پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

رانندگی در فصل سرما

بخاری خودرو و هرآنچه باید از عملکرد و دلایل خرابی آن بدانید

بخاری خودرو به عنوان وسیله ای گرمایشی در فصل های سرد نقش مهمی را ایفا می کند. در اینجا با نحوه عملکرد بخاری در خودروها آشنا می شویم و در ادامه دلیل عیب های شایع بخاری خودرو را بررسی می کنیم. گزارش اختصاصی پایگاه خبری رسمی جوان خودرو بخاری خودرو چگونه کار می کند؟ در […]

میلاد میرعابدینی
پنجشنبه - ۴ آذر ۱۴۰۰

بخاری خودرو به عنوان وسیله ای گرمایشی در فصل های سرد نقش مهمی را ایفا می کند. در اینجا با نحوه عملکرد بخاری در خودروها آشنا می شویم و در ادامه دلیل عیب های شایع بخاری خودرو را بررسی می کنیم.

گزارش اختصاصی پایگاه خبری رسمی جوان خودرو


بخاری خودرو چگونه کار می کند؟

در بخاری تمامی خودروها از یک رادیاتور کوچک استفاده شده است. رادیاتوری که مهمترین نقش را در تولید هوای گرم بر عهده دارد. آب داغ موتور وارد رادیاتور شده و داخل شبکه‌های آن جریان پیدا می‌کند. در نتیجه تبادل حرارتی آب موتور و هوای عبوری از آن بسیار راحت می‌شود. برای استفاده از این گرما باید یک دمنده، هوا را به سمت رادیاتور هدایت کند تا پس از برخورد با شبکه ریز آن گرم شده و وارد کابین خودرو شود. در نتیجه هوای محیط در ورودی بخاری جریان پیدا می کند و دمنده این هوا را به رادیاتور بخاری می رساند تا هوا گرم شده و از دریچه های سیستم تهویه وارد کابین شود.

پس به این نتیجه می رسیم که در بخاری هیچ انرژی مفیدی از بین نرفته و تنها از نیروی برق باتری که آن هم جایگزین می‌شود، برای پمپاژ هوا استفاده می‌شود. گرمای هوا نیز از گرمای آب موتور تامین می‌شود.

در گذشته و در ساز و کار بخاری اکثر خودروهای قدیمی، زمان زیادی لازم بود تا هوای گرم از دریچه ها وارد کابین شود. اما امروزه با ارتقاء متریال به کار رفته در ساخت رادیاتور بخاری‌ها، قابلیت تبادل حرارتی آن ها بسیار بالاتر از قبل است.

در خودروهای قدیمی رادیاتورها معمولاً از جنس مس یا برنج ساخته می‌شدند. اما امروز رادیاتور خودروها از آلومینیوم ساخته می شود تا علاوه بر وزن پایین تر، تبادل حرارتی رادیاتور نیز بالا باشد. شبکه ورود آب گرم موتور خودروهای جدید بسیار قوی تر از قبل عمل می کند و موتور خودروهای جدید بسیار زودتر به حالت نرمال می‌رسد. در نتیجه موتور خودرو سریع‌تر گرم شده و خیلی زودتر آب دور خود را گرم می‌کنند.

برای مثال جالب است بدانید خودروهای کاربراتوری قدیمی، در فصل های سرد 15 دقیقه زمان لازم داشتند تا به گرمای نرمال برسند. اما موتورهای انژکتوری امروزی در کمتر از 3 دقیقه گرم شده و به دمای عادی خود می‌رسند. این ویژگی باعث شده تا بخاری خودروهای جدید، خیلی سریع شروع به کار کرده و گرمای داخل کابین را تامین کند.


پیش از روشن کردن بخاری خودرو اجازه دهید موتور گرم شود

هنگامی که مایع خنک‌ کننده یا همان آب داخل موتور، گرمای حاصل از احتراق را جذب کرده و گرم می‌شود، با گردش آب گرم در رادیاتور بخاری خودرو که زیر داشبورد داخل کابین قراردارد، گرما تولید کرده و این گرما توسط یک فن دمنده بصورت هوای گرم به داخل کابین هدایت می‌شود.

درواقع برای تامین هوای گرم داخل کابین باید در ابتدا دمای موتور به اندازه کافی افزایش یافته و حرارت تولید کند، تا در نهایت بتواند منجر به گرم شدن بخاری خودرو شود.

روشن کردن بخاری هم مثل روشن کردن کولر، زمان خوب و بد دارد. برای این کار باید به موتور اجازه دهید تا خوب گرم شود. چرا که وقتی موتور به دمای نرمال نرسیده و بخاری را روشن می کنید، همان مقدار گرمای اندک موتور را هم ازش گرفته و به کابین میفرستید. اگر هم موتور سرد باشد، با روشن کردن بخاری در فصل سرد، به جای باد گرم، باد سرد به کابین وارد می شود. اگر کمی زمان بدهید تا روغن موتور خوب گرم شود، به پایین آمدن استهلاک هم کمک کرده اید.

عده‌ای بر این باورند که بخاری نیز مثل کولر، فشار اضافی به موتور خودرو تحمیل می کند. اما کارکرد بخاری تا حد زیادی با کولر متفاوت است. بخاری از گرمای آب موتور استفاده کرده و اتاق خودرو را گرم می‌کند. گرمایی که نسبتاً تلف شده بوده و اگر از آن استفاده نشود، از بین می‌رود.


چرا بخاری خودرو بوی نامطبوع ایجاد می کند؟

یکی دیگر از عیوب شایع بخاری خودرو ایجاد بوی نامطبوع است. این عیب ممکن است 2 علت داشته باشد.

۱- عدم درزبندی مناسب پوسته فن
۲- نشت آب از رادیاتور بخاری

وقتی پوسته فن درزبندی درستی نداشته باشد، هوای اطراف آن وارد کابین شده و مطمئناً بوی نامطبوعی ایجاد می‌کند. برای رفع این عیب باید تمامی واشرها و درزها را را بررسی کرد. سپس تمامی پیچ‌ها را دوباره سفت کرده و باید از درز هوا اطمینان حاصل کرد.

برای جلوگیری از نشت آب از شبکه گرمایی، باید شلنگ‌های ورودی به سیستم را بررسی کنید. سپس رادیاتور را جداگانه تست کرده تا از سوراخ نبودن آن اطمینان حاصل کنید.


چرا بخاری خودرو باد سرد تولید می کند؟

یکی از دلایلی که با وجود گرم شدن موتور و روشن کردن بخاری همچنان باد گرمی به داخل کابین وارد نمی شود، کار نکردن فن بخاری است. دلیل کار نکردن فن بخاری می تواند خرابی فیوز موتور بخاری، خرابی موتور بخاری یا خرابی کلید بخاری باشد.

تنظیم نبودن دریچه بخاری نیز می تواند یکی دیگر دلایل تولید نشدن باد گرم باشد. هنگامی که بخاری باد سرد تولید کند، اولین موردی که باید چک کنید، دمای آب موتور است. برای تولید باد گرم، دمای آب موتور باید به اندازه کافی گرم شود.

هنگامی که آب موتور به اندازه کافی گرم نشود، به اصطلاح می‌گویند موتور سرد کار می‌کند. در صورت سرد کار کردن موتور خودرو، آلایندگی نیز افزایش می یابد. از دیگر دلایل گرم نکردن بخاری خودرو می توان به کمبود آب یا مایع خنک‌کاری اشاره کرد.

همچنین یکی از دلایل گرم نشدن دمای آب موتور نیز خرابی ترموستات است. یکی از عیب‌یابی‌های سنتی ترموستات اینگونه است که هنگام حرکت دمای خودرو پایین آمده و آب موتور سرد می‌شود و هنگام توقف مقدار دما افزایش پیدا می‌کند. در صورت بروز چنین اتفاقی ترموستات در حالت باز گیر کرده و یا اصلا داخل موتور وجود ندارد.

ترموستات درجه‌بندی دارد و در فصل‌های سرد سال درجه‌های بالاتر انتخاب می‌شود تا آب داخل موتور به خوبی گرم شود. البته در خودروهای انژکتوری فن رادیاتور که مربوط به خنک کاری آب موتور است در دمای ۸۵ الی ۹۰ درجه شروع به کار می‌کند که بهترین حالت دما نیز ۹۰ درجه است.

 گرفتگی رادیاتور بخاری و شلنگ‌ها نیز می‌تواند منجربه سرد شدن دمای بخاری شود. در این صورت علی رغم اینکه دمای آب موتور به درستی افزایش می یابد و دریچه ها نیز مشکلی ندارند، اما بازهم باد بخاری سرد است. برای رفع این عیب باید رادیاتور بخاری شستشو یا تعویض شود.

به دلیل پایین تر بودن سطح رادیاتور بخاری از موتور در اکثر خودروها، رسوبات و جرم های داخل موتور در رادیاتور بخاری رسوب می کند. همین اتفاق باعث گرفتگی در رادیاتور بخاری خودرو می شود. با استفاده از آب رادیاتور و ضدیخ در چهارفصل سال می توانید تا حد زیادی از این گرفتگی جلوگیری کنید و عمر دیگر قطعات را نیز افزایش دهید.

نوشته: میلاد میرعابدینی

پرونده های آموزشی مرتبط:

حرفه ای برانیم/ این عادت های غلط در رانندگی را ترک کنید!

یاتاقان زدن سانتافه و دلایل آن + پیشنهادهایی برای تعمیر موتور یاتاقان زده

چگونه از خرابی زود هنگام گیربکس دستی خودرو جلوگیری کنیم؟

تکنیک هایی برای افزایش عمر گیربکس اتوماتیک

جادوی نامرئی!/ از کاور محافظ بدنه و جزییات مربوط به آن بیشتر بدانید

استارت نخوردن خودرو چه دلایلی دارد؟

در یک نگاه!/ با این روش ها، رنگ شدگی بدنه خودرو را تشخیص دهید

هرآنچه باید در مورد باتری خودرو ، دلایل خرابی و روش های احیاء آن بدانید

هنگام پنچر شدن لاستیک چه کار کنیم؟/ آموزش تعویض لاستیک پنچر خودرو برای خانم ها

تایرهای رادیال چه تفاوتی با تایرهای بایاس دارند؟

دلایل خرابی کولر خودرو در یک نگاه + راهکارهایی برای استفاده بهینه از کولر

راننده تشنه به اندازه یک راننده مست خطرساز است!

دلایل خرابی کولر خودرو در یک نگاه + راهکارهایی برای استفاده بهینه از کولر

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی