پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

تولید محصولات نانویی برای بهبود عملکرد خودرو در تابستان

مایع خنک‌کننده رادیاتور، رادیاتور بهبود یافته با فناوری‌نانو و روغن موتور حاوی نانومواد ازتولیدات نانویی فناوران ایرانی هستند که در روزهای گرم سال می‌توان برای خودرو استفاده کرد. به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو؛ یک شرکت ایرانی مایع خنک‌کننده موتور بر پایه اتیلن گلیکول برای خودروهای سبک تولید و به بازار عرضه کرد که به […]

شیوا تدین پور
پنجشنبه - ۱۸ خرداد ۱۴۰۲

مایع خنک‌کننده رادیاتور، رادیاتور بهبود یافته با فناوری‌نانو و روغن موتور حاوی نانومواد ازتولیدات نانویی فناوران ایرانی هستند که در روزهای گرم سال می‌توان برای خودرو استفاده کرد.

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو؛

یک شرکت ایرانی مایع خنک‌کننده موتور بر پایه اتیلن گلیکول برای خودروهای سبک تولید و به بازار عرضه کرد که به دلیل داشتن نانوذرات عملکرد بهتری نسبت به خنک‌کننده رایج در بازار دارد.

کاهش استهلاک سیستم خنک‌کننده، کاهش دفعات روشن شدن فن خودرو، جلوگیری از جوش آوردن خودرو، افزایش مقاومت سیستم خنک‌کننده در برابر خوردگی، کاهش دمای آمپر در زمان استفاده از کولر، افزایش عمر واشر سرسیلندر و بهبود کارآیی موتور خودرو، جلوگیری از تشکیل رسوب در رادیاتور خودرو و نیز کاهش چشمگیر مصرف سوخت خودرو، از جمله مزایای این محصول است.

تولید کننده دیگر ایرانی نیز اقدام به تولید انواع رادیاتورهای تقویت شده با فناوری‌نانو کرد.

این شرکت برای انواع خودروها نظیر هیوندای، هایما، زانتیا، دوو، جک، برلیانس، سوزوکی، سانگ یانگ، ولگا، پراید، تیبا، کوئیک، آریو، مگان، رنو، پروتون، پژو پارس، پژو ۲۰۰۸، ۲۰۶، ۴۰۵، نیسان، مزدا، لیفان، تندر، ساندرو، ریو، دانگ فنگ، فاو، سمند، سیتروئن و ساینا رادیاتور تقویت شده با نانوذرات تولید می‌کند.

روغن موتور نیز نقش به سزایی در عملکرد خود در روزهای گرم تابستان دارد. ۲ شرکت دیگر ایرانی نیز از جمله شرکت‌هایی هستند که گواهی نانومقیاس برای روغن موتورهای نانویی دریافت کرده‌اند.

روغن موتور آرین پترو ایده برای خودروهای کیا، ریو، پژو ۲۰۶ و آریو قابل استفاده است. وجود نانوذرات در روغن موتور موجب افزایش طول عمر روغن و موتور خودرو می‌شود.

براساس گزارش ستاد ویژه توسعه فناوری نانو، این نانوذرات قادر هستند تا منافذ موجود در سیستم موتور را پُر کنند و در نتیجه روغن‌کاری با کارایی بهتری انجام می‌شود. بهبود روغن‌کاری منجر به دفع سریع‌تر و کارآمدتر گرما از خودرو می‌شود.

از تعویض فیلترهای هوا غافل نشوید چرا که تنفس بهتر خودرو با کارکرد آن رابطه مستقیمی دارد. بهران فیلتر برای خودروهای سواری فیلترهای حاوی الیاف نانویی تولید می‌کند.

شرکت فرانگار شرق نیز فیلتر هوا حاوی نانوالیاف پلیمری تولید می‌کند. برای فیلتر خودروهای سنگین نیز شرکت آزاد فیلتر و بهران فیلتر محصولات نانویی دارند. شرکت نانوساختار مهرآسا نیز از جمله تولیدکنندگان فیلتر هوای خودرو است.

منبع: ایرنا

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی