پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

Leasing_لیزینگ

رشد لیزینگ در گرو رونق بانک و خودرو

اکثر شرکت های لیزینگ به خودروسازان یا بانک ها متصل هستند و در نتیجه رشد لیزینگ در گرو رونق بانک و خودرو است. اگر این دو صنعت رونق یابند لیزینگ می تواند در عرصه های دیگر نیز قوی ظاهر شود. در حالی که شاخص گروه واسطه‌گری مالی در هفت روز معاملاتی اخیر افت 7/ 2 […]

سهیل زنگنه
چهارشنبه - ۱ مهر ۱۳۹۴

اکثر شرکت های لیزینگ به خودروسازان یا بانک ها متصل هستند و در نتیجه رشد لیزینگ در گرو رونق بانک و خودرو است. اگر این دو صنعت رونق یابند لیزینگ می تواند در عرصه های دیگر نیز قوی ظاهر شود.

در حالی که شاخص گروه واسطه‌گری مالی در هفت روز معاملاتی اخیر افت 7/ 2 درصدی را ثبت کرده بود، دیروز شاخص این گروه به علت معاملات مثبت در نماد «ولصنم» تغییر جهت داد و در نهایت جزو صنایع سبز پوش بازار دیروز قرار گرفت. در حالی که از ابتدای سال کارشناسان پیش‌بینی می‌کردند شاخص گروه لیزینگی بر مدار صعودی حرکت کند، اما در عمل این اتفاق نیفتاد و شاخص این گروه در بازه مزبور افت 9/ 0 درصدی را ثبت کرد.

در مورد وضعیت گروه سایر واسطه‌گری‌های مالی و عدم تحقق پیش‌بینی کارشناسان در مورد سود‌آوری لیزینگی‌ها سلمان نصیر زاده، کارشناس مرکز مطالعات اقتصادی آریا سهم گفت: گزارش‌های نامناسب سه ماهه خودرویی‌ها و کاهش تقاضا برای خودرو در کنار تامین مالی پرهزینه لیزینگ‌ها مانع از تحقق پیش‌بینی‌های ابتدای سال کارشناسان شد. وی افزود: عمده حوزه فعالیت این گروه در محصول پرتقاضای خودرو و دریافت آن از خودروسازان داخلی یا وارداتی و لیزینگ آنها خلاصه می‌شود.

این شرکت‌ها یا تابعه‌ای از بانک‌های تجاری هستند یا به زیر مجموعه خودروسازها تعلق دارند، بر این اساس لیزینگ رایان سایپا به خودرو‌سازی سایپا، لیزینگ بهمن به گروه بهمن، لیزینگ ایرانیان به گروه صنعتی ایران خودرو، لیزینگ غدیر به ایران خودرو دیزل، لیزینگ ایران به بانک تجارت و لیزینگ صنعت و معدن نیز به بانک صنعت و معدن تعلق دارد و از این رو رونق این صنعت به میزان عملکرد خودرو ساز‌ها و توان اعتباردهی با نرخ‌های مناسب بانک‌ها ارتباط مستقیم دارد.

چالش های پیشر روی صنایع لیزینگ

نصیر‌زاده به دو چالش پیش روی این گروه اشاره کرد و گفت: چالش اول در بخش تامین مالی است که محاسبات نشان می‌دهد تامین مالی این گروه هزینه‌ای حدود 30 درصد را به همراه می‌آورد، این در حالی است که طبق مصوبه شورای پول و اعتبار این گروه موظف به اعطای تسهیلات با کارمزد 21درصدی هستند، از این رو برای پرکردن این کمبود اقدام به دریافت تخفیف از خودروسازها می‌کنند، در عین حال برای تامین مالی نیز از راهکارهای دیگر از جمله انتشار اوراق تامین مالی بهره می‌برند که برایشان هزینه مضاعفی ایجاد می‌کند.

چالش دوم نیز تک محصولی بودن ارائه خدمات لیزینگ و وابستگی به صنعت خودرو است، از این رو وابسته بودن لیزینگ‌ها به محصول خودرو نیازمند افزایش تولید خودرو‌سازها و افزایش کیفیت و تنوع در تولید محصولات بوده تا این شرکت‌ها بتوانند با ایجاد بستر رقابتی به لیزینگ این محصولات بپردازند و این در حالی است که کمبود تولید، عدم تنوع و پایین بودن کیفیت همچنان در صنعت خودرو احساس می‌شود و با این شرایط همچنان نمی‌توان آینده این صنعت را روشن ارزیابی کرد.

لیزینگ به دو صنعت بانک و خودرو وابسته است

این کارشناس بازار سهام به پیش‌بینی وضعیت آتی این گروه اشاره کرد و گفت: دو صنعت بانک و خودرو که به‌عنوان تامین‌کننده‌های اصلی صنعت لیزینگ محسوب می‌شوند، اگر روی ریل توسعه و رونق قرار گیرند و قانون‌گذار نیز مجوز رقابت‌پذیری در صنعت لیزینگ را بدهد و این شرکت‌ها با افزایش سرمایه و دریافت مجوز‌های لازم برای توسعه فعالیت‌های خود نظیر حضور در صنعت ساختمان و… بتوانند تنوع در ارائه خدمات ایجاد کنند، می‌توانند به‌عنوان موسسات مالی و اعتباری در حوزه بازار پول به خوبی نقش‌آفرینی کنند. وی ادامه داد: یکی از امتیازات صنعت لیزینگ در صورت افزایش توان تسهیلات‌دهی و دریافت منابع مالی ارزان قیمت این است که می‌تواند بستر لیزینگ محصولات با دوام و شناخته شده را بدون بار تورمی فراهم کند که این امر در نهایت به رشد و توسعه تولید داخل منتج خواهد شد.

در بررسی معاملات گروه مزبور در روزهای گذشته «ولیز» بیشترین افت قیمتی را ثبت کرد. بیشترین حجم و ارزش معاملات طبق روال گذشته در اختیار «ولساپا»‌ بود که در نهایت منجر به افت 15/ 1 درصدی قیمت این سهم شد. قیمت این سهم از ابتدای هفته جاری تا کنون بر مدار نزولی حرکت کرده و از ابتدای هفته افت 96/ 4 درصدی را ثبت کرده است. در این نماد حقیقی‌ها بیشتر خریدار و حقوقی‌ها بیشتر فروشنده بودند.

منبع: کانون لیزینگ

فروش اقساطی نیو اکتیون پرستیژ (مهر 94)

فروش اعتباری – چکی محصولات ایران خودرو (شهریور 94)

تبدیل دارایی ها به اوراق ؛ راهکاری برای تامین مالی

فروش اقساطی سانتافه (شهریور 94)

تعیین مشاور دبیرکل کانون لیزینگ ایران

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی