پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

تندر 90_لوگان_ال 90

نکاتی برای خرید تندر 90 دست دو

اگر قصد خرید L90 دست دوم دارید بخوانید/ ایراد های رایج تندر 90 در کیلومتر های بالا یکی از گزینه‌های محبوب بازار در میان خودروهای داخلی، رنو لوگان یا تندر۹۰ خودمان است که در ابتدای ورود به بازار ایران به دلیل چهره ظاهری خشک و ساده، مورد بی‌مهری قرار گرفت اما با گذشت زمان و […]

سهیل زنگنه
سه شنبه - ۱۷ آذر ۱۳۹۴

اگر قصد خرید L90 دست دوم دارید بخوانید/ ایراد های رایج تندر 90 در کیلومتر های بالا


یکی از گزینه‌های محبوب بازار در میان خودروهای داخلی، رنو لوگان یا تندر۹۰ خودمان است که در ابتدای ورود به بازار ایران به دلیل چهره ظاهری خشک و ساده، مورد بی‌مهری قرار گرفت اما با گذشت زمان و اثبات توانایی‌های فنی و حفظ کیفیت مطلوب ساخت و مونتاژ خودش، هواداران زیادی پیدا کرد.

در این نوشتار به نکاتی کوتاه که باید در خرید یک تندر دست دوم مورد توجه قرار بگیرند، می‌پردازیم.

به نقل از سوپاپ – تندر 90 خودرویی است که مجموعه اتاق و شاسی مستحکم با قابلیت ضربه‌پذیری و توزیع نیرو دارد و البته بسیاری از اتصالات اتاق آن به صورت ورق‌های دوبل انجام شده که در صورت وقوع تصادف، فرآیند ترمیم آن چندان ساده نیست.

سلامتی شاسی

حتما خودرو را نزد یک کارشناس یا صافکار خبره ببرید که خودرو را از نظر سلامت اتاق و شاسی تایید کند. در این خودرو مجموعه دیاق، سینی جلو و فن‌ها بسیار به هم نزدیک هستند که در برخوردهای از جلو آسیب می‌بینند. لبه‌های ورق این خودرو با موم‌های مخصوص و روغن پر‌شده که بسیاری از صافکارهای ماهر، فابریک بودن آن را تشخیص می‌دهند.

تاریخ تعویض تسمه تایم، روغن و..

در هنگام خرید تندر 90 دست دوم، حتما به مواردی نظیر آخرین زمان تعویض تسمه تایم و بسیاری از سرویس‌های دوره‌ای دقت کنید. اصولا عموم خودروهای فرانسوی نسبت به زمان انجام سرویس‌های دوره‌ای حساس هستند و در صورت انجام به‌موقع دردسری ایجاد نمی‌کنند، اما اگر مالک قبلی سرویس‌های دوره‌ای را منظم انجام نداده و از لوازم مصرفی مرغوب استفاده نکرده باشد، دردسرهای خودرو نصیب شما می‌شود. لوگان نیز از این قاعده مستثنی نیست.

گردگیرهای پلوس سر گیربکس

در این خودرو حتما در دوره‌های ۶۰ هزار کیلومتری تسمه تایم تعویض شده و گردگیرهای پلوس سر گیربکس مورد بررسی قرار بگیرند که نشتی واسکازین وجود نداشته باشد. اگر دنده‌ها بد جا می‌روند، حتما شرایط واسکازین گیربکس و سالم بودن گردگیر پولوس‌ها را بررسی کنید.

فیلتر روغن

استفاده از روغن نامرغوب و یا گرید نامناسب در موتور لوگان، موجب لرزش پیشرانه و بلند شدن صدای یاتاقان به مرور زمان می‌شود. حتما دقت کنید که مالک قبلی از فیلترهای تقلبی یا متفرقه‌ روی خودرو استفاده نکرده باشد در غیر این صورت قید خرید آن خودرو را بزنید. دسته موتور پایینی موتور تندر 90  نیز به مرور زمان و کارکرد حدود ۸۰ هزار کیلومتر شل و مستهلک می‌شود که حاصل آن انتقال ارتعاشات و دل زدن موتور به اتاق و لقی و ارتعاش دسته دنده است.

در کیلومترهای کارکرد بالا پولی سر میل‌لنگ این خودرو فرسوده شده و حتما نیاز به تعویض پیدا می‌کند. یکی از بخش‌هایی که حتما باید مورد معاینه قرار دهید، مخزن روغن هیدرولیک فرمان و محکم بودن فیلتر در داخل مخزن است. بسیار پیش آمده که تعمیرکار فیلتر را پس از تمیز‌کردن به درستی جا نزده یا به‌زور جا زده است که حاصل آن، رد شدن پلیسه‌ها و آلایندگی از مخزن و ورود به پمپ هیدرولیک است که یعنی به زودی یک پمپ هیدرولیک خراب در دستان شما باقی می‌ماند.

کشیدن فرمان به راست

تندر 90 جلوبندی و سیستم تعلیق با دوام و محکمی دارد اما چند نکته را حتما بایستی مورد بررسی قرار دهید. کشیده‌شدن بسیار جزئی خودرو به سمت راست هنگام رها کردن فرمان در اکثر لوگان‌ها طبیعی است اما کشیده شدن زیاد خودرو خبر از شاسی ضربه خورده و یا مجموعه رام جلوبندی آسیب‌دیده می‌دهد.

خودروهای دستکاری شده

اکسل عقب تندر نسبت به ضربات خارجی نظیر ضربه ناشی از برخورد شدید چرخ با جدول یا تصادف از عقب حساس است و دچار تابیدگی می‌شود که به خوبی با نگاهی به شرایط اکسل قابل تشخیص است. اگر خودرو سابقه تصادف دارد، اطمینان حاصل کنید که اکسل تعویضی نیست یا با انواع مرغوب تعویض شده است. چرا که دیده شده شرکت‌های متفرقه، اکسل این خودرو را با کیفیت نامطلوب تولید می‌کنند که به دلیل جوش‌کاری‌های ضعیف، خطرساز است. نصب رینگ‌های بزرگ و پهن و کاهش ارتفاع ‌‌روی خودرو لوگان نیز در میان بسیاری از افراد باب شده که موجب فشار به اجزای سیستم تعلیق و خطای سیستم ABS و کیلومتر‌شمار می‌شود. توصیه می‌کنیم از خرید این خودروها پرهیز کنید.

سیستم برقی و دزدگیر

تندر 90 سیستم برق و الکترونیک نسبتا حساس و پیچیده‌ای دارد. برخلاف بسیاری از خودروها، در لوگان برای هر شمع یک کویل مستقل وجود دارد که به صورت مستقیم روی آن سوار شده است و البته شدیدا به موتور‌شویی و تعمیرکار بی‌تجربه حساس است! هنگام خرید دقت کنید که هر چهار کویل نصب شده روی موتور، از یک مدل و برند باشند. نصب دزدگیرهای متفرقه و تجاری، در دراز مدت به کامپیوتر مرکزی این خودرو (UCH) آسیب وارد می‌کند.

اگر خودرو دزدگیر دارد، حتما بررسی کنید که دزدگیر از برند معتبر و از نوع سوکت فابریک باشد. حتی دیده شده که لوازم الکتریکی متفرقه بازاری، موجب اعلام خطای کامپیوتر کیسه هوا شده است. پیش از خرید حتما یکبار با دستگاه دیاگ، شرایط بخش‌های مختلف الکترونیکی را چک کنید. در صورتی که به طور مرتب خطای کیسه هوا اعلام می‌شود، حتما با دستگاه دیاگ نوع خطا را بررسی کنید چرا که در صورت تصادف و فعال‌شدن کیسه‌ها هوا، خطای دائمی ثبت می‌شود. جالب است بدانید که بسیاری از افراد بعد از تصادف و باز شدن کیسه هوا، مجموعه کیسه‌های هوا را تعویض نکرده و تنها اقدام به ترمیم پوشش پاره‌شده‌ وسط غربیلک فرمان و داشبورد می‌کنند!

سیستم ترمز

سیستم ترمز را مورد بررسی قرار دهید. دیسک‌های ترمز لوگان، از نوع خنک‌شونده دولایه است و مقاومت بالایی در برابر تابیدگی دارد اما نسبتا سریع دچار گود‌افتادگی و ساییدگی می‌شود که با لمس انگشت قابل تشخیص است. تقریبا با هر ۲ الی ۳ بار تعویض لنت، دیسک‌های ترمز شدیدا گود شده و نیاز به تعویض یا تراشکاری دارند. سوت کشیدن لنت هنگام ترمز‌گرفتن حکایت از دیسک گود شده دارد. ایجاد لرزش در ستون‌ها در ترمز نیز نشان از تمام شدن لنت‌های عقب و خراشیدگی کاسه ترمز دارد.

منبع: دنده 6

دیدگاه خود را بنویسید

نظرات کاربران

  • بهروز | 15/10/1395 در 13:58

    بسيار استفاده کردم از توضيحات فنى دقيق شما با سپاس فراوان

کیوسک مطبوعاتی