پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

سریع و خشن!/ تست و بررسی فولکس‌ واگن گلف GTI

در نیمه دوم دهه 90 شمسی، با تند شدن تب واردات خودرو، کلاس خودروهای هاچ‌ بک در ایران می‌رفت که متنوع و جذاب‌تر از همیشه باشد. یکی از جذاب‌ترین، اسپرت‌ترین و در یک کلام باحال‌ترین هاچ‌بک‌هایی که در این سال‌ها به ایران آمد، فولکس‌ واگن گلف GTI بود.

میلاد میرعابدینی
جمعه - ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

گزارش اختصاصی پایگاه خبری رسمی جوان خودرو

خودروهای هاچ‌ بک در سراسر جهان مخصوصا کشورهای اروپایی، طرفداران خاص خود را دارند. درحقیقت فرهنگ رانندگی اروپایی بیش از پیش مصرف‌کنندگان را به سمت خودروهای جمع‌وجور سوق می‌دهد. اما ایرانی‌ها نشان داده‌اند بیش‌تر به خودروهای بزرگ و مخصوصا کراس‌اوورها و شاسی‌بلندها علاقه نشان می‌دهند. از این جهت در طول سال‌هایی که واردات خودرو آزاد بود، کم‌تر واردکننده‌ای این ریسک را پذیرفت که خودرویی هاچ‌ بک را وارد بازار ایران کند و از این جهت تنوع خودروهای هاچ‌بک و به‌روز همیشه در بازار ایران محدود بوده است. اما در نیمه دوم دهه 90 شمسی، با تند شدن تب واردات خودرو، کلاس خودروهای هاچ‌بک در ایران می‌رفت که متنوع و جذاب‌تر از همیشه باشد. یکی از جذاب‌ترین، اسپرت‌ترین و در یک کلام باحال‌ترین هاچ‌بک‌هایی که در این سال‌ها به ایران آمد، فولکس‌ واگن گلف GTI بود.

همه چیز در مورد نسل هفتم گلف

نسل هفتم گلف درواقع با یکی از جذاب‌ترین ترکیب‌ها پس از سال‌ها قدم به ایران گذاشت. وقتی اسم گلف به میان می‌آید، ایرانی‌ها و مخصوصا ماشین‌بازها، بی‌اختیار به یاد خاطرات خوش گلف نسل یک و 2 می‌افتند. با تکیه بر این سابقه خوب در ذهن مخاطبان ایرانی، شرکت ماموت‌خودرو به‌عنوان نمایندگی فولکس‌واگن در ایران تصمیم گرفت نسل هفتم گلف را با یکی از اسپرت‌ترین تیپ‌ها، یعنی GTI روانه بازار ایران کند. درحقیقت گلف بعد از پاسات و تیگوان در ایران عرضه شد و آخرین فولکس‌ واگنی بود که آلمان را به مقصد ایران ترک کرد. قرار بود بعد از گلف، محصولات دیگری از فولکس‌واگن وارد ایران شود و حتی صحبت از تولید فولکس‌واگن پولو در خط تولید ماموت خودرو به میان آمد. اما ممنوعیت واردات خودرو کاخ این آرزوها را فرو ریخت تا در نهایت حتی از حضور نسل هشتم این هاچ‌بک آلمانی و جذاب هم بی‌نصیب باشیم.

قیمت گلف GTI در بسیاری از کشورها بسیار به فولکس‌واگن پاسات و تیگوان مشابه مدل‌های موجود در بازار ایران، نزدیک است. اما ممنوعیت واردات خودرو مدت کوتاهی بعد از آغاز عرضه گلف در ایران و تعداد محدود عرضه و توزیع نه‌چندان عادلانه گلف در زمان ثبت نام باعث شد به دلیل طرفدار زیاد، قیمت‌گذاری این خودرو سلیقه‌ای شود و در بعضی مواقع مرزهای قیمت 2 مدل دیگر فولکس‌واگن در ایران را رد کند.

طراحی ظاهری

این ویرایش از نسل هفتم گلف طراحی بی‌نظیر و بسیار جاافتاده‌ای دارد. اگر بخواهیم طراحی ظاهری نسل هفتم گلف را در 3 کلمه خلاصه کنیم، باید بگوییم ساده، بی‌نقص و پرحرارت است. برخلاف بسیاری از خودروسازان که برای جلب نظر خریدار، محصولات هاچ‌بک خود را با آب‌وتاب زیادی طراحی می‌کنند، فولکس‌واگن در طراحی گلف روی خط میانه‌روی و حفظ سادگی حرکت کرده است. همان چیزی که از یک خودروساز آلمانی انتظار داریم.

در مورد نسخه GTI صحبت می‌کنیم. گلف در این مدل علاوه بر بهینه‌سازی‌های فنی، تغییراتی ریز اما تاثیرگذار را نیز در ظاهر تجربه کرده. خط قرمز رنگ باریکی از پایین جلو پنجره وارد کاسه چراغ‌های اخموی جلو شده است. این خط قرمز رنگ روی آینه‌های جانبی و دور رینگ‌های 18 اینچی و تیره رنگ مخصوص مدل GTI نیز به چشم می‌خورد. خطوط جذاب و خشنی پروژکتورهای سپر جلو را احاطه کرده و ورودی هوای بزرگ روی سپر بسیار جذاب است. برجستگی نامحسوس گلگیرها در نمای جانبی دل هر بیننده‌ای را می‌برد و آینه‌های جانبی در همان اندازه و فرمی که باید طراحی شده‌اند. در نمای جانبی، گلف فرمی جعبه‌ای شکل دارد و با خطوطی ساده شکل گرفته است. همین سادگی و پرهیز از اضافه‌گویی باعث شده ظاهری ماندگار و هماهنگ داشته باشد. در قسمت عقب نیز چراغ‌های کشیده، سپر اسپرت با یک دیفیوزر چشم‌نواز و 2 خروجی اگزوز در 2 طرف سپر جلب‌توجه می‌کنند. جذابیت این قسمت نیز با اسپویلر بالای شیشه عقب تکمیل می‌شود.

نسل هفتم گلف بر پایه پلت‌فرم MQB فولکس‌واگن شکل گرفته و از این نظر اشتراکات زیادی با آئودی A3 دارد. طول، عرض و ارتفاع این خودرو به‌ترتیب 4362، 1799 و 1482 میلی‌متر است و فاصله میان 2 محور به 2626 میلی‌متر می‌رسد. از یک هاچ‌بک اسپرت و جمع‌وجور انتظار کابینی جادار نداریم. اما گلف در این زمینه فراتر از تصور ظاهر می‌شود. شاید فضای صندلی‌های عقب هم‌چون دیگر خودروهای هاچ‌بک برای افراد قدبلند محدود به نظر برسد. اما صندوق جادار 490 لیتری کارآمدتر از سایر رقباست و حسابی نظرمان را به خودش جلب می‌کند.

ابعاد نسل هفتم فولکس واگن گلف

طول: 4362 میلی متر

عرض: 1799 میلی متر

ارتفاع: 1482 میلی متر

فاصله میان 2 محور: 2626 میلی متر

فضای صندوق بار: 490 لیتر

نگاهی به فضای کابین

کابین گلف همان‌طور که از یک هاچ‌بک آلمانی انتظار دارید طراحی شده است. یک کنسول خلوت و منظم پیش رویمان قرار دارد که مثل کره‌ای‌ها با حجم‌های عجیب و غریب، گمراه‌کننده به نظر نمی‌رسد. داشبورد گلف در نهایت سادگی، بسیار زیبا و اصیل طراحی شده و المان‌های اسپرت را در خودش جای داده است. فرمان Dکات، دوخت قرمز چرم مشکی‌رنگ کابین، صندلی‌های اسپرت با پهلوهای بیرون‌زده و صفحه آمپر دیجیتالی با گرافیکی هیجان‌انگیز، دست به دست هم می‌دهند تا جنس گلف برای ارائه یک کابین اسپرت و جوان‌پسند جور باشد.

در عین زیبایی، تسلط به اطراف و دسترسی به قسمت‌های مختلف کابین و داشبورد بسیار مناسب است. این ارگونومی بی‌نظیر و حس خودمانی‌ای که در کابین گلف تجربه می‌کنید، حاصل ده‌ها سال تجربه فولکس‌واگن و سایر خودروسازان آلمانی است. ارتباط راننده با خودرو نیز توسط یک صفحه نمایش لمسی برقرار می‌شود که در کنار سرعت بالا، پیچیدگی زیادی ندارد و خیلی زود به آن عادت می‌کنید. کیفیت متریال به‌کاررفته داخل کابین باتوجه به کلاس خودرو دلچسب به نظر می‌رسد و قطعات، قالب‌گیری و مونتاژ دقیقی دارند. البته در این میان موارد منفی مثل طراحی اقتصادی دریچه‌های سیستم تهویه و هماهنگ نبودن فرم آنها با حال‌وهوای خودرو به چشم می‌خورد.

گلف GTI موجود در بازار ایران، در کنار تمرکز بر رانندگی اسپرت، از امکانات متنوعی نظیر، سقف پانوراما، شیشه‌های دودی، سنسور نور و باران، نور بالای اتوماتیک، نمایش‌گر 9.2 اینچی لمسی، سیستم صوتی Dynaudio به همراه آمپلی‌فایر، ساب‌ووفر و 8 اسپیکر، صندلی برقی راننده مجهز به حافظه، گرمکن صندلی‌های جلو، سیستم استارت/استاپ، ترمز پارک برقی، سنسور پارک، دوربین عقب و سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک دونقطه‌ای بهره می‌برد.

قابلیت‌های فنی گلف GTI

تا این‌جای کار به دفعات از جذابیت‌ها و حس‌وحال اسپرت این خودرو تعریف کرده‌ایم. اما این هاچ‌بک آلمانی و محبوب، در میدان عمل هم همین‌قدر اسپرت و تندوتیز ظاهر می‌شود؟

قبل از هرچیز باید بگوییم این یک گلف GTI عادی نیست! درحقیقت گلف‌های GTI وارد شده به ایران از نوع پرفورمنس هستند که اندکی قدرت بیش‌تر و شتاب بهتر را نسبت به GTI‌های معمولی ارائه می‌دهند.

گلف GTI یک پیشرانه 4 سیلندر 2 لیتری توربوشارژ قلدر را پشت چراغ‌های عصبی جلو مخفی کرده است. این پیشرانه کوچک در عین اقتصادی بودن، با توان 227 اسب‌بخار و 350 نیوتن‌متر گشتاور، به راحتی نیاز یک رانندگی اسپرت را برآورده می‌کند. عشق ماشین‌هایی که علاوه بر موتور پرقدرت، به پرفورمنس و هماهنگی بخش‌های مختلف خودرو نیز اهمیت می‌دهند، بدون شک پشت فرمان گلف شگفت‌زده خواهند شد.

این هاچ‌بک 1.3 تنی تنها 6.4 ثانیه زمان می‌خواهد تا از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتربرساعت برسد و سقف سرعت‌اش نیز عدد 248 کیلومتربرساعت را نشان می‌دهد. اما این همه ماجرا نیست! زمانی بیش‌تر به رانندگی با گلف GTI علاقه‌مند می‌شوید که یکی، دو چشمه از گیرباکس 6 سرعته دوکلاچه آن ببینید. یک گیرباکس گوش‌به‌فرمان و به‌شدت هماهنگ با پیشرانه که با عملکرد دقیق و سریع‌اش، لبخند رضایت را روی لب‌هایتان می‌آورد. شاید بعضی از منتقدان بگویند، بهتر بود یک هاچ‌بک اسپرت و جوان‌پسند این‌چنینی، با گیرباکس دستی هم عرضه می‌شد. اما واقعیت این‌جاست که این گیرباکس پیشرفته با پدل‌شیفترهای پشت فرمان آن‌قدر باحال هست که به گیرباکس دستی اصلا فکر هم نکنید.

رانندگی با فولکس گلف در ترافیک روزمره به لطف ابعاد جمع‌وجورش، کاملا دلچسب به‌نظر می‌رسد. اما برای رانندگی در مسیرهای پرترافیک و شیب‌دار، لازم است قلق گیرباکس دوکلاچه آن دست‌تان بیاید. این نوع گیرباکس‌ها به دلیل ساختاری که دارند، در ترافیک‌ها رفتاری متفاوت از سایر گیرباکس‌های اتوماتیک را بروز می‌دهند و این ویژگی باعث می‌شود دمای روغن گیرباکس در ترافیک‌ها بالا رفته و استهلاک گیرباکس بیش‌تر شود. برای جلوگیری از این اتفاق و حفظ سلامت گیرباکس، بهتر است در ترافیک پدال ترمز را فشار دهید تا ارتباط موتور و گیرباکس قطع شود و یا حالت خلاص را انتخاب کنید. هم‌چنین موتور پیشرفته گلف با بنزین بی‌کیفیت داخل کشور نیز سازگار نیست و روشن شدن چراغ چک به دفعات، اتفاقی عادی برای این هاچ‌بک آلمانی به‌نظر می‌رسد.

حین سواری با این هاچ‌بک اسپرت و به اصطلاح «تو دل برو»، این صدای جذاب سیستم اگزوز است که تیر خلاص را به قلب‌مان می‌زند و کلکسیون جذابیت‌ها را تکمیل می‌کند. این صدای جذاب با این گیرباکس دقیق و نرم، مدام تشویق‌مان می‌کند که شک نکن و فقط گاز بده! وضعیت رانندگی در حالت‌های اکو، کامفورت، نرمال و اسپرت قابل تنظیم است. در وضعیت اکو و کامفورت، فرمان کاملا سبک است. اما با انتخاب حالت اسپرت، علاوه بر بالا رفتن دقت فرمان، حساسیت پدال گاز نیز بیش‌تر می‌شود. به علاوه این‌که در وضعیت اسپرت می‌توانید مطابق با سلیقه‌تان برخی چیزها مثل عملکرد پیشرانه، اگزوز و فرمان را تنظیم کنید.

در یک خودرو اسپرت، فرمان‌پذیری و انتقال گشتاور روی یک محور، با یک‌دیگر در تضاد هستند. به همین دلیل خودروهای اسپرت معمولا به‌صورت دیفرانسیل عقب یا دودیفرانسیل طراحی می‌شوند. شاید ب‌ام‌و 125 دیفرانسیل عقب نسبت به گلف خودرویی سرگرم‌کننده‌تر به نظر برسد، اما گلف به‌عنوان یک هاچ‌بک دیفرانسیل جلو، اصلا بی‌دقت و ناپایدار نیست. فرمان بسیار دقیقی دارد و با اعتمادبه‌نفس خاصی به پیچ‌ها حمله می‌کند. هم‌چنین در کنار پرفورمنس عالی، برخلاف انتظارمان، سواری آن‌چنان خشک و کوبنده‌ای ندارد و حتی می‌توانیم آن را هاچ‌بکی نرم و نسبتا راحت در مسیرهای شهری توصیف کنیم.

مشخصات فنی فولکس واگن گلف GTI

پیشرانه: 4 سیلندر توربوشارژ

حجم موتور: 2 لیتر

قدرت موتور: 227 اسب بخار

گشتاور: 350 نیوتن متر

گیرباکس: 6 سرعته اتوماتیک 2 کلاچه

شتاب اولیه: 6.4 ثانیه

وزن: 1.3 تن

حداکثر سرعت: 248 کیلومتر بر ساعت

ایمنی هاچ بک جذاب آلمانی

هم‌چون خودروسازهای وطنی که برای متمایز کردن یک خودرو ارتقاء داده شده از نظر فنی نسبت به مدل عادی از خط‌های رنگی روی بدنه استفاده می‌کنند، فولکس نیز مدل اسپرت‌تر و قوی‌تر گلف را با خط‌های قرمزرنگ نسبت به مدل پایه متمایز کرده است. با این تفاوت که مثل خودروسازن وطنی بی‌خیال ایمنی نشده و این مدل قوی‌تر را ایمن‌تر و مطمئن‌تر از مدل‌های پایه ساخته است!

ترمزهای قدرتمند و مطمئن را کنار بگذاریم، باید بگوییم این هاچ‌بک اسپرت به سیستم هشدار خستگی و انواع سیستم‌های پایداری مجهز شده و از 9 کیسه هوا بهره می‌برد. اما سیستم پایداری گلف چیزی فراتر از ESP و موارد مشابه است. این خودرو به سیستم مدیریت پایداری مجهز شده که در هر حالت دستور مجزایی برای هر چرخ صادر می‌کند. سامانه پیشرفته کنترل گشتاور با دیگر سامانه‌ها نظیر عدم لغزش سر پیچ XDS و سیستم پویای کنترل شاسی DCC دست به دست هم می‌دهند تا گلف در سرعت‌های بالا مطمئن‌تر از چیزی که انتظارش را دارید ظاهر شود.

نوشته میلاد میرعابدینی/ عکس: بهزاد اویسی

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی