحراف دماغی خودرو به سمت داخل پیچ شده و احتمال از دست رفتن کنترل و گردش خودرو به دور خود را بالا می برد.

در اینجاست که سیستم کنترل کشش (Traction Control) وارد عمل شده و با محدود کردن نیروی وارده به چرخ های جلو در خودروهای دیفرانسیل جلو و چرخ های عقب در خودروهای دیفرانسیل عقب موجب حفظ پایداری خودرو می گردد و از بروز پدیده های کم فرمانی و بیش فرمانی و در نتیجه از دست رفتن کنترل خودرو جلوگیری می کند.

Traction Control

سیستم کنترل کشش یا Traction Control چگونه کار می کند؟

همانطور که در بخش سیستم های ترمز ضد قفل یا ABS توضیح دادیم، در خودرو های مدرن امروزی، برای هر چرخ سنسور هایی در نظر گرفته شده که به رصد سرعت چرخش هر چرخ می پردازد.

این سنسور ها در سیستم ترمز ضد قفل به بررسی قفل شدن چرخ ها می پردازد. با استفاده از سنسورهای مشابه می توان به ارزیابی سرعت چرخش هر چرخ پرداخت تا در صورتیکه حرکت آن سریع تر از چرخش چرخ های دیگر بود، بتوان به کنترل آن پرداخت و از بروز پدیده های کمم فرمانی (Understeer) و بیش فرمانی (Oversteer) جلوگیری نمود.

به زبان ساده، در صورتیکه شما در هنگام حرکت از پشت چراغ قرمز چهار راه باشید و پدال گاز خودرو را فشار دهید، در صورتیکه چرخ های عقب یا جلو (بسته به نوع سیستم انتقال قدرت خودرو) دچار هرزگردی شود، سیستم کنترل کشش در صورت تشخیص آن، اندکی از فشار ترمز را بر روی آن چرخ قرار داده و یا نیروی وارد شده به آن توسط موتور را کم و یا قطع می کند تا از پدیده ی هرزگردی و در نتیجه از دست رفتن کنترل خودرو جلوگیری نماید.

سیستم کنترل کشش موجود در خودروهای مدرن امروزی عملکرد بسیار سریعی داشته و در صورت استفاده از آن، چراغی که بر روی عقربه ها و درجه های موجود در پشت فرمان قرار دارد، شروع به خاموش و روشن شدن می کند. عملکرد این سیستم به قدری نرم و هماهنگ بوده که کمتر کسی توانایی تشخیص عملکرد آن را دارد.

آیا نکته دیگری نیز در مورد سیستم کنترل کشش وجود دارد؟

این سیستم تقریبا بر روی اکثر خودروهای تولیدی امروزی وجود دارد. خودروهای اسپرت با تعبیه یک دکمه توانایی خاموش کردن این سیستم را به راننده می دهند. اگرچه این سیستم بسیار مفید است، اما اگر شما قصد حرکت در یک پیست مسابقه و یا یک جاده خلوت را دارید، عبور از پیچ ها با اندکی سر خوردن هم زمان طی مسیر شما را کاهش داده و هم به هیجان رانندگی شما اضافه می کند. پس توانایی غیر فعال کردن این سیستم، یک نکته مهم در مورد خودرو های پرقدرت و اسپرت خواهد بود.

البته سازندگان خودروهای سوپر اسپرتی مانند فراری (Ferrari) در مدل های مختلف خود، گزینه ای را قرار داده اند که با وجود روشن بودن و فعال بودن سیستم کنترل کشش، قابلیت مانورهای هیجان انگیر و دلپذیر و اندکی سر خوردن بر روی مسیر را به خودرو اضافه می کنند.

البته تمامی این مانورها تحت نظارت کامپیوتر مرکزی خودرو بوده و در صورت خروج خودرو از حالت ثبات و بروز هرزگردی بیش از حد و خطرناک، سیستم کنترل کشش وارد عمل شده و خودرو را به حالت ثبات بر می گرداند.

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی