پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

جوش آوردن خودرو

آبی روی آتش!/ هنگام جوش آوردن خودرو چه کار کنیم؟

هنگام جوش آوردن خودرو ، بسیاری از رانندگان بنا بر عادت های غلط و اضطراب کارهای عجولانه ای انجام می دهند که ممکن است برای سلامتی خودشان و خودروشان گران تمام شود. با توجه به نزدیک شدن به فصل گرم تابستان و افزایش احتمال جوش آوردن خودرو در این فصل، می خواهیم نکاتی را برای […]

میلاد میرعابدینی
جمعه - ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۹

هنگام جوش آوردن خودرو ، بسیاری از رانندگان بنا بر عادت های غلط و اضطراب کارهای عجولانه ای انجام می دهند که ممکن است برای سلامتی خودشان و خودروشان گران تمام شود. با توجه به نزدیک شدن به فصل گرم تابستان و افزایش احتمال جوش آوردن خودرو در این فصل، می خواهیم نکاتی را برای مواجهه صحیح با این مساله با شما مرور کنیم، تا اگر خودروتان جوش آور، این غائله به خیر و خوشی ختم به خیر شود!

گزارش اختصاصی پایگاه خبری رسمی جوان خودرو

در حال رانندگی در یک روز گرم تابستانی هستید و چند دقیقه ایست پشت یک ترافیک سنگین گیر کرده اید، ناگهان چشمتان به آمپر آب خودرو می افتد که به سقف چسبیده و نشان می دهد اوضاع اصلا خوب نیست.

خرابی خودرو

قبل از هرچیز باید خودرو را به کنار خیابان هدایت کنید تا موتورش را از سوختن نجات دهید. درصورت افزایش بیش از حد دمای موتور، آن را خاموش کنید و در کاپوت را باز کنید. فراموش نکنید که برای جلوگیری از چسبیدن سوپاپ ها باید هر 20 ثانیه استارت زده و بعد از روشن شدن، بدون گاز موتور را خاموش کنید.

در آب رادیاتور خودرو

خیلی ها به اشتباه بعد از بالا زدن کاپوت، بلافاصله در رادیاتور را باز می کنند. این که بسیار خطرناک است. چرا که فشار داخل رادیاتور بالا بوده و در صورت باز کردن در آن، آب خنک کننده که حرارت بالایی هم دارد با فشار تخلیه می شود و ممکن است باعث سوختگی شود. پس تا زمانی که دمای موتور پایین نیامده، از باز کردن در رادیاتور خودداری کنید.

اگر داخل ماشین ظرف آب دارید (پیشنهاد می کنیم همیشه یک بطری آب داخل خودرو داشته باشید)، آن را به شبکه های رادیاتور بپاشید تا دمای آن پایین بیاید.

 

رادیاتور خودرو

توجه کنید بدنه موتور و قطعات بسیار داغ هستند و برای اینکه از ترک خوردن آن ها جلوگیری کنید، نباید روی آن ها آب سرد بریزید. اگر دمای موتور کمی پایین آمده، حالا فاصله استارت ها را به هر 40 تا 50 ثانیه افزایش دهید.

اگر مطمئن شدید که دمای موتور پایین آمده، در رادیاتور را با یک دستمال باز کنید. با باز شدن در رادیاتور، حتما مقداری آب و بخار از آن خارج می شود. بعد از چند دقیقه داخل رادیاتور آب بریزید تا پر شود. در صورتی که طی این اتفاق رادیاتور هوا گرفته باشد، باید آن را هوا گیری کنید.

هواگیری+رادیاتور

بعضی وقت ها دمای موتور خیلی بالا نمی رود. در این شرایط بهتر است بدون اینکه موتور را خاموش کنید، بخاری را روشن کرده و روی آخرین درجه بگذارید تا گرمای آب را تخلیه کند. اگر مایع خنک کننده موتور از زیر خودرو میریزد یا به صورت بخار از زیر کاپوت خارج میشود موتور را خاموش کنید اما سوییچ را در وضعیت On قرار دهید تا فن کار کند.

هنگام جوش آوردن خودرو به کار کردن فن خودرو توجه کنید. اگر فن کار نمی کرد، حتما روی شبکه های رادیاتور آب بپاشید تا دمای آن پایین بیاید. بعد از پایین آمدن دما در این شرایط، می تواند خودرو را خاموش کنید.

آمپر آب خودرو

حتما تصور می کنید وقتی دمای موتور پایین آمد می توانید پشت فرمان نشسته و حرکت کنید. نه! بعد از پایین آمدن دما و پر کردن آب رادیاتور، هنوز دمای روغن موتور بالاست، پس سریع حرکت نکنید.

نوشته: میلاد میرعابدینی

حرفه ای برانیم/ این عادت های غلط در رانندگی را ترک کنید!

خواب بهاری!/ نکاتی که باید در توقف طولانی خودرو رعایت کنید

هنگام پنچر شدن لاستیک چه کار کنیم؟/ آموزش تعویض لاستیک پنچر خودرو برای خانم ها

تکنیک هایی برای افزایش عمر گیربکس اتوماتیک

مصرف سوخت خودروهای اتوماتیک بیشتر است یا دنده ای؟! +معرفی یک خودروی اتوماتیک اقتصادی در بازار ایران

نکاتی پیرامون چک کردن خودرو برای سفرهای تابستانی

از سنسور دریچه گاز و علل خرابی آن بیشتر بدانید

چگونه پیش از حرکت در هوای سرد خودرو را گرم کنیم؟

وقتی ریپ زدن موتور خودرو تقصیر سنسورها نیست!

چگونه پیش از حرکت در هوای سرد خودرو را گرم کنیم؟

وقتی ریپ زدن موتور خودرو تقصیر سنسورها نیست!

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی