طی ماهی که گذشت دوباره شاهد فرار افسار گسیخته فنر قیمت خودرو بودیم و همچنان این رشد قیمتی ظاهرا بنایی برای توقف ندارد. به گزارش اختصاصی پایگاه خبری جوان خودرو طی ماهی که گذشت دوباره شاهد فرار افسار گسیخته فنر قیمت خودرو بودیم، بازاری که سال هاست به نوعی به بازار کالای سرمایه ای تبدیل […]
به گزارش اختصاصی پایگاه خبری جوان خودرو
طی ماهی که گذشت دوباره شاهد فرار افسار گسیخته فنر قیمت خودرو بودیم، بازاری که سال هاست به نوعی به بازار کالای سرمایه ای تبدیل شده حالا دیگر رنگی از جنس سودآوری و سرمایه داری به خود گرفته است.
اگر دقت کنیم روند افزایش قیمت ها در ماه گذشته شباهت زیادی به آبان ماه سال گذشته داشت. در آن ماه هم بازار خودرو شاهد فتح الفتوحات گستاخانه ای بود و کف قیمت در جایگاه 170 میلیون ایستاد. عددی که در ماه اخیر هم چیزی نمانده بود تا چراغش روشن شود.
انتظارات تورمی در دوران تحریم و در بحبوحه انتخابات آمریکا در کنار حرکت تخت گازی نرخ ارز سبب شد تا قیمت خودرو تا مرتبه بی سابقه ای بالا برود. اما پس از مشخص شدن نتیجه انتخابات آمریکا و افت نرخ ارز، قیمت این چهارچرخ پرحاشیه هم کاهش یافت.
حالا دوباره اما با اوج گیری نرخ ارز که نقش به سزایی در تحریک بازار خودرو دارد افزایش یافت البته در این میان نباید مجددا از انتظارات تورمی در این ماه هم چشم پوشی کرد. نام این 2 عامل تاثیرگذار را باید در کنار افت تولید و کاهش عرضه خودرو به بازار هم قرار داد تا شاید اندکی و تنها اندکی سنگینی این بار را از دوش 2 عامل قبلی کاسته شود.
نکته دیگری که سبب تداوم عطش افزایش قیمت در بازار خودرو می شود مشکلات تامین قطعه ناشی از تحریم، کمبود نقدینگی و بحران جهانی تراشه بوده که طی هفته های گذشته تشدید شده نه تنها خودروسازان داخلی بلکه غول های بزرگ خودروسازی را نیز دچار مشکل کرده است. البته ناگفته نماند که به گفته فعالان صنعت خودرو تعداد خودروهای ناقص افزایش یافته و چون امکان تجاریسازی و عرضه آنها به بازار قبل از تکمیل کاری نیست، روند عرضه کند شده است. همانطور هم که می دانید زمانی که کاهش عرضه سبب تحریک قیمت در بازار می شود.
البته مورد دیگری هم که باید به آن توجه داشت که 2 عامل اصلی تاثیرگذار در بازار خودرو که در سطرهای بالا به آن اشاره شد به علت بلاتکلیفی برجام صاحب قدرت شده اند و برای بازار چهارچرخ ها خط و نشان می کشند. اگرچه رئیس جمهور چندین بار صحبتی مبنی بر کنار گذاشتن مذاکرات و برجام نکرده و بارها نسبت به احیای آن صحبت کرده اما افکار عمومی تصوراتی دیگری دارند و بر این باورند که دولت سیزدهم رغبتی برای احیای برجام ندارد.
کارشناسان بر این باورند اگر قرار است شاهد روند نزولی قیمت ها در بازار باشیم بهتر است تا دولت تازه نفس سیزدهم تلاش برای احیای برجام و رفع تحریم ها داشته باشد.
اگرچه خروج بازار خودرو از انحصار و کنار گذاشتن قیمت گذاری دستوری هم می تواند نقش بسزایی در ایجاد تعادل در بازار خودرو بازی کند.
انتهای پیام/
دیدگاه خود را بنویسید