پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

آلودگی هوا_تهران

علل آلودگی هوای تهران چیست؟

آلودگی هوای تهران این روزها به نگرانی مهمی برای ایرانیان تبدیل شده که تصمیم های کوچک روزمره را نیز تحت تاثیر قرار داده است. علل آلودگی هوای تهران را از نگاه کارشناسی شهرسازی و پلیس بخوانید. یک کارشناس شهرسازى با اشاره به اینکه منطقه ٢٢ در طرح جامع سال ٤٧ به عنوان محدوده تلطیف هواى […]

سهیل زنگنه
چهارشنبه - ۹ دی ۱۳۹۴

آلودگی هوای تهران این روزها به نگرانی مهمی برای ایرانیان تبدیل شده که تصمیم های کوچک روزمره را نیز تحت تاثیر قرار داده است. علل آلودگی هوای تهران را از نگاه کارشناسی شهرسازی و پلیس بخوانید.

یک کارشناس شهرسازى با اشاره به اینکه منطقه ٢٢ در طرح جامع سال ٤٧ به عنوان محدوده تلطیف هواى تهران دیده شده بود، گفت: عدم رعایت اصول شهرسازى در این منطقه را مى توان به عنوان فاجعه شهرسازی نام برده و یکى از دلایل اصلى عدم جریان هوا در شهر تهران دانست.

 محمدرضا درودى دکترای شهرسازى و مدرس دانشگاه با بیان اینکه شهرهای کوچک و بزرگ کشورهای توسعه یافته به سمت توسعه پایدار و مفهوم پایداری در تمام ابعاد، پیش مى روند، اظهار داشت: در کلانشهر بزرگی مانند تهران شاهد توسعه ای دقیقا مغایر با پایداری هستیم، که این موضوع را می توان در بسیاری از پروژه ها و اقدامات شهرداری تهران مشاهده کرد.

وى طراحى منطقه ٢٢ را غیرکارشناسانه عنوان کرد و گفت: طبق اصول شهرسازى ارتفاع ساختمان ها با دور شدن از مرکز شهر کاهش مى یابد بطوریکه ارتفاع ساختمان ها در طراف شهر به نسبت مرکز بسیار کم تر است درحالی که دقیقا عکس این اصل را در ساخت و سازهاى تهران شاهد هستیم.

این مدرس دانشگاه افزود: با توجه به زیرساخت ها و موقعیت جغرافیایى منطقه ٢٢، کاربرى این محدوده در طرح جامع سال 47 به عنوان تلطیف کننده هوای تهران درنظر گرفته شده بود، اما نه تنها شاهد تحقق این طرح نبودیم، بلکه به دلیل ساخت و سازهای ابرانسانی و مدرنیستی که تجربه ساخت آن ها در دهه های پیش در محدوده منطقه یک اتفاق افتاده باعث عدم جریان و جابجایى هواى تهران شده است.

وى خاطرنشان کرد: باد غالب غربى در تهران مى تواند تاثیر بسزایى در تلطیف آلودگى هواى تهران داشته باشد اما وجود ساختمان هاى بلند مرتبه در محدوده غرب تهران به خصوص منطقه ٢٢، باعث ایجاد اختلال در گردش هوا و تشدید آلودگى شهر شده است.

جانشین رئیس پلیس راهور تهران بزرگ با برشمردن علل بروز آلودگی هوای پایتخت، ۴ متهم اصلی آلودگی هوای پایتخت را معرفی کرد.

 سرهنگ حسن عابدی با اشاره به وضعیت فعلی آلودگی هوا و دلایل بروز چنین آلودگی‌هایی در هوای پایتخت اظهار داشت: از نظر پلیس، عوامل متعددی باعث به وجود آمدن چنین وضعیتی شده است که طبعاً برای حل این موضوع، یا باید این عوامل را از بین برد و یا از تأثیر آن‌ها بر آلودگی هوا کاست.

جانشین رئیس پلیس راهور تهران بزرگ افزود: با توجه به شواهد به دست آمده به نظر می‌رسد «عدم از رده خارج کردن خودروهای فرسوده» به عنوان مهمترین عامل به وجود آورنده این وضعیت آلاینده در تهران است و این عامل باعث شده است تا خودورهای فرسوده اعم از سواری، کامیون و یا وسایل نقلیه عمومی شامل اتوبوس و تاکسی، سهم به سزایی در آلودگی هوای پایتخت داشته باشند.

وی ادامه داد: همچنین وجود کارخانجا آلاینده در سطح شهر تهران، علاوه بر تولید آلودگی، سبب تردد خودروهای سنگین در معابر درون شهری می‌شود و از این رو با انتقال این کارخانجات آلاینده از سطح شهر، می‌توان در پاکسازی هوای پایتخت گام موثری برداشت.

عابدی با اشاره به آلودگی‌های ناشی از فعالیت کارخانجات تولید شن و ماسه در حاشیه تهران نیز گفت: البته حتی آلودگی برخی کارخانجاتی که در اطراف شهر تهران قرار دارند، در آلودگی شهر تهران موثر است و فعالیت کارخانه سیمان و شن و ماسه‌ حاشیه پایتخت از جمله این موارد است.

جانشین رئیس پلیس راهور تهران بزرگ در ادامه حذف زباله‌سوزی و جداسازی مسیر تردد کامیون‌ها و وسائل نقلیه سنگین دیزلی از حاشیه شهر تهران از دیگر عواملی دانست که باعث کاهش آلودگی هوای پایتخت می‌شود و با اشاره به سهم 12 درصدی معاینات فنی در کاهش آلودگی هوا، از نابسامانی برخی از مراکز معاینه فنی خودرو، انتقاد کرد و گفت: پلیس در 9 ماهه ابتدایی امسال برخورد جدی و قاطعی را با خودروهای آلاینده و فاقد معاینه فنی انجام داده و این در حالی است که آمارها نشان می‌دهد میزان برخوردهای ما در این حوزه، به نسبت مدت مشابه سال قبل، 3 برابر شده است.

وی در پایان با اشاره به مقطعی بودن آثار اجرای طرح‌هایی همچون طرح زوج و فرد از درب منازل، برای رسیدن به راهکاری قطعی و پایدار در برابر آلودگی هوای پایتخت ابراز امیدواری کرد.

منبع: تسنیم

عدم فروش مجوز طرح ترافیک تا پایان هفته

برچسب‌ها : آلودگی هواپلیس

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی