پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

سانروف

آیا سانروف در خودروهای جدید ایمن است؟

این روزها که بازار سانروف پانورامیک در خودروهای مدرن داغ است یک سوال مطرح است که آیا ایمنی این دسته خودروها مناسب است یا خیر؟ به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو خودروهای مدرن انواعی از تست های تصادف را برای پاس کردن استانداردهای ایمنی فدرال در آمریکا پشت سر می گذارند. با این حال گام […]

سبحان قالیباف
دوشنبه - ۲ اسفند ۱۴۰۰

این روزها که بازار سانروف پانورامیک در خودروهای مدرن داغ است یک سوال مطرح است که آیا ایمنی این دسته خودروها مناسب است یا خیر؟

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو

خودروهای مدرن انواعی از تست های تصادف را برای پاس کردن استانداردهای ایمنی فدرال در آمریکا پشت سر می گذارند. با این حال گام هایی وجود دارد که دارندگان خودرو بهتر است بردارند.

سانروف پانورامیک به آپشن محبوبی در خودروهای نو مخصوصاً خودروهای کراس اُور و شاسی بلند تبدیل شده است.

هنگام تولید یک خودرو، ساختار کلی آن با استانداردهای بسیار سخت گیران از جنبه های مختلف مورد آزمایش قرار می گیرد. این تست ها بر اساس انواعی از موقعیت های تصادف متداول و غیرمتداول سنجیده می شوند. در ایالات متحده «مؤسسه بیمه برای ایمنی بزرگراه» متولی سنجش خودروها و اندازه گیری میزان محافظت آنها از سرنشینان است و یکی از معیارهای رتبه بندی و امتیاز دهی این مؤسسه، اندازه گیری میزان استحکام سقف خودرو است.

نتایج تست های تصادف و واژگونی انجام شده توسط این نهاد حکومتی نشان داده است که وجود سانروف یا پنجره سقفی تأثیر بسیار ناچیزی در کاهش ایمنی استحکام سقف دارد. سازه ی خودروهای جدید شامل یک چارچوب فولادی مستحکم است که با پنل های فلزی نسبتاً نازک اما قوی پوشانده شده است. این چارچوب یا قاب فولادی از جان سرنشینان محافظت می کند. بیشترین میزان انرژی تخریبی حاصل از تصادف را ستون های فولادی که A، B، C و در برخی خودروها D‌ نامگذاری شده اند جذب می کنند. برای همین مرکز سقف کمترین میزان انرژی تخریبی را دریافت می کند.

بیشترین خطر ایمنی سقف های شیشه ای، احتمال پرت شدن سرنشینان به بیرون است. یکی از مهمترین راه های محافظت از پرت شدن سرنشینان به بیرون خودرو، بستن کمربند ایمنی است.

آمار منتشر شده توسط سازمان ایمنی ترافیک بزرگراه ملی آمریکا که یکی دیگر از متولیان ایمنی خودرو است نشان می دهد که احتمال بیرون پرت شدن سرنشینان خودرو در اثر تصادف در مواردی که کمربند ایمنی بسته نشده حداقل 10 برابر مواردی است که کمربند ایمنی بسته بوده است.

یکی دیگر از خطرات ناشی از پنجره های سقفی یا پانورمایی در خودرو هنگام تصادف است، خود شیشه شکسته شده است. اکثر خودروسازان دنیا از شیشه های لمینت شده استفاده می کنند که به دلیل وجود پلاستیک های مخصوص از پاشیده شدن شیشه شکسته جلوگیری می کند.

برخی از خودروسازان از جمله هیوندایی برای پنجره های سقفی هم کیسه هوا طراحی کرده اند که هنگام واژگونی یا غلطیدن خودرو به سرنشین آسیب نرسد و مانع پرت شدن سرنشین به بیرون از خودرو شود.

با این حال پیش از خرید خودرو، بهتر از تحقیق کافی به عمل آید و با توجه به بودجه ای که در نظر گرفته شده، مدلی انتخاب شود که ایمنی های لازم برای سقف پنجره ای خودرو را رعایت کرده باشد. در وضعیت ایده آل اگر شیشه ی این پنجره ها لمینت شده باشد، خیال مشتری را بهتر جمع می کند. ضمن آن که بسته بودن کمربندی ایمنی همواره یکی از راه های افزایش ایمنی در خودرو است.

انتهای پیام/ منبع: پرشین خودرو

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی