پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

قطعه سازی

داخلی سازی ٣٠٠ ميليون يورويی در دستور كار قطعه سازان/ ٦٠ هزار ميليارد تومان مطالبه قطعه سازان از جاده مخصوص

رییس انجمن قطعه سازان همگن استان تهران در وبينار خبري اين انجمن گفت: به دلیل قیمت گذاری دستوری تولید هر خودرو برای خودروساز با 60 میلیون تومان زیان همراه است که در مجموع منجر به توزیع سالانه بیش از 100 هزار میلیارد تومان رانت در بازار شده است. به گزارش خبرنگار پایگاه خبری جوان خودرو […]

سبحان قالیباف
دوشنبه - ۱۴ تیر ۱۴۰۰

رییس انجمن قطعه سازان همگن استان تهران در وبينار خبري اين انجمن گفت: به دلیل قیمت گذاری دستوری تولید هر خودرو برای خودروساز با 60 میلیون تومان زیان همراه است که در مجموع منجر به توزیع سالانه بیش از 100 هزار میلیارد تومان رانت در بازار شده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری جوان خودرو محمدرضا نجفی منش در نشست خبری مجازی موانع توسعه صنعت قطعات خودرو با تاکید بر این که خودروسازان توان پرداخت بدهی به قطعه سازان را ندارند و اکنون برای نجات از مسیر پیش رو دست به دامن فرمانداری ها و استانداری شدیم، افزود: خودروساز با قیمت گذاری دستوری توان پرداخت ندارد و زیاندهی در حال افزایش است و در صورت ادامه دار بودن این زیان، صنعت خودرو با چالش مواجه می شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر برای یک خودرو 1500 تا 1700 یورو ارزبری وجود دارد که 37 درصد مربوط به مواد اولیه می شود که در اختیار خودروساز نیست 30 درصد قطعات شامل الکترونیک است که در دنیا نیز قیمت تراشه افزایش یافته و با کمبود مواجه هستیم که لازم است کشوردر این زمینه وارد عمل شود.

نجفی منش با بیان این که در حال حاضر ارزبری ایران خودرو 560 یورو و سایپا 509 یورو است که از طریق واردات تامین می شود، اظهار کرد: بر اساس برنامه ریزی ها مقرر شد داخلی سازی 300میلیون یورو در سال انجام شود که در صورت تحقق داخلی سازی بیش از 90 درصدی هیچ زمانی تحریم نخواهیم شد.

رییس انجمن قطعه سازان همگن استان تهران در ادامه میزان ارزبری برای تولید یک خودروی سی کی دی را 6 تا 8 هزار یورو دانست و تصریح کرد: این اعداد در حالیست که واردات یک خودروی کامل 10 تا 20 هزار یورو مصرف ارزی به همراه دارد.

نجفی منش از تمایل خارجی ها برای همکاری در صنعت خودرو و قطعه خبر داد و اظهار کرد: در حال حاضر تمایل برای ادامه همکاری قطعه سازان و خودروسازان خارجی با ایران وجود دارد و این تمایل به صراحت عنوان شده، چرا که آن ها نسبت به انجام سرمایه گذاری در ایران اقدام کرده اند و بازار ایران نیز بازار خوبی برای آن ها است.

وی ادامه داد: این کشورها از ترس فشار امریکا هنوز به صورت رسمی تمایل خود را اعلام نکرده و در انتظار احیای برجام هستند که در صورت تحقق قطعه سازان ایرانی این بار با شرایط سختگیرانه وارد کار می شوند تا در صورت فشار دوباره امریکا کمترین ضرر را متحمل شویم. ضمن آن که باید توجه کنیم که با امریکایی جماعت وارد کار نشویم و در عین حال نسبت به افزایش توان داخلی اقدام کنیم.

نجفی منش در ادامه با تاکید بر ضرورت خصوصی سازی در صنعت خودرو اظهار کرد: در حال حاضرتعیین مدیریت بر عهده دولت است این در حالیست که اگر خواستار پیشرفت صنعت خودرو و مانع از زیاندهی بیشتر این صنعت هستیم لازم است دولت دست از مدیریت برداشته و این صنعت را به بخش خصوصی واگذار کند.

رییس انجمن قطعه سازان همگن استان تهران در ادامه ارزش بازار قطعات در سال گذشته را 160 هزار میلیارد تومان اعلام و تصریح کرد: در صورت اصلاح قیمت ها این رقم در سال جاری به 250 هزار میلیارد تومان می رسد این در حالیست که ارزش بازار افتر مارکت نیز هم اکنون حدود 100 هزار میلیارد تومان است زیرا بازار خدمات پس از فروش اقلام تند مصرفی هستند که اعداد سنگینی را شامل می شوند. بر این اساس در حال حاضر 55 تا 60 درصد قطعات در داخل تامین می شود که پیش بینی می شود این عدد به 80 تا 90 درصد افزایش یابد.

به گفته وی، با میزهای داخلی سازی برگزار شده تاکنون 120 میلیون یورو ارزبری کاهش یافته و با برنامه ریزی انجام شده این عدد به 300 میلیون یورو در سال و سپس به 700 میلیون یورو خواهد رسید.

انتهای پیام

پیگیری گزارش ارائه شده انجمن همگن قطعه سازی کشور به رئیس قوه قضاییه

نیاز به سرمایه گذاری برای صادرات گرا شدن قطعه سازان / تمرکز ایدرو روی خوشه سازی در زنجیره تامین

تحریم ها منجر به «نهضت ساخت داخل قطعات» شد / هشدار نسبت به واردات بی رویه قطعات خودرو در صورت رفع تحریم ها

چرا مواد اولیه مورد نیاز قطعه سازان حتی تا یک سال در گمرک خاک می خورد؟

اقدامات گروه صنعتی ایران خودرو موجب کم اثر شدن تحریم ها شده است

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی