این روزها که قیمت خودروها سر به فلک کشیده خرید خودرو دلخواه برای بسیاری از افراد به یک رویا تبدیل شده است شاید بهره گیری از شرکت های لیزینگ بتواند نقش تاثیرگذاری در خرید و فروش خودرو ایفا کند. به گزارش اختصاصی پایگاه خبری جوان خودرو طی دورانی که قیمت انواع خودرو بهصورت روزانه بالا […]
به گزارش اختصاصی پایگاه خبری جوان خودرو
طی دورانی که قیمت انواع خودرو بهصورت روزانه بالا میرود، بسیاری از کسانیکه ماهها و سالها برای خرید خودرو پسانداز کردهاند نمیتوانند حتی رسیدن به اتومبیل دلخواهشان را تصور کنند.
در چنین شرایطی هم مشتریان و خریداران خودرو دچار مشکلات عدیده خواهند شد و هم خودروسازان و عرضهکنندگان این محصول افت فروش را تجربه میکنند.
در این اوضاع بسیاری از خریداران خودرو یا خرید خودرو را به فراموشی میسپارند و یا جذب بازار خودروهای دستدوم میشوند.
شرایطی که طی درازمدت فرسودگی و آلایندگی خودروهای شخصی با بالا رفتن سن آنها و ضرر هنگفت خودروسازان را در پی خواهد داشت.
در این اوضاع و احوال افزون بر تلاش برای کنترل و کاهش قیمت خودرو با استفاده از انواع روشهای علمی و اقتصادی و حتی اعمال قوانین حاکمیتی، باید از یک صنعت فراموششده به نام لیزینگ خودرو حمایت کرد.
لیزینگ در حقیقت مجموعهای از روشها و فعالیتهای اعتباری مبتنی بر اجاره است. این روش میتواند مواردی از مبادلات اقتصادی چون قرارداد فروش اقساطی کالا، اجاره به شرط تملیک، اجاره و… را در بر بگیرد.
بر پایه قرارداد لیزینگ موجر یا همان مالک، کالای مورد نیاز مستاجر یا همان شخص بهرهمند از تسهیلات را با استفاده از منابع مالی خود تامین میکند و مورد اجاره را در مدت و شرایط تعیین شده در اختیار مستاجر قرار خواهد داد.
مستاجر نیز این اختیار را مییابد که با پایان مدت قرار داد و پس از انجام تعهدات خود و تسویه بهای کالا، مورد اجاره را به تملک خویش در بیاورد.
به این ترتیب خریدار میتواند تنها با پرداخت بخشی از بهای کالایی چون خودرو، آن را تحویل گرفته و مورد استفاده قرار دهد و باقیمانده وجه را بهصورت اقساط در بازههای زمانی مختلفی چون ماهانه، سهماهه، 6 ماهه و… بسته به نوع قرارداد خود با شرکت لیزینگ پرداخت کند.
شرکتهای لیزینگ سالهاست در ایران فعالیت میکنند اما آنگونه که باید و شاید بهعنوان یک راه حل اساسی در راستای عرضه مشتریپسندتر خودرو جا نیفتادهاند.
دلایل اقبال نسبتا کم به شرکتهای لیزینگ را باید در سود به نسبت بالا برای خریدار ایرانی، وجود کلاهبرداران و شرکتهای کاغذی که از نام لیزینگ بدون مجوز سوءاستفاده میکنند و در پی آن تبلیغات منفی علیه بدنه شرکتهای لیزینگ در کشور و عواملی از این دست جستوجو کرد.
اما در این میان کلاهبرداریها و تبلیغات منفی شکل گرفته علیه صنعت لیزینگ خودرو در کشور را باید عامل اصلی قلمداد کرد. موردی که سبب شده حقوق شرکتهای لیزینگ رسمی که پایبند به اصول حسابداری و مالی و گزارشدهی هستند ضایع شود.
در شرایط فعلی که خرید خودرو بهشدت سختتر از گذشته شده، نهادهای مسئول باید با حمایت و نظارت ویژه فعالیت شرکتهای رسمی و مجاز لیزینگ را توسعه ببخشند تا گامی مهم در جهت تسهیل خرید خودرو برداشته شود.
انتهای پیام/
دیدگاه خود را بنویسید