پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

توقف طولانی خودرو

خواب بهاری!/ نکاتی که باید در توقف طولانی خودرو رعایت کنید

در شرایط توقف طولانی خودرو و حالا که خودروهایمان دائما در پارکینگ یا کنار خیابان ها پارک هستند، لازم است نکاتی را برای نگهداری بهتر از آن ها رعایت کنیم. به گزارش پایگاه خبری رسمی جوان خودرو در شرایطی هستیم که ویروس کرونادر کشور شیوع پیدا کرده و بیشتر مردم در قرنطینه مانده اند یا […]

میلاد میرعابدینی
شنبه - ۲۳ فروردین ۱۳۹۹

در شرایط توقف طولانی خودرو و حالا که خودروهایمان دائما در پارکینگ یا کنار خیابان ها پارک هستند، لازم است نکاتی را برای نگهداری بهتر از آن ها رعایت کنیم.

به گزارش پایگاه خبری رسمی جوان خودرو

در شرایطی هستیم که ویروس کرونادر کشور شیوع پیدا کرده و بیشتر مردم در قرنطینه مانده اند یا محدودتر از قبل در شهرها تردد می کنند. در چنین شرایطی طبیعی است که خودروها کمتر از پارکینگ بیرون می آیند و خیابان ها هم از حالت عادی خلوت تر است.

در شرایط توقف طولانی خودرو و حالا که خودروهایمان دائما در پارکینگ یا کنار خیابان ها پارک هستند، لازم است نکاتی را برای نگهداری بهتر از آن ها رعایت کنیم.

با رعایت نکات مربوط به توقف طولانی یا خواباندن خودرو، عمر قطعات فنی خودرو هم افزایش می یابد و می توان با رعایت این نکات، فرسودگی های رایج در توقف طولانی خودرو را به حداقل رساند. همچنین در کنار مسائل فنی، توجه به حفظ سلامت بدنه و کابین خودرو نیز در توقف های طولانی از اهمیت بالایی برخوردار است.

توقف طولانی خودرو


اینجا کلیک کنید و ویدئوی احیای خودرویی که 10 سال در جنگل رها شده را ببینید!


این نکات توسط امداد خودرو ایران برای رانندگانی که قصد توقف طولانی مدت خودرو خود را دارند، گردآوری شده است.

نکات مربوط به حفظ سلامت خودرو در توقف طولانی

1.خودرو را در جای مناسب پارک کنید

بهتر است اگر قصد متوقف کردن طولانی خودرو را دارید، از پارکینگ سرپوشیده خشک و خنک استفاده کنید و اگر چنین امکانی فراهم نیست، یک کاور یا چادر مخصوص روی خودرو بیاندازید. قبل از کشیدن چادر روی خودرو، بدنه را کاملا تمیز کرده تا از هرگونه آلودگی، فضولات پرندگان یا گل و لای پاک شود. چرا که این کثیفی ها در طولانی مدت باعث پوسیدگی و آسیب دیدن رنگ خودرو می‌شوند.

توقف طولانی خودرو

همچنین اطمینان حاصل کنید که هیچ ماده غذایی یا فاسد شدنی در داخل کابین جا نمانده باشد. خودرو را در محلی مسطح پارک کنید. اگر خودرو مجهز به جعبه‌دنده اتوماتیک است، آن را در وضعیت پارک و اگر جعبه‌دنده دستی است، آن را در دنده یک قرار دهید.

تعویض روغن

2.روغن و سیالات موتور را پیش از توقف طولانی تعویض کنید

اگر برای بیش از 6 ماه قصد متوقف کردن خودرو را دارید، روغن موتور، فیلتر روغن و ضدیخ را تعویض کنید.

3.هفته‌ای یک بار خودرو را روشن کنید

برای نگهداری بهتر خودرو در توقف‌های طولانی، هفته‌ای یک بار خودرو را روشن کنید و اجازه دهید موتور گرم شود. بهتر است به مدت 15 دقیقه با خودرو رانندگی کنید ولی اگر این امکان وجود ندارد، حتما خودرو را درجا روشن نگه دارید تا باتری خودرو شارژ شده و جریان روغن در قطعات مختلف خودرو جاری شود.

توقف طولانی خودرو

4.حواستان به قطعات متحرک و ارتجاعی خودرو باشد

لازم به ذکر است که در توقف طولانی خودرو ، به دلیل ساکن ماندن قطعات جلوبندی، جعبه‌دنده و سایر قطعات متحرک خودرو و عدم ارتجاع و حرکت قطعات سیستم تعلیق در زمان طولانی منجر به خشک شدن قطعات لاستیکی و کاسه نمدها می‌شود.

بنابراین پس از مدتی برای استفاده مجدد باید تمامی این قطعات بازرسی شوند. همچنین ممکن است با استفاده مجدد از خودرو پس از یک دوره توقف طولانی، صداهای ناخوشایندی در زمان چرخاندن فرمان و یا در زمان عبور از دست اندازها از سیستم تعلیق شنیده شود که علت آن خشک شدن این قطعات به دلیل توقف طولانی مدت است.

پس بهتر است در زمان توقف طولانی خودرو حداقل ماهی یکبار رانندگی کوتاهی با ان داشته باشید.

تایر پنچر

5.از تایرها غافل نشوید

پوسیدگی مشکلی است که لاستیک خودرو را در توقف طولانی تهدید می کند و می تواند منجر به ترک خوردگی و یا منفجر شدن آن شود. تایر‎هایی که به مدت طولانی استفاده نمی‎شوند مستعد فرسودگی و خوردگی هستند. دلیل این امر به خاطر تمرکز وزن خودرو بر روی یک نقطه از تایر و جنس نرم و آسیب پذیر آن ها است.

برخی از دلایل اصلی پوسیدگی، فشار کم تایرها ، عدم حرکت کافی وسیله نقلیه، درجه حرارت بالا و خشک شدن تایر است. دلیل و علت هر چه باشد، می توانید با تمیز نگه داشتن خودرو و دور نگه داشتن آن از نور خورشید، خیال خودتان را راحت کنید.

توقف طولانی خودرو

صابون و آب لاستیک های خودرو را بدون از بین بردن آنتی اکسیدان های ارزشمند که از لاستیک محافظت می کنند، تمیز می کند. تمیز کردن لاستیکهای خودرو به جلوگیری از گسترش قارچ که عامل پوسیدگی خشک است کمک می کند.

در صورت ثابت ماندن خودرو به مدت طولانی، حداقل یک بار در ماه آن را حرکت دهید. با حرکت خودرو خطر پوسیدگی خشک کاهش می یابد. همچنین فشار باد تایرها را نیز به طور دوره‌ای کنترل کنید.

توقف طولانی خودرو

قبل از رانندگی با خودرو پس از توقف طولانی فراموش نکنید که…

برای استفاده مجدد از خودرویی که برای مدتی طولانی متوقف بوده است، لازم است تا ابتدا روغن موتور و فیلتر روغن تعویض شود. زیرا عمر مفید روغن موتور خودرو حتی در صورت توقف خودرو 6 ماه است.

پس از تعویض روغن موتور و فیلتر روغن، کنترل سطح روغن ترمز، بازبینی عدم وجود نشتی در مدار ترمز که به علت فرسودگی واشرها و قطعات لاستیکی رخ می‌دهد، کنترل و در صورت نیاز تعویض روغن جعبه‌دنده، کنترل سطح اسید باتری و کنترل تمامی منافذ خودرو و حصول اطمینان از عدم وجود جانورانی که در زمان توقف خودرو می‌توانند در این قسمت‌ها لانه کنند نیز از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

توقف طولانی خودرو

همچنین ممکن است آب موتور خودرو به دلیل پوسیدگی در مسیرها، نشتی داشته باشد. پیش از حرکت سطح آب واتر پمپ را نیز چک کنید. بد نیست قبل از حرکت نگاهی به زیر خودرو و روغن هایی که روی زمین ریخته هم توجه کنید تا در صورت روغن ریزی، متوجه شوید ایراد مربوط به کدام بخش است.

همچنین پیش از حرکت لاستیک های خودرو را چک کنید تا اگر کم باد یا پنچر است متوجه شوید و اقدام به تعویض آن کنید.

تکنیک هایی برای افزایش عمر گیربکس اتوماتیک

هنگام پنچر شدن لاستیک چه کار کنیم؟/ آموزش تعویض لاستیک پنچر خودرو برای خانم ها

هنگام ترکیدن لاستیک خودرو ، مناسب‌ترین واکنش چیست؟

از سنسور دریچه گاز و علل خرابی آن بیشتر بدانید

چگونه پیش از حرکت در هوای سرد خودرو را گرم کنیم؟

وقتی ریپ زدن موتور خودرو تقصیر سنسورها نیست!

نکات رانندگی با خودرو های توربوشارژ

کدام خودروها در سال 99 باید معاینه فنی بگیرند؟

رکود تورمی در صورت تعطیلی صدر در صد تولید / حفظ تولید در سطح پایین راه نجات اقتصاد کشور

سهمیه سوخت اضافه برای خودروهای فعال در حمل و نقل اینترنتی

محدودسازی فعالیت مترو/ حمل و نقل عمومی در تهران متوقف نمی شود

از ماشین تا کپسول!/ قانون ((تولید در وضعیت جنگی))، جنرال موتورز را به تولید دستگاه تنفسی وادار کرد

طرح ترافیک تهران چه زمانی از سر گرفته می شود؟

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی