پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

ظرفیت قطعه سازان

تامین مواد اولیه معضل همیشگی قطعه سازان | تصدی گری دولت، کار دست قطعه سازان داد

دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان خودروی کشور گفت: از جمله معضلات قطعه سازان کشور، تامین مواد اولیه، انرژی و خدمات داخلی است که اکثرا در تصدی گری دولت قرار دارد. به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو آرش محبی نژاد دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان خودروی کشور گفت: از جمله […]

سبحان قالیباف
چهارشنبه - ۱۳ مرداد ۱۴۰۰

دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان خودروی کشور گفت: از جمله معضلات قطعه سازان کشور، تامین مواد اولیه، انرژی و خدمات داخلی است که اکثرا در تصدی گری دولت قرار دارد.

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو

آرش محبی نژاد دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان خودروی کشور گفت: از جمله معضلات قطعه سازان کشور، تامین مواد اولیه، انرژی و خدمات داخلی است که اکثرا در تصدی گری دولت قرار دارد.

وی بیان کرد: کارخانه های تامین کننده مواد اولیه مانند فولاد، آلومینیوم، مس و صنایع پتروشیمی عمدتا توسط دولت اداره می‌شوند بدین معنا که مدیران آن دولتی هستند و تصدی گری در دست دولت است. از طرفی در ارائه خدمات هم بحث کاغذ بازی‌های اداری مطرح می‌شود که تقریبا تمام آن‌ها دولتی است.

دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌ سازان خودروی کشور گفت: در این بین مشکلی که وجود دارد خرید خدمات دولتی است که واقعا طاقت فرسا است. مشکل دیگر بحث تامین اجتماعی و مباحث دارایی و از همه بیشتر انرژی است که در انحصار و تصدی گری ۱۰۰ درصدی دولت قرار دارد.

محبی نژاد تشریح کرد: اکنون این روز‌ها شاهد این هستیم که صنعت قطعه سازی با قیمت بالای فولاد، مس و آلومینیوم و … دست و پنجه نرم می‌کند و عرضه هم کافی نیست. از طرفی دولت پروژه‌های کافی برای توسعه تعریف نکرده و بحث واردات هم به دلیل تحریم‌ها و ارز واقعا با مشکل جدی رو به رو است، اما تاکنون در بحث انرژی مشکلی نداشته ایم که امسال قطعی‌های مکرر برق و در بعضی مناطق آب و برعکس آن در زمستان قطعی‌ گاز، باعث ضرر و زیان و خسارت شده است.

دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان خودروی کشور گفت: قطعی‌ها ۲ نوع خسارت به صنعت خودرو سازی و قطعه سازی وارد کرده است که این خسارت ها مستقیم است و باعث می شود هم تولید متوقف شود و هم کارگران بیکار می‌مانند و هم قطعی‌ها و نوسانات برق در بعضی از مناطق به تجهیزات الکترونیکی و الکتریکی آسیب می‌زند.

او ادامه داد: با این قطعی های مکرر بسیاری از تجهیزات می سوزد و خسارت زیادی به این صنعت وارد می‌کند. به جرات می توان گفت که در کشور ما زمانی که کالا، خدمات و انرژی که دولت تامین می‌کند ضعفی در ارائه داشته باشد، هیچ گونه جبران خسارتی نمی‌کند.

محبی نژاد بیان کرد: از طرفی کیفیت هم مطلوب نیست و هر چه هست را باید در تمام حوزه‌ها قبول کنیم. این خسارت مستقیمی است که به صنعت خودروسازی و قطعه سازی وارد شده است.

او گفت: خسارت غیر مستقیم، خدمات عدم النفع است، وقتی برق نیست نمی‌توان کالایی را تولید کرد، اگر سود قابل پیش بینی یا کاهش زیان قابل پیش بینی و سرشکن کردن هزینه‌های سربار را متصور باشیم، متاسفانه خسارت عدم النفع می‌زند و این خسارت غیر مستقیم بوده و کاهش تولید نیز از عوارض آن است.

دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان خودروی کشور گفت: بخشی از نهاده‌های تولید به انرژی، بخشی به کار، مواد اولیه و در کلان سرمایه گذاری اولیه با این نهاده‌های تولید و ورودی‌های تولید سرانجام به یک محصولی تبدیل می‌شود که دارای ارزش افزوده و سود مناسب باشد که سرمایه گذاری ارزش داشته باشد.

محبی نژاد گفت: متاسفانه در شرایط فعلی شاهد این هستیم که نهاده‌های تولید کافی و با قیمت مناسب به دست تولید کننده نمی‌رسد، بنابراین سرمایه گذاری آن در خطر دارد و بعضا شاهد فرار سرمایه از صنعت قطعه سازی هستیم.

او بیان کرد: اکنون کمتر سرمایه گذاری به سراغ تولید می‌رود و بیشتر ترجیح می‌دهند به سفته بازی و تجارت رو بیاورند، آن هم به صورت غیر اشتغال زا و غیر مولد چرا که بازدهی آن به مراتب بالاتر است.

انتهای پیام \ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

سبد مشکلات قطعه سازان با قطعی برق تکمیل شد!

قطعه سازان اهلیت مالکیت و مدیریت خودروسازی را دارند

«تارا» مجموعه‌ای از اولین‌ها در سیستم برق و الکترونیک محصولات ایرانی

پژو و رنو به خواست خود از کشور خارج نشدند

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی