درباره نسل جدید رقابتهای اتومبیلرانی فرمول E، رفیق طبیعت و رقیبی برای فرمول یک درست است که هر جا صحبت از رقابتهای مهم اتومبیلرانی باشد، بلافاصله نامهایی مثل فرمول یک و یا نسکار به ذهن می رسند اما این روزها علاقهمندان به خودرو و به ویژه دیوانههای سرعت صحبت از مسابقاتی جدید میکنند که به […]
درباره نسل جدید رقابتهای اتومبیلرانی
درست است که هر جا صحبت از رقابتهای مهم اتومبیلرانی باشد، بلافاصله نامهایی مثل فرمول یک و یا نسکار به ذهن می رسند اما این روزها علاقهمندان به خودرو و به ویژه دیوانههای سرعت صحبت از مسابقاتی جدید میکنند که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان در آیندهای نهچندان دور به رقیبی جدی برای رقابتهایی جذاب همچون فرمول یک و امثال آن بدل خواهند شد. این رقابتها فرمول E نام دارند.
فرمول E چیست؟
فرمول Eنوعی از مسابقات اتومبیلرانی است که تنها خودروهای تمام الکتریکی اجازه شرکت در آن را دارند. درست مثل مسابقات فرمول یک، این رقابتها را هم فدراسیون بینالمللی اتومبیلرانی FIA برگزار میکند، بهطور کلی اینجا نیز همه چیز شبیه رقابتهای فرمول یک است. اصلیترین تفاوت این است که در خودروهای مخصوص رقابتهای فرمول E موتورهای کاملا الکتریکی جایگزین موتورهای بنزینی شدهاند.
هدف
توسعه استفاده از انرژیهای پاک اصلیترین هدف این کلاس از مسابقات به حساب میآید. به گزارش فدراسیون موتورسواری و اتومبیلرانی ایران، فدراسیون جهانی این رشته چند سالی هست که با همکاری برندهای معروف سازنده خودرو، دانشگاهها و موسسات تحقیقاتی طرح برگزاری این چنین رقابتهایی را در دست بررسی داشته است تا از این طریق بتواند استفاده از انرژیهای نوین به جای سوختهای فسیلی را توسعه بخشد. به گفته برگزارکنندگان این رقابتها در وبسایت فرمول E، مسابقات قهرمانی حول 3 ارزش اصلی انرژی، محیط زیست و سرگرمی برگزار شده و همچنین تلفیقی از مهندسی، فناوری، ورزش، علم، طراحی، موسیقی و سرگرمی خواهد بود ارزشهایی که همه با هم برای رقم زدن یک آینده الکتریکی بسیج شدهاند.
همانطور که پیشتر گفته شد مسابقات فرمول E را نیز فدراسیون بینالمللی اتومبیلرانی و در همان پیستهای فرمول یک برگزار میکند. جدای از تفاوت اصلی که در نیروی مولد انرژی حرکتی موتورهاست، خودرهای فرمول E میتوانند از پیچهای تند با سرعت بالاتری نسبت به خودروهای فرمول یک بگذرند، آنها همچنین صدای بسیار کمتری تولید میکنند. این صدا تنها کمی بلندتر از صدایی است که ماشینهای کنترلی تولید می کنند هرچند خیلی از دوستداران رشتههای اتومبیلرانی صدای تولید شده از اگزوزها را یکی از دلنشینترین بخشهای این ورزش میدانند. در حال حاضر بزرگترین نقطه ضعف این نوع از ماشینها میزان مسافتی است که با یکبار شارژ باتری طی می شود.
فرمول E در ایران
شاید جالبترین بخش این گزارش، خبری باشد که چندی پیش از سوی فدراسیون موتور سواری و اتومبیلرانی کشورمان منتشر شد. روابط عمومی این فدراسیون از احتمال برگزاری این مسابقات در ایران خبر داده است. گفته میشود در اجلاس جهانی FIA که با حضور تمامی اعضا در کشور آلمان برگزار شده، «حمیدرضا مهرعلی» رئیس فدراسیون اتومبیلرانی کشورمان در دیداری اختصاصی با «ژان تات» رئیس فدراسیون جهانی، پیشنهاد میزبانی ایران در رقابتهای فرمول E را داده و گویا این پیشنهاد مورد استقبال آقای رئیس نیز قرار گرفته است. بنابراین علاقهمندان به این رشته میتوانند امیدوار باشند تا در صورت تائید نهایی لذت تماشای این مسابقات را در کشورمان تجربه کنند.
دیدگاه خود را بنویسید