پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

رفتار خردمندانه گروه صنعتی ایران‌خودرو در پاسخ‌گویی به افکار عمومی

پاسخ گويي به رسانه ها و شفافيت از جمله روش هايي است كه باعث ارتقای سطح آگاهي و مسووليت پذيري اجتماعي مي شود. اين امر در جوامع پيشرفته از اركان شكوفايي نهادها و سازمان ها و افزايش حس اعتماد اجتماعي است. به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو در ايران اما اين مهم به صورت نسبي […]

سبحان قالیباف
شنبه - ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱

پاسخ گويي به رسانه ها و شفافيت از جمله روش هايي است كه باعث ارتقای سطح آگاهي و مسووليت پذيري اجتماعي مي شود. اين امر در جوامع پيشرفته از اركان شكوفايي نهادها و سازمان ها و افزايش حس اعتماد اجتماعي است.

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو

در ايران اما اين مهم به صورت نسبي جريان دارد و پاسخ گويي و شفايت دستگاه ها و سازمان ها اگر چه در سال هاي اخير با به كارگيري رسانه هاي جديد تا اندازه اي بهبود يافته است، اما هنوز تا رسيدن به نقطه طبیعی فاصله باقي است.

با اين حال در ميان صنايع مختلف صنعت خودرو به دليل گستردگي و تماس مستقيم با بدنه اجتماعي، تفاوت هاي بسياري با ديگر صنايع دارد. چرا كه مخاطب اين صنعت مردم بوده و اين ارتباط بدون شك دو طرفه است. به اين ترتيب پاسخ‌گويي خودروسازان در قبال عملكرد و تصميمات، علاوه بر تاثير درون سازماني و اقتصادي، در نگاه عمومي به اين صنعت نيز تاثيرگذار است. به خصوص كه خودروسازان بزرگ كشور شركت هاي بورسي به حساب مي آيند كه شفافيت آن ها در عملكرد، ارتباط با رسانه ها به‌عنوان نمايندگان مردم و دستگاه هاي نظارتي چراغي براي راه آن ها خواهد بود.

در روزهاي گذشته، شرکت ايران خودرو دیزل در رفتاری سهوی و غیرعامدانه با رسانه ها در يكي از برنامه هاي خبري خود که به اشتباه عنوان برنامه را رونمایی از اولین کشنده اتوماتیک تولیدی ایران‌خودرو دیزل به کار برده بود، به عذرخواهي از رسانه ها اقدام كرد. کشنده اتوماتیک پیش از ایران‌خودرو دیزل در شرکت‌های دیگری به تولید رسیده است.

اگر به اصل نمايندگي رسانه‌ها از مردم اعتقاد داشته باشيم، بايد عذرخواهی از آنان را شايسته و احترام به افکار عمومی برشمرد. اين اقدام ايران خودرو دیزل از آن جايي اهميت پيدا مي كند كه در آن نوعي شهامت در پاسخ گويي به افکار عمومی و مطالبات رسانه‌ها ديده مي شود. نشانه اي كه بايد آن را حاصل تفكر هوشمندانه مهدي خطيبي مديرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو دانست؛ چرا كه از زمان حضور او در اين خودروساز بزرگ تغيير در رفتار رسانه اي ايران خودرو كاملا مشهود است.

رفتار اخلاق مدارانه خطيبي به گونه‌اي است كه او حتي در مراسم رونمايي از كشنده اتوماتيك جديد ايران خودرو ديزل، فرشاد مقيمي مديرعامل سابق ايران خودرو را شخصا دعوت کرده بود. به گفته وی در مراسم رونمایی کشنده H5، اقدامات زيرساختي توليد اين كشنده در زمان مقيمي شكل گرفته بود و اين نشان از نكته‌سنجي خطيبي دارد.

به اين ترتيب اين رفتار خردمندانه در عذرخواهي از رسانه ها و شهامت قبول يك اشتباه را بايد مثبت برشمرد، این اقدام می‌تواند به عنوان الگویی برای صنعت خودروسازی و سایر نهادها و سازمان‌ها مورد نظر قرار گيرد. در این میان نقش مدیریت ارتباطات شرکت مادر را نیز در ترمیم این خطای سهوی و غیرعامدانه نباید نادیده گرفت.

انتهای پیام/

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی