پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

نگهداری از خودرو در زمستان

چند نکته ساده برای مراقبت از خودرو در زمستان

مراقبت از خودرو در سرمای زمستان و یا به هنگام بارش برف و بروز یخ‌زدگی در مسیرها و همچنین افزایش ایمنی خودرو در چنین مواقعی نیازمند توجه بیشتر به خودرو است. در واقع اطمینان از سلامت خودرو و رانندگی مطمئن و ایمن در فصل سرما هرگز پیچیده نیست و نیاز به تخصص ندارد. رعایت چند […]

javankhodro
سه شنبه - ۱۷ آذر ۱۳۹۴

مراقبت از خودرو در سرمای زمستان و یا به هنگام بارش برف و بروز یخ‌زدگی در مسیرها و همچنین افزایش ایمنی خودرو در چنین مواقعی نیازمند توجه بیشتر به خودرو است. در واقع اطمینان از سلامت خودرو و رانندگی مطمئن و ایمن در فصل سرما هرگز پیچیده نیست و نیاز به تخصص ندارد. رعایت چند نکته ساده، مانند آنچه در ادامه می‌خوانید، شما را از خطر تصادف، گیرکردن در میانه برف و هوای سرد می‌رهاند و سلامت شما، سرنشینان و خودرویتان را تضمین می‌کند.

مراقبت از باتری

باتری یکی از بخش‌های خودرو است که به هنگام کاهش دمای هوا احتمالا بیش از هر بخش یا قطعه دیگری دچار مشکل می‌شود و بنابراین به مراقبت بیشتری نیاز دارد. در دمای صفر درجه، باتری تقریبا نیمی از قدرت خود را برای استارت خودرو از دست می‌دهد. بنابراین اگر قرار است، مثلا خودرو شما 24 ساعت را در هوای سرد باقی بماند، بهتر است آن را روشن کنید و به موتور اجازه دهید 15 تا 20 دقیقه کار کند تا از شارژ بودن باتری مطمئن شوید، یا در هوای سردتر از مرگ آن جلوگیری کنید.

بررسی مایعات موتور

در هوای سرد مایعات درون موتور خودرو فشرده می‌شوند و بنابراین ممکن است به خوبی در قسمت‌های مختلف گردش نکنند. پیش از شروع سفر روزانه‌تان، چند دقیقه‌ای وقت بگذارید و مایعات خودرو، از قبیل روغن، ضدیخ، روغن هیدرولیک، روغن ترمز و روغن جعبه دنده را بررسی کنید و از وضع مناسب آنها مطمئن شوید. در عین حال پیش از حرکت اجازه دهید، خودرو 10 دقیقه در حال درجا کار کند تا گردش کامل این مایعات در همه قسمت‌ها ممکن شود. فراموش نکنید که مایع شیشه‌شور هم باید به اندازه و کاملا آماده باشد، به‌خصوص به هنگام بارندگی یا رانندگی در مسیرهایی که آب و برف بر سطح آنها نشسته یا روی آنها نمک و ماسه ریخته‌اند.

  نگهداری از خودرو در زمستاننگهداری از خودرو در زمستان

بررسی ترمزها

 به هنگام سرما یا بارش برف و باران باید از وضعیت مناسب ترمزهای خودرویتان مطمئن شوید. ترمزهای نامطمئن در چنین شرایطی احتمال تصادف را بسیار بالا می‌برند. اگر موقع ترمز کردن صدایی شبیه جیر جیر می‌شنوید، وقت آن است که لنت‌های ترمز را بررسی و در صورت نیاز آنها را تعویض کنید.

برف‌پاک‌کن‌ها

برف‌پاک‌کن‌ها در هوای سرد ممکن است، یخ بزنند و بشکنند یا دست‌کم درست شیشه را تمیز نکنند. بنابراین باید همیشه آنها را بررسی کنید و مطمئن شوید که سالم هستند و می‌توانند برف و باران یا ذرات گل و نمک و ماسه را به خوبی از روی شیشه پاک کنند. مراقب باشید که وقتی از خودرو استفاده نمی‌کنید، تیغه‌ها همیشه روی شیشه باشند، تا کمتر آسیب ببینند. تعویض تیغه‌ها را هم بگذارید برای پاییز که هوا کمی گرم‌تر است، چون عوض کردنشان در سرمای زمستان کابوسی برای انگشتانتان خواهد بود.

بررسی باد و فشار تایرها

به ازای هر 10 درجه کاهش دما در هوای آزاد، تایرهای خودرو حدود نیم کیلوگرم از هوای فشرده خود را از دست می‌دهند. بنابراین در زمستان باید مرتب آنها را بررسی و در صورت نیاز بادشان را تنظیم کنید. این بررسی و تنظیم باد کاری بسیار ساده است و در هر گوشه‌ای می‌توانید، جایی را بیابید که این خدمات را به شما ارائه می‌دهد. تایرهای کم‌باد بسیار خطرناکند و به‌خصوص در هوای سرد یا به هنگام بارندگی که خیابان‌ها و جاده‌ها لغزنده‌اند، کارآیی ترمزهای شما را کاهش می‌دهند و کنترل خودرو را دشوارتر می‌کنند. علاوه‌بر اینها خودرویی با تایرهای کم‌باد، سوخت بیشتری مصرف می‌کند. تایرها نقشی حیاتی در کنترل خودرو دارند، بنابراین نیازمند بررسی مداوم هستند. همواره مراقب باشید تا به محض آنکه از حالت استاندارد خارج شدند، تعویضشان کنید. توجه کنید که در اغلب اوقات نیازی به تعویض کردن هر 4 تایر نیست. دو تایر جلو معمولا زودتر کهنه می‌شوند، بنابراین می‌توانید دو تایر عقب را جایگزین آنها کنید و تنها یک جفت تایر جدید بخرید. معمولا تایرهای عقب چند هزار کیلومتر بیش از تایرهای جلو دوام می‌آورند.

نکته دیگر آن است که برندهای معروف تایر که تبلیغات آنها را این سو و آن سو می‌بینید، معمولا بسیار گران هستند، اگرچه همواره تایرهایی با کیفیت عالی تولید می‌کنند. مساله اما اینجا است که برندهای کمتر معروف هم ممکن است کمابیش همان کارکرد را به شما ارائه دهد و در مواردی تا 50 درصد ارزان‌تر برای شما تمام شوند. بنابراین اگر هزینه تعویض تایر از نظرتان بالا است، اصراری به خرید بهترین برندها نداشته باشید.

رینگ تایرها باید همیشه صاف و بدون ضرب‌دیدگی یا اعوجاج باشد. در عین حال فشار باد آنها هم باید همیشه در حد استاندارد باشد. دقت کنید که رعایت همین دو نکته ساده بر عمر تایرهای شما می‌افزاید. حرکت طولانی مدت روی تایرهای کم‌باد شما را مجبور خواهد کرد، پیش از موعد مقرر و استاندارد کارکرد خودرو، تایرهایتان را با صرف هزینه‌ای دوباره تعویض کنید.

نگهداری از خودرو در زمستان

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی