پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

معاینه فنی خودرو دوگانه سوز

نقش اساسی معاینه فنی در کنترل آلودگی هوا

با توجه به عدم توفیق دولت در اجرای طرح نوسازی خودروهای فرسوده و به منظور کاهش آلودگی هوا کلان شهرها مراکز معاینه فنی در کاهش آلودگی نقش اساسی خواهند داشت. به گزارش پایگاه خبری رسمی جوان خودرو؛ هر ساله با سرد شدن یکی از معضلات اساسی کلان شهر ها بویژه تهران آلودگی هواست که علی […]

هادی سیانکی
شنبه - ۱۹ آبان ۱۳۹۷

با توجه به عدم توفیق دولت در اجرای طرح نوسازی خودروهای فرسوده و به منظور کاهش آلودگی هوا کلان شهرها مراکز معاینه فنی در کاهش آلودگی نقش اساسی خواهند داشت.

به گزارش پایگاه خبری رسمی جوان خودرو؛

هر ساله با سرد شدن یکی از معضلات اساسی کلان شهر ها بویژه تهران آلودگی هواست که علی رغم اندیشیده شدن تمهیدات اما در دهه اخیر می توان گفت اقدام موثر و قابل توجهی در کنترل این پدیده وجود نداشته است و بهترین راه حل ممکن تعطیلی مدارس و ادارات بوده است.

شاید مهمترین آلاینده های تهران وسایل نقلیه و حجم بیش از حد تردد خودروها و موتورسیکلت ها باشد و اگر نگاهی به حجم خودروهای فرسوده در کشور بیاندازیم متوجه خواهیم شد که آلودگی هوا در بیشتر روزهای فصل سرما پدیده چندان عجیبی نیست چرا که هزاران خودروی فرسوده با عمر بالای 20 سال در شهر تردد می کنند.

نوسازی ناوگان حمل و نقل یکی از آرزوهای دولت های هشتم تا یازدهم بوده است و در یک دهه اخیر قراربوده توجه زیادی به آن شود در دولت یازدهم هم طرح نوسازی 200 هزار خودرو فرسوده با همکاری دستگاه و ارگان های مربوطه کلید خورد و با وجود برخی اقدامات هنوز به نقطه مطلوب نرسید و می توان گفت عملا اتفاق چندان نیفتاده است.

حال با عدم توفیق در نوسازی ناوگان فرسوده حمل و نقل یکی از ابزارهای مهم بهبود عملکرد همین خودروها و یا ممنوعیت تردد آنهاست که در این خصوص شهرداری با کمک ستاد معاینه فنی طرح “کاهش” را کلید زد؛طرحی که در آن تردد خودروهای فاقد معاینه فنی ممنوع شده و جریمه تردد با این خودروهای روزانه 50هزار تومان اعلام شد که از ماه جاری در حال اجرا است.

اما در این طرح و به طور کلی در کاهش آلودگی مراکز معاینه فنی نفش کلیدی و اساسی دارند چرا که اگر به خودروهایی که ایراد فنی دارند معاینه فنی داده نشود وموجب عدم تردد آن ها در شهر شود می توان به میزان قابل توجهی آلودگی شهر را کاهش داد.

در همین خصوص مسعود تجریشی معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست اظهار داشت: خودروها نقش اساسی در آلودگی هوا دارند بنابراین با وارد شدن به فصول سرد سال و بروز پدیده وارونگی دما مشکل آلودگی هوا بیشتر می شود پس باید اجرای یک سری اقدامات مانند معاینه فنی تا قبل از شروع زمستان جدی گرفته شود.

وی تاکید کرد: معاینه فنی یکی از ارکان رسیدن به هوای سالم تر است پس تلاش کنیم حداقل وضعیت بدتر نشود چون کار زیادی برای بهتر شدن نمی توانیم انجام دهیم بنابراین با انجام کارهایی مانند معاینه فنی حداقل شرایط را تثبیت شده نگه داریم.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: یکی از مهمترین ابزاری که برای کاهش آلودگی هوا در اختیار داریم معاینه فنی خودروها است، وقتی نمی توانیم اتوبوس ها را نوسازی کنیم و واردات داشته باشیم باید آنهایی را که در اختیار داریم نوسازی ، فیلتر دوده نصب کنیم و در جا روشن نمانند.

وی در باره تاثیر تحریم ها در این روند اظهار داشت: علاوه بر تحریم ها، کمبود منابع مالی نیز در کُند شدن روند نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی تاثیر دارد، به عنوان مثال قرار بود دولت 8 میلیارد دلار برای نوسازی 70 هزار اتوبوس و کامیون اعتبار تخصیص دهد اما با کاهش فروش نفت عملا این کار عملی نشد.

آغاز فاز دوم طرح کاهش آلودگی هوا/ جریمه 50 هزار تومانی در انتظار خودروهای فاقد معاینه فنی

پیش بینی افزایش آلودگی هوا همزمان با بازگشایی مدارس/ بنزن هوای تهران ۳.۵ برابر استاندارد جهانی!

کاهش آلودگی هوا با تجهیز ناوگان حمل و نقل به خودروهای هیبرید

جایگزینی 5 هزار اتوبوس جدید ، راه چاره کاهش آلودگی هوای تهران

کاهش آلودگی هوا نیازمند بهبود عملکرد مراکز معاینه فنی خودرو

ناکارآمدی معاینه فنی در کاهش آلودگی هوای پائیتخت

رئیس‌ سازمان حفاظت‌ محیط‌ زیست‌ : سوخت و خودرو مقصران اصلی آلودگی هوا هستند

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی