سانسور سال های تلخ!/ ترکیب بازار خودروهای وارداتی در سال 1399، ((اگر)) خبری از ممنوعیت واردات نبود

تصمیم گرفتیم چشم ها را ببندیم، همه اتفاقات تلخ اخیر از جمله ممنوعیت واردات خودرو و تحریم های گسترده صنعت خودرو را فراموش کنیم و مثل سانسور یک فیلم! تمام این اتفاقات تلخ را از تاریخ حذف کنیم و از روزهای خوش چند سال پیش بازار خودروهای وارداتی که واردات خودرو ممنوع نبود و حتی واردات خودروهای +40 هزار دلار و با حجم موتور بالای 2500 سی سی هم آزاد بود، یک راست به زمان حال بیاییم.

گزارش اختصاصی پایگاه خبری رسمی جوان خودرو

نوشته: میلاد میرعابدینی

اگر از مخاطبان پر و پا قرص جوان خودرو باشید، مطمئنن هر روز از آخرین اخبار صنعت و بازار خودرو آگاهید. پیگیری شما یک جنبه مثبت و یک جنبه منفی دارد! مثبت از این جهت که از اخبار روز آگاهید، اگر قرار باشد شرایط فروشی از سوی خودروسازان برقرار شود سریعا مطلع می شوید، از محدودیت های ترافیکی و خلاصه اخباری از این دست به سرعت آگاه می شوید.

اما جنبه منفی این پیگیری! با توجه به محدودیت ها، ممنوعیت ها، نوسانات ارز، تحریم های ناجوانمرادانه و گاها تصمیم گیری های اشتباه خودروسازها و دستگاه هایی مثل شورای رقابت و بلای اخیر که کرونا نام دارد، بیشتر اخباری که دریافت می کنید، تلخ و ناخوشایند است و اگر کمی عشق ماشین هم باشید، این اخبار به شما فشار بیشتری وارد خواهد کرد. چرا که حتی با خواندن اخبار مرببوط به عرفی خودروهای جدید در کشورهای خارجی هم حسرت می خوری که چرا خبری از این خودروهای جذاب در ایران نیست.

خودرو وارداتی

وقتی تمام این ها را مرور می کردیم و خودمان را جای شما مخاطبان عزیز می گذاشتیم، با خودمان گفتیم چرا همیشه واقعیت ها را با شما به اشتراک بگذاریم؟! بد نیست هر از گاهی کمی رویاپردازی کنیم، شاید در بهبود روحیه مان موثر بود! پس تصمیم گرفتیم چشم ها را ببندیم، همه اتفاقات تلخ اخیر از جمله ممنوعیت واردات خودرو و تحریم های گسترده صنعت خودرو را فراموش کنیم و مثل سانسور یک فیلم! تمام این اتفاقات تلخ را از تاریخ حذف کنیم و از روزهای خوش چند سال پیش که واردات خودرو ممنوع نبود و حتی واردات خودروهای +40 هزار دلار و با حجم موتور بالای 2500 سی سی هم آزاد بود، یک راست به زمان حال بیاییم.


برنامه صندلی داغ با موضوع ممنوعیت واردات خودرو (اینجا کلیک کنید)


واردات خودروهای لوکس

به شما پیشنهاد می کنیم که بدون فراموش کردن اتفاقات تلخ گذشته این کار را نکنید، چرا که ممکن است بعضی از اتصالات داخل قلب یا مغزتان پاره شود و دچار سندروم ناباوری شوید! فراموش نکنید که برای یک رویاپردازی شیرین، باید به طور کامل از واقعیت ها دست بکشید. پس چشم ها را ببندید و با ما همراه شوید.

در این مطلب سراغ خودروهایی می رویم که در صورت آزاد بودن واردات خودرو و عدم اعمال محدودیت ها بر آن، در حال حاضر در بازار خودرو کشور حضور داشتند و دیدن آن ها پست ویترین نمایشگاه های اتومبیل خیلی طبیعی و به دور از تعجب بود.

شوروم پورشه

اگر این اتفاقات تلخ نمی افتاد، شاید خودروهای متفاوت از برندهای حاضر در ایران یا حتی برندهایی که تا کنون اثری از آن ها در بازار خودرو کشورمان نبود هم وارد بازار می شد یا به خط تولید خودروسازان می آمد. اما ما خیلی پا را از گلیم فراتر نگذاشتیم و به معرفی مدل جدید همان خودروهایی که قبلا در ایران موجود بودند بسنده کردیم. همچنین سعی کردیم از کنار خودروهایی که در این چند سال تغییر خاصی را تجربه نکردند بگذریم و بیشتر روی آن هایی که از این رو به آن رو شده اند تمرکز کنیم.

قطعا اگر انقدر همه چیز رویایی بود، ارز هم قیمت منطقی داشت و برای شکستن دیوار 30 هزار تومان، انقدر تقلا نمی کرد! در این صورت قیمت خودروهای وارداتی و تولید داخل بیشتر با عقل جور در می آمد. جوری که قیمت مدل های 2021 به مراتب ارزان تر از انواع 2017 و 2018 از آب در می آمد!


برنامه صندلی داغ با موضوع بازار خودرو (اینجا کلیک کنید)


بازار خودروهای کیا / تنوع چشم نواز مدل های 2021

کیا از آن دسته خودروسازهای کره ایست که در بازار ایران برای خودش برو بیایی دارد. بعد از باز شدن واردات خودرو در دهه 80، سبد نسبتا متنوعی از محصولات کیا به ایران آمد. اما بیایید ببینیم تا قبل از بسته شدن واردات خودرو کدام خودروهای کیا در بازار حضور داشتند و این مدل ها در حال حاضر چه تغییراتی کرده اند. کیا سورنتو، شاسی بلند متوسط کیا است که آخرین مدل آن در بازار ایران، نسل سوم با مدل 2017 و تک و توک نسخه های فیس لیفت 2018 است. بعد از این فیس لیفت اما، نسل جدید (چهارم) سورنتو با ظاهری کملا متفاوت با مدل 2021 در بازار جهانی عرضه شده است.


ویدئوی معرفی نسل جدید کیا اپتیما را در اینجا ببینید (کلیک کنید)


دیگر محصول پرطرفدار کیا، سدان ساپرت و نسبتا بزرگ اپتیماست. آخرین مدل اپتیما در ایران، اتاق JF یا همان نسل چهارم است. آخرین مدل اپتیما در بازار، 2017 برای نسخه بنزینی و 2018 برای معدود نسخه های هیبرید است. نسل پنجم اپتیما که با عنوان K5 نیز شناخته می شود، در مدل 2021 به بازار آمده و می توان گفت ظاهرش تقریبا هیچ شباهتی با قبل ندارد.

پیکانتو ریو هاچ بک های جذاب کیا هستند که در بازار ایران هم طرفدارهای خاص خودشان را دارند. البته حجم واردات پیکانتو نسبت به ریو بسیار بیشتر بوده و از این جهت مدل های متنوع تری از آن در بازار یافت می شود. نسل دوم پیکانتو با مدل 2016، آخرین مدل این مینی هاچ بک تو دل برو است که می توانید در ایران پیدا کنید. اما نسل سوم  این خودرو با ظاهری بسیار جذاب تر و مدرن تر با مدل 2021 به بازار جهانی آمده است. نسل سوم کیا ریو هاچ بک هم که با مدل های 2016 و 2017 آخرین بار در ایران عرضه شد، پوست انداخته و در حال حاضر نسل پنجم آن با مدل 2021 توسط کیا عرضه می شود.


ویدئوی معرفی نسل جدید کیا سورنتو را اینجا ببینید (کلیک کنید)


اسپرتیج هم دیگر کراس اوور محبوب و پرفروش کیا در ایران است. کراس اووری که چند نسل از آن وارد کشورمان شده و آخرین مدل نسخه QL یا همان نسل چهارم با مدل 2018 است. اسپرتیج اما در این مدت که ما از غافله عقب بوده ایم تغییر شگرفی نکرده و در مدل 2020 تنها فیس لیفت شده و کمی تغییر کرده است.

کیا سراتو نیز یکی دیگر از خودروهای محبوب کیا در بازار ایران است. حتی پای نسل دوم این خودرو به خط تولید سایپا هم رسید و تا قبل از تحریم ها داخل کشور تولید می شد. اما آخرین مدل سراتو که به کشور وارد شده است، فیس لیفت نسل سوم با مدل 2018 است. در این مدت که درهای کشورمان به روی خودروهای وارداتی بسته بوده، کیا نسل چهارم سراتو را نیز معرفی کرده و از سال 2019 در بازار عرضه کرده است.


مقایسه کیا موهاوی و تویوتا پرادو دست دوم را در اینجا بخوانید (کلیک کنید)


اما یادی کنیم از گردن کلفت های کیا با موتورهای حجیم و هیکل های گنده! کادنزا نماینده کیا در کلاس سدان های بزرگ و لوکس و موهاوی نماینده این خودروساز کره ای در کلاس شاسی بلندهای فول سایز بودند. آخرین مدل موهاوی در بازار ایران، مدل 2012 و تعداد محدودی مدل 2013 هستند. اما بد نیست نگاهی داشته باشیم به تلوراید، شاسی بلند فول سایز کیا که از سوی مجله های معتبر خودرو در جهان بسیار مورد تحسین قرار گرفت. بعید نیست اگر ممنوعیت ها و محدودیت ها گردن واردات خودرو را نگرفته بود، الان می توانستیم کیا تلوراید را در کشور داشته باشیم. همچنین فیس لیفت نسل دوم کادنزا با مدل 2020 نیز مدل جایگزین کادنزایی است که ما در کشورمان سراغ داریم.

اگر بازار خودرو به این با حالی که از آن حرف می زنیم بود، الان حتما کیا استینگر و هاچ بک جذاب استونیک را هم در جمعمان داشتیم!


ویدئوی معرفی نسل جدید هیوندای سانتافه را در اینجا ببینید (کلیک کنید)


بازار خودروهای هیوندای / تکاپوی واردکننده برای عقب نماندن از مدل های جدید

هیوندای تا سال های سال پرچمدار واردات خودرو در ایران بود. شرکت آسان موتور به عنوان نماینده رسمی هیوندای، بیش از هر شرکت دیگری خودرو به کشور وارد می کرد و سانتافه از جمله پرتیراژترین خودروهای وارداتی در کشور بود. البته بعدها آسان موتور هیوندای را با کرمان موتور شریک شد و این 2 شرکت به همراه شرکت پاکرو، بانی عرضه خودروهای هیوندای در ایران شدند.

اجازه دهید کار را با هاچ بک های هیوندای شروع کنیم. i30, i20 و i10 هاچ بک های شناخته شده هیوندای در بازار ایران هستند که در بازه های زمانی مختلف در کشور عرضه شده اند. i10 توسط کرمان موتور و در بازه زمانی کوتاهی در ایران تولید شد و آخرین مدل آن در کشور، نسخه فیس لیفت نسل دوم این خودروی کوچک است که با مدل 1396 در بازار یافت می شود. اما جالب است بدانید نسل سوم i10 با مدل 2020 در بازار جهانی عرضه شده و از نظر ظاهری و فنی بسیار تغییر یافته است.

بعد از چند سال عرضه، 5،6 سالی خبری از هیوندای i30 در ایران نبود تا اینکه واردات خودرو ممنوع اعلام شد. آخرین مدل های i30 در ایران، نسل اول با مدل 2011 و تک و توک مدل های 2012 هستند. اما برای سال 2020 هیوندای نسل سوم i30 را هم روانه بازار کرده و حالا فاصله میان چیزی که ما از i30 سراغ داریم با چیزی که به عنوان مدل روز در جهان شناخته می شود بسیار زیاد است.


مقایسه هیوندای i20 و اپل کورسا را در اینجا بخوانید (اینجا کلیک کنید)


می رسیم به هیوندای i20. پرفروش ترین و محبوب ترین هاچ بک هیوندای در ایران. این هاچ بک متوسط و جمع و جور هیوندای در چند مدل وارد بازار ایران شد. آخرین مدل اما، نسخه تولید داخل این خودرو بود که بعد از قرارداد کرمان موتور و هیوندای به خط تولید این خودروساز ایرانی آمد. کرمان موتور تا قبل از تحریم های صنعت خودرو، به مونتاژ نسل دوم هیوندای i20 مشغول بود. خودرویی که بالاترین مدل آن در بازار مدل سال 1397 است. اما هیوتدای برای سال 2021 نسل سوم i20 را هم روانه بازار کرده است.

هیوندای i40 هم که در تعداد محدودی وارد ایران شد، همچنان بدون تغییر باقی مانده و خبری از مدل جدید ان در سبد محصولات هیوندای نیست. صحبت از هاچ بک های هیوندای شد، بد نیست نگاهی به هیوندای ولاستر هم داشته باشیم. هاچ بک جذاب هیوندای که با ظاهر متفاوتش حسابی مورد توجه قرار گرفت. نسل اول این خودرو با مدل 2015 و 2016 آخرین برداشت از ولاستر است که می توانید در بازار ایران پیدا کنید. اما شایان ذکر است که نسل دوم این خودرو با مدل 2019 نیز در بازار جهانی عرضه شده است.

سراغ خودروهای معروف تر هیوندای در ایران می رویم. کار را با اکسنت، کوچک ترین سدان هیوندای در ایران شروع می کنیم. خودرویی که بعد از توافق برجام به خط تولید کرمان موتور آمد و آخرین مدل آن در بازار مربوط به سال 1397 است. نسل جدید این خودرو با ظاهری کاملا متفاوت با مدل 2018 در بازار جهانی عرضه شده است. همچنین نسل ششم النترا هم که در نسخه وارداتی تا مدل 2018 و در نسخه مونتاژ ایران تا مدل 1397 در بازار یافت می شود، در بازار جهانی کاملا تغییر چهره یافته و نسل هفتم این سدان دوست داشتنی با مدل 2021 هم عرضه شده است.

هیوندای سوناتا هم که تا به حال در چند نسل به بازار ایران آمده، آخرین بار در نسل هفتم و مدل 2017 (مدل بنزینی) و 2018 (مدل هیبرید) رنگ بازار ایران را دید. اما همین سوناتا در نسل هشتم و مدل 2020 کاملا متحول شده و طراحی به مراتب به روزتری از مدل قبلی دارد.

سانتافه و توسان هم که گل سرسبد محصولات هیوندای در ایران به شمار می روند. آخرین مدل سانتافه در ایران، فیس لیفت نسل سوم است که در مدل های 2017 و 2018 کارش را در ایران پایان داد. اما همین سانتافه در نسل چهارم و مدل 2021 انقدر تغییر کرده و به روز شده که حتی نمی توانید بشناسیدش! نسل سوم توسان هم که تا مدل 2017 و 2018 به ایران آمد، حالا در نسل چهارم و مدل 2021 برای خودش برو بیایی دارد.

یکی دیگر از محصولات بسیار محبوب و جذاب هیوندای، شاسی بلند لوکس و بزرگ ix55 وراکروز بود که تا سال 2013 و قبل از شروع ممنوعیت واردات خودروهای بالای 2500 سی سی شانس حضور در بازار ایران را پیدا کرد و مورد استقبال قرار گرفت. مدتی است هیوندای شاسی بلند فول سایز و لوکسی به نام پالیسید را جایگزین وراکروز کرده و پیش بینی می شود اگر این شرایط بر بازار حکمفرما نبود، می توانستیم شاهد جولان پالیسید در خیابان ها و جاده های ایران باشیم.


ویدئوی معرفی جنسیس GV80 را در اینجا ببینید (کلیک کنید)


حالا اگر بیشتر در رویاپردازیمان غرق شویم، می توانیم تصور کنیم که مسیر انقدر هموار است که خودروهای لوکس جنسیس هم به ایران آمده اند. جنسیس های G70 , G80 و G90 به همراه شاسی بلندهای GV70 و GV80 که لوکس تر از هر زمان دیگری آماده اند تا دل علاقه مندان به خودرو را ببرند.

بازار خودروهای تویوتا و لکسوس/ تداوم محبوبیت ژاپنی با سابقه

تویوتا یکی از ریشه دارترین برندهای خودرویی در ایران است که از دیرباز توسط شرکت ایرتویا به ایران وارد شده. با ازاد شدن واردات خودرو در دهه 80، ایرتویا در کنار واردات محصولات روز تویوتا، تمرکز ویژه ای هم روی واردات خودروهای لوکس لکسوس گذاشت و تا پیش از ممنوعیت واردات خودرو و وضع محدودیت های 2500 سی سی و 40 هزار دلار، سبد نسبتا کاملی از محصولات تویوتا و لکسوس را در کشور شاهد بودیم.

کار را با تویوتاها شروع می کنیم. در حالی نسل چهارم تویوتا یاریس با مدل 2020 و یاریس کراس با مدل 2021 در بازار جهانی عرضه شده، که آخرین مدل های یاریس در بازار ایران مربوط به نسل سوم و مدل 2015 و 2016 هستند. از سوی دیگر تویوتا RAV4 هم که از محبوبیت بالایی در ایران برخوردار است و تنها تا فیس لیفت نسل چهارم و مدل 2018 وارد کشور شده، برای سال 2019 حسابی پوست انداخت و در نسل پنجم تبدیل به خودرویی کاملا متفاوت شده است.

تویوتا پریوس اما تغییر چشمگیری را تجربه نکرده و نسل چهارم آن که تا مدل 2017 به ایران وارد شده، برای سال 2019 دستخوش تغییرات جزیی یا به اصطلاح فیس لیفت شده است. نسل دوازدهم کرولا با مدل 2020 هم که به عنوان پرفروش ترین محصول تویوتا در سراسر جهان شناخته می شود، جای نسل قبلی که در بازار ایران تا مدل 2016 وارد شده است را گرفته.

هایلوکس هم که همیشه به عنوان وانتی جان سخت و همه جا رو شناخته می شود، در حالی آخرین بار با نسل هشتم و مدل2016 در بازار ایران نقش افرینی کرده، که در مدل 2021، تویوتا تصمیم گرفته هایلوکس را تقریبا با همان ترکیب اما با تغییراتی برای به روزتر شدنش عرضه کند.

تویوتا کمری هم آخرین بار با مدل XV50 در 2 نسخه عادی و فیس لیفت و انواع بنزینی و هیبرید وارد ایران شد و اگر سری به بازار خودروهای دست دوم بزنید، نمی توانید کمری با مدلی بالاتر از 2016 پیدا کنید. اما تویوتا تولید مدل XV70 را با ظاهر و مشخصات کاملا متفاوت از سال 2017 آغاز کرده و برای سال 2021 هم این خودرو را کمی آرایش کرده است.

اما به اصل داستان تویوتا در ایران، یعنی لندکروزر و پرادو می رسیم! شاسی بلندهای فول سایز و پرطرفداری که اگر محدودیت های واردات خودرو در کار نبود، در حال حاضر یکه تاز بازار اس یو وی ها بودند. البته هنرمندان وطنی هم در این مدت بی کار ننشسته اند و با فیس لیفت این خودرو در ایران، ممنوعیت واردات خودرو را دور زده اند و چهره تویوتا پرادوها و لندکروزرهای قدیمی را به مدل های 2020 و 2021 تغییر داده اند!

اما واقعیت اینجاست که تویوتا لندکروزر آخرین بار با اتاق 200 در این ظاهر شده. شاید بگویید تویوتا در حال حاضر همچنان اتاق 200 را تولید می کند. اما فراموش نکنید که اتاق 200 تا کنون 2 بار فیس لیفت شده که فیس لیفت اول تا مدل 2013 در کشور عرضه شده است، اما خبری از فیس لیفت دوم که در آن تغییراتی اساسی روی ظاهر لندکروزر اعمال شده، در ایران نیست. از سوی دیگر، پرادو هم آخرین بار با نسل چهارم و مدل 2013 به ایران آمده است. تویوتا همچنان نسل چهارم پرادو را تولید می کند، اما تا کنون 2 بار ظاهر پرادو را دستخوش تغییراتی کرده که البته تعداد محدودی از فیس لیفت اول وارد کشور شده است.


ویدئوی آماده سازی تویوتا سوپرا 100 اسب بخاری را در اینجا ببینید (کلیک کنید)


واردات محصولات لکسوس همیشه نسبت به تویوتا کمتر بوده، اما تا همین چند سال پیش مدل های روز انواع خودروهای لکسوس به ایران وارد می شد. LS به عنوان لوکس ترین سدان لکسوس تا مدل 2011 وارد ایران شد. این نسخه که نسل چهارم LS به شمار می رود، برای سال 2013 فیس لیفت شد که از مدل فیس لیفت تعداد محدودی در کشور موجود است. اما برای سال 2021، لکسوس نسل پنجم LS را با ظاهری متفاوت و کابینی رویایی به بازار فرستاده که جای خالی آن به شدت در بازار خودروهای لوکس کشورمان حس می شود.

تعمیرگاه تخصصی خودروهای آلمانی

گزارش خودرو

تعمیرگاه تخصصی خودروهای آلمانی