پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

SP100 کراس اوور

نوبرانه های سایپا برای 2 نیمه 99!/ با خودروی شاهین و SP100 کراس اوور بیشتر آشنا شوید

بعد از 2 سال، بحث تولید و عرضه محصول جدید سایپا بر اساس مگا پلت فرم ملی SP100 بیش از همیشه جدی شده و قرار است خودروی شاهین در نیمه اول سال 99 و کراس اوور SP100 در نیمه دوم سال جاری به بازار بیاید. گزارش اختصاصی پایگاه خبری رسمی جوان خودرو چندی پیش در […]

میلاد میرعابدینی
یکشنبه - ۷ اردیبهشت ۱۳۹۹

بعد از 2 سال، بحث تولید و عرضه محصول جدید سایپا بر اساس مگا پلت فرم ملی SP100 بیش از همیشه جدی شده و قرار است خودروی شاهین در نیمه اول سال 99 و کراس اوور SP100 در نیمه دوم سال جاری به بازار بیاید.

گزارش اختصاصی پایگاه خبری رسمی جوان خودرو

چندی پیش در گزارشی کامل، از تلاش های ایران خودرو برای معرفی محصولات جدید و 2 خودروی کاملا جدید خبر دادیم. حالا در این گزارش می خواهیم سراغ دیگر خودروساز بزرگ جاده مخصوص برویم. خودروسازی که اخیرا توانسته با تولید بیشتر نسبت به ایران خودرو، جایگاه نخست را از آن خود کند. گروه خودروسازی سایپا می خواهد در سال 1399 دو خودروی جدید را در بازار عرضه کند.

این طور که به نظر می رسد، خودروهای جدید سایپا به احتمال زیاد زودتر از خودروی کاملا جدید ایران خودرو به بازار می آیند. همچنین در جلسه هیات دولت در 30 بهمن ماه 1398، خودروهای معرفی شده از سوی سایپا مشخصاتی نزدیک به نمونه نهایی داشتند و حالا گمانه زنی ها بر سر قیمت این خودروهای جدید نیز شکل گرفته است.

سایپا شاهین

ماجرا از معرفی خودرویی به اسم رهام به عنوان سدان رده c در نمایشگاه خودرو شیراز سال 97 آغاز شد. این نخستین محصول تولید شده بر پایه پلت فرم sp100 به شمار می رفت. با معرفی رهام بحث بر سر اینکه پلت فرم این خودرو از تویوتا گرفته شده و پیشرانه اش نیز ساخته برلیانس است، بالا گرفت. اما در کنار همه این بحث ها، چیزی که مشخص بود، تجهیزات و تکنولوژی های متفاوت این خودرو نسبت به دیگر محصولات سایپا بود. تا رهام بتواند عنوان کامل ترین و مجهزترین محصول این گروه خودروسازی را به خود اختصاص دهد.

از رهام تا شاهین

اما در اسفند ماه 98، مشخص شد نام رهام تغییر کرده و قرار است با عنوان دیگری به بازار عرضه شود. غلامرضا رضایی پژوهشگر محیط زیست و پرنده های شکاری و چند انجمن حامی گونه های در حال انقراض، پیشنهاد دادند نام ((رهام)) به ((شاهین)) تغییر کند.

جواد سلیمانی مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا با این پیشنهاد موافقت کرد و در نهایت کمیته نام گذاری محصولات سایپا، نام شاهین را برای نخستین محصول پلت فرم sp100 انتخاب کرد. مسئولان سایپا ادعا می کنند در طراحی این خودرو از شاهین ایرانی موسوم به شاهین سرخ الهام گرفته شده است. اما جالب است بدانید رهام نیز نام پرنده ای شکار نشدنی از نژاد شاهین است!

خودروی شاهین

جزییاتی از پلت فرم SP100

از بحث نام گذاری سایپا شاهین که فاصله بگیریم، به بحث در خصوص پلت فرم این خودرو می رسیم. ماجرای ساخت پلت فرم ملی سایپا از سال 2016 شروع شده است. یک پلت فرم اسکلتی که از قطعات فراوانی تشکیل شده و به ادعای مسئولان این گروه خودروسازی، می توان بیش از 10 خودرو روی این پلت فرم ساخت. جالب است بدانید سایپا می تواند در یک دوره زمانی واحد، 5 محصول متفاوت را روی این مگا پلت فرم که با نام sp100 شناخته می شود، تولید کند.

سایپا-نمایشگاه خودرو تهران 97

همان طور که اشاره شد، تصمیم بر ساخت این پلت فرم از سال ها قبل در گروه خودروسازی سایپا گرفته شد. بر اساس همکاری های موجود (پیش از تحریم ها)، توسعه این پلت فرم بر اساس پلت فرم XP90 تویوتا آغاز شد. خاستگاه این پلت فرم در حقیقت همان پلت فرم تقویت شده تویوتا یاریس  است که در برخی محصولات چینی بازار هم به کار گرفته شده. اما پلت فرم SP100 کاملا ایرانیزه شده و داخلی سازی شده و بخش قابل توجهی از قطعات آن تغییر کرده است.

سایپا شاهین

در شرایط پیش از تحریم، فلزات این پلت فرم ملی از کشورهای خارجی تامین می شد و در نهایت SP100 توانست در تست های انجام شده در مراکز تخصصی آلمانی 3 ستاره ایمنی یورو انکپ 2018 و گلوبال انکپ 2019 را در کارنامه خود ثبت کند. اما در حال حاضر باید دید با تامین فلزات این پلت فرم در داخل کشور وضعیت ایمنی خودرو در چه سطحی ارزیابی می شود.


برای دیدن ویدئوی نخستین خودرو ملی ترکیه اینجا کلیک کنید


ترکیب فنی خودروی شاهین و کراس اوور SP100

پیش از شرایط تحریمی برنامه سایپا این بود که پیشرانه 1.65 لیتری برلیانس که می تواند 113 اسب بخار قدرت و 154 نیوتن متر گشتاور تولید کند را روی شاهین نصب کند. همچنین این خودروسازی برنامه عرضه پیشرانه 1.5 لیتری توربوشارژ با 150 اسب بخار قدرت و 215 نیوتن متر گشتاور برای خودروی کراس اوور جدید را داشت. البته بگذریم از این که در ابتدای کار قرار بود برای این خودرو از موتور سیتروئن استفاده شود!

موتور سایپا شاهین

اما در حال حاضر با نزدیک شدن به تولید انبوه شاهین و عرضه این خودرو در بازار، 2 پیشرانه قطعی برای این خودرو معرفی شده است. مگا موتور 2 سری پیشرانه را برای SP100 آزمایش کرده است. یکی از این پیشرانه ها که با کد M18 شناخته می شود، از نوع 4 سیلندر 16 سوپاپ بوده که 1.5 لیتر حجم دارد و می تواند 107 تا 114 اسب بخار قدرت تولید کند.

دیگر پیشرانه سایپا اما آشناتر است. پیشرانه 4 سیلندر 8 سوپاپ M15 که در محصولاتی نظیر ساینا، کوییک و تیبا مورد استفاده قرار گرفته است. البته قرار است برای خودروی شاهین، نسخه توربوشارژ این پیشرانه با کد M15T عرضه شود. قدرت این پیشرانه به 105 تا 120 اسب بخار می رسد. در حالی که نمونه هایی از شاهین با موتور 1.5 لیتری توربو به تولید آزمایشی رسیده، تولید نسخه توربو پیشرانه M118 هم از جمله برنامه های مهم سایپا به شمار می رود.

موتور سایپا شاهین

چیزی که مشخص است، این خودرو ابتدا با گیربکس 5 سرعته دستی به بازار می آید و بعد از مدتی نسخه مجهز به گیربکس 6 سرعته اتوماتیک با زیرساخت AHP نیز قابل سفارش است. اما نمی توان از تاثیر تحریم ها روی امکانات قابل نصب این خودرو گذشت.

فارغ از تمام این بحث ها، باید تاکید کنیم که مشخصات فنی خودروی شاهین سدان که به صورت قطعی در 13 اسفند 98 مشخص شده، به شرح زیر است:

پیشرانه ۱٫۵ لیتری توربوشارژ

۴ سیلندر و ۸ سوپاپ

قدرت ۱۰۸ اسب بخار

گشتاور ۱۶۵ نیوتن متر

استاندارد آلایندگی یورو ۵

کوئل های متفاوت نسبت به M15 تیبا و ساینا و کوییک

جعبه دنده ۵ سرعته دستی

رینگ های ۱۵ اینچی آلومینیومی و فولادی


برای دیدن ویدئوی نخستین خودرو ملی ترکیه اینجا کلیک کنید


خودروی شاهین چه تجهیزاتی دارد؟

به احتمال فراوان، سایپا شاهین در تیپ های مختلف به بازار عرضه می شود. چیزی که تقریبا نهایی شده این است که نمونه تولید انبوه این خودرو قرار است تا به سامانه هشدار دهنده تعویض دنده GSI- دو کیسه هوای راننده و سرنشین-استاندارد پایه ECE-هشدار بستن کمربند ایمنی-چراغ روشنایی روز-سنسور نور-سنسور پارک و دوربین عقب-مه شکن جلو و عقب-تنظیم ارتفاع چراغ از داخل کابین-تنظیم سیستم صوتی از روی فرمان-کامپیوتر سفر و مدیریت سرویس-آینه های تاشوی برقی-استارت دکمه ای و ورود بدون کلید-تهویه اتوماتیک دیجیتال-نمایشگر لمسی-سانروف-بلوتوث-صندلی شش حالته راننده دستی و نمایشگر 7 اینچی لمسی مجهز باشد.

سایپا شاهین

*با توجه به اطلاعات منتشر شده توسط سایپا، بدیهی است که در نمونه اولیه و پایه این خودرو خبری از صندلی های برقی، کروز کنترل، تریم داخلی تمام چرم، کیسه هوای جانبی جلو و پرده ای سرتاسری، رادار نقطه کور و… نیست. همچنین سایپا در صفحه مربوط به شاهین در وبسایت خود اشاره ای به نوع فرمان و سامانه های کمکی نکرده است. این احتمال وجود دارد که نمونه فعلی سایپا شاهین به فرمان کمکی برقی (EPS) مجهز باشد. همچنین بر اساس استانداردهای جدید، محصولات تازه معرفی شده خودروسازان باید به سامانه های کمکی پایداری مانند ESP و TCS تجهیز شوند.

در ابتدای سال 99 سایپا تیزر خودروی شاهین را در تلویزیون نمایش داد. اما نسخه حاضر در تیزر اولیه شاهین، فاقد نمایشگر لمسی ۷ اینچی، کنترل سیستم صوتی از روی فرمان، تهویه اتوماتیک، سنسور پارک و دوربین عقب است!


کدام خودروهای چینی امسال به بازار می آیند؟ (اینجا کلیک کنید)


سایپا شاهین

جزییات فیزیکی و ابعاد خودروی شاهین

طول: 4460 میلی متر
عرض: 1768 میلی متر
ارتفاع: 1501 میلی متر
فاصله محوری: 2650 میلی متر
وزن: 1260 کیلوگرم
حجم صندوق بار: 420 لیتر
حجم باک: 47 لیتر

SP100 کراس اوور

از کراس اوور SP100 بیشتر بدانید

دومین محصول از خانواده SP100 ، یک خودروی کراس اوور است که هنوز برای آن نامی انتخاب نشده. طراحی این خودرو به شاهین شباهت فراوانی دارد و بر اساس مبانی مربوط به پلت فرم های چندگانه، به نظر می رسد سطح فنی آن به نسخه سدان نزدیک باشد.

در قسمت جلو و نمای جانبی، شاهد طراحی تقریبا یکسانی با نسخه سدان هستیم. اما طراحی قسمت عقب کاملا متفاوت بوده و تزیینات سپرها و روف رک سقف، حال و هوای خودروهای کراس اوور را تداعی می کند.

سایپا شاهین

بسیاری عقیده دارند نسخه کراس اوور SP100، یک هاچ بک کراس است نه یک کراس اوور. از نظر ابعاد و ساختار خودرو، می توان حق را به این دسته از منتقدین داد. اما با توجه به اینکه تا کنون خودروی هاچ بکی روی این پلت فرم معرفی نشده، نمی توانیم عنوان هاچ بک کراس را هم برای آن انتخاب کنیم.

SP100 کراس اوور

همچنین در نمایشگاه قطعات خودرو در سال گذشته، مشخص شده بود سامانه کنترل سرعت و حرکت در سراشیبی برای این خودرو در نظر گرفته می شود.

با توجه به مثبت بودن تست های پیشرانه M118 ، به احتمال فراوان این پیشرانه به عنوان موتور ملی در سال 99 توسط سایپا معرفی می شود و برای نخستین بار روی SP100 کراس اوور قرار می گیرد.


ویدئوی خط تولید سیتروئن C3 در سایپا کاشان (اینجا کلیک کنید)


پیش فروش خودروی شاهین و کراس اوور SP100 نزدیک است

سایپا برنامه دارد تولید انبوه خودروی شاهین را از سال 99 آغاز کند و به 12 هزار دستگاه در امسال برساند. همچنین هدف گذاری این خودروساز، تولید 100 هزار دستگاه از این خودرو در سال 1401 است.

وزیر صنعت، معدن و تجاری در جلسه هیات دولت اعلام کرد محصولات جدید سایپا ابتدا در نسخه دنده ای، سپس در نسخه اتوماتیک به بازار می آیند. همچنین فرایند تجاری سازی شاهین و خودروی کراس اوور مورد بحث هم به پایان رسیده و با توجه به آماده بودن فرایند تولید انبوه این خودروها، از نظر قانون سایپا امکان آغاز ثبت نام را دارد.

سایپا شاهین

90 درصد این خودروها در داخل کشور ساخته می شوند و سایر قطعاتی که هنوز در کشور داخلی سازی نشده اند، به صورت وارداتی برای این خودروها عرضه می شوند.

قرار بود پیش فروش محصولات جدید سایپا در ماه های ابتدایی سال 99 (همزمان با نیمه شعبان) انجام شود. اما با توجه به شیوع ویروس کرونا و تغییر در برنامه های شرکت های خودروسازی و قطعه سازی، این برنامه ریزی تغییر کرده است. چیزی که می توان به صورت قطعی در مورد آن اظهار نظر کرد، این است که تولید انبوه محصولات جدید سایپا از اواخر خرداد ماه 99 در کارخانه تهران آغاز می شود و احتمالا سایپا شاهین در تابستان 99 به بازار می آید. همچنین سایپا برنامه دارد کراس اوور SP100 را در نیمه دوم 99 به بازار عرضه کند.

سایپا شاهین

گرروه خودروسازی سایپا اطلاعاتی در مورد قیمت خودروی شاهین و قیمت کراس اوور SP100 منشتر نکرده، اما می توان احتمال داد سایپا شاهین توربو با گیربکس دنده ای حدود 130 میلیون و نمونه پایه کراس اوور  SP100 حدود 150 تا 160 میلیون تومان قیمت داشته باشند. (این قیمت ها تنها یک پیش بینی از سوی کارشناس جوان خودرو بوده و هیچ رسمیتی ندارند)

نوشته: میلاد میرعابدینی

آتشی زیر خاکستر برجام!/ هرآنچه می‌خواهید از شاسی بلند ایرانی و لوکس ترین محصول ایران خودرو بدانید

ماشین اولی ها! / بهترین گزینه‌ها برای خرید نخستین خودرو ایرانی

خودروهای چینی جدید در راه ایران/ فعالیت زیرپوستی خودروسازان خصوصی

سایپا با سبقت از ایران خودرو، خودروساز اول كشور شد

پیکاپ ریچ با ظاهری جدید به بازار می آید

نگاهی به ون‌ های با قابلیت استفاده شخصی در بازار ایران/ این مینی بوس های کامپکت

هر یک از تیپ های دنا پلاس توربو اتوماتیک چه مشخصاتی دارند؟

تجلی یک رویای 60 ساله/ هرآنچه می خواهید از نخستین خودروی ملی ترکیه بدانید

صنعت خودرو ایران پدرش را از دست داد/ محمود خیامی بنیانگذار ایران ناسیونال در سن 90 سالگی درگذشت

چه کسی رفته چه کسی مانده؟/ نگاهی به وضعیت فعالیت خودروسازان چینی در ایران

ام وی ام X55 در یک قدمی بازار ایران/ جدیدترین محصول مدیران خودرو چه مشخصاتی دارد؟

افزایش قیمت 40 درصدی خودرو با اجرای استانداردهای یورو 5/ دیگر دستگاه ها برای کاهش آلودگی هوا چه کردند؟

از (الف) تا (ی) پلاک خودرو / هر آنچه می خواهید از انواع پلاک های ملی بدانید

محبوبیت در بازنشستگی!/ بررسی کیا ریو به عنوان یکی از خودروهای دست دوم پرطرفدار

قهرمان های گذشته/ مقایسه هیوندای i20 و سیتروئن C3 به عنوان هاچ بک های محدوده 400 میلیون تومان

برچسب‌ها : SP100 کراس اوورابعاد خودروی شاهینابعاد سایپا شاهینامکانات خودروی رهامامکانات خودروی شاهینامکانات سایپا شاهینبررسی خودروی رهامبررسی خودروی شاهینبررسی سایپا شاهینتاریخ عرضه خودروی شاهینتجهیزات خودروی شاهینتجهیزات سایپا شاهینتغییر نام خودروی رهامتولید خودروتولید خودروی شاهینتولید خودروی ملیتولید سایپا شاهینجایگزین پرایدخط تولید سایپاخودروهای جدید سایپاخودروی رهامخودروی شاهینخودروی ملیداخلی سازی خودرورهامسایپاسایپا رهامسایپا شاهینشاسی بلند سایپاشاهینصنعت خودروعرضه خودروی شاهین به بازارعرضه سایپا شاهینقیمت خودروی شاهینقیمت سایپا شاهینمحصولات جدید سایپامشخصات فنی خودروی رهاممشخصات فنی خودروی شاهینمشخصات فنی سایپا شاهینمعرفی خودروی رهاممعرفی خودروی شاهینمعرفی سایپا شاهینموتور M115موتور M115Tموتور M118موتور خودروی شاهینموتور سایپا شاهینمگا موتورپلت فرم SP100پلت فرم تویوتا یاریسپلت فرم خودروی شاهینپلت فرم ملیپیش فروش خودروی شاهینپیش فروش سایپا شاهینپیشرانه M115پیشرانه M115Tپیشرانه M118کراس اوور SP100کراس اوور سایپاگروه خودروسازی سایپاگیربکس خودروی شاهینگیربکس سایپا شاهین

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی