پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

جی ام سی هامر EV

بازگشت سرباز!/ معرفی کامل جی ام سی هامر EV مدل 2021

اکثر علاقه مندان خودرو با هامر آشنایی دارند. شاسی بلند فول سایز آمریکایی که با حال و هوای میدان جنگ به صنعت خودروسازی آمد و با آن طراحی زمخت و مخصوص به خودش توانست حسابی محبوب شود. اما پایان کار هامر در صنعت خودروسازی تلخ بود و سونامی بحران شدید اقتصادی یک دهه پیش آمریکا، […]

میلاد میرعابدینی
یکشنبه - ۱۱ آبان ۱۳۹۹

اکثر علاقه مندان خودرو با هامر آشنایی دارند. شاسی بلند فول سایز آمریکایی که با حال و هوای میدان جنگ به صنعت خودروسازی آمد و با آن طراحی زمخت و مخصوص به خودش توانست حسابی محبوب شود. اما پایان کار هامر در صنعت خودروسازی تلخ بود و سونامی بحران شدید اقتصادی یک دهه پیش آمریکا، هامر را نیز تعطیل کرد. حالا بعد از گذشت سال ها هامر دوباره به میدان بازگشته و همه را به وجد آورده است. اما این بار با قلبی تماما الکتریکی، اما کالبدی همچنان زمخت و مردانه!

ویدئوی معرفی جی ام سی هامر EV (اینجا کیلک کنید)

پایگاه خبری رسمی جوان خودرو بررسی می کند


سرگذشت هامر

همیشه وقتی پای صحبت آدم موفقی که چهره ای شکسته یا زمخت دارد می نشینیم، در نهایت به این نتیجه می رسیم که از کارگری و روزگار سخت شروع کرده و با تلاش و پشت کار به اینجا رسیده است. داستان هامر نیز ما را به یاد همین آدم ها می اندازد. خودرویی محبوب و موفق که چهره ای زمخت و خشن دارد و وقتی کتاب خاطراتش را باز می کنیم، به مناطق جنگی و روزهای سخت می رسیم. شرکت Am General برای نوسازی ناوگان خودرویی ارتش ایالات متحده آستین بالا زد و محصولی جان سخت و همه جا رو به نام هاموی جایگزین جیپ های قدیمی و بازنشسته کرد.

HUMMER H1

بعد از چند سال عرضه موفق هاموی، این شرکت خودروساز تصمیم گرفت تا هاموی را تجاری سازی کند، تا این هیولای همه فن حریف، در اختیار مردم عادی نیز قرار بگیرد. می گویند آرنولد شوارتزنگر یکی از افرادی بوده که بعد از ملاقات با هاموی در صحنه یکی از فیلم هایش، پیشنهاد تجاری سازی هاموی را به شرکت سازنده داده است. در نهایت در سال 1992 نسخه شهری هاموی با نام هامر H1 به بازار آمد.

هامر H1

در نهایت بحران اقتصادی شدید یک دهه پیش در آمریکا مثل سونامی بخش بزرگی از بازار خودرو این کشور را با خاک یکسان کرد و علی رغم تولید 33 هزار دستگاه هامر در سال، جنرال موتورز تصمیم گرفت هامر را تعطیل کند. اوایل سال 2010 در حالی 849 سفارش جدید برای H3 ثبت شده بود، هامر اعلام کرد بعد از پاسخ به این تعهدات، آخرین خط تولید بازمانده اش در لوییزیانا را تعطیل خواهد کرد. در نتیجه آخرین هامرها با مدل 2010 به بازار آمدند و H3 آخرین سرباز این خودروساز آمریکایی بود که با 2 مدل عادی و پیکاپ (H3T  ) عرضه شد.

جی ام سی هامر EV


هامر جدید با خودروهایی که قبلاً از این برند دیده‌ایم کاملاً متفاوت است. زیرا این یک پیکاپ تمام الکتریکی از جی ام سی است که نمایی اجمالی از آیندهٔ الکتریکی جنرال موتورز را نشان می‌دهد. هرچند جی ام سی هامر EV بسیار مدرن‌تر از مدل‌های قبلی H2 و H3 به نظر می‌رسد اما در طراحی بیرونی کاملاً به میراث هامر پایبند است.

جی ام سی هامر EV

هامر جدید مثل جی‌ام‌سی سی‌یرا به درب پشتی چندمنظورهٔ شش حالته مجهز شده و شیشهٔ عقب آن‌هم به‌صورت برقی پایین می‌آید. با توجه به اینکه در طراحی هامر EV اهداف آفرودی مدنظر بوده است، جنرال موتورز آن‌را به‌صورت استاندارد به تایرهای ۳۵ اینچی گودیر رانگلر مجهز کرده است. به لطف این تایرها، هامر EV می‌تواند از موانع عمودی با ارتفاعی تا ۴۵۷ میلی‌متر عبور کرده و در عمق ۶۱۰ میلی‌متری آب حرکت کند؛ اما اگر این هم کافی نباشد، لاستیک‌های بزرگ‌تر ۳۷ اینچی هم برای آن قابل سفارش خواهد بود.

طراحی فضای کابین هامر EV کاملا مدرن و منحصر به فرد است. در اینجا یک صفحه آمپر دیجیتالی ۱۲.۳ اینچی و یک نمایشگر ۱۳.۴ اینچی سیستم اطلاعاتی-سرگرمی حسابی جلب توجه می کنند. این نمایشگر بزرگ امکان دسترسی به سیستم اولترا ویژن هامر را فراهم می‌کند که به حداکثر هجده دوربین مختلف مثل دوربین‌های زیر خودرو برای جلوگیری از برخورد با موانع مجهز است.

جی ام سی هامر EV

سیستم اطلاعاتی-سرگرمی هامر همچنین از ویجت‌های آفرود هم برخوردار است که اطلاعاتی در مورد وضعیت مسیر و عملکردهای خودرو را نشان می‌دهد. این پیکاپ الکتریکی به آخرین نسخه از سیستم رانندگی نیمه‌خودکار سوپر کروز هم مجهز شده که امکان رانندگی بدون دخالت دست در بیش از ۳۲۰ هزار کیلومتر از بزرگراه‌های آمریکا و کانادا را فراهم می‌کند.

قابلیت های فنی هامر EV

هامر EV در ابتدا صرفاً با قوی‌ترین نسخهٔ خود به بازار عرضه می‌شود. این مدل به سه موتور الکتریکی مجهز است که مجموعاً ۱۰۰۰ اسب بخار قدرت و ۱۵۶۰۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کنند. البته همه مطمئن هستیم که این عدد گشتاور چندان واقعی نیست و احتمالاً نشان‌دهندهٔ گشتاور محل تماس لاستیک‌ها با مسیر است که همیشه بالاتر از گشتاور واقعی موتور است. طبق گزارش کارانددرایور، موتورهای الکتریکی هامر احتمالاً نزدیک به ۱۱۰۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کنند که البته این هم عدد چشمگیری است. به لطف نیروی این موتورها، پیکاپ الکتریکی هامر در صورت استفاده از لانچ کنترل ظرف تنها ۳ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت می‌رسد.

انرژی موردنیاز این موتورها توسط باطری‌های جدید جنرال موتورز موسوم به اولتیوم تأمین می‌شود که هنوز ظرفیت آن‌ها اعلام نشده اما با هر بار شارژ امکان پیمودن بیش از ۵۶۰ کیلومتر را برای این پیکاپ الکتریکی قدرتمند فراهم می‌کنند. این باطری‌ها همچنین از قابلیت شارژ با شارژرهایی با حداکثر ظرفیت ۳۵۰ کیلووات برخوردار هستند که ظرف ۱۰ دقیقه شارژ، حدود ۱۶۰ کیلومتر به بُرد خودرو اضافه می‌کنند.

جی ام سی هامر EV

این اعداد برای یک پیکاپ دیوانه‌وار هستند اما ویژگی‌های چشمگیر هامر EV به اینجا ختم نمی‌شود زیرا این ماشین به سیستم فرمان گیری چهارچرخ با قابلیت CrabWalk یا خرچنگ هم مجهز شده است. این سیستم در سرعت‌های پایین به چرخ‌های عقب زاویهٔ مشابهی با چرخ‌های جلو می‌دهد و امکان حرکت مورب را برای پیکاپ فراهم می‌کند. به گفتهٔ جی‌ام‌سی، این ویژگی موجب بهبود مانور پذیری خودرو در مسیرهای پُرچالش می‌شود. علاوه بر این، هامر EV به سیستم تعلیق بادی تطبیقی با حالت Extract هم مجهز شده که می‌تواند ارتفاع تعلیق را تا ۱۵۰ میلی‌متر افزایش دهد.

جی ام سی هامر EV

اولین نمونه‌های هامر EV که در پاییز سال آینده به بازار عرضه می‌شود از نوع Edition 1 خواهد بود که ۱۱۲,۵۹۵ دلار قیمت دارد. مطمئناً این هرگز رقم ارزانی نیست اما نسخهٔ Edition 1 کاملاً مجهز بوده و به‌صورت استاندارد از سقف باز شونده، حالت رانندگی Watts to Freedom، کمک‌فنرهای تطبیقی، پکیج آفرود با زره محافظ زیر خودرو، سیستم فرمان گیری چهارچرخ با CrabWalk و سیستم سوپر کروز برخوردار خواهد بود. همهٔ هامرهای Edition 1 با رنگ بیرونی سفید و تریم داخلی برنزی ارائه می‌شوند.

یک سال بعد از عرضهٔ اولیهٔ هامر EV یعنی در پاییز سال ۲۰۲۲ یک نسخهٔ ارزان‌تر ۱۰۰ هزار دلاری با نام ۳X ارائه خواهد شد. این مدل هم به سه موتور مجهز خواهد بود اما قدرت آن‌ها به ۸۰۰ اسب بخار و بُرد خودرو به حدود ۴۸۰ کیلومتر کاهش پیدا می‌کند. سپس در بهار سال ۲۰۲۳، مدل ۲X با قیمت ۹۰ هزار دلار به بازار می‌آید. این مدل به قوای محرکهٔ دو موتوره با ۶۲۵ اسب بخار قدرت مجهز خواهد بود اما علیرغم کاهش قدرت، همچنان می‌تواند بیش از ۴۸۰ کیلومتر را با هر بار شارژ طی کند؛ و سرانجام یک سال بعد در بهار ۲۰۲۴ نیز مدل پایه با قیمت ۸۰ هزار دلار عرضه خواهد شد. این مدل از همان موتورهای مدل ۲X استفاده می‌کند اما بُرد آن به حدود ۴۰۰ کیلومتر کاهش میابد.


عطش خریداران برای هامر EV

واکنش‌ها به پیکاپ الکتریکی جی‌ام‌سی هامر بسیار مثبت بوده و منجر به تقاضای خرید زیادی برای آن شده است. مقامات جی‌ام‌سی طی یک جلسهٔ مطبوعاتی اعلام کرده‌اند که کل تعداد تولید نسخهٔ ویژهٔ Edition 1 این خودرو با وجود قیمت ۱۱۲ هزار دلاری، ظرف تنها ۱۰ دقیقه فروخته شده است. این موفقیت چشمگیری است ولی جی‌ام‌سی از اعلام تعداد تولید این نسخه خودداری کرده است. بااین‌حال، حتی اگر تعدادی از خریداران از رزرو خود منصرف شوند، جی‌ام‌سی لیست انتظاری طولانی برای هامر EV دارد که شامل هزاران خریدار دیگر می‌شود.

مقامات این شرکت گفته‌اند استقبال از این پیکاپ الکتریکی فراتر از انتظار بوده و در روز رونمایی آن، کلمهٔ Hummer EV یکی از کلماتی بوده که بیشترین جستجوی گوگل را داشته است. هرچند کل تعداد تولید Edition 1 این ماشین فروخته شده اما به گفتهٔ جی‌ام‌سی، مدل ۳X در پاییز سال ۲۰۲۲ به بازار می‌آید. این مدل با قیمت ۱۰۰ هزار دلار، کمی نسبت به Edition 1 ارزان‌تر خواهد بود اما قدرت آن به ۸۰۰ اسب بخار کاهش پیدا می‌کند و بُرد آن نیز با حدود ۵۰ کیلومتر کاهش به ۴۸۰ کیلومتر می‌رسد.

وقتی اواخر سال آینده هامر EV به نمایندگی‌های فروش برسد، جی‌ام‌سی را به قلمروی جدیدی سوق خواهد داد و خریداران جدیدی را به سمت این برند جذب خواهد کرد ولی بااین‌حال، مقامات شرکت گفته‌اند برای هامر هم نسخه‌های دنالی و AT4 ارائه خواهد شد. البته ازآنجایی‌که هامر تجمل و آفرود را باهم ترکیب کرده است، نسخهٔ AT4 آن توانایی‌های آفرود بالاتری نسبت به محصولات AT4 کنونی خواهد داشت و هامر دنالی هم خودروی لوکس‌تری از دنالی‌های فعلی خواهد بود.

لازم به ذکر است جی ام سی هامر EV در Factory Zero جنرال موتورز تولید می شود.


آشنایی با قابلیت های خاص هامر EV

پیش به‌سوی آزادی (شتاب ۳ ثانیه‌ای)

قوی‌ترین نسخه جی ام سی هامر جدید دارای سه پیشرانه الکتریکی و باتری‌های اولتیوم خواهد بود. این پیشرانه‌ها با سیستم چهار چرخ محرک و هدایت گشتاوری همکاری داشته و قدرت هزار اسب بخاری و گشتاور ۱۵۵۹۲ نیوتون متری تولید می‌کنند. در صورت انتخاب این نسخه از هامر الکتریکی شما به عملکرد “وات‌ها به سمت آزادی” جی ام سی دسترسی خواهید داشت.

جی ام سی اشاره چندانی به این ویژگی نداشته اما گفته که با استفاده از آن تجربه‌ای فوق‌العاده خواهید داشت و شتاب گیری کامل خودرو محقق خواهد شد. به عبارت بهتر این عملکرد باعث می‌شود هامر تنها در عرض ۳ ثانیه از سکون به سرعت ۹۶ کیلومتر در ساعت برسد.

جی ام سی هامر EV

حالت راه رفتن خرچنگی

مانور با پیکاپ ها به خاطر ابعاد بزرگشان سخت است اما هامر دارای ویژگی فرمان پذیری چهار چرخ است که عملکرد راه رفتن خرچنگی نیز به آن افزوده شده است. چرخ های عقب می‌توانند تا ۱۰ درجه فرمان بگیرند و این امر به کاهش شعاع گردش خودرو کمک می‌کند. با این عملکرد چرخ های عقب در همان جهت چرخ های جلو خواهند چرخید و بدون جلو و عقب رفتن می‌توان از روی موانع رد شد. این ویژگی در یک پارکینگ کوچک خیلی مفید نخواهد بود اما در آفرود می‌توان کمک‌حال رانندگان باشد.

جی ام سی هامر EV

پکیج آفرود خشن

جی ام سی می‌گوید هامر تواناترین محصول تاریخ این شرکت در آفرود می‌باشد ادعایی که بسیار خبرساز شده است. این خودروی الکتریکی با پکیج آفرود خشن عرضه خواهد شد که شامل رینگ‌های ۱۸ اینچی، لاستیک‌های ۳۵ اینچی گوودیر MT، حفاظت زیر بدنه و دوربین‌های زیر بدنه می‌باشد. همچنین این خودروساز می‌گوید هامر را می‌توان با لاستیک‌های ۳۷ اینچی نیز سفارش داد. سیستم دوربین اولترا ویژن جی ام سی نقاط دید کاملی را ارائه می‌کند. این خودرو حداکثر ۱۸ زاویه دوربین مختلف دارد که خیال شما را از آسیب به بدنه راحت می‌کند.

جی ام سی هامر EV

پیشرانه خیالی

اگرچه هامر پیکاپی الکتریکی است اما دارای چیزی با نام پیشرانه خیالی است. طرفداران بازی‌های کامپیوتری این ویژگی را به عنوان خطوط کدی که در بازی‌های مشهوری همچون بتمن، Gears of War 5 و… بکار رفته خواهند شناخت. هامر اولین خودرویی است که از چنین ویژگی‌ای استفاده می‌کند. این پیشرانه خیالی صفحه‌نمایش ۱۳.۴ اینچی مرکزی را تغذیه خواهد کرد. جدای ارائه گرافیک بهتر نمی‌دانیم که هدف این پیشرانه خیالی چیست اما قطعاً دارای تکنولوژی‌های پیشرفته‌ای خواهد بود.

سقف بی‌نهایت

اگرچه هامر الکتریکی بسیار گران‌تر است اما قطعاً می‌خواهد نظر خریداران جیپ را به خود جذب کند و یکی از فاکتورهای لازم برای این کار سقف بی‌نهایت استاندارد است. به لطف استحکام بالای باتری‌های اولتیوم، سقف شیشه‌ای این خودرو دارای پانل‌های جداشدنی و شفاف است که تجربه‌ای هیجان‌انگیز را ارائه می‌کنند؛ و از آنجایی که خبری از پیشرانه در جلو نیست جی ام سی فضایی را برای قرار دادن پانل‌ها در زمان نصب نکردن آن‌ها طراحی کرده است.

جی ام سی هامر EV

درب پشتی مولتی پرو

از آنجایی که هامر محصول پرچم‌دار و جدید جی ام سی است بنابراین از درب پشتی مولتی پرو سود برده است. این درب منحصربه‌فرد دارای ۶ موقعیت خاص است که کاربری مختلفی را برای مالکان در نظر گرفته است. برای مثال در یکی از موقعیت‌ها می‌توان اشیای طویل‌تر را در محفظه بار قرار دارد درحالی‌که در موقعیت دیگر می‌توان از درب پشتی به عنوان پله استفاده کرد. محفظه بار هامر همچنین دارای پوشش محافظتی برقی و تکه‌ای از شیشه است که همانند تویوتا توندرا به کابین کشیده می‌شود.

سوپر کروز

کادیلاک برای اولین بار به یکی از برندهای جنرال موتورز اجازه استفاده از تکنولوژی نیمه خودران سوپر کروز را داده است. این سیستم پیشرفته باعث رانندگی خودکار در هزاران کیلومتر از جاده‌های علامت‌گذاری شده آمریکا می‌شود. سوپر کروز پس از هامر در سایر محصولات گروه جنرال موتورز نیز بکار خواهد رفت.

منبع: مجله پدال

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی