پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

نگاهی به ون‌ های با قابلیت استفاده شخصی در بازار ایران/ این مینی بوس های کامپکت

ون ها را باید فرزندان مینی بوس ها یا مینی‌باس‌ ها دانست. البته شاید میدباس‌ها نیز به‌عنوان دیگر عضو والدین این خانواده قابل شناسایی باشند. هدف همه نمایندگان این کلاس از خودروها جابه‌جایی تعدادی در اندازه یک یا چند خانواده است. پس می‌توان روی آنها به‌عنوان وسیله‌ای برای تفریحات خانوادگی حساب کرد. اما گاه ون‌ها […]

سبحان قالیباف
دوشنبه - ۵ خرداد ۱۳۹۹

ون ها را باید فرزندان مینی بوس ها یا مینی‌باس‌ ها دانست. البته شاید میدباس‌ها نیز به‌عنوان دیگر عضو والدین این خانواده قابل شناسایی باشند. هدف همه نمایندگان این کلاس از خودروها جابه‌جایی تعدادی در اندازه یک یا چند خانواده است. پس می‌توان روی آنها به‌عنوان وسیله‌ای برای تفریحات خانوادگی حساب کرد. اما گاه ون‌ها استفاده‌های دیگری جز جابه‌جایی تعداد اندکی مسافر و تفریحات خانوادگی نیز دارند. استفاده از ون‌ها برای جابه‌جایی بیماران و معلولان که در ایران بیش‌تر توسط ون های مرسدس بنز و تویوتا صورت می‌گیرد، یکی دیگر موارد بهره از این قبیل خودروهاست. در برخی موارد خانواده‌هایی با یک عضو بیمار یا معلول ترجیح می‌دهند از مدل‌های مناسب‌سازی شده این کلاس برای عبور و مرور استفاده کنند.

به گزارش اختصاصی پایگاه خبری جوان خودرو

در این نوشتار نگاهی کوتاه به ون‌های شخصی در ایران خواهیم انداخت.

فولکس‌واگن ترنسپورتر مدل 2006

یکی از خودروهای اصلی این کلاس در دنیا، همین مدل ترنسپورتر است که توسط خودروسازی سینا برای مدتی محدود عرضه شد. فولکس‌واگن ترنسپورتر برای استفاده‌های کارگاهی و جابه‌جایی بیماران یکی از بهترین انتخاب‌ها در بازار به‌شدت محدود ایران در این کلاس به حساب می‌آید.

ظرفیت 10+1 نفر، ESP، سیستم ترمز 4 چرخ دیسکی، 120 اسب‌بخار قدرت و… از مشخصات این خودرو در نمونه‌های واردشده به ایران به‌شمار می‌رود.

برای این کلاس از خودروها در نمونه‌های دست دوم بیش از سلامت بدنه، سلامت موتور و گیرباکس، سیستم ترمز و تهویه اهمیت دارد. بنابراین در هنگام خرید باید این موارد را به دقت مدنظر قرار داد.

فولکس واگن کدی 2007

این خودرو یک ون کوچک با قابلیت محدود حمل مسافر به حساب می‌آید. خودرویی که در ایران بیش‌تر برای جابه‌جایی مسافر و در فرودگاه‌ها به‌کار گرفته شد و نمونه وارداتی آن به ایران از یک موتور پایه گازسوز 2 لیتری با توان 109 اسب‌بخار و 160 نیوتن‌متر گشتاور بهره می‌برد.

این خودرو هم‌چنین از یک گیرباکس دستی 5 سرعته و دیفرانسیل جلو سود می‌برد. کدی به لطف ضرایب مناسب گیرباکس در تمامی دنده‌ها بهره‌مند از گشتاور مناسبی است و می‌تواند با مصرف 13 مترمکعب گاز در هر 100 کیلومتر، 440 کیلومتر را با 4 مخزن بپیماید.

تویوتا هایس

تویوتا هایس به‌عنوان یک ون بزرگ، مجهز و باکیفیت یکی از بهترین‌ها و نماد این کلاس است که در بسیاری از نسل‌ها در ایران حضور دارد.

این خودرو در آخرین نسل خود در کشورمان، از یک پیشرانه 4 سیلندر 2.7 لیتری با توان 150 اسب‌بخار و گشتاور 241 نیوتن‌متر بهره می‌برد و به گیرباکس 5 سرعته دستی مجهز است.

از هایس در موارد بسیار از حمل‌و‌نقل فرودگاهی تا نیازهای سازمان‌ها، ارگان‌ها، آمبولانس و شخصی استفاده می‌شود و می‌توان این خودرو را ون همه‌کاره ایران دانست.

اتفاقا 2 نمونه چینی نیز بر اساس این خودرو ساخته و در بازار ایران توسط ایران‌خودرو و سایپا مونتاژ می‌شوند.

برلیانس هایس H2L

ون هایس H2L یکی از جانشینان چینی هایس ژاپنی است که با اصالت برلیانس توسط گروه خودروسازی سایپا و شرکت پارس‌خودرو مونتاژ می‌شود.

این خودرو هم‌چنین با 3 نوع پیشرانه 2.7 و 2.5 لیتری به بازار عرضه شده است که به ترتیب 163، 145 و 132 اسب‌بخار قدرت تولید می‌کنند و حداکثر گشتاور آنها به ترتیب 260، 222 و 219 نیوتن‌متر اعلام شده. افزون بر این موارد این ون 10+1 نفره (که ظرفیت آن تا 14 نفر نیز عنوان می‌شود) از یک گیرباکس 5 سرعته دستی بهره می‌برد.

خودرویی که با توجه به فضای زیاد و دسترسی به نمونه‌های صفر و کارکرد پائین گزینه خوبی برای مناسب‌سازی با توجه به نیازهای بیماران به حساب می‌آید.

ون وانا

ون وانا نمونه ایران‌خودرویی هایس با اصالت یکی از زیرمجموعه‌های فوتون چین است. وانا از یک پیشرانه 2.4 لیتری 130 اسب‌بخاری با گشتاور 200 نیوتن‌متر بهره‌مند است.

فضای سرنشینان این خودرو همانند هایس است و همان طرح داشبورد در این خودرو نیز مشاهده می‌شود.

وانا نیز مانند هایس و H2L از یک گیرباکس 5 سرعته دستی بهره‌مند است. این خودرو با وجود قدرت کم‌تر نسبت به نمونه برلیانس طرفداران خاص خود را دارد و به نظر می‌رسد نام ایران‌خودرو سبب شده فروش نسبتا مناسبی را در قامت یک تویوتا هایس سقف بلند و لوگو اسب‌نشان این کمپانی تجربه کند.

ون هیوندای H1

هیوندای H1 در برخی بازارهای جهانی با نام Sterex شناخته می‌شود. این ون از یک پیشرانه 4 سیلندر 2.4 لیتری و 175 اسب‌بخاری بهره‌مند است.

گشتاور مناسب 23.2 کیلوگرم‌متر در دور 4200 برای این ون سبب می‌شود رقیبی سفت و سخت برای رقبای حاضر در بازار ایران باشد.

در خودروهای ون بیش از شتاب و توان موتور، گشتاور و به قول خودمانی‌تر زور موتور اهمیت دارد.

بنابراین یک ون بزرگ و پرزور همواره یکی از بهترین انتخاب‌هاست. H1 از یک گیرباکس 4 سرعته اتوماتیک نیز سود می‌برد و یکی از بهترین گزینه‌های بازار محسوب می‌شود.

ون هیوندای H350

یکی دیگر از بهترین انتخاب‌ها در میان ون‌های بازار ایران همین مدل هیوندای H350 است.

یک نمونه مدرن از ون‌ها که در ویرایش مسافربری تا 16 مسافر را حمل می‌کند و از مشخصات فنی و امکانات مدرنی بهره می‌برد.

این خودرو برخوردار از یک پیشرانه 4 سیلندر 16 سوپاپ توربودیزل با حجمی برابر با 2.5 لیتر است. موتور H350 قادر به تولید قدرتی برابر با 167 اسب‌بخار و گشتاوری برابر با 422 نیوتن‌متر است و این نیرو تولیدی توسط یک گیرباکس 7 دنده به چرخ‌های عقب منتقل می‌شود.

هیوندای H350 در 4 مدل باری، ون، مسافربر و آمبولانس ساخته شده و یکی از معدود نمونه ون‌ها در ایران با مدل 2018 است.

ون کیا کارنز

سواری‌ترین ون حاضر در این نوشتار همین مدل کارنز از کمپانی کیا به‌عنوان یک ام‌پی‌وی کامپکت است.

خودرویی که 2 نسل از آن به بازار ایران عرضه شده و هر 2 ناموفق بوده‌اند. البته نمونه جدیدتر که از سال 2015 به بازار آمده با بهره‌مندی از امکاناتی چون شیفتر پشت‌ فرمان، گرمکن، سردکن و قابلیت حمل 7 نفر، گزینه مناسبی برای یک خانواده پرجمعیت ایرانی به حساب می‌آید.

کارنز از یک موتور 4 سیلندر GDi بهره می‌برد و 166 اسب‌بخار قدرت و 213 نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. بهره این خودرو از یک گیرباکس 6 سرعته تیپ‌ترونیک نیز آن را در رده ون‌های مدرن ایران قرار می‌دهد.

ون مرسدس‌بنز Vito

این مدل ون از مرسدس‌بنز با مدل 2007 و بیش‌تر 2008 در بازار ایران به چشم می‌خورد و البته نمونه‌های کم‌کارکرد با ترخیص 2012 آن برای خرید کم نیستند.

هم‌چنین ون مرسدس ویتو به تعداد اندک در کشورمان فیس‌لیفت شده و به قالب لیموزین در آمده است. این خودرو از یک موتور 6 سیلندر 3.2 لیتری بهره می‌برد، گیرباکس اتوماتیک دارد و 11 نفره است. به هر حال وقتی مرسدس‌بنز ون هم بسازد، یک نمونه شاهکار و عالی برای مصارف متناسب خواهد ساخت.

ون سایپا کاروان

این ون قدیمی و کم‌جان یکی از بدترین انتخاب‌ها در بازار این روزهاست. ونی با بهره از سیستم فنی پراید که هر بخش آن از یک خودرو به عاریت گرفته شده و متعلق به اوایل دهه 80 شمسی است.

کاروان تنها می‌تواند به‌دلیل ارزانی و قطعات فنی ارزان و در دسترس گزینه مناسبی محسوب بشود اما در میان مشخصه‌های موردنیاز برای یک ون مناسب شاید بتوان گفت کاروان کم‌ترین امتیاز ممکن را کسب می‌کند. پس خرید چنین محصولی را که در نمونه‌های پرکارکرد دست‌دوم موجود است، هرگز توصیه نمی‌کنیم.

انتهای پیام/

نویسنده: زوزبه خندان

محبوبیت در بازنشستگی!/ بررسی کیا ریو به عنوان یکی از خودروهای دست دوم پرطرفدار

رقابت ام وی ام 315 اسپرت و برلیانس H320 در تست شتاب + فیلم

ستاره چهارم کیفیت در آسمان برلیانس

مدرن سازی میانه بازار/ مقایسه چری آریزو۵، بسترن B30، برلیانس H330 و جک J4

هر آنچه می خواهید از هیوندای ورنا بدانید/ آفتابی که هنوز غروب نکرده!

ماشین اولی ها! / بهترین گزینه‌ها برای خرید نخستین خودرو ایرانی

قهرمان های گذشته/ مقایسه هیوندای i20 و سیتروئن C3 به عنوان هاچ بک های 300 تا 400 میلیونی

جنگ گرم!/ مقایسه مرسدس بنز C200 و ب ام و 320 در بازار خودروهای کارکرده

دورهمی ستاره ها در پیست/ کلوپ رسمی مرسدس بنز 10 ساله شد + گزارش تصویری اختصاصی

صنعت خودرو ایران پدرش را از دست داد/ محمود خیامی بنیانگذار ایران ناسیونال در سن 90 سالگی درگذشت

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی