پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

مدیرعامل کروز

کروز بیش از 55 میلیون قطعه در سال گذشته تولید کرده است/ مشکلات قطعه سازان را باید کلان نگری کرد

نادر سخا مدیرعامل شرکت صنایع کروز در وبینار این شرکت با خبرنگاران ضمن اشاره به تولید 55 میلیون قطعه برای صنعت خودرو کشور در سال گذشته گفت: داخلی سازی 35 قطعه در دستور کار این گروه صنعتی برای سال جاری قرار دارد و کروز به طور میانگین بیش از 50 درصد از زنجیره تامین داخلی […]

سبحان قالیباف
سه شنبه - ۳۱ فروردین ۱۴۰۰

نادر سخا مدیرعامل شرکت صنایع کروز در وبینار این شرکت با خبرنگاران ضمن اشاره به تولید 55 میلیون قطعه برای صنعت خودرو کشور در سال گذشته گفت: داخلی سازی 35 قطعه در دستور کار این گروه صنعتی برای سال جاری قرار دارد و کروز به طور میانگین بیش از 50 درصد از زنجیره تامین داخلی را پوشش می دهد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری جوان خودرو؛

مدیرعامل شرکت صنایع کروز در وبیناری با حضور خبرنگاران با اشاره به این که در سال جاری برنامه ریزی این شرکت برای داخلی سازی 35 قطعه انجام شده است افزود: این قطعات مجموعه از قطعات واسطه ای و اولیه است و بعضی از انها در دسته قطعات های تک قرار دارند.

او در پاسخ به سوالی در خصوص سرمایه گذاری کروز در بخش قطعات های تک گفت: کروز این ظرفیت را دارد و با خودروسازان نیز مذاکراتی داشته است و حتی روش هایی نیز برای مشارک با خودروسازان پیشنهاد کرده است. اما این پروزه نیاز به سرمایه گذاری کلان دارد و این زمانی توجیه پیدا می کند که تیراژ آن قطعه بالا باشد. هر چند امروز خوشبختانه کروز در حال تولید سامانه های ABS، ESC و … است.

سخا ادامه داد: سهم کروز از بازار داخلی به طور میانگین بیش از 50 درصد است که در بعضی از قطعات الکترونیکی به طور خاص تا 80 درصد هم می رسد. اما نباید تصور کرد این قطعات در انحصار کروز قرار دارد. زیرا برای همه قطعاتی که کروز تولید می کند، منابع دیگری نیز وجود دارد.

مدیرعامل شرکت کروز تصریح کرد: قطعه سازان و به خصوص کروز با مشکلات بسیاری از تحریم های خارجی تا داخلی، مشکلات گمرک و تخصیص ارز دست و پنجه نرم می کنند. به خصوص در تهیه بعضی از قطعات خاص از منابع خارجی انتقال قطعه به کشور و انتقال ارز خود یک معمای پیچیده است که به سادگی حل نمی شود. با این همه یکی از مشکلات بزرگ تولید کنندگان مراحل ترخیص و مشکلات گمرکی است که امید داریم در سال مانع زدایی ها و پشتیبانی ها این مشکلات نیز مرتفع شود.

او در پاسخ به سوالی در خصوص راحت بودن واردات یا تولید برای این گروه صنعتی گفت: قطعا لذتی که در واردات هست در تولید نیست. واردکننده تعهد خاصی ندارد و از نظر اقتصادی شرایط خوبی دارد. اما تولید در ایران نیاز به عشق و علاقه دارد. زیرا مشکلات حوزه تولید بسیار زیاد هستند. قطعا واردات ECU کامل راحت تر از واردات 300 قطعه برای تولید آن است.

او در خصوص بدهی خودروسازان به قطعه سازان نیز گفت: امروز کروز 4 هزار میلیارد تومان از خودروسازان طبلکار است. متاسفانه پرداخت مطالبات از طرف خودروسازان نه به موقع انجام می شود و نه از مسیر درست. روش هایی که بی شباهت به اوراق بهادار نیست هم به عنوان یک سرمایه در گردش مناسب به درد قطعه سازان نمی خورد. اگر قرار باشد یک راهکار برای رفع مشکلات قطعه سازان بدهیم باید بگویم اول بهتر است آنان 2 ماه هر روز بیایند کنار دست قطعه سازان بنشینند تا با مشکلات آشنا شوند. در درجه دوم نیز کمک هایی که برای قطعه سازان انجام می شود بهتر است بدون واسطه به قطعه ساز برسد.

مدیرعامل شرکت کروز با اشاره به مشکلات ارزی قطعه سازان گفت: برای پروژه های مختلف و حتی فعالیت های روتین قطعه نیازمند ارز هستیم. اما زمان اختصاص ارز گاهی انقدر طولانی می شود که در زمان اختصاص دیگر اعتبار کافی برای خرید ارز وجود ندارد که این موضوع تولید قطعات را دچار نوسان می کند و این نوسان به طور طبیعی به خطوط تولید خودروسازان نیز انتقال می یابد. بخش زیادی از این ماجرا به خاطر عدم پرداخت به موقع مطالبات از طرف خودروسازان است.

سخا در پایان گفت: همکاری ارگان های نظامی چون صنایع دفاع در طراحی و مهندسی قطعات الکترونیکی با خودروسازان انجام شده است، اما تصور نمی کنم قطعه ای باشد که صنایع نظامی آن را تولید کرده اند اما کروز توان تولید آن را نداشته باشد. کروز برنامه های توسعه ای مختلفی دارد و با همه توان در حال تامین خطوط تولید و تعهدهای خود به زنجیره تامین است.

انتهای پیام/

کروز با داخلی سازی قطعات، کشور را از واردات بی نیاز کرده است

مدل مهندسی، رمز موفقیت شرکت کروز در مسیر خودکفایی

اعلام آمادگی گروه قطعه سازی کروز در تحقق فرمایشات رهبر معظم انقلاب در سال ۱۴۰۰

توانمندی قطعه سازی کروز در بومی سازی قطعات موجب افتخار و مباهات است

کروز با رشد تولید 35 درصدی شعار جهش تولید را محقق ساخت

اشتغال 12 هزار نفری در کروز

از پیشرفت چشمگیر کروز در داخلی سازی قطعات مشعوف شدم

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی