پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

سایپا شاهین

شاهین زبان جدید طراحی سایپا است

خودروی شاهین از این پس نمادی از طراحی به سبک سایپا با زبانی مشخص خواهد بود که بخشی از شخصیت برند سایپا خواهد شد. به گزارش اختصاصی پایگاه خبری رسمی جوان خودرو مقوله طراحی در صنعت خودرو جهان از جمله مهم‌ترین فرآیند‌ها در تولید یک محصول جدی است. زیرا بخش‌های فنی یک محصول شاید در […]

میلاد میرعابدینی
سه شنبه - ۳۰ دی ۱۳۹۹

خودروی شاهین از این پس نمادی از طراحی به سبک سایپا با زبانی مشخص خواهد بود که بخشی از شخصیت برند سایپا خواهد شد.

به گزارش اختصاصی پایگاه خبری رسمی جوان خودرو

مقوله طراحی در صنعت خودرو جهان از جمله مهم‌ترین فرآیند‌ها در تولید یک محصول جدی است. زیرا بخش‌های فنی یک محصول شاید در طول چند سال دچار تغییرات خاصی نشوند و ممکن است از مجموعه‌های فنی حتی در 2 نسل مختلف از یک محصول استفاده شود. اما Design یک محصول می‌تواند پاشنه آشیل آن باشد.

اگر نگاهی به تاریخ صنعت خودرو در جهان بیندازید، خواهید دید محصولات مختلفی با برندهای گوناگون در تاریخ این صنعت ساخته شده‌اند که علی‌رغم توانمندی‌های فنی بالا، به‌دلیل طراحی نه‌چندان جذاب توفیقی در بازار کسب نکرده‌اند. البته برعکس این موضوع هم اتفاق افتاده است. به‌طور مثال در سال‌های 2000 تا 2005 میلادی، بعضی از خودروهای ساخته‌شده توسط جنرال‌موتورز علی‌رغم داشتن توانایی‌های فنی و استفاده از پلت‌فرم‌های مشترک با محصولات موفق این کمپانی، نتوانستند به اقبال عمومی دست پیدا کنند و به همین دلیل شکست‌های بزرگی را تجربه کردند.

سایپا شاهین

حالا بیایید نگاهی به خودروهای داخلی جدید بیندازیم. دست‌به‌نقدترین خودرو شاید شاهین سایپا باشد. زیرا چیزی نمانده تا پای این خودرو به خیابان‌ها باز شود. خودرویی که کارشناسان معتقدند از نظر طراحی کامل‌ترین الگو رعایت هارمونی هندسی در طراحی خودروهای داخلی است. درواقع شاهین در یک نگاه کلی خوش‌فرم به‌نظر می‌رسد. خوش‌تراشی این خودرو را حتی سخت‌ترین منتقدین خودروسازان داخلی هم تایید می‌کنند. موضوعی که هرچند شاید ساده به نظر بیاید اما درواقع یک زبان طراحی کلی برای محصولات آینده این پلت‌فرم محسوب می‌شود.

اگر نگاهی به طراحی محصولات خودروسازان بزرگ جهان بیندازید، خواهید دید هریک دارای یک زبان طراحی اصلی هستند که شامل المان‌های اصلی ثابت در بخش‌هایی چون جلوپنجره، چراغ‌ها و بعضی دیگر از بخش‌های بدنه است. البته این فرم یا زبان طراحی آن برند شاید در سگمنت‌های متفاوت با تغییراتی گسترده همراه باشد اما هنوز هم می‌توان فهمید که این خودروها محصولات یک برند خاص هستند.

سایپا شاهین

به‌طور مثال اگر نگاهی به زبان طراحی خودروهای جدید BMW داشته باشیم، به استفاده از فرم جلوپنجره بزرگ‌تر از گذشته در همه محصولات جدید و البته بهره بردن از شکل سنتی ستون عقب (معروف به خم Hofmeister) در این خودروها می‌رسیم. این دقیقا به معنای زبان مشترک طراحی در محصولات کمپانی ب‌ام‌و است. موضوعی که امروز با طراحی خودرو شاهین توسط سایپا می‌توان گفت تقریبا حاصل شده است.

استفاده هوشمندانه از المان‌های فیزیکی پرنده شاهین که در دسته پرندگان شکاری قرار می‌گیرد، باعث شده شکل هندسی چراغ‌های جلو هم‌چون چشم‌های این پرنده از طرفین بدنه به سمت جلو حرکت کنند. ضمن این‌که خطوط هندسی و ترکیب زوایای تیز و گرد، تمرکز دید را به سمت جلوپنجره می‌برد. نکته جالب‌توجه این‌که طراحی نمای جلو علاوه بر برخوردای از سطوح گسترده، سطوح هوارسانی مناسبی هم در سپر و جلوپنجره برای هوارسانی به موتور مجهز به توربوشارژر این خودرو فراهم کرده است.

سایپا شاهین

فرم کلی بدنه با تورم درپوش محفظه موتور و یک شیب ملایم به سمت ستون‌های A حرکت می‌کند. از دیگر سو فریم یا همان کلاف سقف و ستون هم‌چون یک کمان به سمت عقب حرکت کرده است که از جمله جذابیت‌های طراحی این خودرو به حساب می‌آید. در نمای عقب اما شاید چهره خشن‌تری را ببینید. انگار شاهین زود تکلیف خود را با مخاطب روشن می‌کند. یک طراحی خشن اما نه به سبک خطوط تند ژاپنی! بلکه این طراحی با سبک آلمانی‌ها انجام شده است. شاید بین خودروسازان اروپایی زبان طراحی Opel را بتوان به این خورو نزدیک دانست.

اما فارغ از این‌که شاهین با کدام زبان طراحی شکل گرفته، 2 دستاورد کلی را به سایپا هدیه می‌کند. اول این‌که این خودرو از این پس نمادی از طراحی به سبک سایپا با زبانی مشخص خواهد بود که بخشی از شخصیت برند سایپا خواهد شد. در آخر نیز شاهین را می‌توان نشانه‌ای از یافتن مسیر درست طراحی محصول با توجه به علم مطالعات بازار به حساب آورد. زیرا پتانسیل‌های صادراتی این خودرو بیش از دیگر محصولات صنعت خودرو ایران است.

قیمت شاهین اعلام شد

ایمن‌ترین خودرو ملی ایران/ موفقیت سایپا شاهین در تست تصادف ECE R95 اروپا

نوبرانه های سایپا برای 2 نیمه 99!/ با خودروی شاهین و SP100 کراس اوور بیشتر آشنا شوید

جدیدترین ورق‌ها، آلیاژها و فرآیند تولید خودرو به نام شاهین ثبت شد/ فناوری تولید به‌روز و آلیاژهای جدید، شاهین را به ایمن‌ترین خودروی ملی تبدیل کرده است

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی