پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

شلبی GT500 سوپر اسنیک (6)

تنها نمونه شلبی جی تی 500 سوپر اسنیک در جهان فروخته خواهد شد

کارول شلبی امروز به عنوان یکی از تاثیرگزارترین افراد در خودروسازی آمریکا شناخته می شود. فردی که به علت موفقیت های پیاپی در مسابقات اتوموبیلرانی و تاسیس کمپانی شلبی محبوب و مشهور است. کارول شلبی را می توان پدر بهترین نمونه های ساخته شده از شلبی ماستنگ های دهه 60 میلادی هم دانست. از میان […]

ارشیا
شنبه - ۱۰ آذر ۱۳۹۷

کارول شلبی امروز به عنوان یکی از تاثیرگزارترین افراد در خودروسازی آمریکا شناخته می شود. فردی که به علت موفقیت های پیاپی در مسابقات اتوموبیلرانی و تاسیس کمپانی شلبی محبوب و مشهور است. کارول شلبی را می توان پدر بهترین نمونه های ساخته شده از شلبی ماستنگ های دهه 60 میلادی هم دانست. از میان خودروهای ساخته شده توسط شلبی، بدون شک باید نمونه GT500 سوپر اسنیک  را به عنوان منحصر به فرد ترین نمونه معرفی کرد‌. اکنون تنها نمونه از شلبی GT500 Super Snake در حراجی Mecum به فروش خواهد رفت.

شلبی GT500 سوپر اسنیک (8)

در آن زمان کارول شلبی از طرف کمپانی گودیر مامور تبلیغ تایرهای جدید این کمپانی، به وسیله یکی از خودروهای خود شد. در آن زمان بهترین گزینه برای این کار نمونه GT500 بود. از طرفی دیگر دان مک کین، رئیس بخش فروش شلبی هم فکر ساخت یک سوپر ماشین جدید را در سر می پروراند. او عقیده داشت که شلبی باید خودرویی جدید با موتور مسابقه ای 7 لیتری 427 بسازد. نقشه این بود که در ابتدا یک نمونه به عنوان دمو و سپس 50 نمونه دیگر هم به دنبال آن ساخته شود.

شلبی GT500 سوپر اسنیک (9)

فرد گودل سر مهندس وقت کمپانی شلبی مامور تامین موتوری بر پایه موتور قدرتمند فورد جی تی 40 شد. سپس موتوری قدرتمند به همراه گیرباکس و اکسلی منحصر به فرد برای این خودرو در نظر گرفته شد. گودل از موتور استفاده شده در این خودرو به عنوان مادر تمام موتورهای قدرتمند 427 یاد کرد. این موتور با دارا بودن سر سیلندرهای آلومینیومی، واتر پمپ سبک وزن، میل لنگ فورج و شاتون های لمانز نزدیک به 500 اسب بخار قدرت تولید می کرد.

شلبی GT500 سوپر اسنیک (4)

در مراسم معرفی تایرهای جدید گودیر، شلبی GT500 Super Snake موفق به ثبت رکورد سرعت 272 کیلومتر بر ساعت شد. سپس گودل شخصا خودرو را تست کرد و موفق به ثبت میانگین سرعت 227 کیلومتر بر ساعت در تست مسافت 500 مایلی شد. لاستیک های تاندربولت گودیر هم مقاومت بالایی از خود نشان دادند اما بدون شک ستاره تست، سوپر اسنیک افسانه ای بود. سپس این خودرو به یک نمایندگی در کالیفرنیا فرستاده شد تا 50 نمونه دیگر هم از آن ساخته شود.

شلبی GT500 سوپر اسنیک (3)

اما بنابر ماهیت این خودرو، پروسه ساخت آن بسیار گران تمام می شد. به هر ترتیب ایده ساخت 50 نمونه دیگر از این خودرو کنسل شد. سپس سوپر اسنیک سفید رنگ به شهر دالاس فرستاده شد و گیرباکسی مخصوص درگ بر روی آن نصب شد. پس از آن خودرو به بابی پیرس فروخته شد و 25 سال بعد از عمر خود را نزد وی سپری کرد.

شلبی GT500 سوپر اسنیک (2)

پس از چند دست چرخیدن، سوپر اسنیک تحت مالکیت فردی به صورت جزئی بازسازی شد و حتی لاستیک های فابریک تاندربولت گودیر هم زیر آن قرار گرفت. سپس خودرو به جان ویکی فروخته شد و تحت شرایط مطلوبی نگهداری شد. کمپانی شلبی چند ماه قبل اعلام کرده بود که 10 دستگاه سوپر اسنیک جدید را هم خواهد ساخت تا در مجموع ۱۱ نمونه از این خودرو ساخته شده باشد.

شلبی GT500 سوپر اسنیک (5)

اما حراجی مکوم قضد دارد در ماه ژانویه این خودرو را به فروش برساند. خودرویی که اولین و آخرین نمونه ساخته شده از سوپر اسنیک در دهه 60 میلادی محسوب می شود.

نویسنده: ارشیا شیخ الاسلامی

اولین فورد ماستنگ کوپه ساخته شده به فروش خواهد رسید

قدیمی ترین نمونه فولکس واگن بیتل در جهان بازسازی شد

شلبی GT350 کمیاب پس از 30 سال در یک گاراژ پیدا شد

بازگشت فورد ماستنگ باس 429 با 815 اسب بخار قدرت!

سورپرایز کمپانی داج برای هواداران / موتور 426 همی افسانه ای باز می گردد

معرفی فورد جی تی Superformance در نمایشگاه سما / ظاهری کلاسیک، قلبی مدرن

پورشه 959 رکورد گران ترین خودرو رالی را شکست

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی