پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

با پوشش نانو سرامیک گرافن آشنا شوید!

با پوشش نانو سرامیک گرافن آشنا شوید!

پوشش نانو سرامیک گرافن نسبتاً جدید در بازار برای صنعت دیتیلینگ خودرو است، به جای تمرکز بر موادی مانند SiO2 یا سایر پلیمرها، ماده اصلی گرافن است. گرافن شکلی از کربن است که در شرایط مناسب بسیار بادوام و قوی است.

شیوا تدین پور
چهارشنبه - ۲۵ مرداد ۱۴۰۲

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو؛

گرافن که با نام گرافیت نیز شناخته می شود، یک ورقه منفرد از گرافیت است. گرافن سطح میکروسکوپی دارای سطح فوق‌العاده بالایی است و از حلقه‌های شش ضلعی زیادی تشکیل شده است که یا به یکدیگر متصل هستند.

ساختار کلی بسیار قوی و بادوام شناخته شده است. تحت شرایط مناسب می تواند یک ویژگی انعطاف پذیر را حفظ کند و در عین حال در برابر نیروهای بزرگ مقاومت کند.

به دلیل بسته بندی اتم های کربن بسیار محکم، بسیار پایدار است و می تواند در اشکال مختلف استفاده شود. یکی از کاربردهای محبوب، استحکام بخشیدن به موادی است که روی آنها اعمال می شود.

فیبر کربن را می توان نمونه ای از این موضوع دانست. به عنوان یک لایه نانو به اندازه کافی کوچک است که نامرئی باشد، و به اندازه کافی همه کاره است که تقریباً روی هر ماده/سطحی اعمال شود. به دلیل شکل گیری سطح قابل پیش بینی آن، می توان آن را نسبتاً آسان ترمیم کرد.

خاصیت خود ترمیم یا خود ترمیمی بیشتر به لطف افزودن قرار گرفتن در معرض مولکول های حاوی کربن مانند هیدروکربن ها است (بسیاری از موم ها مانند موم پارافین هیدروکربن هستند). این امر نگهداری از پوشش را بسیار آسان می کند.

فرسودگی و پارگی را می توان (در تئوری) با استفاده از یک محصول غنی از هیدروکربن که به نانوساختار اجازه می دهد خود را ترمیم و اصلاح کند، به راحتی حل کرد. این ویژگی هنوز به اندازه کافی در دنیای جزئیات آزمایش نشده است تا به طور قطعی بگوییم که آیا انطباق‌های صنعت خودرو از این رفتار پشتیبانی می‌کند یا خیر.

هنوز این خطر وجود دارد که فرآیند تبدیل آن به پوشش باعث از دست دادن خواص خاصی شود.

پوشش های گرافن روی خودرو

استفاده از پوشش گرافن

محصولاتی که در حال حاضر در بازار عرضه می شوند همانند پوشش های سرامیکی اعمال می شوند. سطح باید به درستی آماده شود و کاملا تمیز شود.

هر گونه آلودگی روی سطح می تواند باعث شود که پوشش به خوبی به سطح نچسبد. آماده سازی سطح معمولاً کلید عملکرد خود محصول است.

جنبه منفی پوشش های گرافن چیست؟

استفاده از گرافن در پوشش‌ها نسبتاً جدید است و هنوز موضوعی است که به توسعه، آزمایش و تجربه واقعی نیاز دارد. با این حال، با توجه به خواصی که گرافن به آن معروف است، می توان برخی از جنبه های منفی استفاده از این ماده جدید را پیش بینی کرد. اینها شامل هزینه بالا، تفاوت زیاد در عملکرد به دلیل غلظت های مختلف مواد، اثرات ناشناخته از آلودگی بر روی سطح در طول کاربرد و رابطه بین دوام و سختی است.

به دلیل پیشرفت‌های جدید، پوشش‌های گرافن اغلب گران‌تر از پوشش‌های معمولی هستند. از آنجایی که این موضوع در حال محبوب‌تر شدن است، خطر انتشار پوشش گرافن تقلبی در بازار افزایش می‌یابد.

سایر تولیدکنندگان نیز ممکن است دستور العملی با غلظت کمتر گرافن انتخاب کنند، که ممکن است باعث شود محصول نسبت به سایرین با غلظت بالاتر عملکرد کمتری داشته باشد.

با پوشش‌های SiO2، این باور غلط رایج است که فکر کنیم سخت‌ترین پوشش‌ها بادوام‌ترین پوشش‌ها هستند. این درست نیست، زیرا سختی اغلب منجر به انعطاف‌پذیری کمتر می‌شود و در نتیجه بیشتر مستعد بریدگی میکروسکوپی و شکستن سطح نانو است. گرافن این توانایی را دارد که بسیار قوی و در عین حال انعطاف‌پذیر باشد، که ممکن است منجر به سطح سختی کمتری شود، حتی اگر این ماده بسیار بادوام‌تر از پوشش‌های معمولی (غیر گرافن) باشد.

با توجه به اینکه مقیاس سختی H اغلب در بازاریابی برای فروش یک محصول استفاده می شود، این سختی کمتر ممکن است باعث از بین رفتن محبوبیت پوشش گرافن شود.

چرا از این نوع پوشش ها استفاده میشود؟

هر رنگ ماشینی به نور و آب و هوا واکنش نشان می‌دهد. این امر هم‌چنین صنعت خودروسازی را وادار به انجام اقدامات پیشگیرانه کرده است و اکنون هر وسیله نقلیه جدید، از جمله رنگ‌های غیر فلزی، دومین لایه رنگ شفاف دریافت می‌کند. اما به مرور زمان رنگ و پلاستیک خودرو کدر می‌شود یا رنگ آن از بین می‌رود.

برای مدت طولانی بهترین مراقبت از خودرو را پرداخت واکس خسته کننده می‌دانستند. پولیش و واکس زدن خودرو باید چندین بار در سال برای حفظ حفاظت انجام می‌شد.

استفاده از این پوشش، یک راه پیشگیرانه برای محافظت از وسیله نقلیه شما در برابر عوامل مضری است که می‌تواند به آن آسیب برساند، منجر به اکسیداسیون، خوردگی و در نهایت ایجاد زنگ زدگی شود. پس از انجام آن، فواید متعددی از جمله موارد زیر را به همراه دارد.

  •  لکه‌های شیمیایی را مسدود می‌کند

لکه‌های شیمیایی هم نامطلوب هستند و هم به سختی از روی سطح رنگ پاک می‌شوند. با افزودن یک پوشش نانو سرامیکی، خودروی شما در برابر اکثر لکه‌های شیمیایی رایج که سطوح بدون محافظت را لکه‌دار می‌کنند، دفاع می‌کند. در صورت برخورد یک ماده شیمیایی قوی با یک سطح پوشش داده شده محافظ، پوشش آن را در مسیر خود مسدود می کند.

این فناوری مقاوم به کاهش روش‌های پرهزینه اصلاح رنگ کمک می‌کند و مواد شیمیایی مضر را قادر می‌سازد تا به پوشش شفاف نفوذ کنند و به رنگ زیبای موجود در زیر سطح محافظت‌شده آسیب وارد کنند.

  • تمیز کردن را آسان‌تر می‌کند

اگر ساعت‌های زیادی را صرف تمیز کردن دقیق وسیله نقلیه خود کرده‌اید، دیگر نباید از بارندگی یا خاک آلودگی هوا بر روی ماشین‌تان آزرده خاطر شوید، نانو سرامیک کار شما را راحت کرده است.

  •  درخشش رنگ را تقویت می‌کند

اگر نگه داشتن یک وسیله نقلیه در شرایط خاص با روکش براق بالا برای شما مهم است، پس پوشش‌های سرامیکی یک گزینه عالی و کم نظیر برای حفظ درخشندگی به صورت  طولانی مدت هستند.

بدین ترتیب لایه نازک شیشه شفاف ایجاد شده در اثر سخت شدن Ceramic Pro نه تنها آلودگی‌های آسیب رسان و مقاومت شگفت انگیز در برابر خراش را مسدود می‌کند، بلکه درخشندگی زیر آن را نیز تقویت می‌کند.

تفاوت اصلی بین پوشش گرافن و SiO2

از آنجایی که در دوره کوتاهی که پوشش گرافن ارائه شده است، گفتن تفاوت بین هر دو پوشش در مقایسه با یکدیگر دشوار است، عمدتاً به این دلیل که هنوز مشخص نیست که وقتی مواد خاصی در مقادیر مختلف اضافه می شوند، پوشش چگونه عمل می کند.

همچنین هنوز مشخص نیست که چگونه شرایط مختلف در عملکرد آن نقش دارند. با این وجود، می توان پیش بینی کرد که چگونه برخی از خواص باید با پوشش های SiO2 مقایسه شوند.

 

پوشش گرافن پوشش SiO2
سختی احتمالا سختی کمتری نسبت به SiO2 دارد احتمالا سخت تر از گرافن
ماندگاری در صورت عدم نگهداری بسیار خوب، می تواند چند سال دوام بیاورد خوب، باید یک سال طول بکشد
ماندگاری در صورت نگهداری خوب بسیار خوب، می تواند چند سال دوام بیاورد خوب، باید چند سال طول بکشد
مقاومت شیمیایی مقاومت در برابر اکثر (به همه) فقط از مقادیر pH بسیار پایین آسیب پذیر
خود ترمیم با محصولات مناسب بازسازی می شود خیلی کم
هزینه نسبتا بالا قابل قبول
پر کردن عیوب خوب خوب
براقیت خوب بسیار خوب

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی