پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

برای پر کردن لاستیک خودرو از باد نیتروژن استفاده کنیم یا نه؟

حتما تا به حال برایتان پیش آمده که برای تنظیم باد و باد زدن لاستیک خودروتان از شما پرسیده باشند: باد معمولی یا نیتروژن؟ در ادامه به بررسی باد نیتروژن و بررسی مزایا و معایب آن می پردازیم. به گزارش پایگاه خبری رسمی جوان خودرو سابقه استفاده از نیتروژن به استفاده در لاستیک هواپیما، خودروهای […]

میلاد میرعابدینی
پنجشنبه - ۱۲ اسفند ۱۴۰۰

حتما تا به حال برایتان پیش آمده که برای تنظیم باد و باد زدن لاستیک خودروتان از شما پرسیده باشند: باد معمولی یا نیتروژن؟ در ادامه به بررسی باد نیتروژن و بررسی مزایا و معایب آن می پردازیم.

به گزارش پایگاه خبری رسمی جوان خودرو

سابقه استفاده از نیتروژن به استفاده در لاستیک هواپیما، خودروهای نظامی و خودروهای مسابقه‌ای باز می گردد. تحقیقات نشان داده که میزان کاهش فشار باد نیتروژن یک سوم باد معمولی و اکسیژن‌دار است. امروزه با مشخص شدن نکات مثبت استفاده از باد نیتروژن برای لاستیک خودرو، مصرف آن بسیار رواج پیدا کرده است.

مهمترین ویژگی های باد نیتروژن شامل حذف رطوبت، عدم شرکت در احتراق، امنیت بالا و ثبات بیشتر باد لاستیک می شود.

حذف رطوبت

بر اساس این اطلاع، هوای معمولی که برای باد لاستیک استفاده می شود خالص نبوده و شامل ۷۸ درصد نیتروژن، یک درصد انواع مختلف گازها ، ۲۱ درصد اکسیژن و رطوبت است. از همین رو این رطوبت موجود در هوای معمولی باعث افزایش خورندگی لاستیک خودرو و کاهش عمر سیم لاستیک ها می شود؛ به همین دلیل هنگام استفاده از باد نیتروژن تمامی این موارد حل شده و به علت حذف کامل رطوبت هوا ، لاستیک خودرو دارای عمر بالاتری خواهد بود.


لاستیک خودرو را چه زمانی باید عویض کرد؟


عدم شرکت در احتراق

مزیت دیگر استفاده از نیتروژن در لاستیک ها این است که گاز یاد شده در آتش سوزی و احتراق عامل کمکی نیست. چرا که اکسیژن یکی از موارد لازم در هنگام احتراق است و لاستیک هایی مانند لاستیک لیفتراک که ممکن است برای انتقال ابزار و مواد در مکان های خاص وحساس به آتش (نظامی – صنعتی ویژه) مورد استفاده قرار گیرند ، ملزم به استفاده از نیتروژن در باد لاستیک های خودهستند.


هنگام پنچر شدن لاستیک چه کار کنیم؟/ آموزش تعویض لاستیک پنچر خودرو برای خانم ها


ثبات بیشتر باد لاستیک

مولکول های تشکیل دهنده باد نیتروژن، دارای اندازه بزرگتری نسبت به اکسیژن هستند ؛از این رو شاهد فرار مولکولی کمتری خواهیم بود.

در این بخش، تحقیقات نشان می دهد، میزان کاهش فشار باد نیتروژن یک سوم باد معمولی و اکشیژن دار است.دلیل دیگر ثبات بالای این باد نصبت به هوای معمولی ، تغییرات خیلی کم فشاری در تغییرات آب و هوایی است ، باد معمولی به دلیل داشتن رطوبت ، تغیرات دمایی سریعا بر روی فشار باد لاستیک تاثیر مستقیمی داشته و مثلا با کاهش دما شاهد افت فشار باد لاستیک خودرو خواهیم بود.


تایرهای رادیال چه تفاوتی با تایرهای بایاس دارند؟


امنیت بالا

باد نیتروژن به علت دارا بودن اندازه مولکولی بزرگتر ، تقریبا ۴ درصد سبک تر از باد معمولی است؛ این خاصیت باعث می شود باد نیتروژن گرما را با سرعت بیشتری از دست دهد ، در نتیجه خطر ترکیدگی لاستیک به صورت قابل توجهی کاهش پیدا می کند.

به خاطر همین خاصیت است که باد نیتروژن از آن در ماشین های مسابقه ای استفاده می شود، تا خطرات احتمالی از طرف لاستیک را کاهش دهند.

معایب استفاده از باد نیتروژن

عمده مشکل استفاده از باد نیتروژن بیشتر به عدم دسترس پذری آن در همه جا و قیمت نسبتا بالای آن است که با توجه به تاثیری که روی طول عمر لاستیک ها می گذارد.

این مورد نیز کاملا مقرون به صرفه است و برخی از تولید کنندگان لاستیک نیز به صورت پیش فرض از نیتروژن برای محصولات خود استفاده می کنند. این موضوع کار خرید لاستیک با باد نیتروژن را برای مشتریان راحت تر کرده اما با این حال تاثیر خاصی روی قیمت روز لاستیک ندارد.

برچسب‌ها :

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی