پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

اهمیت حضور رسانه های خارجی در خودروسازی/ پتانسیل های صنعت کشور را نمایش دهیم

از جمله اخبار جالبی که در لابه لای هیاهوی خبرهای صنعت خودرو در روزهای گذشته مورد توجه قرار گرفت، بازدید رسانه های خارجی از ایران خودرو و نشست خبری در این شرکت خودروسازی بود. به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو  به طور کلی با توجه به شرایطی که کشور در سال های بعد از انقلاب […]

سبحان قالیباف
سه شنبه - ۱ شهریور ۱۴۰۱

از جمله اخبار جالبی که در لابه لای هیاهوی خبرهای صنعت خودرو در روزهای گذشته مورد توجه قرار گرفت، بازدید رسانه های خارجی از ایران خودرو و نشست خبری در این شرکت خودروسازی بود.

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو 

به طور کلی با توجه به شرایطی که کشور در سال های بعد از انقلاب تحت تاثیر تحریم ها و هجمه های رسانه ای سپری کرده است، باعث شده بسیاری از پتانسیل های صنعتی کشور به خصوص در حوزه خودرو در خارج از مرزهای کشور شناخته نشود. این در حالی است که این صنعت با توجه به زیرساخت هایی که دارد، در منطقه هنوز هم از جدی ترین گزینه های خودروسازی به شمار می رود.

ایران با سابقه بیش از 60 ساله در صنعت خودرو ( در حوزه تولید) و برخورداری از زیرساخت های مهمی چون خطوط تولید، رنگ، پِرس و مونتاژ از نظر توانمندی ظرفیت بالقوه ای دارد. این در حالی است که از نظر منابع مورد نیاز زنجیره تامین نیز همچون فولاد، مس، مواد پلاستیکی و … نیز زیرساخت های مناسبی در کشور وجود دارد.

البته این تنها ظرفیت صنعت خودرو ایران نیست. زیرا علاوه بر پتانسیل های تولید، مونتاژ و تامین قطعات، ایران از نظر جغرافیایی نیز در منطقه ای قرار دارد که می تواند در صورت همکاری و سرمایه گذاری خارجی، بدل به پایگاه اصلی تولید خودرو در خاورمیانه شود. این در حالی است که به دلیل همسایگی با کشوری چون ترکیه به عنوان یکی از سورس های اصلی قطعه سازی در جهان و برخورداری از سواحلی که با دریاهای آزاد در اراتباط است، ایران یکی از بهترین گزینه ها برای تولید خودرو به حساب می آید.

به طور مثال ایران خودرو به عنوان بزرگ ترین خودروساز خاورمیانه تجارب خوبی از همکاری یا طرف های اروپایی دارد و از نظر ظرفیت های تولیدی نیز این شرکت خطوط مدرن تولید و دانش مناسبی در اختیار دارد. فراموش نکنید صنعت خودرو ایران توانسته در روزهای قبل از تحریم به تیراژ بیش از 1.6 میلیون دستگاه خودرو برسد و به همین دلیل در ان دوران در رده 10 کشور برتر تولید کننده خودرو در جهان جای گرفته است.

به این ترتیب آنچه که از اهمیت بسیاری برخوردار است، شفاف سازی و نمایش توانمندی های صنعت خودرو ایران به جهانیان است. زیرا به دلیل فضاسازی های رسانه های خارجی در حدود 20 سال گذشته و به خصوص در دوران پرآشوب خاورمیانه در سال های اخیر، بسیاری از شاخص های صنایع ایران یا معرفی نشده اند و یا تیغ سانسور را تجربه کردند.

از این رو در روزهایی که برجام در حال احیاء شدن است و بی شک پس از آن گشایش هایی در روابط بین المللی و همکاری های اقتصادی- صنعتی اتفاق خواهد افتاد، به تصویر کشیدن توانایی های و زیرساخت های صنعت خودرو توسط رسانه های خارجی موضوعی پر اهمیت است که باید مورد توجه قرار گیرد.

البته آن طور که از حاضران در این بازدید شنیده شده، خبرنگاران و رسانه های خارجی که به ندرت تا به امروز توانسته اند از خطوط تولید خودروسازان کشور تصویر برداری و خبرسازی کنند، در بازدید از امکانات و پتانسیل های ایران خودرو بسیار تعجب کرده بودند. طوری که یکی از مجریان یک شبکه معروف اروپایی اشاره کرده است که باور نمی کند در ایران سالن های تولید و مونتاژی با ربات های مدرن و اتوماتیک وجود داشته باشد!

اگر قرار باشد از نگاه کاملا رسانه ای به دعوت ایران خودرو از رسانه های خارجی برای بازدید از این شرکت نگاه کنیم، باید گفت این اقدام بسیار به موقع و تاثیرگذار است. به این ترتیب شاید بهتر باشد دیگر خودروسازان کشور نیز با الگوبرداری از این روند، اجازه حضور رسانه های خارجی در خطوط تولید را صادر کنند. زیرا هر قدر صنایع کشور بیشتر در رسانه های بین المللی حضور داشته باشند، قطعا پتانسیل های همکاری با طرف های ایرانی بیشر برای سرمایه گذاران خارجی روشن خواهد شد.

انتهای پیام/

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی