پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

خودروی k132

آتشی زیر خاکستر برجام!/ هرآنچه می‌خواهید از شاسی بلند ایرانی و لوکس ترین محصول ایران خودرو بدانید

K132 نام پروژه مهندسی تولید یک خودروی ملی بر پایه پلت فرم PF1 گروه پژو سیتروئن (PSA) است، که قرار است محصول آن یک خودروی کاملا جدید با نام ایرانی باشد. خودرویی که طبق گفته ها قرار است در دهه فجر سال 1399 به صورت رسمی رونمایی و عرضه شود. اما بعد از معرفی خودروی […]

میلاد میرعابدینی
جمعه - ۲ خرداد ۱۳۹۹

K132 نام پروژه مهندسی تولید یک خودروی ملی بر پایه پلت فرم PF1 گروه پژو سیتروئن (PSA) است، که قرار است محصول آن یک خودروی کاملا جدید با نام ایرانی باشد. خودرویی که طبق گفته ها قرار است در دهه فجر سال 1399 به صورت رسمی رونمایی و عرضه شود. اما بعد از معرفی خودروی K132 ، به دیگر میوه پلت فرم PF1 ، یعنی نخستین شاسی بلند ایرانی با نام K125 می پردازیم که در خوش بینانه ترین حالت، اوایل سال 1400 معرفی و عرضه خواهد شد.

گزارش اختصاصی پایگاه خبری رسمی جوان خودرو

حواشی خودروهای پسابرجامی بازار ایران، از بحث تولید گرفته تا قیمت گذاری، کم نبود. اما با خروج آمریکا از برجام و بازگشت تحریم ها، چراغ تولید این خودروها نیز خاموش شد. یکی از مهمترین قراردادهای خودرویی که بعد از تحریم های آمریکا اصطلاحا روی هوا رفت! قرارداد ایران خودرو و پژو بود. اما بعد از خروج پژو از ایران و منتفی شدن تولید محصولات این خودروساز فرانسوی در کشور، مدیران گروه صنعتی ایران خودرو استین بالا زندند و با همکاری صنعت قطعه سازی کشور، تصمیم گرفتند پژو 301 را با قطعات داخلی سازی کنند. اتفاقا خط تولید آزمایشی این خودرو هم در 24 تیر ماه 98 افتتاح شد. اما چند ماه پس از تغییر در راس هرم مدیریتی ایران خودرو، خبرهایی از تصمیم بزرگ ترین خودروساز کشور برای تولید چند خودروی جدید به گوش می رسید. 

خودروی K132-ایران خودرو

سرانجام در 30 بهمن 1398 محصولات جدید ایران خودرو و سایپا به دولت مردان و رئیس جمهوری معرفی شدند و عکس هایی نیز از این خودروها منتشر شد. بی راه نیست اگر بگوییم در میان این خودروها، خودرویی به اسم K132 بیش از همه سر و صدا کرد. یک سدان نسبتا جمع و جور که با ظاهری متفاوت از سایر محصولات ایران خودرو، حسابی جلب توجه کرد.

K132 نام پروژه مهندسی تولید یک خودروی ملی بر پایه پلت فرم PF1 گروه پژو سیتروئن (PSA) است، که قرار است محصول آن یک خودروی کاملا جدید با نام ایرانی باشد. خودرویی که طبق گفته ها قرار است در دهه فجر سال 1399 به صورت رسمی رونمایی و عرضه شود. اما بعد از معرفی یک برداشت آزمایشی از خودروی K132 ، بحث تولید یک شاسی بلند ایرانی توسط ایران خودرو داغ تر از همیشه دنبال می شود.

بارها شایعاتی مبنی بر تولید یک شاسی بلند کاملا ایرانی مطرح شده است. اما این بار قضیه کاملا جدییست! در مورد پروژه دیگر ایران خودرو، یعنی پروژه مهندسی K125 صحبت می کنیم. خودرویی که دیگر میوه پلت فرم PF1 خواهد بود و به احتمال زیاد، چند ماه پس از K132 یعنی اوایل سال 1400 با نامی ایرانی به بازار خواهد آمد.

از این ماله نباید گذشت که شیوع ویروس کرونا باعث تعطیلی کارخانه های خودروسازی و قطعه سازی شده و این مساله می تواند تاریخ های پیش بینی شده را جابجا کند. 

خودروی K132-ایران خودرو

محصولات جدید ایران خودرو در سال 1399

ایران خودرو در سال 1398 توانسته 393 هزار و 812 دستگاه خودرو تولید کند. این حجم از تولید باعث شده تا این گروه صنعتی در سال گذشته از نظر میزان تولید پشت سر رقیب نارنجی پوشش و در رتبه دوم قرار گیرد. البته سال 98 برای هیچ یک از خودروسازان سال خوبی نبود. چرا که چراغ خط تولید بسیاری از محصولات خاموش شد و با به پایان رسیدن ته مانده های تولید خودروهای پسابرجامی، تنوع خودروهای تولید داخل به حداقل رسید.

محصولات جدید ایران خودرو در سال 99

اما در سال 99 ایران خودرو قرار است با 7 محصول جدید، موجی از تنوع را در بازار خودرو کشور ایجاد کند. محصولاتی مثل پژو 207 پانورامیک در 2 نسخه دنده ای و اتوماتیک، سورن پلاس، دنا پلاس توربو اتوماتیک، رانا پلاس، سمند بهینه و خودروی K132 که برگ برنده این خودروساز بزرگ خواهند بود و در صورت نهایی شدن تولیدشان، می توانند ایران خودرو را در سال جهش تولید به جایگاه اول تولید خودرو در کشور بازگردانند.

نخستین شاسی بلند ایرانی

حتما تا کنون اظهار نظرها، پیش بینی ها و مقالات زیادی در خصوص 2 خودروی K132 و K125 خوانده اید. ما در اینجا می خواهیم این 2 پروژه جدید ایران خودرو را بررسی کنیم و نزدیک ترین اخبار به واقعیت را در مورد این 2 خودرو در اختیارتان قرار دهیم.


برای دیدن ویدئوی نخستین خودرو ملی ترکیه اینجا کلیک کنید


سیر تا پیاز خودروی K132

پلت فرم PF1 یکی از مشهورترین و پرکاربردترین سازه های مشترک PSA به شمار می رود. ایران خودرو در قرارداد خود با پژو، امتیاز استفاده از این پلت فرم را از خودروسازی فرانسوی گرفته است. حالا بعد از خاکستر شدن برجام، این پلت فرم تبدیل به جرقه ای برای 2 محصول جدید شده است.

پویاترین سازه خودرویی 25 متغیر دارد، که ایران خودرو با مهندسی مجدد در ساختار 25 گانه این پلت فرم تغییر ایجاد کرده تا اجزایی کاملا متفاوت نسبت به نمونه فرانسوی داشته باشد. حاصل این تغییرات، یک پلت فرم ملی است که قرار است در 2 محصول آینده ایران خودرو یعنی K125 و K132 مورد استفاده قرار گیرد.

خودروی K132-ایران خودرو

همان طور که گفتیم، خودروی K132 نخستین بار در 30 بهمن ماه 98 در حضور رئیس جمهور و برخی از اعضای کابینه به نمایش در آمد. سدانی که از نظر ابعاد و اندازه در کلاس C جای می گیرد. همان طور که در عکس ها مشخص است، قسمت جلو و عقب این خودرو طراحی کاملا جدیدی دارد. اما بخش کناری، سقف، شیشه ها و فضای کابین، تفاوتی با پژو 301 ندارد. همچنین عکس های منتشر شده از این خودرو نشان می دهد، K132 از جعبه دنده دستی، 2 کیسه هوا، سیستم تهویه دستی، کروز کنترل و نمایشگر لمسی بهره می برد.

92 درصد از قطعات خودروی K132 در داخل کشور تامین می شود

این مساله ایست که بعد از این رونمایی حاشیه ساز شده و باعث شده منتقدان K132 را یک ویرایش از پژو 301 به حساب بیاورند، نه یک خودرو ملی! اما در اسفند ماه 1398، کیانوش محب پور (معاون تحقیقات، طراحی و تکوین محصولات ایران خودرو) طی مراسمی عنوان کرد که خودروی نمایش داده شده تنها یک نمونه آزمایشی است و نمونه نهایی 132 خودرویی کاملا متفاوت نسبت به پژو 301 خواهد بود.

خودروی K132-ایران خودرو

رضا رحمانی (وزیر صنعت، معدن و تجارت) در مراسم رونمایی از K132 اعلام کرد که تجاری سازی این خودرو مراحل نهایی خود را طی می کند و سفارش قطعات، قالب سازی و اماده سازی خط مونتاژ به اتمام رسیده است.

نسخه نهایی K132 در نهایت با نامی ایرانی در دهه فجر 99 رونمایی می شود و تولید انبوه تیپ های مختلف آن از همان زمان آغاز خواهد شد. از مهمترین تغییرات نسخه نهایی خودروی K132 نسبت به پژو 301 می توان به فاصله محوری، طراحی ظاهری، اجزای کابین، سیستم برقی و فنی، ساختار بدنه و ابعاد اشاره کرد. به گفته مسئولان ایران خودرو، تا سقف 92 درصد از قطعات و اجزای این خودروی ملی از داخل کشور و 8 درصد آن از شرکت های خارجی تامین خواهد شد.

خودروی K132-ایران خودرو

کامل ترین محصول ایران خودرو چه امکاناتی خواهد داشت؟

K132 قرار است کامل ترین و فول آپشن ترین محصول ایران خودرو با کابین مختص خود باشد. رویه ای مناسب که ایران خودرو در عرضه دیگر محصولات جدید خود از جمله دنا پلاس توربو اتوماتیک هم پیش گرفته است، تیپ بندی محصولات و ایجاد تفاوت های اساسی میان تیپ های مختلف است. این اقدام علاوه بر متنوع کردن سبد محصول، برچسب های متنوع قیمتی برای خودروی مورد نظر ایجاد می کند تا طیف گسترده تری از خریداران را در بازار هدف خود داشته باشد.

خودروی K132-ایران خودرو

خودروی K132 به عنوان کامل ترین محصول ایران خودرو، از امکانات خاصی نظیر : کروز کنترل، فرمان کمکی برقی، سانروف، 4 کیسه هوا، تهویه الکتریکی، دوربین عقب، دی لایت، سنسور نور و باران و سیستم کنترل پایداری بهره خواهد برد. همجنین این طور که از شنیده ها پیداست، سیستم کنترل پایداری ESP در تمام نسخه های این خودرو استفاده خواهد شد. جالب است بدانید برگزاری تست های این سامانه ایمنی در خارج از کشور انجام شده است. همچنین تریم داخلی نسخه نهایی این خودرو قرار است ترکیبی از چرم و پارچه باشد.

TC7 PLUS

پیشرانه TC7 پلاس، نیرو بخش محصولات جدید ایران خودرو

 

اما شاید جذاب ترین قسمت ماجرا، ویژگی های فنی خودروی جدید ایران خودرو باشد. وقتی پازل اظهار نظرهای مختلف مسئولان این شرکت خودروساز را کنار هم می گذاریم، به این نتیجه می رسیم که خودروی K132 احتمالا با 2 پیشرانه به بازار عرضه خواهد شد.

خودروی K132-ایران خودرو

از پیشرانه TC7 پلاس در نمایشگاه پیشرانه های درون سوز سبک ساپکو، توسط ایپکو رونمایی شد. این پیشرانه 1646 سی سی نمونه ارتقاء یافته پیشرانه TC7 یا همان EF7 پلاس است. در سامانه توربوشارژ این پیشرانه تغییراتی ایجاد شده و این موتور ملی به سیستم زمان بندی هوشمند سوپاپ های دوگانه مجهز شده است. این پیشرانه در نهایت می تواند 170 اسب بخار قدرت و 250 نیوتن متر گشتاور تولید کند.

خودروی K132-ایران خودرو

البته این طور که پیداست، قرار است نسخه بنزینی TC7 پلاس با قدرت 161 اسب بخار و گشتاور 241 نیوتن متر با مصرف سوخت ترکیبی 6.8 لیتر و نسبت تراکم 9.1 روی محصولات جدید ایران خودرو از جمله K132، دنا پلاس توربو اتوماتیک، سورن پلاس توربو و K125 نصب شود. نکته قابل توجه این پیشرانه اینجاست که قابلیت بهره برداری از گشتاورش در دور 1600 تا 4500 وجود دارد.

نقش آفرینی گیربکس 6 سرعته اتوماتیک در محصولات جدید ایران خودرو

تا اینجای کار مشخصات فنی خودروی K132 را مشابه دنا پلاس توربو اتوماتیک دیدیم. پس بی راه نیست که گیربکس این 2 خودرو نیز با یکدیگر مشترک باشد. گیربکس 6 سرعته اتوماتیک با مهندسی گروه HPT (هیوندای پاورتک) و مونتاژ شده توسط شرکت DEA چین، قرار است خروجی موتور این خودرو و کراس اوور K125 را به چرخ های جلو منتقل کند.

گیربکس 6 سرعته اتوماتیک ایران خودرو

با توجه به گفته های مسئولان ایران خودرو، گیربکس 6 سرعته اتوماتیک K132 و K125 به سامانه خنک کاری مشابه جعبه دنده های 8 سرعته مجهز شده و با انواع شرایط آب و هوایی ایران مطابقت دارد و در نتیجه امکان استفاده از این خودروها با این گیربکس در تمام نقاط ایران ممکن است. این گیربکس به سامانه مبدل گشتاور، تیپ ترونیک، حالت برف و حالت اسپرت مجهز شده است.

خودروی K132-ایران خودرو

آرایش فنی نسخه های پایه چگونه خواهد بود؟

حالا به دیگر پیشرانه ایران خودرو  که برای این خودروهای جدید تدارک دیده شده می رسیم. این طور که پیداست، ایران خودرو برنامه نصب پیشرانه EC5 تنفس طبیعی با حجم 1.6 لیتر را در نسخه های پایه K132 و K125 دارد. این پیشرانه 110 تا 113 اسب بخار قدرت و حدودا 150 نیوتن متر گشتاور تولید می کند. البته در مدل های مجهز به این پیشرانه خبری از گیربکس اتوماتیک نیست، چرا که در این نسخه های پایه گیربکس 5 دنده دستی BE4 نقش آفرینی می کند.


هرآنچه می خواهید از نخستین خودروی ملی ترکیه بدانید (اینجا کلیک کنید)


نخستین شاسی بلند ایرانی

از نخستین شاسی بلند ایرانی بیشتر بدانید

تا اینجای کار، جسته و گریخته از دیگر پروژه ایران خودرو، یعنی پروژه K125 یا همان شاسی بلند ایرانی گفتیم. این کراس اوور ملی نیز بر پایه پلت فرم PF1 شکل خواهد گرفت و اولین کراس اوور با نشان تجاری ایران خودرو خواهد بود. همچون K132 که بر اساس پژو 301 شکل گرفته، خودروی K125 هم بر پایه پژو 2008 شکل خواهد گرفت. چرا که این پلت فرم در 2008 نیز مورد استفاده قرار گرفته است.

نخستین شاسی بلند ایرانی

جالب است بدانید برنامه تولید این کراس اوور ایرانی، در دوران برجام و پیش از تحریم ها با مشارکت قطعه سازان برتر جهان از جمله ماهله، بوش، هیوندای پاورتک و … آغاز شده و قرار بود استودیوی پنین فارینا بر طراحی این خودرو نظارت داشته باشد. اما با اعمال تحریم های صنعت خودروسازی، این شرکت ها از پروژه K125 کنار رفتند و حالا این خودرو هم همچون K132 به صورت بومی در حال توسعه و تکوین است.

نخستین شاسی بلند ایرانی

امکانات احتمالی خودروی K125 

تهویه هوای الکتریکی-کروز کنترل-کامپیوتر سفر-نمایشگر لمسی-چراغ روشنایی روز-سنسور نور-سنسور پارک عقب-دوربین عقب-سقف شیشه ای-آینه های تاشو برقی-صندلی های برقی جلو-سامانه کنترل پایداری الکتریکی-کنترل شروع حرکت در سربالایی-کنترل حرکت در سراشیبی-۴ کیسه هوا

این خودرو به صورت تک دیفرانسیل و چند ماه پس از K132 معرفی و عرضه خواهد شد. اما از نظر ویژگی ها فنی (موتور و گیربکس) با K132 اشتراکات فراوانی دارد. با توجه به عکس های منتشر شده و ویدئوی اخیر ایران خودرو در خصوص تولید این خودرو، به این نتیجه می رسیم که در طراحی کابین و بدنه شباهت هایی با پژو 2008 دارد.

نخستین شاسی بلند ایرانی

K125 همچون پژو 2008 در دسته کراس اوورهای کلاس C جای می گیرد. قسمت جانبی شباهت فراوانی با 2008 دارد، اما طراحی جلو و عقب کاملا جدید خواهد بود. در طرح های ابتدایی و تصاویر گرافیکی، چراغ عقب پیوسته این خودرو شباهت زیادی با چراغ عقب K132 دارد و این نشان از امضای طراحی ایران خودرو و خطوط مشترک میان محصولات جدید این شرکت دارد.

نخستین شاسی بلند ایرانی

همچنین پنل تنظیمات سیستم تهویه نیز بر اساس برخی خودروهای PSA که روی پلتفرم PF1 توسعه یافته اند، برای ایران خودرو K125 طراحی شده است. نمایشگر دیجیتال سیستم تهویه و دکمه های آن کاملا به قطعه مشابه در سیتروئن C3-XR و پژو ۳۰۱ شباهت دارد.

نخستین شاسی بلند ایرانی

بحث شیرین قیمت محصولات جدید ایران خودرو!

شاید بتوان پیش بینی حدودی بر پایه حدس و گمان برای قیمت خودروی K132 داشت، اما قطعا نمی توان در مورد قیمت خودروی K125 که هنوز زمان دقیق تولید آن هم مشخص نیست داشت. قطعا قیمت های مختلفی برای تیپ های مختلف K132 اعلام می شود. اما چیزی که از صحبت مسئولین پیداست، قیمت این خودرو کمتر از نمونه های مشابه خارجی خواهد بود. اما باید به قیمت دنا پلاس توربو اتوماتیک هم توجه کرد. چرا که قیمت پایین تر K132 از این خودرو یا فاصله قیمتی اندکف می تواند تاثیر منفی بر بازار دیگر محصول ایران خودرو داشته باشد.

نوشته: میلاد میرعابدینی

هر یک از تیپ های دنا پلاس توربو اتوماتیک چه مشخصاتی دارند؟

دنا با نون اضافه!/ تجربه رانندگی با دنا پلاس توربو

خودروهای چینی جدید در راه ایران/ فعالیت زیرپوستی خودروسازان خصوصی

فراخوان نامگذاری دو محصول جدید ایران خودرو

تجلی یک رویای 60 ساله/ هرآنچه می خواهید از نخستین خودروی ملی ترکیه بدانید

موجوع تنوع در بازار با محصولات ایران خودرو

افزایش قیمت 40 درصدی خودرو با اجرای استانداردهای یورو 5/ دیگر دستگاه ها برای کاهش آلودگی هوا چه کردند؟

برنامه های ارتقای كيفيت محصولات ايران خودرو در سال جهش توليد

مقایسه پژو 2008 و چری تیگو7 / عاقبت نسیه فروشی!

صنعت خودرو ایران پدرش را از دست داد/ محمود خیامی بنیانگذار ایران ناسیونال در سن 90 سالگی درگذشت

چه کسی رفته چه کسی مانده؟/ نگاهی به وضعیت فعالیت خودروسازان چینی در ایران

ام وی ام X55 در یک قدمی بازار ایران/ جدیدترین محصول مدیران خودرو چه مشخصاتی دارد؟

برچسب‌ها : آپشن های خودروی k125آپشن های خودروی K132امکانات خودروی k125امکانات خودروی K132ایران خودروبرجامبررسی خودروی k125بررسی خودروی K132تاریخ عرضه خودروی k125تاریخ عرضه خودروی K132تجهیزات خودروی K132تحریم صنعت خودروتحریم های آمریکاتولید خودروتولید پژو 301جعبه دنده HPTخودروی k125خودروی k132خودروی ملیداخلی سازی خودرودنا پلاسدنا پلاس اتوماتیکدنا پلاس توربو اتوماتیکرانا پلاسزمان عرضه خودروی k125زمان عرضه خودروی K132زمان فروش خودروی K132سمند بهینهسورن پلاسشاسی بلند ایرانیشاسی بلند ملیصنعت خودروصنعت خودروسازیطراحی خودروی k125طراحی خودروی K132قرارداد ایران خودرو و پژوقرارداد با خودروسازان خارجیقرارداد برجامقرارداد پژو و ایران خودرولوکس ترین خودروی داخلیلوکس ترین خودروی ملیمحصول جدید ایران خودرومحصولات جدید ایران خودرومرکز تحقیقات ایران خودرومشخصات فنی خودروی k125مشخصات فنی خودروی K132مشخصات پیشرانه TC7 پلاسمعرفی خودروی k125معرفی خودروی K132موتور خودروی K132موتور ملینخستین شاسی بلند ایرانینخستین کراس اوور ایرانیهیوندای پاورتکپلت فرم PF1پلت فرم پژوپلت فرم پژو 301پژو 301پیشرانه TC7پیشرانه TC7 پلاسکراس اوور ایرانیکراس اوور تولید داخلکراس اوور ملیکمپانی DAEگروه صنعتی ایران خودروگیربکس HPTگیربکس خودروی K132

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی