پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

یاماها گرند فیلانو 125 (5)

بررسی موتورسیکلت یاماها گرند فیلانو 125/ رقیب ژاپنی وسپا وارد میدان شد

سوژه ما موتورسیکلت یاماها گرند فیلانو 125 است، اسکوتری که المان های یک اسکوتر فانتزی و جوان پسند را به خوبی رعایت کرده است. به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو انقلاب پیشرانه های هیبریدی در صنعت خودرو طی سال های گذشته چند سالی است که وارد صنعت موتورسیکلت نیز شده و حالا در بازار این […]

سبحان قالیباف
دوشنبه - ۱۶ فروردین ۱۴۰۰

سوژه ما موتورسیکلت یاماها گرند فیلانو 125 است، اسکوتری که المان های یک اسکوتر فانتزی و جوان پسند را به خوبی رعایت کرده است.

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو

انقلاب پیشرانه های هیبریدی در صنعت خودرو طی سال های گذشته چند سالی است که وارد صنعت موتورسیکلت نیز شده و حالا در بازار این صنعت هم شاهد ظهور موتورسیکلت ها و اسکوتر های هیبریدی هستیم.

در این مطلب قصد داریم تا به موتورسیکلتی بپردازیم که متولد سرزمین آفتاب است و با توجه به برخورداری از چهره ای جوان پسند بدش نمی آید تا شانه به شانه رقیب ایتالیایی اش تخت گاز کند.

سوژه ما موتورسیکلت یاماها گرند فیلانو 125 است، اسکوتری که پارامترها و المان های یک اسکوتر فانتزی و جوان پسند را به خوبی رعایت کرده است.

با توجه به اینکه این اسکوتر هیبریدی از چهره ای چشم نواز بهره مند است شاید بتواند آن را در لیست موتورسیکلت های قرار داد که اقبالی بلند در بازار موتورسیکلت دارند و به سرعت می توانند جایگاه خوبی در بازار برای خود دست و پا کنند.

یاماها گرند فیلانو 125 (1)

طراحی یاماها گرند فیلانو 125

نمای جلو این موتورسیکلت متشکل از خطوطی شکسته و چراغ های راهنمای لوزی شکل است که این بازی زیبای زوایا با استادی تمام در کناره‌ها ادامه پیدا می‌کند در نهایت با جسارت محض به چراغ‌های عقب می‌رسد. روی کنسول فریم کروم‌ رنگ براق هماهنگی خوبی با دسته آینه‌ها دارد و حس و حال لوکس بودن را القا می‌کند.

عقربه‌های مکانیکی در کنار یک نمایشگر کوچک دیجیتال نیز زبان مدرن آن را تکمیل کرده است. یکی از جلوه‌های دیدنی این موتور محل قرارگیری در باک است که مقابل زانوی راکب قرار گرفته تا پروسه سوخت‌گیری را سریع و راحت کند.

یاماها گرند فیلانو 125 (6)

مشخصات فنی یاماها گرند فیلانو 125

پیشرانه هیبریدی این موتور ترکیبی است از یک قوای محرکه بنزینی 125 سی‌سی درون‌ سوز با ساختار 4 زمانه 2 سوپاپه که شرکت به آن Blue Core می‌گوید و البته یک موتور برقی کوچک که توسط شرکت SMG (اسمارت موتور جنراتور) ساخته شده است. موتور برقی این محصول از یک باتری 12 ولتی 4 میلی‌آمپری تغذیه می‌کند.

توان نهایی یاماها گرند فیلانو حدود 10 اسب‌بخار در دور موتور 6500 دور در دقیقه و گشتاورش حدود 9 نیوتن‌متر در دور موتور 5000 دور در دقیقه است. مصرف سوخت موتورسیکلت‌ها عموماً اعداد بالایی را نشان نمی‌دهند. ولی ثبت رکورد 1.7 لیتر در هر صد کیلومتر حقیقتاً حیرت‌انگیز است. البته این را هم در نظر بگیرید که حجم مخزن سوخت این یاماها حدود 4.5 لیتر است.

یاماها گرند فیلانو 125 (2)

راندن یک موتورسیکلت مدرن با پیشرانه هیبریدی وقتی در کنار جعبه‌دنده‌ای CVT اتوماتیک باشد، تجربه‌ای کاملاً آینده‌نگرانه است. نصب ترمزهای دیسکی روی چرخ جلو و ترمز کاسه‌ای روی چرخ عقب را به باد انتقاد نگیرید. این محصول نیازی به چیزی بیش از این نداشته است.

شاید به خاطر ساختار هیبریدی یاماها گرند فیلانو باشد که وزن آن به حدود 100 کیلوگرم رسیده است. با این حال وزن فوق برای موتوری با طول، عرض و ارتفاع 1155، 700 و 1845 میلی‌متر کافی به نظر می‌رسد.

خبر خوب درباره گرند فیلانو فضای قسمت بار زیر زین است که چیزی حدود 30 لیتر برآورد می‌شود. این برای مشتری ایرانی که همیشه انبوهی از خرت و پرت‌ها را با خودش حمل می‌کند، عالی است.

یاماها گرند فیلانو 125 (8)

سکوت بی پایان گرند فیلانو 125

به معنی واقعی کلمه بی‌صداست. این اولین چیزی بود که پشت فرمان گرند فیلانو حس کردیم. بی‌انصافی است اگر بگوییم در مقایسه شتاب با هوندا کلیک تفاوت چندانی ندارد. زور پیشرانه خوب است ولی ساختار فناورانه آن بیشتر مناسب علاقه‌مندان به مدل‌های فانتزی است.

اگرچه در صورت نیاز به توان بیشتر سیستم هیبرید وارد مدار می‌شود و تا حدودی جوابگوی درخواست راکب خواهد بود. قصد مقایسه نداریم ولی گرند فیلانو کمی از رقیب هم‌وطنش خشک‌تر است.

اگر یک اسکوتر در قسمت فضای پا عملکرد خوبی نداشته باشد، با یک فاجعه روبرو هستیم. اگرچه در این یاماها پاهای راکب به‌خوبی در محل خود جای می‌گیرند.

یکی از بزرگ‌ترین معضلات موتورسیکلت‌های این کلاس، کیفیت پایین رنگ بدنه آن‌هاست. چیزی که به طرزی هوشمندانه در این مدل دیده نمی‌شود.

راندن این موتور برای افرادی که قد چندان بلندی ندارند، کمی سخت است. چراکه ارتفاع زین آن بالاتر از استاندارد تعبیه شده است. ارتفاع فرمان تناسب خوبی با حالت قرار گرفتن راکب دارد. شاید آزاردهنده‌ترین قسمت این محصول را بتوان شکل باریک و کم‌عرض همین زین تلقی کرد. چیزی که در پیمایش‌های طولانی می‌تواند خسته‌کننده باشد.

انتهای پیام/ منبع: باما

نوستالژی مدرن/ بررسی موتورسیکلت وسپا پریماورا 150 مدل 2019

شاید برای شما هم اتفاق بیفتد!/ نقد و بررسی موتورسیکلت پرطرفدار دینو ویند

آشنایی با 2 اسکوتر NMAX 125 و D’elight یاماها

ابریشم ایتالیایی/ بررسی اسکوتر بنلی SETA125

با اسکوتر محبوب اکتیوا 6G هوندا آشنا شوید

کانگروی جهان رو !/ بررسی موتورسیکلت کاربردی JS 150 جهانرو

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی