پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

مقایسه بنز Cکلاس و ب ام و سری 3

مقایسه بنز Cکلاس و ب ام و سری 3 جوان‌ های دیروز بازی رقابت بنز و ب‌ام‌و داستانی طولانی دارد و هر برگی از تاریخ خودروسازی را ورق می‌زنیم، ابعاد این رقابت تنگاتنگ را بیشتر درک می‌کنیم. ماجرا به دو دهه پیش بازمی‌گردد. زمانی که رقابت بنز و ب‌ام‌و به اوج خود رسیده بود و […]

javankhodro
سه شنبه - ۹ تیر ۱۳۹۴

مقایسه بنز Cکلاس و ب ام و سری 3

جوان‌ های دیروز

بازی رقابت بنز و ب‌ام‌و داستانی طولانی دارد و هر برگی از تاریخ خودروسازی را ورق می‌زنیم، ابعاد این رقابت تنگاتنگ را بیشتر درک می‌کنیم. ماجرا به دو دهه پیش بازمی‌گردد. زمانی که رقابت بنز و ب‌ام‌و به اوج خود رسیده بود و هر دو برای درخشش در مسابقات اتومبیلرانی تلاش می‌کردند. در حقیقت خیلی از ماشین‌های مطرح امروزی، موفقیت و برتری خود را مدیون اجدادشان در دهه‌های قبل هستند، ستاره‌هایی که در دهه‌های ۸۰ و ۹۰ میلادی متولد شدند و علاوه بر قابلیت‌های فراتر از زمانشان، روحی در آنها دمیده شده بود که پس از گذشت سال‌ها هنوز هم از یادها نرفته‌اند. نکته جالب اینجاست که هر دو خودرو مورد بررسی ما برای گرفتن مجوز حضور در مسابقات اتومبیلرانی، در نسخه‌های شهری تولید شدند. مرسدس بنز2.3 E190 و ب‌ام‌و M3 دو پیر مردی هستند که پس از سال‌ها رو در روی یکدیگر قرار گرفته‌اند تا نشان دهند که هنوز هم دود از کنده بلند می‌شود!

mercedes-benz-190e-2-3-16-bmw-m3-front-end-in-motion-2

مرسدس‌بنز 2.3E 190

داستان E190 به سال ۱۹۸۲ باز می‌گردد. زمانی که مرسدس برای شرکت در مسابقات DTM مجبور شد تا ۵۰۰۰ دستگاه از خودرو مورد نظر را برای مصارف شهری تولید کند. این اتاق بنز W201 نام گرفت و در آن زمان یکی از کوچک‌ترین سدان‌های بنز به شمار می‌آمد. از این‌رو به آن لقب بچه بنز دادند. ساخت این بچه چموش از سوی بنز یک حرکت جدید به شمار می‌آمد و بعدها کلاس C بر پایه آن شکل گرفت. نمایشگاه فرانکفورت ۱۹۸۳ جایی بود که پرده از این کوچولوی دوست داشتنی برداشته شد تا حرکت جدیدی در این کلاس خودرو آغاز شود. E190 در طراحی ظاهری از تمام مشخصات یک بنز اصیل بهره می‌برد. مشخصاتی نظیر چراغ‌های کرکره‌ای عقب، چراغ‌های مستطیلی جلو و فرم منحصربه‌فرد اتاق همگی مواردی هستند که یاد و خاطره بنزهای دهه ۸۰ و ۹۰ میلادی را زنده می‌کنند. فضای کابین در عین سادگی فوق‌العاده سنتی و اصیل طراحی شده و بوی دوران اوج مرسدس را می‌دهد. صندلی‌ها ریکارو برای چهار نفر طراحی شده‌اند و ترکیبی از چرم و پارچه هستند. تم اسپرت و لوکس در کابین با یکدیگر آمیخته شده‌اند و وجود مواردی هم‌چون کرونومتر در کنار چرم دوزی دور فرمان و قطعات چوبی، تضاد زیبایی دارد.

mercedes-benz-190e-2-3-16-interior mercedes-benz-190e-2-3-16-rear-interior

فراموش نکنیم که با یک بنز اسپرت طرف هستیم که در دوران تولیدش رکوردها و دستاوردهای زیادی را به ثبت رسانده است. مرسدس‌بنز برای نخستین بار از یک پیشرانه چهار سیلندر ۱۶ سوپاپ در این مدل استفاده کرد. اما پیشرانه‌های ۸ سوپاپ با قدرت کمتر نیز برای این مدل قابل انتخاب بودند. در میان طیف گسترده‌ای از پیشرانه‌ها، از پیشرانه ۲.۳ لیتری ۱۶ سوپاپ که با کد M102 شناخته می شود، از محبوبیت ویژه‌ای برخوردار بود.
این پیشرانه جذاب قادر است ۱۸۵ اسب بخار در دور ۴۵۰۰ تولید کند که نسبت به نمونه ۸ سوپاپ، حدود ۵۰ اسب بخار قدرت بیشتر را به W201 هدیه می‌دهد. بچه بنز ظرف ۸ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر می‌رسد و سقف سرعت آن روی ۲۳۰ کیلومتر در ساعت محدود شده است. پیشرانه M102 برای نخستین بار از یک آلیاژ جدید برای سرسیلندرها بهره گرفته که با روش ریخته گری COSCAST ساخته می‌شده است. بیش از ۶۰۰ میلیون پوند برای تحقیق و توسعه این مدل بنز صرف شد تا از نظر قابلیت‌های فنی از پیشتازان زمان خود باشد. در W201 ضریب درگ به ۰.۳۲ کاهش پیدا کرد که در دوران خودش یک موفقیت چشمگیر به شمار می‌رفت. هم‌چنین سیستم تعلیق پنج اتصالی عقب از اختراعات جدید مرسدس‌بنز محسوب می‌شد و یکی از بهترین سیستم‌های تعلیق در زمان خود لقب گرفت. در مدل‌های ۲.۳ که نسبت به مدل‌های عادی اسپرت‌تر هستند، از سیستم تعلیق با ارتفاع پایین‌تر و سفت‌تر بهره گرفته شده که هندلینگ و پایداری عالی را برای بچه بنز به ارمغان آورده است. هم‌چنین مدل‌های ۲.۳ به سیستم تزریق سوخت چند نقطه‌ای مجهز شده‌اند که این قابلیت، قدرت بیشتری را برای این اتاق در پی داشته است. از سایر سامانه‌های جذاب W201 می‌توان به سیستم محدود کننده لغزش دیفرانسیل LSD اشاره کرد که از هدر رفتن قدرت موتور جلوگیری می‌کند. هم‌چنین سامانه ASD وظیفه کنترل الکترونیکی هیدرولیکی دیفرانسیل را بر عهده دارد. تمام این قابلیت‌های ویژه فنی در کنار صدای گوش‌نواز پیشرانه دست به دست هم داده‌اند تا رانندگی آرام با این بنز چموش بسیار سخت باشد. E1902.3 خودروی بود که توانست رکورد ۵۰۰۰ کیلومتر رانندگی استقامتی را در پیست NARDO ایتالیا از آن خود کند و به یکی از خواستنی‌ترین خودروهای زمان خودش تبدیل شود.

W201 در تعداد ۱.۸ میلیون در دستگاه در سال‌های ۱۹۸۳ تا ۱۹۹۳ تولید شد و به یکی از محبوب‌ترین بنزهای دهه ۸۰ میلادی بدل گشت. البته فروش این مدل در آمریکا ضعیف‌تر از اروپا بود و نمونه مسابقه‌ای آن در مسابقات DTM آلمان توانست قهرمانی‌های متعددی به‌دست آورد. 2.3E190 در 3 رنگ نقره‌ای دودی، آبی و سیاه متالیک تولید شده تا از مدل‌های عادی متمایز باشد. در سال ۱۹۹۳ این بنز دوست‌داشتنی جای خود را به W202 داد. خودرویی که برای نخستین بار نام C کلاس را با خود یدک می‌کشید.

mercedes-benz-190e-2-3-16-bmw-m3-front-end-in-motion-2

BMW M3

حتی کسانی که علاقه‌ای به خودروهای ب‌ام‌و ندارند، مدل M3 را ستایش می‌کنند. تولید M3 هم‌چنان ادامه دارد و همواره به عنوان یک ماشین اسپرت خالص شناخته می‌شود. سری۳ E30 به جای مدل محبوب E21 به بازار آمد. ب‌ام‌و پس از حضور موفق در مسابقات F1 قصد داشت تا توان خود را روی سری مسابقات TOURING متمرکز کند. در پی این هدف، M3 نخستین بار در سال ۱۹۸۵ بر پایه ب‌ام‌و E30 شکل گرفت و در نمایشگاه اتومبیل فرانکفورت از آن رونمایی به عمل آمد و دیری نگذشت تا به یکی از جذاب‌ترین خودروهای اسپرت دنیا تبدیل شد. اکثر جوان‌های عشق ماشین در دهه ۸۰ و ۹۰ میلادی پوسترهای M3 را به اتاقشان می‌چسباندند و در آن سال‌ها داشتن یک E30 M3 آرزوی هر جوان عشق ماشینی بود!

mercedes-benz-190e-2-3-16-bmw-m3-front-end-in-motion-2

M3 از نظر ظاهری تفاوت‌های زیادی با E30 معمولی دارد و ۱۲ پنل بدنه آن با نمونه‌های اسپرت تعویض شده است. گلگیرهای ورم کرده، چراغ‌های دوقلو جلو ملقب به چشم فرشته و جلوپنجره کلیوی شکل امضاء ب‌ام‌و روی این مدل دوست داشتنی به شمار می‌روند. تنها پنل‌های مشترک بدنه M3 با E30 عادی، سقف، هود و سانروف هستند. کابین M3 اسپرت‌تر از بنز E190 طراحی شده و هنوز هم پس از گذشت چندین سال فوق‌العاده جذاب و چشم‌نواز است. در پوشش صندلی‌ها از لوگو قرمز و آبی M الهام گرفته شده است و نشان M روی فرمان، اهرم دنده و صفحه کیلومتر جلو خودنمایی می‌کند. کمربندهای ایمنی قرمز رنگ نیز کلکسیون جذابیت‌های کابین M3 را تکمیل می‌کنند تا دل کندن از این ب‌ام‌و دوست داشتنی بسیار سخت باشد. با استارت خوردن پیشرانه دست‌ساز M و طنین‌انداز شدن فریاد گوشنواز اگزوزها، همه‌چیز رنگ هیجان به خود می‌گیرد. M3 یک پیشرانه ۲.۳ لیتری 4سیلندر را در دل خود جای داده است. این کاردستی مهندسان M پاور قادر است ۱۹۵ اسب‌بخار قدرت تولید کند و این کوپه زنده و سرشار از حرکت را ظرف ۶.۹ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت برساند. سقف سرعت M3 نیز روی ۲۳۵ کیلومتر در ساعت محدود شده است. بین سال‌های ۱۹۸۵ تا ۱۹۹۲، ۱۷۹۱۰ دستگاه M3 تولید شد که ۶۰۰ دستگاه از آنها از نمونه EVO با موتور ۲.۵ لیتری و ۷۶۵ دستگاه نیز از نوع کانورتیبل بودند. M3 در ۵ سال حضور خود در مسابقات مختلف توانست قهرمانی‌های با ارزشی در رقابت‌های ETCC و DTM کسب کند. در سال ۱۹۹۲ E30 M3 افسانه‌ای با کوله باری از جذابیت و تجربه با خط تولید خداحافظی کرد و جای خود را به مدل محبوب E36 داد.

bmw-m3-interior bmw-m3-rear-interior-seats

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی