پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

خودروی ترکیه ای togg

تجلی یک رویای 60 ساله/ هرآنچه می خواهید از نخستین خودروی ملی ترکیه بدانید

با حضور رجب طیب اردوغان اوایل دی ماه از اولین خودروی ملی ترکیه رونمایی شد. گروه خودروسازی ترکیه توگ togg نام دارد، که در سال 2017 افتتاح شده و در حال حاضر مشغول ساخت خودروهای برقی است. ویدئوی معرفی خودروی ترکیه ای توگ را در اینجا ببینید به گزارش پایگاه خبری رسمی جوان خودرو کشور […]

میلاد میرعابدینی
یکشنبه - ۴ خرداد ۱۳۹۹

با حضور رجب طیب اردوغان اوایل دی ماه از اولین خودروی ملی ترکیه رونمایی شد. گروه خودروسازی ترکیه توگ togg نام دارد، که در سال 2017 افتتاح شده و در حال حاضر مشغول ساخت خودروهای برقی است.

ویدئوی معرفی خودروی ترکیه ای توگ را در اینجا ببینید

به گزارش پایگاه خبری رسمی جوان خودرو

کشور ترکیه در صنعت نساجی و توریسم حرف ها زیادی برای گفتن دارد. اما وضعیت کشور همسایه ما در ساخت خودرو چگونه است؟

مروری بر تاریخچه صنعت خودرو ترکیه

صنعت خودرو در ترکیه در سال ۱۹۵۰ با تولید تراکتورهای فرگوسن در شهر آنکارا کار خود را آغاز کرد. در سال ۱۹۵۹ نیز کارخانه اوتسان تاسیس شد که به تولیدات فورد آمریکا می پرداخت.

ترکیه اولین بار در سال 1961 نمونه اولیه خودروی Derrim را تولید کرد. البته این خودرو هیچ وقت در تیراژ بالا تولید نشد. همچنین اولین قانون خودرو در ترکیه در سال 1963 تدوین شد. هدف این قانون افزایش داخلی‌سازی و جلب نظر سرمایه‌گذاران خارجی در این صنعت بود.

صنعت خودروی ترکیه

در سال ۱۹۷۳ که سال شروع اصلی صنعت خودرو ترکیه نامیده می شود شرکت رنو اویاک و توفاژ یکی وابسته به رنو و دیگری وابسته به فیات در این کشور راه‌اندازی شد. این روند با افزایش داخلی‌سازی و تاسیس کارخانجات قطعه‌سازی وابسته به شرکت‌های عمدتا اروپایی در ترکیه ادامه یافت. در سال ۱۹۹۲ کشورهای شرق آسیا نیز توانستند به این بازار دست یابند. هوندا اولین قدم را برای فتح بازار خودرو ترکیه برداشت. سپس هیوندایی دومین کشور از شرق آسیا بود و در سال ۱۹۹۴ نیز تویوتا به این قافله پیوست.

شرکت پژو نیز از سال ۱۹۹۷ کارخانه تولید خودرو کار سبک خود با نام برانتر در این کشور تاسیس کرد. هم‌اکنون عنوان می‌شود بیش از ۵۰ درصد سهام شرکت‌های فعال در ترکیه در اختیار شرکت‌های خارجی است.

صنعت خودروی ترکیه

از مرور تاریخچه صنعت خودرو ترکیه می توان فهمید در گذشته این کشور در صنعت خودرو استراتژی نداشت و شرکت‌های خارجی استراتژی صنعت خودرو این کشور را مشخص می‌کرند. به همین دلیل مدیران صنعت خودرو ترکیه روند مونتاژ کاری و پیروی از صنایع بزرگ خودروسازی جهان را در دستور کار خود قرار داده بودند. مونتاژ و ساخت قطعات برای خودروهای فورد، فیات، رنو، تویوتا و هیوندای در ترکیه انجام می شود.

صنعت خودرو کره و ترکیه تقریبا با هم شروع به کار کردند، اما به دو راه جدا شدند؛ کره با کمک شرکت‌های خارجی به قطب صنعتی و مستقل با نشان‌های داخلی تبدیل شد. اما صنعت خودرو ترکیه به کل به سمت تولید تحت لیسانس حرکت کرد و تبدیل به کارگر ارزان شرکت های غربی شد. اما حالا بازی عوض شده و ترکیه رسما خودش را به عنوان یک خودروساز مستقل معرفی کرده است.

خودروی ترکیه ای togg

با سرمایه گذاری نزدیک به 4 میلیارد دلار و صرف 13 سال وقت، شرکت توگ توانست کار خودش را شروع کند. سال 2010 بود که اردوغان از صنعت گران ترکیه خواست تا برای ساخت یک خودروی ملی تلاش کنند. در نهایت، 7 سال بعد رئیس جمهور ترکیه در جشن افتتاح Togg شرکت کرد. Togg مخفف عبارت Turkiyenin otomobili girisim grubu (گروه خودروسازی مشارکتی ترکیه) است. 5 هلدینگ بزرگ از جمله ترک سل سهام دار این شرکت خودروسازی هستند. توگ در گبزه (شهری نزدیکی استانبول) واقع شده است.

خودروی ترکیه ای togg

با کراس اوور Togg آشنا شوید

2 سال پیش برنامه ریزی برای طراحی و تولید خودروهای برقی در ترکیه آغاز شد. در نهایت اوایل دی ماه، نسخه پیش تولید کراس اوور متوسط و کانسپت سدان Togg رونمایی شد. طراحی این 2 خودرو توسط استودیو ایتالیایی پنین فارینا انجام شده است.

خودروی ترکیه ای togg

ترکیه مدعی شده این خودروها مطابق با سلیقه خریداران طراحی شده اند. اما شباهت فراوان کراس اوور توگ با کانسپت K350 پنین فارینا که در آوریل 2018 معرفی شد و شباهت سدان الکتریکی به کانسپت H600 پنین فارینا که در سال 2017 معرفی شد، نشان از الهام گرفتن این 2 خودرو از طرح های اولیه پنین فارینا دارد. البته در کراس اوور توگ، تفاوت هایی در سپرها، قسمت عقب و سقف با کانسپت پنین فارینا وجود دارد.

خودروی ترکیه ای togg

کراس اوور توگ ظاهر جذاب و چشمگیری دارد. این خودرو با 2 جلوپنجره تمام فلزی تخت و پره دار معرفی شده است. این نشان از تفاوت های ظاهری مدل مختلف توگ دارد. کراس اوور تمام برقی توگ قرار است در 2 نسخه تولید شود. یکی از مدل ها می تواند شعاع حرکتی 297 کیلومتر را با یک بار شارژ بپیماید و شعاع حرکتی مدل دیگر به 480 کیلومتر می رسد.

خودروی ترکیه ای togg

باتری و موتور برقی این کراس اوور توسط ترکیه ساخته شده است. مدل پایه از یک موتور برقی با قدرت 200 اسب بخار بهره می برد و نسخه قدرتمندتر به 2 موتور برقی مجزا روی محورهای جلو و عقب مجهز شده که در مجموع 400 اسب بخار قدرت تولید می کنند.

خودروی ترکیه ای togg

شتاب صفر تا صد مدل پایه 7.6 ثانیه و شتاب نسخه قدرتمندتر، 4.8 ثانیه اعلام شده است. قرار است شارژرهای مخصوصی همراه این خودروها عرضه شود. این شارژرها می توانند در 30 دقیقه 80 درصد ظرفیت باتری را پر کنند.

شرکت خودروسازی Togg در طراحی کابین محصولاتش حسابی خلاقیت به خرج داده و در این بخش ترکیبی کاملا مدرن متشکل از تعداد زیادی صفحه نمایشگر را شاهد هستیم. این صفحه نمایش های متعدد در بخش هایی مثل پشت فرمان، روبروی شاگرد، قسمت مرکزی و پایینی داشبورد نصب شده اند. البته پیش بینی می شود در نسخه نهایی برای جلب نظر عمومی و صرفه اقتصادی، خبری از این همه صفحه نمایش نباشد.

خودروی ترکیه ای togg

خودروهای توگ از سیستم رانندگی خودران سطح 2 بهره می برند. با وجود این سیستم خودرو به صورت خودکار در ترافیک می ایستد و حرکت می کند. همچنین قابلیت به روزرسانی (آپدیت) سیستم مدیریت تجهیزات الکترونیکی این خودرو نیز در نظر گرفته شده است. همچنین احتمال قوی برای استفاده از فناوی 5G در محصولات توگ وجود دارد.

کراس اوور توگ به سیستم مخصوص راهنمای هولوگرافیک مجهز شده. این سیستم با کمک الگوریتم ها و تصاویر 3 بعدی، ویژگی های منحصر به فردی را در اختیار راننده قرار می دهد و راننده می تواند بدون چشم برداشتن از جاده، اطلاعات خودرو را به صورت 3 بعدی ببیند.

خودروی ترکیه ای togg

پلت فرم سدان و کراس اوور توگ مشترک بوده و گویا قرار است پیشرانه هر 2 مشترک باشد. تولید کراس اوور Togg قرار است از سال 2022 آغاز شوذ. در اهداف این شرکت خودروسازی برنامه تولید 175 هزار دستگاهی از این خودرو ترسیم شده و پیش پینی می شود تولید خودروهای توگ در کنار تولید قطعات، سالیانه 15 تا 20 میلیارد دلار برای ترکیه ارز آوری داشته باشد. علاوه بر این 2 نسخه نمایش داده شده، قرار است توگ 3 محصول دیگر نیز تولید کند و در نهایت 5 خودرو روی این پلت فرم سوار شوند.

نوشته: میلاد میرعابدینی

 

اردوغان به زودی از نخستین خودرو ملی ترکیه رونمایی می کند

 

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی