پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

نقاش ها چگونه خودرو را رنگ می کنند؟

اگر تصادف کرده اید یا خودروی شما سالهاست به علت آفتاب سوختگی از ریخت و قیافه افتاده، شاید مد نظر داشته باشید آن را رنگ کنید. اینجا چند دانستنی جالب در مورد نقاشی خودرو به شما می گوییم. به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو شاید برای شما پیش آمده باشد که به هر دلیلی ( […]

سبحان قالیباف
سه شنبه - ۲۸ بهمن ۱۳۹۹

اگر تصادف کرده اید یا خودروی شما سالهاست به علت آفتاب سوختگی از ریخت و قیافه افتاده، شاید مد نظر داشته باشید آن را رنگ کنید. اینجا چند دانستنی جالب در مورد نقاشی خودرو به شما می گوییم.

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو

شاید برای شما پیش آمده باشد که به هر دلیلی ( مانند خراشیدگی، تصادف و یا محو شدگی ) مجبور شوید که خودرو خود را مجددا رنگ کنید.

شیوه نقاشی خودرو به روش DIY یکی از روش های کم هزینه و مقرون به صرفه بوده است.

اما ابزارهای لازم اولیه جهت رنگ‌ کردن خودرو چه چیزهایی است؟ برای زمان‌ بندی کار، ما پیشنهاد می‌کنیم چند روز یا یک آخر هفته تعطیل را برای این ‌کار در نظر بگیرید چرا که رنگ‌ آمیزی خودرو کاری زمان ‌بر است.

در این مرحله به‌ فکر یک سایبان مناسب برای اجتناب از عناصر موجود در محیط باشید، بهترین مکان برای ایجاد سایبان، در هوای آزاد است چرا که وزش طبیعی باد به کیفیت کار می‌افزاید، البته در هر کاری همیشه باید احتیاط را هم چاشنی کرد.


اتوشناس ؛ خدمات تخصصی و پیشرفته صافکاری و نقاشی خودروهای خارجی!


ابزار کار اولیه شما:

  • مقدار زیادی سمباده با زبری متوسط (استفاده از دستگاه سمباده برقی اثر مطلوب‌تری خواهد داشت)
  • به مقدار لازم چسب کاغذی با استفاده از روزنامه‌ برای استتار کردن خودرو (جاهایی که نیاز به رنگ‌ زدن نیست)
  • تهیه کمپرسور هوا و اسپری تفنگی
  • حائل، تینرهای رنگ، ماسک های صورت، عینک ایمنی، پوشش زیرلایه‌ای، رنگ اکریلیک و یا رنگ مینای پالتو و پوشش لاک خالص و یک گرد و غبار‌گیر
  • برای یک خودروی سایز کوچک یا متوسط شما حدود یک گالن پوشش پایه (بتونه) نیاز دارید.

همچنین سه گالن تثبیت کننده رنگ، نیم گالن رنگ پایه نیاز خواهد بود. اگر می‌خواهید رنگ مورد نظرتان دقیقا شبیه رنگ فابریک خودرویتان از کار درآید می‌توانید کد رنگ کارخانه‌ای ماشین‌تان را که بر‌ روی صفحه‌اطلاعاتی خودرویتان موجود است را به فروشگاه رنگ‌سازی بدهید، تا آنها رنگ مورد نظرتان را برای شما تطبیق بدهند.

مرحله تدارک و آماده‌سازی رنگ زدن خودرو

محل مورد نظر برای رنگ‌آمیزی را کاملا تمیز کنید، سپس با احتیاط شروع به پاشیدن رنگ کنید (دقیقا در محل مورد نظر) بعد از اتمام ماشین را کاملا از گردوغبار، لکه و چربی تمیز کنید.

حالا باید تصمیم بگیرید کدام قسمت از خودرو (درها، قسمت موتور یا بدنه) را می‌خواهید رنگ‌ آمیزی کنید چرا‌که اظافه شدن هر کدام از این موارد به کار به‌دلیل اقداماتی از قبیل اصطلاحا لخت کردن خودرو، نوارزنی قسمت‌های مورد نظر و همچنین پیاده کردن موتور خودرو می‌تواند به‌طور فزاینده‌ای وقت گیر باشد. بنابراین برای بهبود کیفیت کار قسمت‌هایی که احتیاجی به رنگ‌آمیزی ندارد را کاملا بپوشانید.

حالا باید گرد و غبار موجود بر روی خودرو را کاملا از بین ببرید (استفاده از عینک و ماسک فراموش نشود)

در این مرحله با استفاده از سمباده زدن به‌صورت دورانی بر روی بدنه کار را دنبال می‌کنیم، توصیه می‌شود در شکاف‌ها و گوشه‌ها این‌کار به صورت دستی انجام شود. بهترین پایان در این مرحله به انتها رساندن کار به عقب خودرو است. البته این کار می‌تواند بسیار وقت‌گیر هم باشد به‌طوری که حدودا برای هر قسمت از خودرو چیزی حدود دو ساعت زمان خواهد برد. اما اگر محدودیت زمانی دارید با رعایت برخی نکات سرعت کار شما بیشتر خواهد شد، مثلا نیازی نیست که شما کار را حتما در انتها به پشت خودرو برسانید همین‌قدر که در بخش آخر از سمباده نرم و مرطوب استفاده کنید خاطرجمع باشید که کفایت می‌کند و شما نمره قابل قبولی دریافت کرده‌اید.

بعد تمام سطوح را با یک دستمال آغشته به رقیق‌کننده تمیز کنید. سپس کمی صبر کنید تا حلال‌ها کاملا تبخیر و از بین بروند.

صافکاری و رنگ آمیزی خودرو

مرحله دشوار بتونه‌کاری

بعد از این‌که اطمینان حاصل کردیم که تمام قسمت‌های مورد نظر با روزنامه یا پلاستیک کاملا پوشیده شده است، سراغ مرحله بعد می‌رویم. پوشش پایه (بتونه) با رعایت نسبت‌های توصیه شده و طبق دستورالعمل با رقیق کننده‌ها مخلوط می‌کنیم. توجه داشته باشید که این دستورالعمل برای ساختن رنگ‌های مختلف متفاوت است. دقت داشته باشید که اگر در وحله اول است که می‌خواهید کار پاشیدن را با نازل انجام دهید با تمرین از تکنیکی پیروی کنید. بهترین روش پیشنهادی ما این است که تفنگ اسپری را به صورت یکنواخت در حرکت با فاصله حدود ۶ اینچ از محل مورد نظر اسپری کنید. اگر به‌طور مداوم کار اسپری کردن را ادامه دهید در قسمت هایی که شما تغییر جهت می‌دهید رنگ ضخیم‌تر می‌شود.

همزمان با به‌کارگیری از تکنیک اسپری کردن برای آغاز کار از سقف به پایین کار خود را آغاز کنید و حالت پاشش نازک را برای نازل در نظر بگیرید در این حالت دو یا سه دست روکش برای تمام قسمت‌ها کافی خواهد بود. توجه کردن به زمان‌های توصیه شده برای خشک شدن کار طبق دستورالعمل‌ها بسیار مهم و موثر است. مدت زمان مناسب بازدهی برای این‌کار بین بیست تا حداکثر یک ساعت در نظر گرفته شده است. کار بتونه‌کاری سطح تا حدودی در اینجا به پایان می‌رسد حالا زمان آن رسیده که با استفاده از سمباده‌های خشک و مرطوب تمام قسمت‌ها را نرم و یک‌دست کنیم. اکنون باید با استفاده از یک پارچه و رقیق‌کننده سطح کار بتونه را تمیز کنیم، دقت داشته باشید برای انجام این‌کار بیش از اندازه از رقیق‌کننده‌ها استفاده نشود زیرا استفاده بیش از حد باعث می‌شود سطح بتونه از بین برود و به حالت اول بازگردد که به هیچ‌وجه توصیه نمی‌شود.

رنگ کردن خودرو

مرحله نهایی، رنگ‌آمیزی

برای آغاز کار، رنگ را با رقیق‌کنندها طبق دستورالعمل موجود بر روی ظرف رنگ ترکیب کنید و رنگ پودر را به صورت یکنواخت اسپری کنید، بعد از اتمام کار همان‌طور که گفته شد بین بیست دقیقه تا یک ساعت زمان برای تثبیت کار کافی است. زمان توصیه شده برای خشک شدن رنگ را در کارتان حتما اعمال کنید.

باقی مانده پودر را با سمباده نرم کنید، دو مرحله آخر را از لاک الکل نیز استفاده کنید و پوشش را تمیز و پاک کنید اما با احتیاط تا هیچ نوار یا کاغذی بر روی رنگ مرطوب نچسبد. بازبینی کار پایان یافته بسیار مهم است، در این بازبینی اگر در قسمتی نواقصی دیده شد باید برطرف شوند.

با کمی تمرین، شکیبایی و انتخاب یک روش مناسب، کار رنگ ماشین DIY می‌تواند بسیار موفقیت آمیز باشد. رضایت شما از انجام این کار به ارزش تلاش شما بستگی دارد و در نهایت میزان هزینه‌ای که برای خودتان ذخیره می‌شود بسیار لذت‌ بخش خواهد بود و حس رضایت خاطری را برای شما به ارمغان می‌آورد.

انتهای پیام/

اتوشناس ؛ خدمات تخصصی و پیشرفته صافکاری و نقاشی خودروهای خارجی!

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی