پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

سرقت خودرو_دزدی ماشین

چگونه از سرقت خودرو جلوگیری کنیم؟

سرقت خودرو برای بسیاری از افراد نگرانی همیشگی است و آنها را از انجام بسیاری کارها از جمله مسافرت باز می دارد. اگرچه نمیتوان به صورت 100 درصد جلوی این پدیده ناخوشایند را گرفت و با روش های ساده می توان میزان آن را کم کرد. هنوز هم پراید و سپس خانواده پژو بیشترین آمار […]

سهیل زنگنه
دوشنبه - ۷ دی ۱۳۹۴

سرقت خودرو برای بسیاری از افراد نگرانی همیشگی است و آنها را از انجام بسیاری کارها از جمله مسافرت باز می دارد. اگرچه نمیتوان به صورت 100 درصد جلوی این پدیده ناخوشایند را گرفت و با روش های ساده می توان میزان آن را کم کرد.

هنوز هم پراید و سپس خانواده پژو بیشترین آمار سرقت را به خود اختصاص داده‌اند. بر اساس آمار، 70 درصد خودروهای سرقتی در کشور به صورت رها شده کشف می‌شوند یعنی مجرمان اقدام به سرقت خودرو کرده و پس از اعمال مجرمانه خود، آن را رها می‌کنند.

سرقت خودرو در بسیاری از کشورهای جهان شرایط بهتری از ایران ندارد و بررسی‌ها نشان می‌دهند آمار سرقت در ایالت متحده و برخی کشورهای صنعتی و توسعه یافته نیز وضعیت نامناسبی دارد با این تفاوت که محصولات خودروسازان برجسته جهان، مجهز به پیشرفته-ترین سیستم‌های امنیتی و ضد سرقت بوده و بیشتر به دلیل بی‌توجهی رانندگان به موارد ایمنی و امنیتی، مانند جا گذاشتن کلید داخل خودرو و … سرقت می شوند اما دزدیدن پرتیراژترین اتومبیل های وطنی، برای بسیاری از سارقان کشور نوعی دستگرمی به حساب می آید!

ربودن خودروها همچنان چالش بزرگی برای پلیس، شرکت‌های بیمه، خودروسازان و مردم کشورهای مختلف است. آمارهای منتشر شده نشان می دهند در سال 1390 روزانه 142 دستگاه خودرو در کشور سرقت شده است تا هر ساعت 6 دستگاه خودرو ربوه شده باشد. پراید، پژو 405، پارس، پژو 206، پیکان، وانت نیسان و سمند در صورت سهل انگاری مالکان آنها به راحتی توسط سارقان ربوده می شوند.

آمار سرقت خودرو در جهان

در حالی که گفته می شود هر 27 ثانیه یک خودرو در آمریکا به سرقت می‌رود ولی در جدیدترین آمار، این زمان به 44 ثانیه رسیده است تا با زیان سالانه 4/6 میلیارد دلار، همچنان نشانی از نبود امنیت در این کشور باشد. بالاترین نرخ دزدی خودرو مربوط به ایالت کالیفرنیا و تابستان پرسرقت ترین فصل سال در این کشور است. البته به گفته پلیس آمریکا 95 درصد خودروهای سرقتی فاقد تجهیزات ضدسرقت می باشند. در این میان 66 درصد اتومبیل های دزدی، شب هنگام ربوده شده‌ و 60 درصد آنها نیز بدون این که قفل شده باشند به راحتی توسط سارقان دزدیده شده‌اند.

در بریتانیا روزانه هزار دستگاه خودرو به سرقت می‌رود که ون فورد “ترانزیت” بیشترین آمار سرقت را به خود اختصاص داده است. با اینکه سرقت موتورسیکلت در فرانسه رواج زیادی دارد اما رنو “توینگو” بیشترین آمار سرقت را در میان خودروهای این کشور دارد. کشور کانادا هر روز شاهد ربودن بیش از 254 دستگاه خودرو سرقت است که ایالت کبک با نرخ هر 21 دقیقه یک خودرو، پیشتاز بشمار می آید.

برآورد می شود دزدی خودرو موجب زیان 610 میلیون دلاری استرالیا می‌گردد زیرا هر 6 دقیقه یک خودرو در این کشور به سرقت می‌رود. اسپانیا دروازه خودروهای سرقت شده برای ورود به آفریقا است و هر 30 دقیقه یک خودرو در سرزمین ماتادورها دزدیده می‌شود. با اینکه در آلمان طی سال 2011 میلادی تنها 35 هزار خودرو به سرقت رفت ولی دزدان دو بار موفق به سرقت خودروی ضدگلوله وزیر بهداشت این کشور شدند!

علاوه بر سرقت خودروها ربودن اجزای آنها مانند متعلقات موتور، جعبه دنده، کیسه های هوا، چرخ زاپاس، رینگ و لاستیک، سیستم های صوتی و تصویری، سامانه های ناوبری و مکانیابی (GPS) هم طرفداران خاص خود را یافته اند که در کنار آنها نباید دزدی اشیاء جا مانده در اتومبیل مثل لپ تاپ، گوشی موبایل، کیف های پول یا اسناد را نیز فراموش کرد.

شیوه های سرقت خودرو

مهمترین کار در جلوگیری از سرقت خودرو، بکار بستن روش های پیشگیرانه و استفاده از ادوات پیشگیری است تا خطر دزدیده شدن اتومبیل به کمترین حد برسد. بر همین اساس آگاهی از روش های عملکرد سارقان، می-تواند بسیار مفید باشد، بطور کلی شیوه‌های سارقان عبارتند از:

  • توپی زنی قفل درهای جلو
  • استفاده از شاه کلید و سیم مفتول
  • بکسل کردن یا حمل با جرثقیل
  • سرقت به عنوان خریدار یا مأمور
  • سرقت با ایجاد تصادف ساختگی
  • سرقت خودروی روشن
  • تعویض ECU خودرو
  • زورگیری با سلاح سرد یا گرم
  • خوراندن مواد مسموم، بیهوش کننده یا خواب آور به راننده
  • سوار شدن زنان سارق و جلب اعتماد راننده

جوانان زیر 25 سال، زنان و افرادی که به شهرهای بزرگ می‌روند با بیشترین غفلت در حفاظت از اتومبیلشان، زمینه را برای سرقت فراهم می‌کنند. از سوی دیگر اغلب دزدگیرهای ارزان قیمت تقلبی هستند و بهتر است برای امنیت بیشتر دزدگیر خودرو را از فروشگاه های معتبر تهیه کرد. در کلان شهرها و شهرهای بزرگ باید بیشتر مراقب خودرو بود زیرا طبق آمار در کشور ما نیز بیشترین سرقت خودروها پس از تهران بزرگ به ترتیب در استان های خراسان رضوی، تهران، اصفهان، فارس، کرمانشاه، آذربایجان شرقی، مازندران، آذربایجان غربی و خوزستان روی می‌دهد.

وجود نقاط ضعف ذاتی از جمله شیشه‌ها، ضعیف بودن بخش هایی از بدنه، لقی‌ها و درزها در اتومبیل ها و همچنین بکارگیری قفل‌های نامطمئن روی تمام درها، دسترسی آسان به برخی قسمت های مهم مانند مجموعه برق، سیستم استارت و حتی سامانه ضدسرقت برخی خودروها موجب شده تا بر اساس آمار بین‌المللی، یک سارق حرفه ای برای ورود به خودرو بیش از 30 ثانیه تلف نکند و برای سرقت آن هم به بیش از 5/2 دقیقه زمان نیاز نداشته باشند.

توصیه‌های پیشگیرانه از سرقت خودرو

این اعداد برای ورود و ربودن یک اتومبیل، بدون تجهیزات و وسایل ضدسرقت در خودرو زمان-گیری شده و در حالی است که تنها به قفل بودن درها بسنده شده باشد، بنابراین جهت ناکام گذاشتن سارقان و طولانی کردن زمان سرقت باید از تمام وسایل ممکن استفاده کرد.

اگرچه سامانه هایی مانند ایموبیلایزر، کلیدهای مجهز به میکروچیپ، شناسایی اثر انگشت و … توانسته اند از حجم سرقت‌ها بکاهند ولی به دلیل آن که وسایل و تجهیزات الکترونیکی را می‌توان هک کرد، برخی سارقان در صورت داشتن وقت کافی برای این تجهیزات هم شگردهایی دارند. به گفته کارشناسان بهترین راه پیشگیری از سرقت یک خودرو، بکارگیری انواع ابزارهای بازدارنده مکانیکی مانند قفل فرمان، قفل چرخ، قفل پدال و … است و نصب ایموبیلایزر، اخطار دهنده و حتی ردیاب های ماهواره‌ای در مکان دوم اهمیت و اثربخشی قرار دارند زیرا غیر فعال کردن یک وسیله مکانیکی به زمان و ابزار بیشتری نیاز داشته و سر و صدای زیادتری تولید می کند. فاکتورهای معطلی (زمان) و جلب توجه (حمل وسایل غیر متعارف یا ایجاد سر و صدا) هر سارقی را در زمان دزدی به وحشت می اندازد. با توجه به موارد گفته شده همواره سعی کنید تا هنگام توقف و رها کردن اتومبیلتان تمام یا برخی از موارد زیر برقرار باشند:

  • خودرو را جایی پارک کنید که در معرض دید مردم و مأموران گشت پلیس بوده و در تاریکی شب نور کافی در محل باشد.
  •  پس از خرید خودروی جدید (غیر صفر کیلومتر)، قفل درها و صندوق آن را عوض کنید.
  • لوازم و اشیای گران بها، اسناد و مدارک یا کیف و ساک را در اتومبیل پارک شده، رها نکنید. این وسایل باید دیده نشده یا چنانچه مدارک ارزشمندی درون آنها نیست، طوری قرار داده شوند که محتویات داخل آنها قابل دیدن باشند.
  • در صورتی که باید درب پارکینگ منزل یا محل کار خود را به صورت دستی ببندید، اول خودرو را خاموش کرده و سوئیچ آن را بردارید و سپس برای باز و بسته کردن درِ اقدام کنید.
  • هنگام فروش خودرویی که در روزنامه آگهی کرده اید، هرگز اعتماد نکنید به خریدارانی که با امانت سپردن خودروشان نزد شما قصد دور زدن با اتومبیلتان را دارند، بیشتر این خودروها دزدی هستند.
  • چنانچه افرادی با اتومبیل و لباس شخصی شما را متوقف کرده و قصد بردن خودرو را به بهانه مسروقه بودن داشتند، به هیچ‌وجه تسلیم نشوید مگر آن که از مأمور بودن آنها مطمئن گردید.
  • از سپردن کلید اتومبیل به افراد غیرمطمئن و ناشناس در هر وضعیتی خودداری کنید.
  • از انتقال مسافران در مسیرهای ناآشنا بپرهیزید.
  • تا حد امکان اتومبیلتان را به دزدگیر، قفل پدال، قفل فرمان و سایر لوازم تاخیری و بازدارنده مجهز کنید.
  • حتی در توقف‌های بسیار کوتاه نیز از رها کردن خودرو با در‌های قفل نشده و موتور روشن،‌ خودداری کنید.
  • هنگام خرید خودرو، سوئیچ یدک را از فروشنده تحویل بگیرید.
  • در بارش شدید برف یا باران حتما به محل پارک خودرو سرکشی کنید.
  • فراموش نکنید هرگونه مانع در جلوگیری از سرقت موثر و قابل اعتنا است.
  • هنگام ترک خودرو از بسته بودن در‌ها و بالا بودن شیشه‌ها مطمئن شوید.

بنابر آنچه گفته شد ناکام ماندن سارقان در اجرای نقشه های خود رابطه مستقیمی با عملکرد افراد جوامع داشته و هر چه مردم ضریب امنیتی حفاظت از اموالشان را بالاتر ببرند، آمار چنین جرائمی کمتر شده و مرتکبان آن ناکام خواهند ماند. بدون شک انجام چنین پیشگیری هایی، بزرگترین کمک افراد عادی به نیروهای انتظامی و امنیتی است.

 منبع: پایگاه خبری «مجله ماشین»

برچسب‌ها : سرقت خودرو

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی