پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

لوسید ایر برنده رقابت خودرو سال 2022 موتورترند

جایزه خودرو سال موتورترند یکی از قدیمی ترین جایزه های خودرویی به شمار می رود. این جایزه که هر سال به یک خودرو داده می شود، 70 سال قسمت دارد و از سال 1949 به خودرو برتر سال اعطا می شود. به گزارش پایگاه خبری رسمی جوان خودرو امسال نیز موتورترند این رقابت هیجان انیگز […]

میلاد میرعابدینی
پنجشنبه - ۲۷ آبان ۱۴۰۰

جایزه خودرو سال موتورترند یکی از قدیمی ترین جایزه های خودرویی به شمار می رود. این جایزه که هر سال به یک خودرو داده می شود، 70 سال قسمت دارد و از سال 1949 به خودرو برتر سال اعطا می شود.

به گزارش پایگاه خبری رسمی جوان خودرو

امسال نیز موتورترند این رقابت هیجان انیگز را برقرار کرده و در نهایت خودرو سال 2022 را انتخاب کرده است. در رقابت خودرو سال 2022 بیش از پانزده خودروی مختلف حضور دارند که برای رسیدن به کالیپر طلایی تلاش می‌کنند. هرکدام از این خودروها نه در برابر یکدیگر بلکه طبق 6 معیار موتورترند شامل ایمنی، ارزش، طراحی، مهندسی کارایی و پرفورمنس بررسی شده اند و خودرو برتر خودروییست که توانسته در هر 6 پارامتر برتر باشد.

چه خودروهایی در رقابت خودرو سال 2022 موتورترند شرکت کردند؟

  • آئودی E-Tron GT
  • شورلت بولت
  • هوندا سیویک
  • هیوندای الانترا
  • کارما GS-6
  • کیا کارنیوال
  • کیا استینگر
  • لکسس IS500
  • لوسید ایر
  • مرسدس بنز S کلاس
  • مرسدس بنز EQS
  • پورشه پانامرا
  • پورشه تایکان
  • سوبارو BRZ
  • تویوتا GR 86
  • فولکس‌واگن گلف

پس از بررسی کامل این 16 خودرو، در نهایت 7 خودرو به مرحله فینال رسیدند و از میان آن ها یکی برنده جایزه خودرو سال 2022 شد و کالیپر طلایی را دریافت کرد.

این 7 مدعی در 6 معیار موتورترند به‌اندازه کافی برتری داشتند و توانستند به مرحله نهایی راه پیدا کنند. پس‌ از این، کارشناسان موتورترند چند روز را صرف بررسی، آزمایش، رانندگی و سنجش هرکدام از این فینالیست‌ها بر اساس معیارهای شش‌گانه کردند تا بتوانند بهترین خودرو سال را از میان آن ها انتخاب کنند. خودرو سال 2022 باید مملو از نوآوری، لذت رانندگی و… باشد.

فینالیست‌های رقابت خودرو سال 2022 موتورترند

هوندا سیویک

نباید از اینکه نسل جدید هوندا سیویک این‌قدر خوب است تعجب کرد. منظور این است که نسل قبلی این خودرو توانست تا زمان بازنشستگی در صدر کلاس کامپکت بماند و به همین دلیل پس از نشستن پشت فرمان نسل جدید سوپراستار کامپکت هوندا نباید از فوق‌العاده بودن آن متعجب شد؛ اما سیویک جدید نباید این‌قدر خوب باشد. یک به‌روزرسانی ساده و جزئی روی نسل قبلی می‌توانست برای سه سال دیگر آن‌را رقابتی نگه دارد و موجب شود رقبا حتی تصور سبقت گرفتن از آن‌را هم نکنند.

هیوندای الانترا

خط و خطوط چشمگیر روی ورقه‌های فلزی بدنهٔ الانترا نشان می‌دهد که این یک سدان کامپکت معمولی نیست. این ماشین جاه‌طلبانه روی به چالش کشیدن هوندا سیویک و تویوتا کرولا تمرکز کرده است. الانترا بیش از هر زمان دیگری به سیویک نزدیک شده است. درنهایت اما باید گفت هرچند جدیدترین سدان کامپکت هیوندای گام‌های معناداری رو به جلو برداشته اما بزرگ‌ترین مشکل این است که سیویک هم همین‌طور عمل کرده است.

مرسدس بنز S کلاس

نسل جدید مرسدس بنز S کلاس با اغماض به مرحلهٔ فینال رقابت امسال راه پیدا کرد زیرا برخی از داوران معتقد بودند پرچم‌دار جدید مرسدس آن‌طور که انتظار می‌رفت روی مسیرهای مختلف آزمایش ندرخشید و برخی دیگر هم اذعان داشتند که متریال داخلی آن نسبت به نسل قبلی نزول کرده است. البته S کلاس مثل همیشه S کلاس است اما به نظر می‌رسد آن برتری مهندسی یا طراحی چشمگیری که قبلاً داشت را تکرار نکرده و از زیر سایهٔ نسل قبلی خارج نشده است.

مرسدس بنز EQS

EQS خودرویی بحث‌برانگیز است زیرا برخی آن‌را دوست دارند و برخی از آن متنفر هستند. EQS در مسابقات درگ با لامبورگینی پیروز نمی‌شود و سعی نمی‌کند بردی بیش از سایر خودروهای الکتریکی بازار ارائه کند. EQS صرفاً بیش از 120 سال سابقهٔ مرسدس بنز در خودروسازی را از بنزین به برق منتقل می‌کند و هرچند آن‌قدر پیشگامانه نیست که بتواند کالیپر طلایی را از آن خود کند اما آن‌قدر شما را در تجمل غرق می‌کند که صدای منتقدان در بیرون را نخواهید شنید.

پورشه تایکان

یکی از شدیدترین بحث‌هایی که در رقابت خودروی سال 2021 موتورترند جریان داشت، مربوط به برد پورشه تایکان بود و نهایتاً همین برد پایین دست سدان الکتریکی پورشه را از کالیپر طلایی کوتاه کرد. حال یک سال بعد، نسخهٔ تک موتورهٔ محرک عقب آن با برد بیشتر به بازار آمده است؛ بنابراین، آیا سال 2022 زمان درخشش پورشه تایکان است؟ پاسخ منفی است زیرا این پورشه برای کسب جایزهٔ کالیپر طلایی هنوز هم نواقصی دارد که یکی از آن‌ها گیربکس 2 سرعته پیچیده آن است.

تویوتا GR 86

مردان موتورترند خودروهای اسپرت، خودروهای مقرون‌به‌صرفه، انتقال قدرت دیفرانسیل عقب و گیربکس دستی را بسیار دوست دارند و بنابراین واضح است که عاشق نسل جدید تویوتا GR 86 و برادر دوقلوی آن سوبارو BRZ می‌شوند؛ اما در این ماشین دوست‌داشتنی هم ایراداتی مثل کابین پرسروصدا و سواری خشک به چشم می‌خورد. رانندگی طولانی با GR 86 خیلی خسته‌کننده است و اگر به خودرویی سرگرم‌کننده نیاز دارید که برای استفاده‌های روزانه هم مناسب باشد بهتر است سراغ فولکس‌واگن گلف GTI بروید.

لوسید ایر، خودرو سال 2022 موتورترند

برای حضور در رقابت خودرو سال موتورترند، خودروها باید کاملاً جدید باشند یا به‌روزرسانی بزرگی را تجربه کرده باشند. لوسید ایر این شرایط را بهتر از هر شرکت‌کننده دیگری پس از تسلا مدل S که در سال 2013 در این رقابت پیروز شد، دارد.

لوسید ایر خودرویی کاملاً جدید از یک شرکت کاملاً جدید و ناشناخته است که به دنبال ارتقاء اساسی مفهوم یک سدان لوکس پرفورمنس بالا است. ایر همچنین به‌عنوان اولین خودروی الکتریکی که طبق آزمایش‌های EPA بردی بیش از 800 کیلومتر دارد، سروصدای زیادی به راه انداخته است.

این سدان تازه‌وارد آمریکایی، به لطف استفاده از تخصص آئرودینامیکی فرمول یک، به ضریب درگ 0.20 رسیده و امتیازات زیادی در بخش کارایی و مهندسی کسب می‌کند. این خودرو استایل بیرونی فوق‌العاده‌ای دارد و کابین آن بدون ادعا و خودنمایی‌های الکی، واقعاً لوکس است.

درهای بسیار عریض، کابین آرام و راحت، دهانهٔ پهن صندوق عقب و صندوق جلوی عمیق 280 لیتری ایر نیز همهٔ داوران را تحت تأثیر قرار داد. لوسید ایر خودرویی است که مثل ب‌ام‌و M5 فوق‌العاده سریع اما بی‌صدا است و درعین‌حال سواری آن در حد مرسدس بنز انعطاف‌پذیر است.

مجموع این ویژگی‌ها بسیاری از داوران را در رابطه با این سدان الکتریکی شگفت‌زده کرد. البته درعین‌حال، برخی از داوران هم نگران بودند که شاید لوسید نتواند زنده بماند و یا اینکه آیندگان از ایر به‌عنوان شورلت وگای عصر ما یاد کنند. کدام دیدگاه درست است؟ زمان پاسخ خواهد داد.

(شورلت وگا خودروی ساب‌کامپکتی بود که در سال 1970 به بازار آمد و در ابتدا بسیار تحسین شد و حتی جایزهٔ خودروی سال 1971 موتورترند را هم کسب کرد اما بعداً مشکلات فراوانی از مسائل مربوط به مهندسی، قابلیت اطمینان و ایمنی گرفته تا پوسیدگی و دوام پایین پیشرانه در آن پدیدار شدند و با وجود فراخوان‌های متعدد، اعتبار جنرال موتورز را خدشه‌دار کرد).

Lucid Air Grand Touring 2022

قوای محرکه دو موتوره الکتریکی
قدرت 800 اسب بخار
گشتاور 1200 نیوتن متر
گیربکس تک سرعته
محور محرک چهارچرخ
طول 4,973 میلی‌متر
عرض 1,935 میلی‌متر
ارتفاع 1,412 میلی‌متر
فاصلهٔ محوری 2,959 میلی‌متر
وزن خالص 2388 کیلوگرم
توزیع وزن 50 به 50 جلو/عقب
شتاب صفر تا 96 3.0 ثانیه
مسافت 400 متر 10.8 ثانیه
توقف از 96 35 متر
شتاب جانبی 0.91 جی
برد حدود 800 کیلومتر
قیمت پایه 139 هزار دلار
قیمت تست‌شده 139 هزار دلار

منبع: مجله پدال

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی