پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

بازار خودرو

طرح شورای رقابت یک اشکال اساسی دارد

به گفته مدیرکل دفتر صنایع حمل و نقل وزارت صمت، طرح فعلی شورای رقابت برای قیمت گذاری خودرو اشکال اساسی دارد.  به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو سهیل معمارباشی،  مدیرکل دفتر صنایع حمل و نقل وزارت صمت با بیان اینکه اعلام نشدن قیمت‌های جدید خودرو تاکنون نیز برایخودروسازان و تولیدکنندگان مشکل آفرین شده است، بیان […]

سبحان قالیباف
دوشنبه - ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۰

به گفته مدیرکل دفتر صنایع حمل و نقل وزارت صمت، طرح فعلی شورای رقابت برای قیمت گذاری خودرو اشکال اساسی دارد. 

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو

سهیل معمارباشی،  مدیرکل دفتر صنایع حمل و نقل وزارت صمت با بیان اینکه اعلام نشدن قیمت‌های جدید خودرو تاکنون نیز برایخودروسازان و تولیدکنندگان مشکل آفرین شده است، بیان کرد: خودروسازان در ماه‌های گذشته با فشار افزایش هزینه تولید و از سویدیگر قیمت نهایی محصول پایین‌تر از قیمت تمام شده مواجه بوده‌اند و همین موضوع منجر به افزایش زیان آنها یا بالا رفتن میزان بدهیآنها به قطعه سازان شده است.

به گفته وی، بر اساس فرمول شورای رقابت باید در زمستان سال گذشته نیز بر اساس تورم بخشی قیمت‌های جدید اعلام می‌شد کهمتاسفانه این اتفاق رخ نداد. در چنین شرایطی باید با محاسبه نرخ تورم بخشی مشخص شود که آیا در طول سه ماه هزینه‌ها کاهش پیداکرده یا افزایش یافته و تحت تاثیر آنها قیمت نهایی خودرو به چه شکل تغییر خواهد کرد.

مدیرکل دفتر صنایع حمل و نقل وزارت صمت با بیان اینکه طرح فعلی شورای رقابت یک اشکال اساسی دارد، توضیح داد: حتی اگر تورمهر فصل خودروسازان محاسبه شده و در پایان هر فصل شورای رقابت قیمت‌های جدید را اعلام کند، باز هم این نرخ مربوط به یک فصلقبل است و احتمالا کفاف هزینه‌های به روز شده خودروسازان را نمی‌دهد. از این رو این انتظار وجود دارد که با نگاهی دقیق به شرایططرحی در نظر گرفته شود که مشکلات روزانه تولیدکنندگان را نیز پوشش دهد.

معمارباشی با اشاره به تفاوت‌های به وجود آمده در هزینه خطوط تولید خودروسازی، اظهار کرد: برای مثال با توجه به افزایش تقاضا براییک کالای سیلیکونی در جهان، قیمت یک قطعه که در خودروها به کار می‌رود ناگهان افزایش یافته و از دو یورو به 25 یورو رسیده است. این موضوع مربوط به ایران نیست و در سراسر جهان خودروسازان با آن مواجه هستند. این یعنی صرفا در همین یک مورد، هزینهخودروسازان ۱۲.۵ برابر شده است. این در حالی است که ما نه تنها این افزایش هزینه را در قیمت گذاری لحاظ نمی‌کنیم که حتی قیمتقبلی این کالا نیز به طور کامل محاسبه نشده است.

وی اشاره کرد: تقویت تولید ملی یک اولویت کلان و بسیار مهم برای اقتصاد ایران است و از این رو در تصمیم‌گیری‌ها باید تلاش کنیمطوری عمل شود که فشار بر تولیدکنندگان به حداقل برسد. اگر ما می‌خواهیم به حداکثر تولید برسیم و خطوط تولید با حداکثر ظرفیت کارکنند، قطعا اتخاذ تصمیمات درست و برنامه ریزی برای حمایت از آنها اهمیت فراوانی خواهد داشت.

انتهای پیام/ منبع: اقتصاد آنلاین

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی