پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

موتور شش سیلندر (2)

بازار تولید موتورهای 6 سیلندر خطی داغ می شود

لرزش کمتر، صدای اغوا کننده و تولید نیروی خطی موجب شد تا دوباره موتورهای 6 سیلندر خطی مورد توجه خودروسازان قرار گیرند. به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو موتورهای 6 سیلندر خطی بر خلاف موتورهای 4 سیلندر خطی نیاز به میله تعادل میل لنگ ندارد و به همین دلیل در عمل لرزش بسیار کمی دارند. […]

سبحان قالیباف
سه شنبه - ۱۵ مهر ۱۳۹۹

لرزش کمتر، صدای اغوا کننده و تولید نیروی خطی موجب شد تا دوباره موتورهای 6 سیلندر خطی مورد توجه خودروسازان قرار گیرند.

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو

موتورهای 6 سیلندر خطی بر خلاف موتورهای 4 سیلندر خطی نیاز به میله تعادل میل لنگ ندارد و به همین دلیل در عمل لرزش بسیار کمی دارند. در نتیجه شاهد بازگشت موتورهای 6 سیلندر خطی هستیم.

در چند دهه گذشته موتورهای خطی به سرعت جایگاه خود را به موتورهای V شکل از دست دادند اما به علت صدای اغواکننده و تولید نیروی خطی بار دیگر مورد توجه خودروسازان بزرگ قرار گرفته اند. اما مهم ترین دلیل بازگشت موتورهای 6 سیلندر خطی مسئله فضابندی در زیر کاپوت است.

ولی به سراغ این مسئله برویم که چرا موتورهای 6 سیلندر بنزینی و دیزلی عملکرد بسیار مطلوبی دارند.

ارتعاش و در نتیجه لرزش موتور به دلیل قطعات متحرک متقابل به هم دیگر همچون پیستون و دیگر قطعاتی که به صورت دورانی حرکت می‌کنند همچون میل لنگ و دنده فلایویل است. ایجاد تعادل در موتور کار بسیار پیچیده‌ای است و ما دو نوع ارتعاش اولیه و ثانویه داریم.

جگوار

ارتعاش اولیه که به طور یکنواخت با دور گرفتن موتور افزایش پیدا می‌کند در اثر اینرسی (لختی) پیستون‌ها در حرکت رفت و برگشتی در حین احتراق ایجاد می‌شود.

ارتعاش ثانویه کمی پیچیده‌تر است و اساسا به دلیل شکل هندسی قطعات داخل موتور به وجود می‌آید. به طور مثال پیستون‌ها در حین احتراق و در بخش بالایی سیلندر شتاب گیری سریع‌تری به نسبت بخش پایینی دارند. نحوه آرایش سیلندرها می‌تواند تاثیر بسیار زیادی بر روی ارتعاش اولیه و ثانویه ایجاد کند.

در موتورهای 4 سیلندر خطی که پیستون‌ها با زاویه 180 درجه به میل لنگ متصل شده اند. زمانی که پیستون‌های 1 و 4 به سمت بالا حرکت می‌کنند، پیستون‌های 2 و 3 در حال حرکت به سمت پایین هستند در نتیجه در مرحله انبساط احتراق (مرحله توان در سیکل اوتو) همپوشانی بین پیستون‌ها اتفاق نمی‌افتد و بنابراین شاهد ایجاد ارتعاش اولیه و ارتعاش ثانویه بسیار زیادی هستیم.

در موتورهای 6 سیلندر خطی اما پیستون‌ها با زاویه 120 درجه ای به میل لنگ متصل شده اند و همپوشانی بین پیستون‌ها در مرحله انبساط احتراق (توان) برقرار می‌شود.

آئودی S6

در واقع هر پیستون یک جفت پیستون دیگر که در خلاف جهت آن در حال حرکت است (مرحله تخلیه در احتراق) دارد و در نتیجه موتور ارتعاش اولیه ندارد و کاملا متعادل است و تنها کمی ارتعاش ثانویه تولید می‌کند که عملا غیرقابل حذف است و در تمامی موتورها وجود دارد.

تا پیش از این موتورهای V6 با زاویه 60 درجه به دلیل اشغال فضای کمتر از نظر طولی، محبوب اکثر خودروسازان بودند. همچنین امکان نصب قطعات بیشتر ضربه‌گیر در بخش جلوی شاسی به علت طول کمتر موتور فراهم است.

برخی از خودروسازان نیز دو سیلندر از موتور V8 با زاویه 90 درجه را کم می‌کردند تا به یک واحد V6 برسند. اما در هر صورت موتورهای V نیز دارای نرمی و ظرافت های دور خوردن موتورهای 6 سیلندر خطی نیستند.

موتور شش سیلندر (1)

از آنجا که در عصر موتورهای توربوشارژر زندگی می‌کنیم خودروسازان مجبور به ایجاد فضا برای توربوشارژرها و متعلقات آن شده‌اند و در نتیجه موتورهای 6 سیلندر خطی برتری محسوسی به نسبت موتورهای V شکل دارند.

به طور معمول بدنه موتورهای خطی دارای یک طرف گرم و یک طرف سرد هستند. در یک طرف موتور منیفولد اگزوز قرار دارد و در طرف دیگر سیستم تزریق سوخت و منیفولد ورودی هوا قرار گرفته است. در نتیجه امکان اتصال راحت‌تر توربوشارژر به دلیل فضای بیشتر که باید در بخش گرم موتور نصب شود به وجود می‌آید.

موتور ب ام و

همچنین فضا برای افزودن فن‌آوری های جدید همچون سیستم نیمه هیبریدی فراهم می‌شود. به طور مثال سیستم استارت برقی بدون تسمه موسوم به 48V و…از جمله فن‌آوری های جدیدی هستند که به فضای بیشتری به نسبت دینام‌های قدیمی نیاز دارند.

جدای از مزیت تولید قدرت خطی و صدای دل انگیز، موتورهای 6 سیلندر خطی طراحی ساده‌تری دارند و هزینه تولید آن‌ها کمتر از موتورهای V شکل است. دیگر نیازی به نصب دو سر سیلندر در آن ها نیست و در نتیجه میل بادامک کمتری دارند و سیستم منیفولد ورودی و خروجی آن‌ها نیز طراحی ساده تری دارد.

انتهای پیام/ منبع: دیجیاتو

تفاوت آرایش سیلندر خطی و سیلندر خورجینی

موتور XU پلاس امسال به تولید انبوه می‌رسد

3 راه حل برای جلوگیری از جوش آوردن خودرو

کاربرد سیستم تایمینگ متغیر پیوسته سوپاپ CVVT(VVT)

آیا در زمستان برای بهتر روشن شدن خودرو کلاچ بگیریم؟

راه های جلوگیری از کاهش توان موتور خودرو در طول زمان

دیدگاه خود را بنویسید

نظرات کاربران

  • anis.azarnia@gmail.com | 08/01/1400 در 00:21

    من خودم ترجیه میدم به جای صدای اغوا کننده داخل کابین تاجای امکان ساکت باشه و ایزوله مثل داخل کابین رویس رولز ولی ارزونتر و بخاطر گشتاور و هندلینگ به شخصه موتور شیش سیلندر تخت بوکسوری رو خیلی می‌پسندم بخصوص اگه موتور تخت نیروشو به چرخ های جلو بده و دوتا موتور برقی به صورت همزمان نیروشونو به محور عقب منتقل کنن.

    راستی اگه مدل خودرویی رو میشناسین که از موتور شبه توربین کالسکه ای استفاده میکنه لطفا بگین که شدیدأ عاشق ویژگی هاش شدم

    موفق و سربلند باشین

کیوسک مطبوعاتی