پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

زنجیر چرخ

افسار لاستیک در مسیر برفی/ با انواع زنجیر چرخ و کاربردهای آن آشنا شوید

با توجه به لغزنده شدن معابر در روزهای برفی، تصمیم گرفتیم تا مقاله ای آموزشی و کاربردی در مورد زنجیر چرخ آماده کنیم. در جاده‌های برفی نیاز است که حتماً از زنجیر چرخ یا کابل تایر استفاده کنید تا در برف گرفتار نشوید. بعضی وقت ها جاده ها آنقدر لغزنده و پوشیده از برف می […]

میلاد میرعابدینی
جمعه - ۱۷ بهمن ۱۳۹۹

با توجه به لغزنده شدن معابر در روزهای برفی، تصمیم گرفتیم تا مقاله ای آموزشی و کاربردی در مورد زنجیر چرخ آماده کنیم. در جاده‌های برفی نیاز است که حتماً از زنجیر چرخ یا کابل تایر استفاده کنید تا در برف گرفتار نشوید. بعضی وقت ها جاده ها آنقدر لغزنده و پوشیده از برف می شوند که پلیس راه برای جلوگیری از حوادث احتمالی، همراه داشتن زنجیر چرخ را اجباری می کند.

گزارش اختصاصی پایگاه خبری رسمی جوان خودرو

در روزهای برفی استفاده از زنجیر چرخ یا کابل تایر، راننده را برای کنترل خودرو در مسیرهای لغزنده یاری می کند و ایمنی را افزایش می دهد. البته یک راه دیگر نیز برای کنترل راحت تر خودرو در مسیرهای برفی وجود دارد. استفاده از تایرهای یخ شکن و زمستانی هم یکی از راه های پیش پای راننده است، اما با زنجیر چرخ و کابل تایر می توانید با اطمینان بیشتری وارد مسیرهای لغزنده شوید.

زنجیر چرخ-اسکی


چگونه از طریق صدا، روغن ریزی و چراغ‎های هشدار به ایراد خودرو پی ببریم؟ (اینجا کلیک کنید)


زنجیر‌ چرخ چیست و چه کار می کند؟

زنجیر‌ چرخ شبکه‌ای از پیوند‌ قطعات فلزی است که لاستیک خودرو را محصور می‌کند. این شبکه از اتصالات فولادی سنگین، هنگام عمیق شدن برف، حسابی به کارتان می آید. زنجیرهای چرخ در اندازه های متنوعی در بازار موجود هستند و باید با توجه به سایز لاستیک خودرو، زنجیر چرخ مناسب آن را انتخاب کنید. کابل تایر نیز همچون زنجیر چرخ، با قرار گرفتن روی تایر به حرکت چرخ خودرو در برف کمک می کند.

اما این کابل ها ترکیب متفاوتی نسبت به زنجیر چرخ دارند. این کابل ها از فولاد محصور در آلیاژ ساخته شده اند و همان طور که از اسمشان پیداست، بیشتر شبیه کابل هستند تا زنجیر. کابل تایر نیز مانند زنجیر چرخ در ابعاد مختلفی طراحی شده و باید متناسب با اندازه لاستیک خودرو آن را انتخاب کرد. بسیاری کابل تایر را همان زنجیر چرخ پلاستیکی یا ژله ای می دانند.

کابل تایر

در این عکس نمونه ای از کابل تایر که روی چرخ بسته شده را میبینید

حتما این سوال برایتان پیش می آید که با توجه به یکی بودن عملکرد زنجیر چرخ و کابل تایر، چه تفاوتی میان آن ها وجود دارد و بهتر است کدام را انتخاب کنیم؟ در جواب باید گفت، زنجیر چرخ نسبت به کابل تایر سنگین تر بوده و نصب آن نیز سخت تر است. همچنین وقتی لاستیک های خودرو را با زنجیر چرخ می پوشانید، لازم است سرعت را کمتر از 30 کیلومتر بر ساعت نگه دارید.

اما دوام زنجیر چرخ بسیار بالاست و از این نظر نسبت به کابل تایر برتری درد. در مقابل کابل تایر وزن کمتری از زنجیر چرخ داشته و نصب آن نیز آسان تر است. همچنین اگر یکی از کابل ها دچار خرابی شود، احتمال آسیب رسیدن به خودرو نسبت به خرابی زنجیر چرخ کمتر است. اما کابل تایر از نظر دوام به پای زنجیر چرخ نمی رسد.

زنجیر چرخ

همان طور که می بینید، سایز لاستیک مناسب برای این زنجیر چرخ، روی بسته بندی آن درج شده است.

به این نکته هم توجه کنید که احتمال باز شدن زنجیر چرخ حین حرکت زیاد است و در صورت این اتفاق ممکن است آسیب های جدی به گلگیرهای خودرو و جلوبندی وارد شود. پس هنگام نصب زنجیر چرخ حسابی دقت کنید و از مستحکم بودن اتصالات مطمئن شوید. همچنین در صورت عدم نیاز به زنجیر چرخ، آن را روی چرخ های خودروتان نصب نکنید. چرا که استفاده بیش از حد و غیر ضروری از زنجیر چرخ، باعث آسیب جلوبندی و سیستم ترمز خودرو می شود.

اگر بخواهیم با توجه به این ویژگی ها و تفاوت ها میان زنجیر چرخ و کابل تایر یکی را انتخاب کنیم، باید بگوییم اگر قرار است رانندگی طولانی در یک مسیر برفی داشته باشید، بهتر است از زنجیر چرخ استفاده کنید. اما اگر گاهی پیش می آید که با خودرو وارد مسیر برفی شوید، کابل تایر انتخاب بهتری نسبت به زنجیر چرخ به نظر می رسد.

بعد از هر بار استفاده از زنجیر چرخ آن را به خوبی خشک کنید و برای نگهداری زنجیر چرخ های فلزی، حتما از جعبه یا کیسه مخصوص استفاده کنید، چرا که این نوع زنجیر چرخ ها به سرعت زنگ می زنند و باید به خوبی از آن ها مراقبت کنید.


برای خواندن آموزش پنچرگیری خودرو اینجا کلیک کنید


انواع زنجیرچرخ در بازار

  • زنجیر چرخ فلزی
  • زنجیر چرخ نانو پلیمر یا همان ژله ای
  • زنجیر چرخ پارچه ای

در میان انواع مختلف زنجیر چزخ، نوع فلزی در کشور رایج تر است. البته نباید از این مساله غاقل شد که استفاده زیاد از زنجیر چرخ فلزی به لاستیک و جلوبندی خودرو آسیب وارد می کند. انواع پارچه ای و ژله ای زنجیر چرخ کمیاب تر و گران تر از نوع فلزی هستند.

زنجیر چرخ

چگونه زنجیر چرخ ببندیم؟

اینکه زنجیر چرخ روی کدام یک از چرخ ها قرار بگیرد، مساله ای سلیقه ای نیست و باید با توجه به دیفرانسیل جلو یا عقب بودن خودرو برای نصب زنجیر چرخ تصمیم گرفت. زنجیر چرخ باید روی چرخ های محوری که نیرو به آن منتقل می شود بسته شود. به طور مثال اگر خودروتان دیفرانسیل جلو است، زنجیر چرخ را روی چرخ جلو ببندید.

اگر هم خودرو 2 دیفرانسیل است و می خواهید به جاده های برف گیر و صعب العبور بروید، بهتر است روی هر 4 چرخ زنجیر بسته شود. اما اگر یک مسیر برفی معمولی پیش رو دارید، با توجه به اینکه در حالت عادی بیشتر نیروی موتور خودرو 2 دیفرانسیل (مخصوصا شاسی بلندها) به چرخ جلو منتقل می شود، کافیست زنجیر چرخ را روی چرخ های جلو نصب کنید.

((به فرض محال! اگر نتوانستید دیفرانسیل جلو یا دیفرانسیل عقب بودن خودرو را تشخیص دهید، بهتر است به نوع قرارگیری موتور توجه کنید. موتور بیشتر خودروهای دیفرانسیل جلو به صورت افقی نصب شده و موتور بیشتر خودرو دیفرانسیل عقب به صورت عمودی قرار گرفته است.))

 


برای آشنایی با عادت های غلط در رانندگی اینجا کلیک کنید


بعد از تشخیص اینکه زنجیر چرخ را باید روی کدام یک از چرخ ها ببندید، نوبت به نصب آن روی چرخ می رسد. در قدم اول باید زنجیر چرخ را روی زمین باز کنید. خارهای زنجیر باید به سمت زمین و قسمت صاف آن به سمت بالا، یعنی محل تماس با لاستیک خودرو باشد.

از قسمت پشت چرخ بخشهای دو طرفه ساده زنجیر را به یکدیگر متصل کنید و طرف دیگر زنجیر را که سر آن گیره ای پهن و خمیده دارد از داخل حلقه بخش دیگر زنجیر عبور دهید و بین آنها بست نگه دارنده بگذارید. توسط آچار مخصوصی بست هایی که بر سطح زنجیر چرخ موجودند را ببندید. زنجیر را بر روی تایرها بازدید کنید تا مطمئن شوید که خارهای آن به سمت لاستیک نیستند.

زنجیر چرخ

برای اطلاع از بدون مشکل بودن زنجیر چرخ روی تایرها و درست بسته شدن آن، کافی رانندگی کوتاهی با خودرو داشته باشید. اینکه ایراد در بستن زنجیر چرخ را همین ابتدا و قبل از ورود به یک جاده برفی بفهمید، خیلی بهتر است.

خرابی واشر سرسیلندر چه علائمی دارد؟

استارت نخوردن خودرو چه دلایلی دارد؟

دانستنی هایی در مورد شمع و وایر

نکات رانندگی با خودرو های توربوشارژ

آبی روی آتش!/ هنگام جوش آوردن خودرو چه کار کنیم؟

حرفه ای برانیم/ این عادت های غلط در رانندگی را ترک کنید!

روانکارهای حیاتی/ دانستنی هایی در مورد روغن موتور و ضدیخ

فرار از گارد عضلانی/ سلامت جسمانی حین رانندگی باید مورد توجه ویژه قرار بگیرد

تعویض پلاک خودرو چه مراحلی دارد؟ + مدارک مورد نیاز و آدرس مراکز شماره گذاری

خودروها حرف می زنند!/ چگونه از طریق صدا، روغن ریزی و چراغ‎های هشدار به ایراد خودرو پی ببریم؟

هنگام پنچر شدن لاستیک چه کار کنیم؟/ آموزش تعویض لاستیک پنچر خودرو برای خانم ها

کمربندت را ببند! / نگاهی به معضلات آموزش رانندگی در کشور

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی