پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

خودرو سراتو

لیزینگ، صنعت فراموش شده/ فروش شرایطی و اقساطی خودرو نیازمند حمایت ویژه است

این روزها که قیمت خودروها سر به فلک کشیده خرید خودرو دلخواه برای بسیاری از افراد به یک رویا تبدیل شده است شاید بهره گیری از شرکت های لیزینگ بتواند نقش تاثیرگذاری در خرید و فروش خودرو ایفا کند. به گزارش اختصاصی پایگاه خبری جوان خودرو طی دورانی که قیمت انواع خودرو به‌صورت روزانه بالا […]

سبحان قالیباف
یکشنبه - ۳۰ شهریور ۱۳۹۹

این روزها که قیمت خودروها سر به فلک کشیده خرید خودرو دلخواه برای بسیاری از افراد به یک رویا تبدیل شده است شاید بهره گیری از شرکت های لیزینگ بتواند نقش تاثیرگذاری در خرید و فروش خودرو ایفا کند.

به گزارش اختصاصی پایگاه خبری جوان خودرو

طی دورانی که قیمت انواع خودرو به‌صورت روزانه بالا می‌رود، بسیاری از کسانی‌که ماه‌ها و سال‌ها برای خرید خودرو پس‌انداز کرده‌اند نمی‌توانند حتی رسیدن به اتومبیل دلخواهشان را تصور کنند.

در چنین شرایطی هم مشتریان و خریداران خودرو دچار مشکلات عدیده خواهند شد و هم خودروسازان و عرضه‌کنندگان این محصول افت فروش را تجربه می‌کنند.

در این اوضاع بسیاری از خریداران خودرو یا خرید خودرو را به فراموشی می‌سپارند و یا جذب بازار خودروهای دست‌دوم می‌شوند.

شرایطی که طی درازمدت فرسودگی و آلایندگی خودروهای شخصی با بالا رفتن سن آنها و ضرر هنگفت خودروسازان را در پی خواهد داشت.

خرید لیزینگی خودرو چگونه است؟

در این اوضاع و احوال افزون بر تلاش برای کنترل و کاهش قیمت خودرو با استفاده از انواع روش‌های علمی و اقتصادی و حتی اعمال قوانین حاکمیتی، باید از یک صنعت فراموش‌شده به نام لیزینگ خودرو حمایت کرد.

لیزینگ در حقیقت مجموعه‌ای از روش‌ها و فعالیت‌های اعتباری مبتنی بر اجاره است. این روش می‌تواند مواردی از مبادلات اقتصادی چون قرارداد فروش اقساطی کالا، اجاره به شرط تملیک، اجاره و… را در بر بگیرد.

بر پایه قرارداد لیزینگ موجر یا همان مالک، کالای مورد نیاز مستاجر یا همان شخص بهره‌مند از تسهیلات را با استفاده از منابع مالی خود تامین می‌کند و مورد اجاره را در مدت و شرایط تعیین شده در اختیار مستاجر قرار خواهد داد.

مستاجر نیز این اختیار را می‌یابد که با پایان مدت قرار داد و پس از انجام تعهدات خود و تسویه بهای کالا، مورد اجاره را به تملک خویش در بیاورد.

به‌ این ترتیب خریدار می‌تواند تنها با پرداخت بخشی از بهای کالایی چون خودرو، آن را تحویل گرفته و مورد استفاده قرار دهد و باقی‌مانده وجه را به‌صورت اقساط در بازه‌های زمانی مختلفی چون ماهانه، سه‌ماهه، 6 ماهه و… بسته به نوع قرارداد خود با شرکت لیزینگ پرداخت کند.

چرایی کم رنگ بودن شرکت های لیزینگ در کشور

شرکت‌های لیزینگ سال‌هاست در ایران فعالیت می‌کنند اما آن‌گونه که باید و شاید به‌عنوان یک راه حل اساسی در راستای عرضه مشتری‌پسندتر خودرو جا نیفتاده‌اند.

دلایل اقبال نسبتا کم به شرکت‌های لیزینگ را باید در سود به نسبت بالا برای خریدار ایرانی، وجود کلاهبرداران و شرکت‌های کاغذی که از نام لیزینگ بدون مجوز سوء‌استفاده می‌کنند و در پی آن تبلیغات منفی علیه بدنه شرکت‌های لیزینگ در کشور و عواملی از این دست جست‌وجو کرد.

اما در این میان کلاهبرداری‌ها و تبلیغات منفی شکل گرفته علیه صنعت لیزینگ خودرو در کشور را باید عامل اصلی قلمداد کرد. موردی که سبب شده حقوق شرکت‌های لیزینگ رسمی که پایبند به اصول حسابداری و مالی و گزارش‌دهی هستند ضایع شود.

در شرایط فعلی که خرید خودرو به‌شدت سخت‌تر از گذشته شده، نهادهای مسئول باید با حمایت و نظارت ویژه فعالیت شرکت‌های رسمی و مجاز لیزینگ را توسعه ببخشند تا گامی مهم در جهت تسهیل خرید خودرو برداشته شود.

انتهای پیام/

نوشته: روزبه خندان

لیزینگ خودرویی نداریم/ مجوز شرکت های لیزینگی 5 ساله است

چالش های صنعت لیزینگ در اقتصاد ایران / بی توجهی بانک مرکزی به فعالیت های لیزینگی

فرصت مناسب برای لیزینگ ها در بازار دست دوم خودرو

در خرید لیزینگی خودرو به چه نکاتی دقت کنیم؟

بررسی لیزینگ پس از بحران اقتصادی دنیا

کاهش نرخ سود بانکی شرکت های لیزینگ خودرو

14 راهکار دولت برای خروج از رکود بازار خودرو

رشد لیزینگ در گرو رونق بانک و خودرو

لیزینگ، دومین منبع تامین مالی بعد از بانک

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی