پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

بازار قطعات و لوازم یدکی خودرو

نرخ ارز؛ یکی از علل رکود در بازار لوازم یدکی! / قاچاق کالا از مبادی رسمی صورت می گیرد

سخنگوی اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی تهران با اشاره به اینکه بازار لوازم یدکی در رکود است گفت: رکود در بازار لوازم یدکی دلایل مختلفی دارد که از این میان می‌توان به بی‌ثباتی نرخ ارز اشاره کرد. به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو سیدمهدی کاظمی سخنگوی اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی تهران در مورد آخرین وضعیت بازار […]

سبحان قالیباف
شنبه - ۳۰ بهمن ۱۴۰۰

سخنگوی اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی تهران با اشاره به اینکه بازار لوازم یدکی در رکود است گفت: رکود در بازار لوازم یدکی دلایل مختلفی دارد که از این میان می‌توان به بی‌ثباتی نرخ ارز اشاره کرد.

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو

سیدمهدی کاظمی سخنگوی اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی تهران در مورد آخرین وضعیت بازار لوازم یدکی خودرو اظهار کرد: وضعیت بازار لوازم یدکی نسبت به گذشته تغییری نکرده و همچنان در رکود است. این امیدواری وجود دارد که در اسفندماه و نزدیک شدن به عید، بازار از این وضعیت خارج شود.

وی ادامه داد: رکود در بازار لوازم یدکی دلایل مختلفی دارد که از این میان می‌توان به بی‌ثباتی نرخ ارز اشاره کرد. ویروس کرونا هم همچنان یکی از عوامل رکود است چراکه ترددها نسبت به دو سال قبل کمتر شده و تا خودروها تردد نکنند و خراب نشوند، به قطعه نیاز پیدا نمی‌کنند.

وی افزود: از دیگر عوامل رکود استفاده از دسته چک‌های جدید و همچنین فشار سازمان امور مالیاتی برای اتصال دستگاه کارتخوان به اداره دارایی بوده که برای کسبه دست و پاگیر شده است. حدود 70 درصد از اعضای صنف لوازم یدکی هنوز اطلاعات کافی برای وارد شدن در سامانه چک صیاد را ندارند و این مشکل‌ساز شده است. درست این بود که بانک مرکزی برای این کار وقت بیشتری به مردم می‌داد همانطور که برای قوانینی مانند کمربند ایمنی زمان و آموزش داده شد برای این موارد هم این کار را می‌کردند. باید در رسانه‌ها در این مورد صحبت می‌شد تا آموزش لازم داده شود. 30 درصدی هم که اطلاعات لازم را دارند نیز در عمل دچار مشکلات زیادی می‌شوند. وضعیت به شکلی شده که کسبه با چک جدید اجناس خود را نمی‌فروشند چون نمی‌توانند از آن استفاده کنند.

کاظمی گفت: دستگاه کارتخوان بهترین وسیله برای حساب کسبه است ولی در این مورد هم گفته شد که کارتخوان‌ها باید به اداره دارایی متصل شوند. یک مغازه‌دار از آنجا که با بانک‌های مختلف کار می‌کند چند دستگاه کارتخوان دارد و این موضوع تبدیل به یک دردسر برای کسبه شده است. باید زمان داده شود که مردم عادت و اعتماد کرده و یاد بگیرند. الان مردم برای یکدیگر کارت می‌کشند و ممکن است یک فرد برای یک واحد دیگر مثلا 10 میلیون تومان کارت بکشد و به او پس دهد ولی با شرایط فعلی ممکن است اداره دارایی مالیات این تراکنش را از او بگیرد. بهتر بود که 6 ماه تا 1 سال در این مورد آموزش و اطلاع‌رسانی می‌شد. کسبه دائم در استرس هستند و این دو عامل باعث شده که خرید و فروش انجام نشود.

سخنگوی اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی خودروی تهران در ادامه تصریح کرد: شرایط مالیات‌گیری در وضعیت فعلی ناعادلانه است، یک رقم غیرواقعی در مورد درآمد واحد صنفی اعلام می‌شود درحالی که مدرکی هم ارائه نمی‌دهند ولی بر مبنای آن هر میزان که می‌خواهند مالیات می‌نویسند.

وی افزود: قیمت لوازم یدکی زمانی افزایش می‌یابد که دلار گران می‌شود و با کاهش نرخ ارز نیز ارزان‌تر می‌شود. از طرف دیگر از آنجا که در بازار رکود وجود دارد و فروش کم است، قیمت افزایشی نمی‌شود. مسئولین باید کمک کنند که صنف ما از رکود خارج شود، فقط 10 هزار واحد صنفی در تهران برای لوازم یدکی و 120 هزار واحد صنفی در این حوزه در کشور وجود دارد و حدود 1 میلیون نفر از جمعیت کشور از محل این صنف زندگی می‌کنند.

کاظمی همچنین در مورد در مورد کالاهای تقلبی و قاچاق توضیح داد: شاید حدود 1 تا 2 درصد بازار لوازم یدکی برای کالای تقلبی است و سهم کالای قاچاق لوازم یدکی هم حدود 4 تا 6 درصد است که بیشتر آن از طریق مبادی رسمی صورت می‌گیرد و از خود گمرک خارج می‌شود. یعنی جنسی را که بی‌کیفیت بوده و واردات آن ممنوع است را وارد می‌کنند. باید تدابیری در گمرکات به خرج دهند که جلوی واردات قطعه ممنوعه گرفته شود.

انتهای پیام/ منبع: ایلنا

جدیدترین قیمت روغن ترمز در بازار

جدیدترین قیمت قطعات بدنه کوییک و ساینا + جدول

قیمت لوازم یدکی پژو 206 و 207

هیچ اقدامی برای نظارت بر بازار لوازم یدکی تاکنون انجام نشده است

می توانیم سالانه یک میلیارد دلار صادرات قطعه خودرو داشته باشیم

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی