پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

مقایسه تویوتا پریوس و هیوندای سوناتا هیبرید / کمپین طرفداران محیط زیست

در این مقایسه قصد داریم تا 2 سدان هیبرید تقریباً پرطرفدار در بازار ایران را معرفی کنیم.

سبحان قالیباف
یکشنبه - ۱۲ فروردین ۱۴۰۳

به گزارش اختصاصی پایکاه خبری جوان خودرو ؛

هیوندای سوناتا هیبرید و تویوتا پریوس که ذاتاً خودرویی هیبرید به شما می‌رود، خودرو‌های مورد بحث ما هستند. از نظر کلاس‌بندی جهانی، هیوندای سوناتا با تویوتا کمری مقایسه می‌شود. اما از آنجایی که تعداد کمری هیبرید در ایران نسبت به پریوس کمتر است، تصمیم به این مقایسه گرفتیم.

تویوتا پریوس

تویوتا پریوس در سراسر دنیا به عنوان یکی از خودرو‌های پیشگام در کاهش آلایندگی شناخته می‌شود و به آن لقب خودرو سبز داده‌اند. نخستین نسل پریوس در سال 1997 به بازار آمد، اما ایرانیان با نسل سوم پریوس این خودرو را شناختند. خودرویی که چندان عملکرد موفقی در بازار ایران نداشت و تعداد محدودی از آن به بازار راه پیدا کرد. اما داستان نسل چهارم که با کد XW50 شناخته می‌شود کاملاً متفاوت است. هم‌چنین عرضه نسل جدید در ایران نیز توسط ایرتویا به‌صورت سیستماتیک و بهتر از قبل انجام شد و این مورد باعث شد تا استقبال از نسل چهارم پریوس متفاوت باشد.

پریوس جدید با طراحی غیرعادی در نمایشگاه 2015 لاس‌وگاس معرفی شد. عده‌ای ظاهر این خودرو پاک را نقد می‌کنند و در عین حال این سبک طراحی پریوس طرفداران زیادی هم دارد. پریوس جدید تغییرات رادیکالی نسبت به مدل قبلی تجربه کرده و خطوط تیز و شارپ روی سپر‌ها به خوبی با فرم تندوتیز چراغ‌ها هماهنگ شده. فضای کابین هم‌چون طراحی بدنه مدرن و جذاب است و می‌توان گفت با هیچ خودرو دیگری در این کلاس شباهت ندارد. از نکات جالب دکوراتیو کابین می‌توان به موقعیت منحصربه‌فرد اهرم تعویض دنده، تریم سفید کابین و موقعیت جالب کیلومترشمار دیجیتالی و نشان‌گر‌های وضعیت خودرو در قسمت بالای کنسول جلو اشاره کرد. فرم قرارگیری صفحه نمایش و موقعیت دیرچه‌های سیستم تهویه هم در نوع خود منحصربه‌فرد است.

صندلی‌های پریوس کمی سفت هستند اما به‌خوبی سرنشینان را در بر می‌گیرند. در کل باید گفت کابین پریوس با فاکتور گرفتن مشکلات جزیی نظیر کیفیت معمولی بعضی قطعات پلاستیکی، کاربردی و مناسب است. ساختار بدنه نیز نسبت به مدل قبلی 60 درصد محکم‌تر شده و با بهره بردن از 7 ایربگ ایمنی بیش‌تری برای سرنشینان به ارمغان می‌آورد. پریوس جدید در تمام تست‌های مؤسسه IIHS آمریکا شرکت کرده و رتبه SAFETY PICK پلاس را به‌دست آورده است.

پریوس جدید مثل دیگر خودرو‌های هیبریدی توسط یک موتور برقی و یک موتور بنزینی قدرت خود را تأمین می‌کند. پیشرانه بنزینی 1.8 لیتری با چرخه اتکینسون کار می‌کند. موتور برقی نیز از 2 واحدMG1 و MG2 تشکیل شده و در سرعت‌های کم‌تر از 45 کیلومتر، هنگام دنده‌عقب و در حالت سکون پیشرانه برقی بدون هیچ صدایی کار می‌کند. در این حالت مصرف سوخت و آلایندگی به صفر می‌رسد. اما در صورت فشار آوردن به خودرو و بالا بردن دور موتور، پیشرانه بنزینی نیز وارد مدار شده و موتور برقی را نیز شارژ می‌کند. حالت‌های رانندگی نیز در 3 وضعیت ECO، EV و پاور تنظیم می‌شود. هم‌چنین پریوس به ترمز احیاکننده نیز مجهز شده که در سراشیبی‌ها نیروی ترمز را به انرژی الکتریکی تبدیل می‌کند. پریوس با باک 40 لیتری مسافت 900 کیلومتری را طی می‌کند و مصرف سوخت‌اش به زیر 5 لیتر در 100 کیلومتر می‌رسد.

مجموع قدرت موتور‌های بنزینی و برقی پریوس به ۱۲۱ اسب بخار می‌رسد. تویوتا برای انتقال قدرت پریوس به چرخ‌های جلو از یک جعبه دنده E-CVT استفاده کرده است. تفاوت این گیربکس با گیربکس CVT معمولی، قابلیت تبدیل نیروی معکوس چرخ‌های جلو به انرژی الکتریکی برای ذخیره در باتری است.

ایرتویا پریوس را در سه تیپ A، B و C در ایران عرضه کرد. پریوس تیپ C به عنوان نسخه فول آپشن، امکاناتی نظیر کروز کنترل، سیستم کنترل ایستایی در سر بالایی، سیستم کنترل سرعت در سرازیری، سیستم کنترل کشش، سیستم کنترل پایداری، اتو پارک (سفارشی)، سیستم انتخاب حالت رانندگی ۴‌گانه (نرمال، اکو، اسپرت و الکتریکی)، سنسور پارک عقب، سنسور باران، سنسور فشار باد تایر‌ها، رادار نقطه کور ( سفارشی)، رادار تغییر لاین (سفارشی)، ترمز کمکی، سیستم بازیابی انرژی ترمز، دی لایت، اتو لایت، نور بالای اتوماتیک (سفارشی)، سیستم چرخش چراغ‌ها در پیچ، مه شکن‌های جلو و عقب، چراغ‌های زنون جلو، فرمان الکتریکی حساس به سرعت، تنظیم ۴ حالته ستون فرمان، دکمه‌های کنترل سیستم صوتی بر روی فرمان، سیستم صوتی JBL، ۱۰ بلندگو استریو، نمایشگر ۷٫۰ اینچ لمسی، هد آپ دیسپلی (سفارشی)، دوربین دید عقب، دوربین ۳۶۰ درجه (سفارشی)، ۷ کیسه هوا، سیستم ورود بدون کلید، استارتر دکمه‌ای، تهویه مطبوع اتوماتیک، دریچه‌های تهویه سرنشینان عقب، سیستم کنترل رطوبت، تنظیم ۶ جهته دستی صندلی راننده و ۴ جهته شاگرد، گرم کن صندلی‌های جلو (سفارشی)، روکش پارچه‌ای صندلی‌ها (روکش چرم سفارشی)، خروجی برق ۱۲ ولت، سیستم ایزو فیکس در صندلی‌های عقب، شارژر وایر لس، آینه الکترو کرومیک وسط، تاشوندگی برقی آینه‌های جانبی، سان روف (سفارشی) و گرم کن آینه‌های جانبی را در اختیار خریدار قرار می‌دهد.

هیوندای سوناتا هیبرید

سوناتا یکی از پرطرفدارترین محصولات هیوندای در ایران به‌شمار می‌رود. پس از گذشت چندسال از عرضه نسل هفتم سوناتا با کد LF، نسخه هیبرید نیز به بازار آمد تا ترمز یکه تازی هیبرید‌های تویوتا در ایران را بگیرد. در سوناتا هیبرید بر خلاف پریوس، خبری از طراحی فضایی و عجیب نیست. هیوندای سعی کرده با تغییر جزئیات، ظاهر آن را از سوناتا LF بنزینی متمایز کند.

سوناتا هیبرید در نمای ظاهری تفاوت‌هایی جزیی اما گسترده با نسخه بنزینی دارد. قالب کلی بدنه این 2 ثابت است، اما در مدل هیبرید فرم و گرافیک چراغ‌های جلو تغییراتی کرده و گرافیک چراغ‌های عقب اسپرت‌تر شده است. هم‌چنین از دیگر ویژگی‌های نسخه هیبرید می‌توانیم به جلوپنجره جدید هیوندای اشاره کنیم که زیبایی‌اش با تغییراتی در سپر جلو و اضافه شدن پروژکتور‌های ال‌ای‌دی تکمیل می‌شود. دیفیوزر عقب نیز در نسخه هیبرید تغییر کرده و خروجی‌های اگزوز حذف شده‌اند و به جای آن یک اسپویلر باریک به لبه صندوق عقب اضافه شده.

در مجموع باید گفت طراحی سوناتا هیبرید در مقایسه با پریوس، عامه پسندتر است و از نظر عموم مردم هم خودرویی زیباتری تلقی می‌شود.
فضای کابین طراحی مشابهی با سوناتای بنزینی دارد. فضای کابین و صندوق بار جادار و راحت است و در مجموع کمی از پریوس بزرگ‌تر به‌نظر می‌رسد.

هیوندای سوناتا LF هیبرید در بحث امکانات رفاهی در مقایسه با پریوس، همچون وضعیت بیشتر محصولات هیوندای نسبت به تویوتا، فهرست به مراتب کامل‌تری دارد. این خودرو نیز همچون پریوس، توسط پاکرو در سه تیپ ۱، ۲ و ۳ عرضه شده است که به ترتیب با نام‌های GL، GLS و GLS Plus شناخته می‌شوند. از امکانات شاخص سوناتا LF هیبرید تیپ ۳ می‌توان به سیستم کنترل ایستایی در شیب، سیستم کنترل پایداری، سیستم انتخاب حالت رانندگی ۳‌گانه (اکو، نرمال و اسپرت)، سیستم کنترل کشش، کروز کنترل هوشمند، سنسور‌های پارک جلو و عقب، برف پاک کن اتوماتیک، نمایشگر فشار باد تایر‌ها، رادار تشخیص نقطه کور، ترمز پارک برقی، ترمز کمکی، سیستم بازیابی انرژی ترمز، چراغ‌های روشنایی روز، روشن و خاموش شدن اتوماتیک چراغ‌ها، سیستم تنظیم اتوماتیک ارتفاع نور چراغ‌ها، مه شکن عقب، سیستم چرخش چراغ‌های جلو در پیچ، چراغ شور جلو، لامپ‌های بای زنون جلو، چراغ خوش آمد گویی، فرمان الکتریکی حساس به سرعت، تنظیم ۴ حالته ستون فرمان، اینتر فیس، گرم کن غربیلک فرمان، روکش چرم فرمان و صندلی‌ها، سیستم صوتی اینفینیتی با ۸ بلندگو، دوربین دید عقب، ۶ ایربگ، پشت سری‌های فعال شونده در تصادف، سیستم ورود بدون کلید، استارتر دکمه‌ای، تهویه مطبوع اتوماتیک دو ناحیه‌ای، تنظیم برقی ۸ جهته صندلی راننده و ۶ جهته سرنشین همراه با حافظه، گرم کن صندلی‌های جلو و عقب، سیستم ایزو فیکس صندلی‌های عقب، خروجی برق ۱۲ ولت در جلو و عقب، گرم کن آینه‌های جانبی، آینه الکترو کرومیک وسط، سقف پانورامیک شیشه‌ای، شیشه‌های دودی عقب، پرده برقی عقب و پرده‌های دستی جانبی عقب اشاره داشت.

همچنین تیپ GL به‌عنوان مدل پایه هم‌چون کمری هیبرید LE در ناوگان تاکسیرانی مورد استفاده قرار گرفته است.

سوناتا هیبرید، از نظر فنی دنیایی متفاوت با پریوس دارد. پیشرانه ۲ لیتری این خودرو در ترکیب با موتور‌های برقی، می‌تواند ۱۹۳ اسب بخار تولید کند. هیوندای از یک گیربکس ۶ دنده اتوماتیک در سوناتا LF هیبرید استفاده کرده است. شتاب صفر تا صدی که برای سوناتا هیبرید اعلام می‌کنند، در حدود ۹ ثانیه است که مشخصاً با توجه به قدرت بیشتر پیشرانه، چالاک‌تر از پریوس ظاهر می‌شود و کشش و قدرت بیشتر پیشرانه نسبت به پریوس در شتابگیری ثانویه و حرکت در شیب به وضوح خودش را نشان می‌دهد.

پیشنهاد نهایی:

اگر این مقایسه را کامل مطالعه کرده باشید، قطعاً دلیل قیمت بالاتر سوناتا نسبت به پریوس را متوجه شده‌اید. کابین بزرگ‌تر و لوکس‌تر، امکانات متنوع‌تر و بیشتر و پیشرانه قدرتمندتر و گیرباکس دلچسب‌تر، همه و همه دست به دست هم داده‌اند تا هیوندای سوناتا برنده این رقابت غیر استاندارد با پریوس شود. اما در مقابل دستان پریوس هم خالی نیست. شاید ظاهر رادیکالی آن باعث شده باشد که یک عده‌ای از آن متنفر شوند و یک عده به شدت دوستش داشته باشند، اما باید گفت در ایران طرفداران خاص خودش را دارد. همچنین دوام فوق‌العاده محصولات تویوتا در این مدل هم دیده می‌شود و استهلاک پایین‌تر و کیفیت بالاتری نسبت به سوناتا دارد.

انتهای پیام/

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی