پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

فراری 250GT

سوگلی فراری!/ معرفی فراری 250GTO هایی که با قیمت نجومی فروخته شدند

می خواهیم در مورد گران قیمت ترین خودرو جهان صحبت کنیم. خودروی مورد بحث یک فراری کلاسیک با نام 250GTO است که در دهه 60 میلادی و در تعداد 36 دستگاه ساخته شده. آخرین رکورد رسمی ثبت شده از قیمت این خودرو، حدود 40 میلیون دلار است. در حالی که برای مدل هایی خاص از […]

میلاد میرعابدینی
جمعه - ۲۵ تیر ۱۴۰۰

می خواهیم در مورد گران قیمت ترین خودرو جهان صحبت کنیم. خودروی مورد بحث یک فراری کلاسیک با نام 250GTO است که در دهه 60 میلادی و در تعداد 36 دستگاه ساخته شده. آخرین رکورد رسمی ثبت شده از قیمت این خودرو، حدود 40 میلیون دلار است. در حالی که برای مدل هایی خاص از این فراری افسانه ای در حراجی های خصوصی، تا 80 میلیون دلار هم پرداخت شده است!

گزارش اختصاصی پایگاه خبری رسمی جوان خودرو

در دنیای ماشین و ماشین بازی، رقابت بر سر رکوردشکنی پایان ندارد. از رکوردشکنی با موضوعات فنی مثل حداکثر سرعت، توان موتور و … گرفته تا رکوردشکنی در قیمت، همه و همه از سوژه های جذاب این رقابت داغ به شمار می روند. اما در اینجا می خواهیم به یک سوژه جنجالی که همیشه مورد بحث بوده و بر سر آن اختلاف نظر وجود دارد بپردازیم. اگر میان دور و بریانتان به عنوان شخصی علاقه مند به خودرو شناخته می شوید، حتما برایتان پیش آمده که در یک جمع عمومی بعد از اینکه سر صحبت در مورد خودرو باز شد، از شما پرسیده باشند، ((گران ترین خودروی جهان چیست؟!))

فراری 250GT

به این سوال می توان از زوایای مختلفی نگاه کرد. گران ترین خودروی در حال تولید، گران ترین خودروی مدرن، گران ترین خودروی کلاسیک و …! اما ما می خواهیم همه این دسته بندی ها را کنار بگذاریم و گران ترین خودروی جهان بدون هیچ پسوند و پیشوندی را به شما معرفی کنیم. خودرویی که شاید برای علاقه مندان به اتومبیل آشنا باشد، اما شاید بسیاری ندانند که گران ترین خودروی جهان، یک خودروی کلاسیک متعلق به دهه 60 میلادی است.

در میان برندهای نام آشنایی مثل بوگاتی، پاگانی، کونیک زگ، لامبورگینی، رولزرویس و …، عنوان گران ترین خودروی جهان به پیشانی یک فراری چسبیده است. کمپانی خودروساز ایتالیایی که روح محصولاتش با پرفورمنس، زیبایی و اصالت گره خورده است و انگار هرچه از عمر خودروهای فراری می گذرد، جذاب تر و گران قیمت تر می شوند.

فراری 250GT

خودروی مورد بحث ما، چیزی نیست جز فراری 250GTO! یکی از زیباترین خودروهای کلاسیک جهان که تنها 36 دستگاه از آن در سال های 1962 تا 1964 تولید شده است. توجه داشته باشید که فراری 250GTO در 2 سری تولید شده و خودروی مورد بحث ما دومین سری این خودرو به شمار می رود. خودرویی که برای شرکت در مسابقات اتومبیلرانی طراحی شد و اگر کسی میخواست صاحب این فراری تند و تیز باشد، باید 18 هزار دلار پرداخت می کرد.

فراری 250GT

 

تمام پروسه فروش این خودرو نیز توسط انزو فراری (مالک کارخانه فراری) زیر ذره بین بود. فراری 250GTO از یک پیشرانه 12 سیلندر تستاروسا به حجم 3 لیتر برخوردار است. این فراری 1 تنی با توان 300 اسب بخار و گشتاور 350 نیوتن متر، در زمان اوجش قادر بود ظرف 6.5 ثانیه از حالت سکون به سرعت یکصد کیلومتر بر ساعت برسد. همچنین این فراری زیبا توانایی رسیدن به سرعت 270 کیلومتر بر ساعت را داشت.

فراری 250GT

جالب است بدانید چند سال پیش در جریان یک دعوای حقوقی مربوط به فراری، رسانه‌های انگلیسی گزارش دادند که دادگاهی در بولونیا ایتالیا، فراری 250GTO را به‌ عنوان اثری هنری که امکان تقلید یا بازتولید آن وجود ندارد، به رسمیت شناخته است!


38 میلیون دلار ناقابل!

فراری 250GT

اما به بحث داغ و شیرین قیمت فراری 250GTO می رسیم. پارامتری که این جواهر را از هر خودروی کلاسیک دیگری متمایز می کند. فراری 250 مرزهای قیمت گذاری در دنیای خودرو را جابجا کرده است. یک دستگاه از فراری مورد بحث با شماره شاسی ۳۸۵۱ GT در آگوست ۲۰۱۴ در حراجی Bonhams با قیمت ۳۸ میلیون دلار به فروش رسید و عنوان گران‌ ترین خودرو جهان را از آن خود کرد. باورتان می شود این مبلغ برای یک خودروی تصادفی و بازسازی شده پرداخت شده است؟!

فراری 250GT

شرکت مشهور RM Sotheby’s دیگر حراجی موفقی بود که چند سال پیش با فروش چند مدل پرطرفدار در مجموع ۱۵۸ میلیون دلار به جیب زد. بی تردید ستاره این حراجی یک دستگاه فراری 250GTO مدل ۱۹۶۲ بود که با رقم استثنایی ۴۸.۴ میلیون دلار به مالک جدیدش فروخته شد. فراری 250GTO با این قیمت رکورد گران ترین خودروی فروخته شده در یک حراجی عمومی را از آن خود کرد.

فراری 250GT

البته این قیمت ها، قیمت رسمی و مربوط به حراجی های عمو.می بود. در آمار غیر رسمی و بازار سیاه، قیمت های مختلفی برای این خودرو اعلام شده است. نکته جالب اینجاست که در یک حراجی خصوصی 250 GTO رکورد قیمت ۸۰ میلیون دلار را نیز ثبت کرده است! تا بخواهید صفرهای این عدد را بشمارید و تلاش کنید که معادل ریالی آن را پیدا کنید، این فراری به شدت خاص و گران قیمت را که تقریبا خاص ترین فراری 250 GTO نیز شناخته می شود را معرفی می کنیم.


پر افتخارترین و گران قیمت ترین فراری 250GTO

فراری 250GT

بدون شک فراری 250GTO نقره ای رنگ مدل 1963 با نقش و نگارهای مخصوص مسابقات اتومبیلرانی روی بدنه و شماره شاسی GT 4153 ، گران ترین 250 GTO ای است که تا به حال معامله شده است. همان طور که گفته شد، آخرین بار این خودرو به قیمت حدود 70 میلیون دلار فروخته شد.

فراری 250GT

این فراری نقره ای رنگ مسابقه ای هیچ سابقه تصادفی نداشته و سابقه اش در مسابقات اتومبیلرانی و قهرمانی های پی در پی اش باعث شده تا امروز به این قیمت نجومی برسد. بر خلاف اکثر 250 GTO هایی که قرمز رنگ هستند، این نمونه مسابقه ای نقره ای رنگ است که در 2 سال اول پس از تولید، در اختیار تیم‌های مسابقه‌ مشهور بلژیک «انکوره فراکورشامپس» و «اکیپ نسیونال بلژ» بود و در واقع ترکیب رنگ نقره‌ای و زردش، یادگار آن دوران و طرح مخصوص این تیم‌ها است.

گران‌ترین خودروی تاریخ و گران ترین فراری 250GTO در مسابقات ۲۴ ساعته لمانز سال ۱۹۶۳ با رانندگی پیر دومی و لئون درنیر به مقام چهارم  رسید و در مسابقات استقامی توردوفرانس سال ۱۹۶۴ با هدایت لوسین بیانچی و جورجس برگر توانست قهرمان شود. جالب است بدانید فقط در سال ۱۹۶۴، این خودرو در ۱۴ مسابقه‌ اتومبیلرانی مختلف از جمله گرن‌پری آفریقا شرکت داده شده است!

فراری 250GT

در سال‌های ۱۹۶۶ تا ۱۹۶۹، این مدل خاص از فراری 250GTO توسط ایجون باتورونه به مسابقات اسپانیا وارد شد. تا پیش از آغاز دهه 80 میلادی و در زمان مالکیت هنری چامبون فرانسوی، فراری 250GTO مورد بحث ما استراحت کرد. پس از شرکت در چند رویداد مربوط به خودروهای کلاسیک، سال ۱۹۹۷ فراری فراری 250GTO مورد بحث در اختیار نیکولاس اسپرینگر سوئدی قرار گرفت. پس از شرکت در همایش خودروهای کلاسیک گوودوود، هر گرو اهل آلمان با قیمت ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار این فراری 250GTO را خریداری کرد. حدود 3 سال بعد هم این خودرو در گاراژ کلکسیونر آلمانی، کریستین گلازل پارک شد.

فراری 250GT

پس از بازسازی کامل در دهه‌ 90 توسط کارگاه DK Engineering انگلستان، دیوید مک‌نیل آمریکایی، کلکسونر مشهور خودروهای فراری و مدیرعامل شرکت WeatherTech (شرکت آمریکایی فعال در زمینه مهندسی، ساخت و تولید قطعات و لوازم جانبی خودرو)، با پرداخت مبلغ حدود 80 میلیون فرانک سوییس معادل حدودا 70 میلیون دلار، این فراری 250GTO خاص را در اختیار گرفت.

فراری 250GT

البته از آنجاییی که این رکوردشکنی در قیمت در یک حراجی خصوصی ثبت شده و از سوی مراجع رسمی تایید نشده، هنوز فراری 250GTO قرمز رنگ با شماره شاسی GT 3851 که کمی بالاتر از آن سخن گفتیم، گران ترین خودروی رسمی جهان به شمار می رود. البته رسمی نبودن قیمت 70 میلیون دلاری فراری 250GTO نفره ای رنگ نشان از شایعه بودن آن ندارد.

فراری 250GT

منبع اصلی این خبر، فردی به نام مارسل ماسینی (Marcel Massini) است که به عنوان یکی از متخصصین خودروهای فراری شناخته می شود و اطلاعات دقیقی از خودروهای کلاسیک فراری دارد. همچنین آقای ماسینی معتقد است این فراری 250GTO با شماره شاسی ۴۱۵۳ GT در چند سال آینده می تواند ارزشی فراتر از ۱۰۰ میلیون دلار داشته باشد! با این فرض می توان گفت که مالک فعلی این خودرو یک سرمایه گذاری بسیار سودآور کرده است.


دعوای حقوقی بر سر فراری 250GTO آبی رنگ

حدود 2 سال پیش یک فراری 250GTO آبی رنگ در میان دعوای حقوقی بین مالک و یک نمایندگی سرشناس در دادگاه لندن قرار گرفت. گرگو فیسکن تاجر 55 ساله زمانی که این فراری آبی رنگ را به قیمت 44 میلیون دلار خرید، جعبه دنده اصلی روی آن نصب نشده بود. البته مالک از این موضوع اطلاعا داشت و تصور می کرد جعبه دنده در آینده ای نزدیک به او تحویل داده می شود.

فروشنده این خودرو برنارد کارل نام دارد که یک وکیل اهل واشنگتن است. او عقیده داشت که تحویل دادن گیربکس فراری 250GTO به مالک جدید خارج از قرارداد وی با فیسکن است و مالک جدید حقی برای اعتراض ندارد. همچنین برنارد کارل در همان سال در ازای تحویل جعبه دنده این فراری آبی رنگ که در یک نمایندگی خودروهای کلاسیک قرار داشت، 500 هزار دلار از مالک جدید طلب کرده بود!

جالب است بدانید خودروی مورد بحث دومین فراری 250GTO تولید شده است. این خودرو هم همچون مدل نقره ای رنگ سابقه جالبی در مسابقات اتومبیلرانی داشته و در مسابقه ۱۲ ساعته سبرینگ با رانندگی «فیل هیل» افسانه ای، مقام نخست کلاس خود را به دست آورده است.


در این مقاله از گران قیمت ترین خودرو جهان که یک فراری بود گفتیم. اما جالب است بدانید تعداد فراری های کلاسیک که در دسته بندی خودروهای بسیار گران قیمت قرار می گیرند کم نبوده و هر از گاهی یک فراری کلاسیک با قیمت نجومی اش در حراجی ها، علاقه مندان به خودرو را شگفت زده می کند.

فراری 250GT

فراری ۳۳۵ S مدل ۱۹۵۷ با قیمت رسمی 36 میلیون دلار، فراری ۲۹۰ MM مدل ۱۹۵۶ با قیمت 28 میلیون دلار، فراری ۲۷۵ GTB/4 اسپایدر مدل 1976 با قیمت 27 میلیون و 500 هزار دلار، فراری ۲۷۵ GTB/C اسپشیال مدل ۱۹۶۴ با قیمت 26 میلیون و 400 هزار دلار، فراری ۲۵۰ GT کالیفرنیا اسپایدر SWB مدل ۱۹۶۱ با قیمت 18 میلیون و 500 هزار دلار و فراری فراری ۲۵۰ GT کالیفرنیا اسپایدر Competizione مدل ۱۹۵۹ با قیمت 18 میلیون دلار، نمونه هایی از این دست به شمار می روند.

پس اگر برای خرید یک فراری کلاسیک معروف و کمیاب پول خرج کنید، شک نکنید که پرسودترین سرمایه گذاری عمرتان را کرده اید. چون این خودروهای ارزشمند دیگر تکرار نخواهند شد و در حال حاضر نقش یک اثر هنری یا یک جواهر نایاب را در حراجی ها بازی می کنند.

گردآوری و نوشته: میلاد میرعابدینی

برچسب‌ها :

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی