پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

برگزاری همايش نهادهاي دانش بنيان و گروه صنعتي ايران خودرو

همايش ظرفيت هاي همكاري شركت ها و نهادهاي دانش بنيان و گروه صنعتي ايران خودرو با حضور نمايندگان مجلس شوراي اسلامي، معاون وزير صمت و مديران صنعت برگزار شد. به گزارش خبرنگار پایگاه خبری جوان خودرو عزت الله اكبري تالارپشتي رئيس كميسيون صنايع و معادن مجلس شوراي اسلامي امروز در همايش ظرفيت هاي همكاري شركت […]

سبحان قالیباف
یکشنبه - ۲۲ خرداد ۱۴۰۱

همايش ظرفيت هاي همكاري شركت ها و نهادهاي دانش بنيان و گروه صنعتي ايران خودرو با حضور نمايندگان مجلس شوراي اسلامي، معاون وزير صمت و مديران صنعت برگزار شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری جوان خودرو

عزت الله اكبري تالارپشتي رئيس كميسيون صنايع و معادن مجلس شوراي اسلامي امروز در همايش ظرفيت هاي همكاري شركت ها و نهادهاي دانش بنيان و گروه صنعتي ايران خودرو اظهار کرد: ايران خودرو بايد طوري وارد ميدان شود كه طبق منويات رهبري براي رشد و تعالي ميانبر بزند که امیدوارم با همكاري هايي كه صنعت خودرو و به خصوص ايران خودرو با بخش خصوصي و شركت هاي دانش بنيان دارد پیشرفت لازم در مسیر رضایتمندی و تحقق منویات مقام معظم رهبری و مردم باشد.

وی در ادامه بیان کرد: بکارگیری مدیران میانی سازمان و ورود آن ها میدان لازم است که من این موضوع را به مدیرعامل محترم ایران خودرو عرض کردم. اميدواريم روزي مديرعامل ايران خودرو با مديران شركت هاي بزرگ خودروسازي جهان جلسه داشته باشد و در اين مسير بايد ابتدا توانمند شد.

کیانوش پورمجیب دبیر همایش و قائم مقام اجرایی مدیرعامل ایران خودرو گفت: مقام معظم رهبری در خصوص استفاده از محصولات داخلی و دلسردن نشدن مدیران و شرکت ها در مقابله با مشکلات و چالش ها بیاناتی داشتند که این موارد همگی سرلوحه فعالیت گروه صنعتی ایران خودرو است.

دبیر این همایش اشاره کرد: موج به راه افتاده برقی سازی خودروها به همراه مگاپلتفرم ها و حرکت به سمت تولید خودروهای خودران از جمله رویکردهای صنعت خودرو در جهان است.

وی توضیح داد: صنعت خودرو باید به سمت استفاده از ظرفیت های دانش بنیان ها برود به طور مثال صنعت خودرو ایران که مونتاژ کار بود در دهه 70 با آغاز پروژه سمند به سمت تولید خودرو حرکت کرد و سپس با توسعه پلتفرم ها، تولید محصولاتی نظیر دنا و تارا محقق شد که این مهم همراه با رشد و توسعه قطعه سازان داخلی و شرکت های تامین کننده در لایه پایین تر خودروسازان بوده است.

پورمجيب از بکارگیری موتور 3 سیلندر جدید ایران خودرو در سال آینده خبر داد و گفت: آپشن های جدید در محصول کراس اوور تازه وارد داخلی سازی شده و شاهد درگیری حداکثری قطعه سازان با این پروژه هستیم.

وی با بیان اینکه مرکز توسعه محصول ایران خودرو به یک Techno center تبدیل می شود تصریح کرد: پارادایم جدید گروه صنعتی ایران خودرو با حضور دکتر خطیبی به این گونه است که فعالیت های ما نخبه محور و پروژه محور می شود این اقدامات در راستای تحقق پروژه های تولید خودروهای برقی، خودران و هوشمند خواهد بود.

پور مجیب با اشاره به حكم جديد مديرعامل ايران خودرو در شكل گيري مديريت توسعه محصول و فناوري در زنجيره ارزش گفت: توسعه محصول در ايران خودرو از اين پس به معناي توسعه همكاري هاي فناورانه با درگيري دانش بنيان ها خواهد بود و هدف از برگزاري اين همايش هم همين موضوع بوده كه در نمايشگاه امروز بيش از ٢٦٠ نمونه از اين نيازمندي ها را ارائه كرده ايم. شركت هاي دانش بنيان ايران خودرو همچون تام، ايپكو، جتكو و بقيه با شركت هاي دانش بنيان خود همكاري خواهند كرد و حتي آماده سرمايه گذاري مشترك هم هستيم. در اين مسير پروژه هاي ويژه تعريف مي شود كه در راستاي منويات راهبردي رهبري و مسير پيشرفت صنعت خودرو است.

علي خيرالدين معاون فناوري و نوآوري وزارت علوم در ادامه با اشاره به رشد اشتغال دانش بنيان ها از ٤٥ هزار به ٩٠ هزار در يك سال گذشته گفت: امروز ما اميدواريم اولين پارك علم و فناوري تخصصي خودرو را با همكاري ايران خودرو در ايران تاسيس كنيم.

او در ادامه تصريح كرد: امروز قطب فناوري خودرو در كشور نداريم اما با وجود ١٨ پژوهشگاه فناوري در كشور و پتانسيل هاي ايران خودرو اين شركت مي تواند اولين قطب فناورانه باشد. ضمن اين كه قرار است در مرحله اول ٣٠ هزار دانشجو را در مسير كارآفريني جذب كنيم كه با اعتبار ١ ميليون توماني وارد اين طرح هاي آموزشي مي سوند و در همكاري با ايران خودرو اين افراد مي توانند نيروهاي توانمندي براي فعاليت در اين شركت باشند.

عليرضا منادي رئيس كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس شوراي اسلامي نيز با اشاره به نقش شركت هاي دانش بنيان در توسعه علم و فناوري در كشور گفت: انگيزه حضور در اين همايش بسيار مهم است و بايد بدانيم چرا در اين برنامه حضور داريم. شركت هاي دانش بنيان در همه حوزه ها آنقدر مهم هستند كه در جهان امروز اگر شركت ها دانش بنيان نباشند عملا توفيقي نخواهیم داشت و رشد اقتصادي ٨ در صدي كه مورد اشاره رهبري هم هست يك سهم حدود ٣ درصدي را براي دانش بنيان ها در نظر گرفته است و اين بدون افزايش بهره وري ميسر نمي شود.

وی اشاره کرد: بهره وري همان چيزي است كه بدون استفاده از شركت هاي دانش بنيان امكان پذير نيست و آن سهم رشد اقتصادي كه تدوين شده است نيز در سايه افزايش بهره وري توسط شركت هاي دانش بنيان ايجاد مي شود. الان مجموعه هاي دانش بنيان ٤٠٠ هزار ميليارد تومان گردش مالي دارند. اگر مدير عامل محترم ايران خودرو بتواند از اين پتانسيل استفاده كند، بدون شك از نظر رشد تكنولوژيكي يك حركت عزيم خواهد بود.

رئيس كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس شوراي اسلامي در انتهای صحبت هایش گفت: ايران خودرو پرچ مدار صنعت كشور است و مجلس آمادگي دارد تا هر مانعي را از پیش روی این صنعت کنار بزند.

مهدي خطيبي مديرعامل گروه صنعتي ايران خودرو نيز اظهار کرد: جديدترين و معتبرترين نظريه هاي اقتصادي مي گويند بار اصلي پيشرفت به گردن كارآفرينان است. ما در طول مسير توسعه و پيشرفت به شدت نيازمند بهره وري هستيم و هر قدر پيش مي رويم نياز بيشتري به اين مهم داريم.

وی توضیح داد: نتيجه مطالعات در كشورهاي توسعه يافته نشان مي دهد آنها انباشت فناوري و دانش بومي شده دارند. اين مهم با نگاه به شركت هاي دانش بنيان اتفاق مي افتد. اما در گروه صنعتي ايران خودرو استفاده از شركت هاي دانش بنيان و استفاده از نخبگان الزام است. در حقيقت براي رسيدن به اهداف با نگاه به رهنمودهاي مقام معظم رهبري در اين حوزه بايد عرض كنم درهاي ورود شركت هاي دانش بنيان به ايران خودرو باز است.

مديرعانل ايران خودرو اشاره كرد: به همين دليل مركز تكنوسنتر را راه اندازي كرديم، اگرچه ما در درون خودمان به اين حوزه اهميت مي دهيم و شركت هاي دانش بنيان نيز در ايران خودرو مدتهاست فعال هستند، اما وظيفه تكنو سنتر مديريت و تسهيل ارتباط ايران خودرو با شركت هاي دانش بنيان است. بايد عرض كنم اهداف بلندي را ترسيم كرديم كه با كمك دانش بنيان ها و نخبگان به آن مي رسيم.

خطيبي تاكيد كرد: فرمايشات حضرت آقا سرلوحه كار ايران خودرو است و در همه استراتژي ها و فعاليت ها به منويات رهبري و رضايتمندي مشتريان اهتمام ويژه داريم و به دنبال افزايش سقف سهم دانش بنيان ها در ايران خودرو هستیم.

گفتني است اين همايش طي روزهاي ٢٢ و ٢٣ خرداد در شركت ساپكو ادامه خواهد داشت و خودرو K125 براي اولين بار رونمايي خواهد شد.

انتهای پیام/

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی